Zimní slunovrat je za dveřmi, což znamená jediné: dny jsou nejkratší za celý rok. S brzkou tmou se prodlužuje doba, kdy se potkávají aktivity lidí a divokých zvířat – bohužel i na silnici. Například minulou zimu zaznamenala Policie ČR 3 310 střetů s lesní zvěří. Z toho 1 284 připadalo na loňský prosinec. Získat v takovém případě odškodnění je velmi obtížné, bez speciálního připojištění takřka nemožné, varuje společnost Vindicia, která se na pojistné kompenzace specializuje.
Lišky, kanci ani jeleni si samozřejmě povinné ručení neplatí. Případná nehoda tak jde k tíži vždy jen a pouze řidiči, který měl podle pravidel pohyb zvěře na silnici očekávat a styl jízdy mu přizpůsobit. „Šero, mlhy, námraza, sníh a zvířata, která se snaží v zimě najít potravu. Tato kombinace je bohužel ideální pro bouračky s lesní zvěří. Kritický čas je ráno a soumrak,“ uvádí expert na odškodnění společnosti Vindicia Tomáš Beck. A rovnou nabízí přehled nejčastějších chyb, kterých se řidiči při haváriích se zvěří dopouští.
Chyba č. 1: Nenahlásíte srážku policii či myslivcůmPolicie zdůrazňuje, že v případě srážky s divokými zvířaty máte povinnost neprodleně o nehodě informovat. Jakýkoliv střet se zvířetem proto hned nahlaste, i kdyby škoda na vozidle nepřesáhla 100 tisíc korun. Je důležité, aby se o zraněné zvíře autority postaraly, ať už půjde o převoz do záchranné stanice, odstranění těla jakožto nebezpečné překážky z vozovky nebo zkrácení trápení raněného zvířete. Učiňte tak i v případě, že divoký tvor po srážce uteče – zdaleka to totiž neznamená, že je zdravotně v pořádku.
Chyba č. 2: Zastavíte tam, kde ohrozíte sebe i ostatníNikdo příčetný si nepřeje úmyslně srazit živého tvora. Pokud už ale ke střetu dojde, je nutné postupovat tak, abychom neohrozili sebe, posádku ani ostatní účastníky provozu. „To, že je zakázáno od nehody odjet bez povšimnutí, rozhodně neznamená, že musíte za každých okolností okamžitě zastavit a řešit situaci na místě. Pokud vám tedy vběhne před kapotu srnka na dálnici, může být nerozumné zabočit okamžitě ke krajnici a za plného provozu se pokoušet zraněné zvíře zachránit. Pravděpodobně tak vyvoláte ještě větší chaos a zvýšíte riziko pro sebe i pro ostatní. Raději nehodu bez prodlení telefonicky nahlaste policii i ostatním autoritám, popřípadě upozorněte ostatní řidiče na speciálních linkách o dopravní situaci. Auto zastavte až na místě, kde je to bezpečné,“ radí Beck. To samé platí i pro provoz na běžných silnicích, kde nesmíte zabrzdit v nepřehledné lokalitě, například za zatáčkou či horizontem. „V opačném případě se ke střetu se zvěří přidá další problém, protože můžete být viníky další autonehody,“ upřesňují experti ze společnosti Vindicia.
Chyba č. 3: Nesjednáte si připojištěníPovinné ručení se na havárie, u kterých hrála roli zvěř, nevztahuje. Škody na vozidle tak musíte zaplatit ze svého a smůlu máte i v případě těžkých zranění. Navíc ještě budete muset zaplatit hodnotu uhynulého zvířete. Pomůže vám ale speciální připojištění právě na srážky se zvěří, havarijní pojištění, životní pojištění, popřípadě pojištění sedadla spolujezdce. Vyplatí se situaci nepodcenit, protože ročně se stanou tisíce nehod se zvěří. A byť se většinou obejdou bez ztrát na lidských životech, střet s divočákem, losem či jelenem dokáže auto i posádku značně pocuchat. Buďte raději připravení.
Chyba č. 4: Nezapátráte po okolnostechAčkoliv většinou s odškodněním po nehodě neuspějete, v jednom případě se vám šance otevírá. „Pokud se v místě konal hon a vám se podaří prokázat, že zvíře vyplašili a pod kola zahnali právě lovci, nesou za srážku zodpovědnost a vám se podaří kompenzaci získat. Zaplatí ji místní myslivecké sdružení ze své pojistky odpovědnosti,“ říká Beck. Vyplatí se proto, když po srážce zapátráte v okolí a podíváte se na místní obecní vývěsky, ať už online či fyzické. Lovci totiž mají povinnost o plánovaném honu informovat.
Chyba č. 5: Sražené zvíře si odvezeteByť může zabitý bažant, srnec či zajíc lákat na představu pečínky, rozhodně si zvíře neodvážejte. V takovém okamžiku se totiž dopouštíte protiprávního jednání. To, že ke střetu vůbec došlo, navíc může mít i jinou příčinu, než je nezkušenost či špatný odhad zvířete. Mohlo být nemocné, a proto se pohybovat pomaleji, být méně plaché či jednoduše nereagovat. Zvěřina z odlovu prochází testováním, aby bylo zaručeno, že se lidem dostává na stůl nezávadné maso. Některé zvířecí nemoci jsou velmi nepříjemné a nebezpečné i pro člověka, proto nikdy neriskujte.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.