V létě se tisíce českých řidičů vydávají na dovolenou autem, většinou po dálnicích. Bohužel, dlouhé jízdy – zejména ty, které zahrnují jízdu v noci nebo ranní dojezdy – mohou představovat značná rizika. Portál nehod ve své analýze upozorňuje na rizikové chování, které zaviní řadu nehod na českých dálnicích při dlouhých jízdách nejen v letním období.
„Nejčastějším důvodem nehod na českých dálnicích je však podle analýzy Portálu nehod způsob jízdy (45 % všech nehod), kam patří například nehody, kdy se řidič plně nevěnoval řízení vozidla, nedodržel bezpečnou vzdálenost nebo nezvládl řízení vozidla. Všechny tyto příčiny mohou v létě souviset právě i s delšími přesuny do místa dovolenkové destinace nebo návratem z ní. Druhá nejčastější příčina nehod na českých dálnicích je rychlá jízda (33 % všech nehod). Jde například o nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky, nepřizpůsobení rychlosti hustotě provozu nebo nepřizpůsobení rychlosti vlastnostem vozidla nákladů,“ uvádí Marek Sibal, datový analytik Portálu nehod.
„Je varující, že od jara do podzimu se výrazně zvyšuje podíl nehod na českých dálnicích na všech nehodách v České republice. Podle analýzy Portálu nehod se v letech 2010 až 2022 tento podíl prudce zvyšuje vždy s blížícím se létem,“ říká Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která je autorem a provozovatelem Portálu nehod.
„Analytici Portálu nehod se podívali i na podíl nehod na dálnicích v jednotlivých měsících a nárůst letních nehod je ještě viditelnější. V květnu dochází k 10,5 % všech dálničních nehod. Když to opět porovnáme se zimními měsíci, tak například ve srovnání s únorem jde téměř o dvojnásobek,“ upřesňuje Petr Jedlička, pojistný matematik České kanceláře pojistitelů.
„Češi využívají ke svým přesunům na dlouhé trasy – například na letní dovolené – dálnice. Vytížené jsou během prázdnin zejména dálnice a silnice první třídy vedoucí z České republiky směrem na jih a jihozápad k hranicím s Rakouskem a Německem,“ uvedl Jan Chalas.
Bezpečná jízda na dálnicích, ať už ve dne, nebo v noci, vyžaduje pozornost, plánování a respekt k pravidlům silničního provozu. Bohužel ne vždy se tím při cestě autem na dovolenou řídíme.
Jedním z hlavních rizik cest do zahraničí je zvýšená únava za volantem. Příznaky únavy jako těžké oči nebo potíže s udržováním stálé rychlosti a dráhy vozidla mohou snížit schopnost řidičů reagovat na neočekávané situace. Pokud se začnou cítit unaveni, je nezbytné zastavit a odpočinout si.
Dalším rizikem jsou noční přesuny. I když světla vozidla a někdy i dálniční osvětlení pomáhají, schopnost řidičů vidět a rozpoznat potenciální nebezpečí je v noci výrazně snížena. Je důležité, aby řidiči byli extrémně ostražití a používali i na dálnici dálková světla, kdykoli je to možné a bezpečné.
Pokud jde o ranní dojezdy, klíčem je plánování. Mnoho řidičů má tendenci podcenit, jak vyčerpávající může být dlouhá jízda, a snaží se dojet do cíle bez dostatečného odpočinku. Plánování přestávek a možná i přenocování v půli cesty můžou být užitečné pro zajištění bezpečnosti a zdraví celé „posádky“ vozu – tedy nejčastěji rodiny řidiče.
Jízda na dálnicích – nejen v noci – také vyžaduje dodržování bezpečné rychlosti a odstupu. Je důležité si uvědomit, že rychlá jízda a nedostatečný odstup od ostatních vozidel mohou mít za následek vážné nehody. A i když může být lákavé zrychlit, aby se řidiči dostali do cíle své cesty rychleji, bezpečnost by měla být vždy prioritou. Rychlost jako jednu z hlavních příčin karambolů na dálnicích potvrzuje i analýza Portálu nehod.
Při plánování dlouhých tras je užitečným pomocníkem i navigace, která umožní nejen odhadnout čas dojezdu do cílového místa, ale pomůže i při plánování přestávek na odpočívadlech, tankování atd. Pokud řidiči používají navigaci Mapy.cz, tak ta je navíc od letošního léta díky spolupráci s Portálem nehod upozorní na riziková místa. Řidičům se tak v navigaci zobrazí upozornění na úseky, které pro ně mohou být potenciálně nebezpečné.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.