Jestliže patří budoucnost malým výkonným vozům s nízkou spotřebou či alternativními palivy, bude mít Obvio 012 řádný náskok. Malý sporťák připravuje do výroby ve třetím čtvrtletí roku 2007 americká společnost ZAP a Lotus Engineering.
Obvio 012 je dalším projektem, na kterém participuje ZAP a známý výrobce sportovních vozů Lotus, který je nyní kontrolován malajskými vlastníky. O konceptu elektromobilu ZAP-X konstruovaném na bázi Lotusu APX jsme vás informovali zde. Lotus se snaží udržet na trhu automobilů projekty v oblasti ekologických vozů a alternativních paliv.
Obvio je koncipován jako sportovní vůz se vším všudy, nízká váha, snadná ovladatelnost, vysoká bezpečnost a dostatečná dynamika. Úplně rovný podvozek je kevlarovým monokekem, ke kterému jsou konstrukčně připojeny další díly, jako samostatné zavěšení jednotlivých kol, hnací agregát, převodovka a plastové díly karoserie. Prostor pro cestující je navržen technologií Niess Elliptical Survival Rings, kterou vyvinul letecký inženýr Niess a jedná se o buňku s deformačními zónami navrženými v místě nejpravděpodobnějších poškození.
Vnější rozměry vozu jsou 3,2 x 1,8 x 1,5 metru a váha 750 kilogramů. Opatřen je širokými a velkými devatenáctipalcovými koly z lehkých slitin. Počítá se standardně s kotoučovými brzdami a motorem Eco-Flexible Sulev od ZAP o objemu 1,6 litru, který může spalovat ethanol a benzín v různých vzájemných poměrech či jen jedno z obou paliv samostatně. 115 koní je na zadní kola přenášeno převodovkou CVT, řazení probíhá tlačítky pod volantem.
Desing novinky je neobvyklý. Nejedná se o klasický tvar sportovních vozů, ale spíše kapku s koly krytými blatníky ala VW Brouk. Jednotlivé prvky jako přední maska, světlomety či kryt motoru nepůsobí v evropském měřítku atraktivním dojmem, ale dá se předpokládat, že vzhled vozu ještě před uvedením do výroby dozná změn.
Obvio 012 splňuje veškeré limity na exhalace v USA, Evropě i Asii, jeho cena je zatím uvažována přibližně na hranici 800 000 Kč. U elektrické verze, která bude následovat, je však uvažováno s cenou v přepočtu kolem 1 500 000 Kč.
Foto: ZAP
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.