Nový Golf 5. generace se na evropských trzích objeví na podzim letošního roku. V ČR se první vozy...
Jedním z klíčových faktorů celosvětového úspěchu vozů Volkswagen Golf, kterých se za bezmála třicet uplynulých let prodalo více než 22 milionů, je jejich promyšlená koncepce dvouprostorového hatchbacku. I nastupující model rozvíjí tuto tradiční filosofii, použití vyspělých technologií však představuje nejvýraznější vývojovou změnu v celé historii této řady. Nový Golf je dlouhý 4204 mm, široký 1759 mm a vysoký 1483 mm, je tedy o 57 mm delší, o 24 mm širší a o 39 mm vyšší než jeho předchůdce. Díky tomu nabízí ve svém interiéru mnohem více pohodlí, a to zejména na zadních sedadlech, kde mají cestující o 65 mm více místa pro nohy a o 24 mm více volného prostoru nad hlavami. Zavazadlový prostor má základní objem 347 l, přepravní prostor lze zvětšovat sklápěním asymetricky dělených zadních sedadel. Do zcela nové přední části aerodynamicky optimalizované karoserie nastupujícího modelu jsou vsazeny velké světlomety s dvojicí kruhových reflektorů "podsazených" horizontálními směrovými světly ve stylu Phaetonu. Do kapoty motoru jsou vyvedené prolisy, které spolu s klínovitou boční siluetou umocňují dynamický image nového modelu. Také koncová třírozměrná světla patří k originálním stylistickým prvkům nového Golfu. Sdružená koncová světla jsou dělená, přičemž vždy polovina je součástí víka zavazadlového prostoru. Nový Volkswagen Golf, který hned po svém uvedení na trh bude k dispozici ve tří- i pětidveřovém provedení, se bude nabízet ve třech stupních výbavy: Trendline, Comfortline a Sport. Všechny verze mají velmi bohatou standardní výbavu, do které patří např. šestice airbagů, pětice opěrek hlav (u předních sedadel jsou aktivní opěrky), nový typ bezpečnostního sloupku řízení nebo bezpečnostní uložení pedálů, které výrazně snižuje riziko poranění nohou řidiče. O precizním řešení každého detailu interiéru svědčí např. ovládání na přání dodávané automatické klimatizační jednotky Climatronic, která dovoluje separátní nastavení teploty v prostoru řidiče a jeho spolujezdce: Zařadí-li řidič zpátečku, ventilační okruh se přepne na vnitřní oběh, čímž se zabrání nasávání výfukových splodin do interiéru. Podobně se přeruší dodávka čerstvého vzduchu do interiéru v momentě, kdy řidič používá ostřikovač skel, takže do prostoru pro cestující nepronikne jeho pach. Golf páté generace je prvním modelem své třídy, který může být na přání vybaven elektricky ovládanými sedadly s čtyřprvkovým nastavováním bederní opěrky. Vozy Volkswagen Golf vždy patřily svými jízdními vlastnostmi k absolutní špičce své třídy a nový model v této tradici pokračuje. Vpředu má nový Golf optimalizované vzpěry McPherson, vzadu pak zcela nové nezávislé zavěšení multi-link. K suverénním jízdním vlastnostem přispívá i mimořádně tuhá karoserie (její tuhost vzrostla o 80 procent!) a přesné řízení s elektro-hydraulickým posilovačem s proměnným účinkem. Do standardní výbavy patří také elektronický stabilizační systém ESP a brzdový asistent. Zájemci o nový Golf budou moci volit z bohaté škály motorů - bezprostředně po uvedení na trh budu k dispozici dva zážehové agregáty o výkonech 55 kW/75 k a 85 kW/115 k a dva vznětové motory řady TDI o výkonech 77 kW/105 k a 103 kW/140 k. Všechny tyto motory plní emisní limity normy Euro 4. O něco později nabídku pohonných agregátů obohatí čtyři další motory, mezi kterými budou dva zážehové motory s přímým vstřikováním benzinu FSI a vznětový motor SDI. A ještě o něco později se objeví další velmi výkonný agregát. Pohonné jednotky přenášejí svůj výkon prostřednictvím manuálních nebo automatických převodovek, mezi kterými nechybí šestistupňový "automat" nebo přímo řazená šestistupňová převodovka DSG.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.