Největším světovým výrobcům automobilů v prvním čtvrtletí vzrostl obrat, odbyt a zisk s nimi ale nejdou ruku v ruce. Uvádí to studie poradenské společnosti EY. Experti proto doporučují kontrolu nákladů, píše agentura DPA.
Tržby největších automobilek se v prvních třech měsících roku meziročně zvýšily o 19 procent. Zisk před úroky a zdaněním (EBIT) za nimi ale s růstem o 6,1 procenta zaostal, odbyt se zvýšil jen o čtyři procenta. Ziskovost – měřená marží EBIT, která dává provozní výsledek do vztahu k tržbám – klesla z devíti procent na osm.
Novým lídrem v maržích mezi 16 analyzovanými výrobci automobilů se stala společnost Mercedes-Benz s marží EBIT 14,7 procenta. Za ní následují BMW (14,6 procenta) a Kia (12,1 procenta). Bývalý lídr v maržích, výrobce elektromobilů Tesla, se umístil na čtvrtém místě s 11,4 procenta.
"Poprvé od začátku roku 2021 vidíme jasné známky zpomalení zisků, které už nerostou tak rychle jako tržby," řekl šéf divize mobility pro západní Evropu v EY Constantin Gall. Trh se podle něj normalizuje. "Nové auto brzy přestane být nedostatkovým zbožím jako loni," řekl Gall. Pro automobilky je ale proto stále obtížnější prosadit si na trhu vysoké ceny vozidel a vzdát se slev. "Dny vysněných marží pro některé společnosti brzy skončí," dodal Gall.
Většina výrobců navíc v současnosti dosahuje výrazně vyšších zisků se spalovacími motory než s elektrickými vozidly, uvedl konzultant tohoto odvětví ze společnosti EY Peter Fuss. Výrobci musejí dokázat dodat na trh více elektromobilů. "Větší nákladová disciplína nejde obejít, jinak trvale hrozí výrazně nižší ziskovost," zdůrazňuje Fuss.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?