Dálková světla jsou během nočního cestování skvělým pomocníkem a zvyšují bezpečnost, ale může tomu být i naopak. Další díl seriálu Etiketa na silnici z produkce české Toyoty vysvětluje, kdy můžete dálková světla použít, a kdy byste naopak neměli.
Dálková světla mohou ostatní řidiče i další účastníky silničního provozu mnohdy oslňovat, stávají se tak nepříjemnými a nebezpečnými.
Když je opravdu hustá mlha nebo sněžení, dálkové svícení může být i v noci spíš na škodu - silné světlo se totiž od této bílé tmy spíše odráží, a tak zhoršuje viditelnost i vám samotným.
„Dálková světla nesmí být použita samozřejmě ve dne a pak také v případě, že je vozovka dostatečně a souvisle osvětlená, tedy například v obci. Dálkovými světly byste určitě neměli svítit nikdy, když hrozí, že oslníte protijedoucí vůz, řidiče před vámi, ale třeba také chodce, cyklisty, anebo také vlak,“ připomíná produktový manažer českého zastoupení automobilky Toyota Václav Zikmund.
Svítíte-li dálkovými světly, měli byste být ostražití vždy, když se blížíte k zatáčce, do které nevidíte, případně k horizontu. Ve chvíli, kdy se tam objeví auto, dálková světla ihned zhasněte.
V České republice platí povinnost rozsvítit světla v autě po celý den a po celý rok. Nařízení vychází z toho, že osvětlený vůz je na silnici vždycky lépe vidět.
Řidiči v této souvislosti také často chybují při používání mlhových světel, která se zbytečně nadužívají. Měla by se zapínat v situaci, kdy je viditelnost jen několik metrů. Tehdy opravdu pomohou spatřit vůz před sebou výrazně snadněji.
Ovšem jakmile se mlha rozpustí, nebo silné sněžení trochu ustane, mlhovky ihned vypněte. Dokáží totiž oslnit dokonce víc než dálková světla.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?