Pojmenovat nový vůz je mimořádná událost, protože to může být značka v hodnotě miliard dolarů, která může být na trhu i desítky let. Z téměř 300 modelů aut ve Spojených státech jich má zhruba čtvrtina název, který se používá více než 20 let, i když se základní vůz za ty roky zcela změnil. Třeba Porsche 911 bylo představeno už v roce 1965, rok poté, co Toyota představila svou první Corollu, napsala agentura Bloomberg.
Nejstarší značkou v oboru je Chevrolet Suburban, který debutoval v roce 1934. V posledních letech se tento obřad díky elektromobilům rozjel na plné obrátky, ale zdá se, že ne příliš úspěšně.
Automobilky se v posledních letech předhánějí v elektrifikaci svých produktových řad a uvádějí na trh nové vozy tempem, jaké nebylo k vidění celá desetiletí. Přetavit progres do řady chytlavých názvů nových aut jim ale vůbec nejde.
Třeba největší světová automobilka Toyota Motor od konce 90. let zdokonaluje vozidla poháněná bateriemi a v roce 2022 konečně představila svůj první elektromobil pro masový trh. A jeho název je bZ4X. Písmena bZ znamenají "beyond zero", tedy téměř nulové emise, číslo 4 odkazuje na pohon všech kol a X označuje tvar crossoveru. Aby toho nebylo málo, konkurenční Honda Motor oznámila, že její druhý elektromobil bude mít název e:Ny1, což je sázka na atraktivitu dvojtečky.
U Jaguaru by se řidič mohl domnívat, že elektrickou variantou automobilky je E-PACE, tento model má však spalovací motor. Jaguar poháněný bateriemi je I-PACE.
U spousty těchto názvů je vidět přehnané úsilí o výjimečnost, což je může být kontraproduktivní, domnívá se zakladatel společnosti Lexicon Branding David Placek. Jeho firma pomáhala pojmenovat Lucid Group či modely Subaru Outback a Honda Ridgeline. "Všichni s tím tak trochu bojují."
Placek říká, že skvělý název výrobku musí splňovat tři podmínky: musí být zapamatovatelný, pozoruhodný a výrazný v rámci své kategorie. Pomáhá také, když název jaksi vyplyne z okolností. "Když se podíváte a řeknete si: OK, to chápu," dodává Placek.
Mnoho nových názvů elektromobilů však tyto cíle nesplňuje. Buď se příliš drží tradice toho, že si mají zasloužit pozornost, nebo se snaží odlišit natolik, že nejsou zapamatovatelné.
Nikdo netvrdí, že pojmenovat vůz je snadné nebo že názvy jsou špatné jen u elektromobilů. Stačí se podívat na Daihatsu Naked, Ford Probe a Studebaker Dictator. Název vozu může být pro zákazníky také méně důležitý, než je jeho cena, dojezd, vlastnosti a vzhled. Ale pokud se týká marketingu, představuje řada těžkopádných názvů elektromobilů promarněnou příležitost.
Příkladem je Tesla. Automobilce se nepodařilo spojit své čtyři modely slovem SEXY, jak plánovala, protože na název Model E získal ochranou známku Ford šest let předtím, než Elon Musk uvedl svůj sedan na trh. Tento pokus byl ale zapamatovatelný, pozoruhodný a výrazný, stejně jako byl dětinský.
Některé automobilky přidávají k názvům modelů "EV", tedy zkratku pro elektromobil. Je to například Kia EV6 nebo GMC Hummer EV. Jenže téměř každá automobilka si stanovila ambiciózní harmonogram pro úplný přechod k výrobě elektromobilů. Lidé, kteří vytvořili název pro tyto elektromobily, tuto informaci možná nepochopili, protože do pěti let bude téměř každý, kdo bude mít nové auto, jezdit v elektromobilu nebo hybridu, upozornil Placek.
Jsou zde také názvy, které se rozšiřují, přidávají další písmena a jejich varianty se množí. Audi uvedlo svůj zásadní elektromobil na trh jako e-tron, což je dost rozumné, ale nyní je na trhu řada e-tronů, včetně e-tron GT. Podobně to udělal Mercedes - firma nabízí modely EQS, EQA, EQB a EQE, ale také SUV EQS, SUV EQB a SUV EQE. A u prémiové funkce přidává do názvu ještě AMG. Nikdo ale nechce řídit něco, jehož název je plný zkratek.
Automobilka Polestar Automotive Holding UK, která se oddělila od Volva, zvolila přístup podobný iPhonu. Svůj první vůz, který se už nevyrábí, nazvala 1. Nyní se prodává 2 a brzy přijde 3. Polestar 12 už ale bude asi docela zmatek.
Nejlepší názvy zřejmě nejsou zkratky nebo změť písmen, ale ty, které jsou svěží, neotřelé, zábavné pro vyslovení. Touto cestou se vydal General Motors se svými modely Chevrolet Bolt a Cadillac Lyric. Vydařený je i Hyundai Ioniq. Lucid má svůj Air, Fisker Ocean a Subaru Solterru. Pak je tu Nissan Ariya, údajně zkomolenina sanskrtského slova pro 'vznešený' nebo 'obdivuhodný'. Jedinečná volba je Porsche Taycan, který také vyvolává představu nepolapitelné šelmy z džungle.
Možností, jak vylepšit úrodu názvů, bude více. Podle odhadu BloombergNEF se jen v příštím roce ve Spojených státech objeví 30 zcela nových elektromobilů. Do té doby vzdejme úctu týmu Toyoty, který navrhl Prius, jenž má i po 25 letech pěkný zvuk. Tento tým zřejmě odešel do důchodu ještě před bZ4X.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?