Technologie nabíjení elektrických vozidel společnosti Tesla je na rychlé cestě k tomu, aby se ve Spojených státech stala standardem. S odvoláním na skupinu inženýrů, kteří v odvětví standardy posuzují, to dnes napsala agentura Reuters. Technologie Tesly získává v posledních týdnech stále více příznivců. Dnes se k automobilkám k General Motors, Ford a Rivian, jež přijaly nabíjecí systém Tesly, přidalo Volvo. Administrativa prezidenta Joea Bidena se dříve snažila prosadit jako hlavní americký standard technologii Combined Charging System (CCS).
Tesla svou technologii nazývá North American Charging Standard (NACS). Její řešení ale ještě nebylo jako americký standard schváleno.
Organizace SAE International uvedla, že již pracuje na standardech konektoru NACS a doufá, že je dokončí do šesti měsíců. Normy budou mimo jiné upravovat způsob propojení konektorů s nabíjecími stanicemi, opatření pro kybernetickou bezpečnost či rychlost nabíjení, uvedl za SAE Frank Menchaca.
Tento krok pravděpodobně znamená konec systému CCS, který byl také vyvinut podle norem stanovených SAE, uvedl analytik společnosti Guidehouse Research Sam Abuelsamid. "Je jen otázkou času, než se nové elektromobily s konektory CCS přestanou vyrábět," konstatoval. Konektor CCS se podle něj mnohem hůře obsluhuje a zapojuje do vozidel než konektor NACS.
Většina spotřebitelů, kteří používají oba typy konektorů, by si vybrala ten od Tesly, myslí si analytik. Upozornil však, že nabíjecí stanice budou muset po mnoho let vyhovovat oběma konektorům.
Podle studie Národní laboratoře pro obnovitelnou energii (NREL) Spojené státy směřují k tomu, že do roku 2030 instalují síť 1,2 milionu veřejných nabíjecích stanic pro elektromobily. Tato prognóza překračuje cíl Bidenovy administrativy zavést do roku 2030 půl milionu veřejných nabíjecích stanic.
Podle studie NREL si vybudování sítě veřejných nabíjecích stanic vyžádá 33 až 55 miliard dolarů veřejných a soukromých investic (až 1,2 bilionu Kč).
Bílý dům uvedl, že nabíjecí stanice Tesly budou mít nárok na federální dotace v řádu miliard dolarů, pokud budou zahrnovat také standardní připojení pro nabíjení konektorem CCS. Přístup Bidenovy administrativy ke konektorům CCS a NACS usnadňuje "větší součinnost a v konečném důsledku dostupnější soubor nabíjecích stanic po celé zemi", řekl agentuře Reuters poradce Bílého domu pro otázky ochrany klimatu Ali Zaidi.
O přechod na konektor společnosti Tesla uvažují i další výrobci automobilů, například Stellantis a Hyundai.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.