Technologie nabíjení elektrických vozidel společnosti Tesla je na rychlé cestě k tomu, aby se ve Spojených státech stala standardem. S odvoláním na skupinu inženýrů, kteří v odvětví standardy posuzují, to dnes napsala agentura Reuters. Technologie Tesly získává v posledních týdnech stále více příznivců. Dnes se k automobilkám k General Motors, Ford a Rivian, jež přijaly nabíjecí systém Tesly, přidalo Volvo. Administrativa prezidenta Joea Bidena se dříve snažila prosadit jako hlavní americký standard technologii Combined Charging System (CCS).
Tesla svou technologii nazývá North American Charging Standard (NACS). Její řešení ale ještě nebylo jako americký standard schváleno.
Organizace SAE International uvedla, že již pracuje na standardech konektoru NACS a doufá, že je dokončí do šesti měsíců. Normy budou mimo jiné upravovat způsob propojení konektorů s nabíjecími stanicemi, opatření pro kybernetickou bezpečnost či rychlost nabíjení, uvedl za SAE Frank Menchaca.
Tento krok pravděpodobně znamená konec systému CCS, který byl také vyvinut podle norem stanovených SAE, uvedl analytik společnosti Guidehouse Research Sam Abuelsamid. "Je jen otázkou času, než se nové elektromobily s konektory CCS přestanou vyrábět," konstatoval. Konektor CCS se podle něj mnohem hůře obsluhuje a zapojuje do vozidel než konektor NACS.
Většina spotřebitelů, kteří používají oba typy konektorů, by si vybrala ten od Tesly, myslí si analytik. Upozornil však, že nabíjecí stanice budou muset po mnoho let vyhovovat oběma konektorům.
Podle studie Národní laboratoře pro obnovitelnou energii (NREL) Spojené státy směřují k tomu, že do roku 2030 instalují síť 1,2 milionu veřejných nabíjecích stanic pro elektromobily. Tato prognóza překračuje cíl Bidenovy administrativy zavést do roku 2030 půl milionu veřejných nabíjecích stanic.
Podle studie NREL si vybudování sítě veřejných nabíjecích stanic vyžádá 33 až 55 miliard dolarů veřejných a soukromých investic (až 1,2 bilionu Kč).
Bílý dům uvedl, že nabíjecí stanice Tesly budou mít nárok na federální dotace v řádu miliard dolarů, pokud budou zahrnovat také standardní připojení pro nabíjení konektorem CCS. Přístup Bidenovy administrativy ke konektorům CCS a NACS usnadňuje "větší součinnost a v konečném důsledku dostupnější soubor nabíjecích stanic po celé zemi", řekl agentuře Reuters poradce Bílého domu pro otázky ochrany klimatu Ali Zaidi.
O přechod na konektor společnosti Tesla uvažují i další výrobci automobilů, například Stellantis a Hyundai.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.