V létě se tisíce českých řidičů vydávají na dovolenou autem, většinou po dálnicích. Bohužel, dlouhé jízdy – zejména ty, které zahrnují jízdu v noci nebo ranní dojezdy – mohou představovat značná rizika. Portál nehod ve své analýze upozorňuje na rizikové chování, které zaviní řadu nehod na českých dálnicích při dlouhých jízdách nejen v letním období.
„Nejčastějším důvodem nehod na českých dálnicích je však podle analýzy Portálu nehod způsob jízdy (45 % všech nehod), kam patří například nehody, kdy se řidič plně nevěnoval řízení vozidla, nedodržel bezpečnou vzdálenost nebo nezvládl řízení vozidla. Všechny tyto příčiny mohou v létě souviset právě i s delšími přesuny do místa dovolenkové destinace nebo návratem z ní. Druhá nejčastější příčina nehod na českých dálnicích je rychlá jízda (33 % všech nehod). Jde například o nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky, nepřizpůsobení rychlosti hustotě provozu nebo nepřizpůsobení rychlosti vlastnostem vozidla nákladů,“ uvádí Marek Sibal, datový analytik Portálu nehod.
„Je varující, že od jara do podzimu se výrazně zvyšuje podíl nehod na českých dálnicích na všech nehodách v České republice. Podle analýzy Portálu nehod se v letech 2010 až 2022 tento podíl prudce zvyšuje vždy s blížícím se létem,“ říká Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která je autorem a provozovatelem Portálu nehod.
„Analytici Portálu nehod se podívali i na podíl nehod na dálnicích v jednotlivých měsících a nárůst letních nehod je ještě viditelnější. V květnu dochází k 10,5 % všech dálničních nehod. Když to opět porovnáme se zimními měsíci, tak například ve srovnání s únorem jde téměř o dvojnásobek,“ upřesňuje Petr Jedlička, pojistný matematik České kanceláře pojistitelů.
„Češi využívají ke svým přesunům na dlouhé trasy – například na letní dovolené – dálnice. Vytížené jsou během prázdnin zejména dálnice a silnice první třídy vedoucí z České republiky směrem na jih a jihozápad k hranicím s Rakouskem a Německem,“ uvedl Jan Chalas.
Bezpečná jízda na dálnicích, ať už ve dne, nebo v noci, vyžaduje pozornost, plánování a respekt k pravidlům silničního provozu. Bohužel ne vždy se tím při cestě autem na dovolenou řídíme.
Jedním z hlavních rizik cest do zahraničí je zvýšená únava za volantem. Příznaky únavy jako těžké oči nebo potíže s udržováním stálé rychlosti a dráhy vozidla mohou snížit schopnost řidičů reagovat na neočekávané situace. Pokud se začnou cítit unaveni, je nezbytné zastavit a odpočinout si.
Dalším rizikem jsou noční přesuny. I když světla vozidla a někdy i dálniční osvětlení pomáhají, schopnost řidičů vidět a rozpoznat potenciální nebezpečí je v noci výrazně snížena. Je důležité, aby řidiči byli extrémně ostražití a používali i na dálnici dálková světla, kdykoli je to možné a bezpečné.
Pokud jde o ranní dojezdy, klíčem je plánování. Mnoho řidičů má tendenci podcenit, jak vyčerpávající může být dlouhá jízda, a snaží se dojet do cíle bez dostatečného odpočinku. Plánování přestávek a možná i přenocování v půli cesty můžou být užitečné pro zajištění bezpečnosti a zdraví celé „posádky“ vozu – tedy nejčastěji rodiny řidiče.
Jízda na dálnicích – nejen v noci – také vyžaduje dodržování bezpečné rychlosti a odstupu. Je důležité si uvědomit, že rychlá jízda a nedostatečný odstup od ostatních vozidel mohou mít za následek vážné nehody. A i když může být lákavé zrychlit, aby se řidiči dostali do cíle své cesty rychleji, bezpečnost by měla být vždy prioritou. Rychlost jako jednu z hlavních příčin karambolů na dálnicích potvrzuje i analýza Portálu nehod.
Při plánování dlouhých tras je užitečným pomocníkem i navigace, která umožní nejen odhadnout čas dojezdu do cílového místa, ale pomůže i při plánování přestávek na odpočívadlech, tankování atd. Pokud řidiči používají navigaci Mapy.cz, tak ta je navíc od letošního léta díky spolupráci s Portálem nehod upozorní na riziková místa. Řidičům se tak v navigaci zobrazí upozornění na úseky, které pro ně mohou být potenciálně nebezpečné.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.