Americká společnost Vellozi sídlící v Beverly Hills představila svůj koncept ekologického vozu, který potírá dosud panující povědomí lidí o automobilech poháněných elektrickou energií.
„Chceme veřejnosti nabídnout alternativu ekologickým palivem poháněného vozu. Chceme při tom také změnit povědomí lidí o vozech přátelských k životnímu prostředí, které častokrát vypadají jako různé krabice," uvádí v tiskovém materiálu Vellozi.
Koncept má skutečně tvary standardního dvousedadlového sportovního vozu s motorem umístěným před zadní nápravou. Nutno upřesnit, že se jedná o hybridní elektromobil, jehož pohon zajišťuje vysokovýkonná baterie, která je dobíjena malou turbínou Vellozi. Turbínu je možné pohánět benzínem, naftou, bionaftou či stále více rozšířeným etanolem i metylalkoholem. A právě tuto skutečnost považují u Vellozi za velmi důležitou, neboť nemusí zájemci o jejich vůz, v případě výroby, čekat 12-20 let na transformaci trhu s pohonnými hmotami.
Spotřeba turbíny je údajně vskutku symbolická, neboť na 3,75 litru paliva má vůz ujet asi 300 kilometrů při silně dynamické jízdě. Na 100 km/h má Vellozi Electric akcelerovat do tří vteřin a maximální rychlost by měla končit někde u 320 km/h.
Aby bylo možné dosáhnout tak slibných výkonů při nízké spotřebě, počítá Vellozi při konstrukci vozu s použitím lehkých materiálů, používaných v kosmickém průmyslu. Svůj systém si však nechce nechat patentovat a následně kontrolovat jeho používání, ale přeje si vidět jeho rozšíření mezi všechny výrobce automobilů.
Šlechetným myšlenkám zřejmě ještě neodzvonilo úplně nebo je někde skrytý háček...
Foto: Vellozi
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?