Osm zemí Evropské unie dnes zaslalo do Bruselu společný dokument, ve kterém silně kritizují připravovanou emisní normu Euro 7. Ve skupině signatářů jsou podle ČTK mimo jiné Česko, Slovensko, Francie či Itálie. Dokument, který má ČTK k dispozici, označuje připravovaná pravidla za nerealistická.
Text, který byl zaslán Evropské komisi (EK) i dalším členským státům, tvrdí, že cíle stanovené novou normou "se nejeví jako realistická". Skupina osmi zemí dodává, že se staví proti novým a přísnějším emisním pravidlům pro osobní a dodávkové automobily, protože "nová pravidla by odčerpala investice v (automobilovém) průmyslu" nutné pro dosažení cílů stanovených pro rok 2035 a rozvoj elektrických aut. Země také nesouhlasí s chystaným měřením emisí z brzd a pneumatik.
Dokument podepsaly Francie, Itálie, Polsko, Rumunsko, Maďarsko, Bulharsko, Česko a Slovensko. Pokud by se všechny tyto země při hlasování o nové normě postavily proti, neprošla by.
Země EU a evropští poslanci mají letos v úmyslu jednat o zpřísnění emisních pravidel, které s cílem snížit škodlivé zplodiny vypouštěné automobily navrhla loni v listopadu Evropská komise. Norma by se měla od července 2025 vztahovat na osobní a dodávkové automobily a o dva roky později na autobusy a nákladní auta.
Česká vláda návrh kritizuje a premiér Petr Fiala prohlásil, že doufá v jeho realističtější podobu. Podle italského ministra dopravy Mattea Salviniho je navrhovaná emisní norma "jednoznačně špatná" a nepomáhá ani z hlediska ochrany životního prostředí.
Evropské automobilky se navrhované emisní normě brání, je podle nich příliš nákladná, uspěchaná a zbytečná. Byly by s ní podle nich spojené velké výdaje a tyto vynaložené peníze, které by mohly chybět při chystaném přechodu na výrobu elektromobilů. EK tvrdí, že přísná pravidla jsou potřeba ke snížení škodlivých emisí a také aby se neopakoval skandál kolem falšování testů emisí, kterému čelila automobilka Volkswagen.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.