Největším světovým výrobcům automobilů v prvním čtvrtletí vzrostl obrat, odbyt a zisk s nimi ale nejdou ruku v ruce. Uvádí to studie poradenské společnosti EY. Experti proto doporučují kontrolu nákladů, píše agentura DPA.
Tržby největších automobilek se v prvních třech měsících roku meziročně zvýšily o 19 procent. Zisk před úroky a zdaněním (EBIT) za nimi ale s růstem o 6,1 procenta zaostal, odbyt se zvýšil jen o čtyři procenta. Ziskovost – měřená marží EBIT, která dává provozní výsledek do vztahu k tržbám – klesla z devíti procent na osm.
Novým lídrem v maržích mezi 16 analyzovanými výrobci automobilů se stala společnost Mercedes-Benz s marží EBIT 14,7 procenta. Za ní následují BMW (14,6 procenta) a Kia (12,1 procenta). Bývalý lídr v maržích, výrobce elektromobilů Tesla, se umístil na čtvrtém místě s 11,4 procenta.
"Poprvé od začátku roku 2021 vidíme jasné známky zpomalení zisků, které už nerostou tak rychle jako tržby," řekl šéf divize mobility pro západní Evropu v EY Constantin Gall. Trh se podle něj normalizuje. "Nové auto brzy přestane být nedostatkovým zbožím jako loni," řekl Gall. Pro automobilky je ale proto stále obtížnější prosadit si na trhu vysoké ceny vozidel a vzdát se slev. "Dny vysněných marží pro některé společnosti brzy skončí," dodal Gall.
Většina výrobců navíc v současnosti dosahuje výrazně vyšších zisků se spalovacími motory než s elektrickými vozidly, uvedl konzultant tohoto odvětví ze společnosti EY Peter Fuss. Výrobci musejí dokázat dodat na trh více elektromobilů. "Větší nákladová disciplína nejde obejít, jinak trvale hrozí výrazně nižší ziskovost," zdůrazňuje Fuss.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.