Zimní slunovrat je za dveřmi, což znamená jediné: dny jsou nejkratší za celý rok. S brzkou tmou se prodlužuje doba, kdy se potkávají aktivity lidí a divokých zvířat – bohužel i na silnici. Například minulou zimu zaznamenala Policie ČR 3 310 střetů s lesní zvěří. Z toho 1 284 připadalo na loňský prosinec. Získat v takovém případě odškodnění je velmi obtížné, bez speciálního připojištění takřka nemožné, varuje společnost Vindicia, která se na pojistné kompenzace specializuje.
Lišky, kanci ani jeleni si samozřejmě povinné ručení neplatí. Případná nehoda tak jde k tíži vždy jen a pouze řidiči, který měl podle pravidel pohyb zvěře na silnici očekávat a styl jízdy mu přizpůsobit. „Šero, mlhy, námraza, sníh a zvířata, která se snaží v zimě najít potravu. Tato kombinace je bohužel ideální pro bouračky s lesní zvěří. Kritický čas je ráno a soumrak,“ uvádí expert na odškodnění společnosti Vindicia Tomáš Beck. A rovnou nabízí přehled nejčastějších chyb, kterých se řidiči při haváriích se zvěří dopouští.
Chyba č. 1: Nenahlásíte srážku policii či myslivcůmPolicie zdůrazňuje, že v případě srážky s divokými zvířaty máte povinnost neprodleně o nehodě informovat. Jakýkoliv střet se zvířetem proto hned nahlaste, i kdyby škoda na vozidle nepřesáhla 100 tisíc korun. Je důležité, aby se o zraněné zvíře autority postaraly, ať už půjde o převoz do záchranné stanice, odstranění těla jakožto nebezpečné překážky z vozovky nebo zkrácení trápení raněného zvířete. Učiňte tak i v případě, že divoký tvor po srážce uteče – zdaleka to totiž neznamená, že je zdravotně v pořádku.
Chyba č. 2: Zastavíte tam, kde ohrozíte sebe i ostatníNikdo příčetný si nepřeje úmyslně srazit živého tvora. Pokud už ale ke střetu dojde, je nutné postupovat tak, abychom neohrozili sebe, posádku ani ostatní účastníky provozu. „To, že je zakázáno od nehody odjet bez povšimnutí, rozhodně neznamená, že musíte za každých okolností okamžitě zastavit a řešit situaci na místě. Pokud vám tedy vběhne před kapotu srnka na dálnici, může být nerozumné zabočit okamžitě ke krajnici a za plného provozu se pokoušet zraněné zvíře zachránit. Pravděpodobně tak vyvoláte ještě větší chaos a zvýšíte riziko pro sebe i pro ostatní. Raději nehodu bez prodlení telefonicky nahlaste policii i ostatním autoritám, popřípadě upozorněte ostatní řidiče na speciálních linkách o dopravní situaci. Auto zastavte až na místě, kde je to bezpečné,“ radí Beck. To samé platí i pro provoz na běžných silnicích, kde nesmíte zabrzdit v nepřehledné lokalitě, například za zatáčkou či horizontem. „V opačném případě se ke střetu se zvěří přidá další problém, protože můžete být viníky další autonehody,“ upřesňují experti ze společnosti Vindicia.
Chyba č. 3: Nesjednáte si připojištěníPovinné ručení se na havárie, u kterých hrála roli zvěř, nevztahuje. Škody na vozidle tak musíte zaplatit ze svého a smůlu máte i v případě těžkých zranění. Navíc ještě budete muset zaplatit hodnotu uhynulého zvířete. Pomůže vám ale speciální připojištění právě na srážky se zvěří, havarijní pojištění, životní pojištění, popřípadě pojištění sedadla spolujezdce. Vyplatí se situaci nepodcenit, protože ročně se stanou tisíce nehod se zvěří. A byť se většinou obejdou bez ztrát na lidských životech, střet s divočákem, losem či jelenem dokáže auto i posádku značně pocuchat. Buďte raději připravení.
Chyba č. 4: Nezapátráte po okolnostechAčkoliv většinou s odškodněním po nehodě neuspějete, v jednom případě se vám šance otevírá. „Pokud se v místě konal hon a vám se podaří prokázat, že zvíře vyplašili a pod kola zahnali právě lovci, nesou za srážku zodpovědnost a vám se podaří kompenzaci získat. Zaplatí ji místní myslivecké sdružení ze své pojistky odpovědnosti,“ říká Beck. Vyplatí se proto, když po srážce zapátráte v okolí a podíváte se na místní obecní vývěsky, ať už online či fyzické. Lovci totiž mají povinnost o plánovaném honu informovat.
Chyba č. 5: Sražené zvíře si odvezeteByť může zabitý bažant, srnec či zajíc lákat na představu pečínky, rozhodně si zvíře neodvážejte. V takovém okamžiku se totiž dopouštíte protiprávního jednání. To, že ke střetu vůbec došlo, navíc může mít i jinou příčinu, než je nezkušenost či špatný odhad zvířete. Mohlo být nemocné, a proto se pohybovat pomaleji, být méně plaché či jednoduše nereagovat. Zvěřina z odlovu prochází testováním, aby bylo zaručeno, že se lidem dostává na stůl nezávadné maso. Některé zvířecí nemoci jsou velmi nepříjemné a nebezpečné i pro člověka, proto nikdy neriskujte.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.