Testy vodíkové nákladní Tatry už brzy. Jeden problém trvá

ČTK / AutoRoad.cz, 27. dubna 2023, 00:17 Google+

Prototyp nákladního automobilu Tatra s pohonem na vodík by se v Kopřivnici na Novojičínsku mohl začít testovat na podzim. Do výroby by se vůz mohl dostat koncem roku 2025 nebo v roce 2026. Problémem ale zatím je jeho vysoká cena. ČTK to dnes na konferenci Národního strojírenského klastru v Ostravě řekl ředitel výzkumu a vývoje automobilky Tatra Trucks Radomír Smolka.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Tatra Trucks představí na veletrhu Bauma speciální vozy řady Phoenix

Tatra Trucks představí na veletrhu Bauma speciální vozy řady Phoenix | foto: Tatra Trucks

Sdílejte článek

"Vývoj vodíkové Tatry je teď ve fázi, kdy se připravuje stavba prototypu. Dodávané díly, baterka, trakční elektromotor, lahve, všechno už máme v naší partnerské firmě Devinn, tam se testují a my v Tatře začínáme kompletovat podvozek tak, abychom někdy v červenci, srpnu mohli začít instalovat technologie do vozidla a postupně ho zprovozňovat," řekl Smolka.

Na vývoji vozu s klasickým tatrováckým podvozkem automobilka spolupracuje s několika českými výzkumnými organizacemi a vysokoškolskými pracovišti v čele s Ústavem jaderného výzkumu Řež. Firma Devinn z Jablonce nad Nisou se zabývá vývojem vodíkových technologií.

"Náš optimistický plán je, že v říjnu začneme jezdit u nás v Tatře na polygonu, zprovozníme základní systémy, primárně jako bateriové elektrické vozidlo, nainstalujeme palivové články a následně začnou chlapi v Devinnu ladit systémy. Pak se vozidlo převeze do Jablonce, kde se doladí vodíkové technologie," uvedl ředitel. Pak by začalo intenzivní testování vozu na polygonu v Tatře a u vybraných partnerů.

Smolka řekl, že vůz berou jako první nosič nových technologií. "Už jenom při návrhu a při vývoji jsme se toho hodně naučili," řekl. Paralelně s vodíkovým vozem běží i vývoj a stavba prototypů dalších aut, bateriových i různých dalších kombinací.

"Můj odhad je, pokud by o ty technologie byl zájem a našel by se zákazník, který by za to byl ochoten zaplatit, protože ta částka je aktuálně poměrně vysoká, tak někdy v druhé polovině roku 2025, spíš rok 2026 bychom se mohli bavit o nějaké sériové výrobě," řekl ředitel.

Ceny klasických bateriových těžkých nákladních vozidel se podle něj pohybují zhruba na úrovni trojnásobné ceny vozidel se spalovacími motory. "Kombinace s palivovými články je z toho pohledu asi ta nejdražší, takže se bavíme až o pětinásobku - šestinásobku ceny běžného spalovacího motoru. Já říkám, že bez brutální podpory státu a dotačních pobídek, případně úlev zákazníků, je to v podstatě dneska pro zákazníky asi nezajímavé," řekl Smolka.

Technologie se neustále vyvíjejí, a tak je podle něj pravděpodobné, že než se vodíková Tatra dostane do výroby, zase se posunou. "Předpokládáme, že do dvou, tří let budou zase jiné technologie baterií. Možná, že budou baterie výkonnější, budou jiné technologie článků. Ballard a velcí výrobci palivových článků pracují na modernizaci," řekl ředitel. S dalším vývojem by se podle něj mohl například dramaticky zmenšit chladicí systém.

"Předpokládáme, že z pohledu mechanické zástavby do toho určitě sáhneme, než to přijde do výroby. Nicméně z pohledu řídicího systému, z pohledu takového toho poznání nových typů pohonů a kombinací se principiálně v zásadě nic nezmění," řekl Smolka.

Vytisknout

Diskuze: Testy vodíkové nákladní Tatry už brzy. Jeden problém trvá

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Čím dál víc lidí hledá ojeté vozy jako alternativu k autům novým

Češi si drží a dovážejí klasická auta

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud