Obvio 012, minisporťák od ZAP a Lotusu

Obvio 012
Obvio 012, foto: ZAP
Daniel Šupa 2. února 2007 21:48
Sdílej:

Jestliže patří budoucnost malým výkonným vozům s nízkou spotřebou či alternativními palivy, bude mít Obvio 012 řádný náskok. Malý sporťák připravuje do výroby ve třetím čtvrtletí roku 2007 americká společnost ZAP a Lotus Engineering.

Obvio 012 je dalším projektem, na kterém participuje ZAP a známý výrobce sportovních vozů Lotus, který je nyní kontrolován malajskými vlastníky. O konceptu elektromobilu ZAP-X konstruovaném na bázi Lotusu APX jsme vás informovali zde. Lotus se snaží udržet na trhu automobilů projekty v oblasti ekologických vozů a alternativních paliv.

Obvio je koncipován jako sportovní vůz se vším všudy, nízká váha, snadná ovladatelnost, vysoká bezpečnost a dostatečná dynamika. Úplně rovný podvozek je kevlarovým monokekem, ke kterému jsou konstrukčně připojeny další díly, jako samostatné zavěšení jednotlivých kol, hnací agregát, převodovka a plastové díly karoserie. Prostor pro cestující je navržen technologií Niess Elliptical Survival Rings, kterou vyvinul letecký inženýr Niess a jedná se o buňku s deformačními zónami navrženými v místě nejpravděpodobnějších poškození.

Vnější rozměry vozu jsou 3,2 x 1,8 x 1,5 metru a váha 750 kilogramů. Opatřen je širokými a velkými devatenáctipalcovými koly z lehkých slitin. Počítá se standardně s kotoučovými brzdami a motorem Eco-Flexible Sulev od ZAP o objemu 1,6 litru, který může spalovat ethanol a benzín v různých vzájemných poměrech či jen jedno z obou paliv samostatně. 115 koní je na zadní kola přenášeno převodovkou CVT, řazení probíhá tlačítky pod volantem.

Desing novinky je neobvyklý. Nejedná se o klasický tvar sportovních vozů, ale spíše kapku s koly krytými blatníky ala VW Brouk. Jednotlivé prvky jako přední maska, světlomety či kryt motoru nepůsobí v evropském měřítku atraktivním dojmem, ale dá se předpokládat, že vzhled vozu ještě před uvedením do výroby dozná změn.

Obvio 012 splňuje veškeré limity na exhalace v USA, Evropě i Asii, jeho cena je zatím uvažována přibližně na hranici 800 000 Kč. U elektrické verze, která bude následovat, je však uvažováno s cenou v přepočtu kolem 1 500 000 Kč.

Foto: ZAP

Témata:
Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.