Lexus ES je model, který od svého uvedení na trh v roce 1989 přepisuje historii značky. Za 33 let si zákazníci po celém světě převzali přes tři miliony vozů všech generací této elegantní limuzíny.
Je to také druhé nejprodávanější auto Lexus všech dob, hned po modelu RX. Téměř každý čtvrtý vůz, který opustí showroomy značky, je právě ES, což z modelu činí nejoblíbenější auto Lexus s karosérií sedan.
Lexus ES je rovněž synonymem pro elektrifikaci prémiového segmentu. Po modelech RX a LS je to třetí globální model s variantou hybridního pohonu. Od roku 2012 brázdí silnice celého světa 501 439 hybridních ES, což znamená, že každé páté auto značky s elektrickým pohonem je právně limuzína ze segmentu E-Premium.
Aktuální, sedmá generace modelu debutovala v roce 2018 a o čtyři roky později prodělal ES řadu změn. Auto dostalo přepracovanou středovou konzolu s novým, snadno ovladatelným a rychlým multimediálním systémem s navigací založenou na cloudu a inteligentním hlasovým asistentem Lexus Concierge.
Vybrané funkce vozu lze navíc ovládat i na dálku chytrým telefonem s aplikací Lexus Link. Řidič může dálkově zamknout nebo odemknout dveře, zapnout výstražná světla, spustit klimatizaci nebo topení před zahájením jízdy.
Hybrid a 218 koní
V Česku se Lexus ES nabízí výhradně s hybridním systémem. Vůz má efektivní pohon čtvrté generace s motorem o objemu 2,5 litru. Celkový výkon systému je stále 218 koní, auto zrychlí z 0 na 100 km/h za 8,9 s, ovšem jeho největší předností je nízká spotřeba paliva. ES 300h má ve smíšeném cyklu průměrnou spotřebu 5,2 l/100 km.
Zákazníci si mohou vybrat ze šesti verzí výbavy, 11 laků a 13 variant čalounění interiéru. Oblíbenou variantou ES je verze Business Edition, která je standardně vybavena mimo jiné bezpečnostním řešením Lexus Safety System +2.5, elektricky nastavitelným a vyhřívaným volantem, elektricky nastavitelnými a vyhřívanými sedadly, multimediálním systémem s 12palcovým dotykovým displejem, vestavěnou navigací, dále 18palcovými koly z lehkých slitin, aktivním tempomatem, předními a zadními parkovacími senzory a couvací kameru, sledováním mrtvého úhlu a elektrickým střešním oknem s posuvnou roletou.
Vozy v této verzi nejčastěji opouštějí showroomy v černé barvě Graphite Black a s lakem vytvořeným pomocí technologie sonického nanášení laku – Sonic Grey a Sonic Titanium. Téměř polovina ES ve verzi Business Edition jsou vozy s čalouněním v barvě lískového oříšku a každý čtvrtý zájemce si vybere černý interiér.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.