Poradenská společnost odkryla ziskovost automobilek

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: Škoda Auto
ČTK , AutoRoad.cz 30. května 2023 00:12
Sdílej:

Největším světovým výrobcům automobilů v prvním čtvrtletí vzrostl obrat, odbyt a zisk s nimi ale nejdou ruku v ruce. Uvádí to studie poradenské společnosti EY. Experti proto doporučují kontrolu nákladů, píše agentura DPA.

Tržby největších automobilek se v prvních třech měsících roku meziročně zvýšily o 19 procent. Zisk před úroky a zdaněním (EBIT) za nimi ale s růstem o 6,1 procenta zaostal, odbyt se zvýšil jen o čtyři procenta. Ziskovost – měřená marží EBIT, která dává provozní výsledek do vztahu k tržbám – klesla z devíti procent na osm.

Novým lídrem v maržích mezi 16 analyzovanými výrobci automobilů se stala společnost Mercedes-Benz s marží EBIT 14,7 procenta. Za ní následují BMW (14,6 procenta) a Kia (12,1 procenta). Bývalý lídr v maržích, výrobce elektromobilů Tesla, se umístil na čtvrtém místě s 11,4 procenta.

"Poprvé od začátku roku 2021 vidíme jasné známky zpomalení zisků, které už nerostou tak rychle jako tržby," řekl šéf divize mobility pro západní Evropu v EY Constantin Gall. Trh se podle něj normalizuje. "Nové auto brzy přestane být nedostatkovým zbožím jako loni," řekl Gall. Pro automobilky je ale proto stále obtížnější prosadit si na trhu vysoké ceny vozidel a vzdát se slev. "Dny vysněných marží pro některé společnosti brzy skončí," dodal Gall.

Většina výrobců navíc v současnosti dosahuje výrazně vyšších zisků se spalovacími motory než s elektrickými vozidly, uvedl konzultant tohoto odvětví ze společnosti EY Peter Fuss. Výrobci musejí dokázat dodat na trh více elektromobilů. "Větší nákladová disciplína nejde obejít, jinak trvale hrozí výrazně nižší ziskovost," zdůrazňuje Fuss.

Stalo se
Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?