Marcos je nepříliš známá, o to snad zajímavější britská automobilka vyrábějící kusové stroje. Není nejrychlejší, nejúspornější ani technicky nejvyspělejší. Přesto zajímavá.
Marcos TSO GT2, jak se vůz celým jménem jmenuje, je sporťákem klasické koncepce s motorem vepředu a pohonem zadních kol. Díky uložení motoru až daleko za zadní nápravou se může pyšnit rozložením hmotnosti 1:1 mezi obě nápravy. Použitý motor má objem 5,7 litru, původ v Americe a normálně výkon 420 koní a točivý moment 550 Nm. Výrobce však nabízí i kity k navýšení výkonu, právě o tom bude tento článek.
TSO je poměrně malým vozem. Ačkoliv tak nevypadá, na délku měří jen 4 metry a rozvor činí 2280 mm. S šířkou 1680 mm tak přesahuje půdorys Fabie jen o několik milimetrů. Výška je potom sportovně menší, 1150 mm. I přesto působí vůz poměrně mohutně, dělá to především dlouhá kapota a agresivní žebrování. Zádi dominuje difuzor, mohutná odtrhová hrana a na ni umístěna dvě kruhová koncová světla. Obvyklé dominanty – výfuky – se krčí někde na boku.
Jízdní výkony sériového vozu jsou velmi slušné. Při nízké hmotnost 1170 kg sprintuje na stovku za 4 sekundy a dosáhne téměř až na 300 km/h.
Vše se však zlepší při použití nového kitu výkonu motoru. Navýšení na 475 koní a 630 Nm ještě není až tak zajímavé, zajímavé je to jakým způsobem toho dosahuje. Perfektně plynulá křivka velkoobjemového motoru zaručuje to, že 90% točivého momentu je k dispozici mezi necelými 2700 a 6200 otáčkami za minutu, tedy v rozsahu 3500 otáček. Oproti dřívějšímu výkonovému kitu je to slušné vylepšení, neboť ten těchto hodnot dosahuje jen v rozmezí asi 2500 otáček. Navíc maximální výkon i točivý moment je o zlomek lepší.
Zbývá jen dodat, že Marcos je k dostání za cenu převyšující dva miliony korun, přičemž již v ceně je například samosvorný diferenciál, rádio či elektricky ovládaná okna a zrcátka. Za příplatek je možno dovybavit vůz klimatizací, CD changerem, xenonama a například i navigací. Ve třídě sporťáků slušná nabídka. Cena za tento sportovní kit ještě nebyla zveřejněna, ale předchozí úprava na 462 koní stojí přibližně 210 tisíc korun.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.