Vrcholná verze trojkového Bmw s označením M3 byla doposud spojena s řadovým šestiválcovým motorem, to už ovšem neplatí, sportovní oddělní M-Power představilo pro budoucí M3 novou jednotku s vidlicovým osmiválcem!
Počet válců vám však nevyrazí dech, tak jako jeho parametry, které jsou opět mimořádné. Zdvihový objem atmosférické V8 se vyšplhal na 4000 ccm, díky proměnnému časování dvojité vačkové hřídele (double-Vanos) a nastavení řídícího managementu s pomocí inženýrů Bmw Sauber F1 se rapidně zvedl jak výkon, tak kroutící moment motoru. Čísla potvrzují, že výkon 309kw / 420 koní hladce překonaly hranici 100 koní na litr, stejně tak kroutící moment se pyšní 400 Nm v 3.900 ot/min, přičemž již ve 2.000 ot/min máte k dispozici 340 Nm.
Pro vysoké otáčky které hraničí na hodnotě 8.300 ot/min musel být upraven i systém mazání v extrémních podmínkách, jako je například ostré brždění, inženýři vsadili na dvojici čerpadel – menší a větší, které se navzájem doplňují pro optimální dávkování oleje.
Zlé jazyky nemohou oponovat ani vyšší hmotností motoru a následné neohrabanosti M3, vyspělá technologie křemičito-hliníkového bloku, vyráběného přímo ve slévárně pro motory F1 přinesla úsporu hmotnosti o 15kg méně, než-li u předchozího šestiválce! Celkově s 202 kg se řadí mezí nejlehčí sériově vyráběné V8.
Přívod vzduchu je vyřešen speciálně navrženým sacím traktem optimalizovaným pro kroutící moment a o odvod spalin se postará dvojité výfukové potrubí se čtyřmi koncovkami v zádi, jak je zvykem u modelů „M“.
Bmw opět potvrdilo, že je technicky na špici, ovšem až praxe ukáže, jak je budoucí M3 s tímto motorem mrštná a obratná, a zda bude i podvozek rychlejší než motor stejně jako u předchozích modelů M3.
zdroj: Bmw
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?