Média: Volkswagen musí řešit zásadní problém, v Číně

ČTK / AutoRoad.cz, 26. listopadu 2022, 00:40 Google+

Německý automobilový koncern Volkswagen ztrácí podíl na čínském trhu ve prospěch místních výrobců automobilů. Čína je největším trhem koncernu a pokles podílu představuje jednu z nejobtížnějších výzev pro nového koncernového šéfa Olivera Blooma. Píše o tom podle ČTK list The Wall Street Journal (WSJ) na svých internetových stránkách.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Volkswagen ID.4 GTX

Volkswagen ID.4 GTX | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Volkswagen svůj letošní podíl na čínském trhu navzdory určitému růstu prodeje v posledních měsících odhaduje na zhruba 16 procent. To podle údajů výzkumné skupiny Jato Dynamics představuje téměř pětinový pokles od roku 2019, kdy se podíl pohyboval kolem 20 procent. Volkswagen má na čínském automobilovém trhu největší podíl za zahraničních výrobců. Vlastní značky, které jsou v Číně populární, jako jsou VW, Škoda, Porsche, Audi a Bentley, upozorňuje WSJ.

Blume se do čela koncernu postavil letos v září. Kromě poklesu tržního podílu v Číně musí řešit také rostoucí náklady na energie, přetrvávající problémy v dodavatelském řetězci a zpoždění ve vývoji vlastního softwaru, která narušila harmonogram uvádění nových modelů na trh. Čína je však už dlouhou dobu důležitým zdrojem příjmů podniku, a proto je pokles podílu na čínském trhu obzvlášť znepokojivý, píše WSJ.

V loňském roce se Čína podílela 37 procenty na prodeji nových vozů koncernu a 15 procenty na jeho hrubém zisku z aktivit zaměřených na osobní automobily. Volkswagen v Číně provozuje 40 výrobních závodů, a to buď sám, nebo prostřednictvím společných podniků. Bývalý koncernový šéf Herbert Diess v minulosti dokonce hovořil o Volkswagenu jako o čínské společnosti.

Podle výzkumného institutu Rhodium Group byl Volkswagen v loňském roce největším zahraničním investorem v Číně. "Čína má pro Volkswagen zcela zásadní význam a zároveň pro tento podnik představuje největší riziko," uvedl odborník institutu Rhodium na vztahy mezi Evropou a Čínou Noah Barkin.

img-responsive

Volkswagen ID. AERO - koncept první elektricky poháněné limuzíny VW, dynamické, výkonné a aerodynamické | foto: Volkswagen

Kromě čínských konkurentů podkopává pozici Volkswagenu v Číně rovněž americký výrobce elektromobilů Tesla. Podíl Tesly na celém čínském automobilovém trhu podle skupiny Jato Dynamics činí pouze 2,2 procenta. Na čínském trhu se samotnými elektromobily však loni podle výzkumné skupiny ev-volumes.com dosahoval 11,6 procenta, zatímco podíl Volkswagenu činil pouze 3,5 procenta. Podle průzkumu společnosti Bernstein Research řada kupců elektromobilů v Číně považuje vozy firmy Tesla za sofistikovanější a atraktivnější než automobily Volkswagenu. Volkswagen nyní v prodeji elektromobilů v Číně zaostává také za čínskými značkami, jako jsou BYD, Geely a Dongfeng Motor.

Oslabování pozice koncernu Volkswagen v Číně se poprvé projevilo již před několika lety, kdy jeho značka Audi přišla o vedoucí místo na čínském trhu s luxusními automobily. Zklamání přineslo také loňské uvedení elektrického sportovně-užitkového vozu ID.4 na čínský trh. Podle některý analytiků je tento vůz na čínské poměry příliš velký, píše WSJ.

Bývalý koncernový šéf Diess v reakci na slabý prodej vozů ID.4 provedl změny ve vedení čínských aktivit. V srpnu dostal za úkol zajistit oživení těchto aktivit Ralf Brandstätter, který stál dříve v čele vlajkové značky VW. Po slabém začátku roku se prodej koncernu v Číně ve třetím čtvrtletí zvýšil o 26 procent. Vzestup zaznamenal i prodej vozů ID.4 a dalších elektromobilů z koncernu Volkswagen, stále však zaostává za konkurencí, píše WSJ.

Volkswagen má v Číně problémy mimo jiné s přilákáním mladších zákazníků, kteří mají zájem o čistě elektrické vozy vybavené moderními technologiemi, například pokročilými systémy hlasového ovládání. Mnozí čínští spotřebitelé se podle průzkumů domnívají, že technologie v masově vyráběných elektromobilech firmy Volkswagen nejsou tak dobré jako ve vozech domácích značek.

Ve snaze o snížení náskoku konkurence investovala softwarová divize Volkswagenu miliardu dolarů (přes 23 miliard Kč) do čínské technologické společnosti Horizon Robotics. Vynaložila rovněž 1,3 miliardy eur (zhruba 32 miliard Kč) na 60procentní podíl v jejich společném podniku.

"Pro své zákazníky v západním a východním světě potřebujeme různé ekosystémy," uvedl minulý měsíc Blume. "A když se podíváte na Čínu, jsou očekávání zcela odlišná, zejména ze strany mladších zákazníků. Jsou velmi zaměření na technologie," dodal Blume.

Vytisknout

Diskuze: Média: Volkswagen musí řešit zásadní problém, v Číně

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C5X

TEST: Citroen C5X 1.6 PureTech 180 Shine – návrat ke kořenům se spoustou inovací

Ferrari Purosangue

Akcie Ferrari letí nahoru, na nový model se bude čekat dlouho

Škoda Superb

Škoda se vyjádřila k výrobě v českých továrnách

Škoda Enyaq RS IV

Škoda Enyaq RS iV drží rekord 7,351 km dlouhým driftem

Ilustrační fotografie

První města začínají využívat ekonomičtější řešení posypu silnic

Škoda Vision 7S

Další rána pro Škodu? Do hry vstupuje indická vláda

Ilustrační foto

Evropská komise počítá v tisících Kč, výrobci v desítkách tisíc, Česko Euro 7 zatím nepodpoří

Ilustrační foto

Havarijní pojištění znevýhodňuje elektromobily. Kdo může očekávat bonusy a jaké?

Prosklená budova ředitelství automobilky Renault v Boulogne-Billancourt

Renault interní duel s Nissanem podle Japonců prohrál

Lada Vesta Sport

Ladu trápí problém, zákazníkům nepomůže ani příplatek

Toyota RAV4 PHEV

Expert Toyoty: Elektromobily svět nespasí, klíčem je lithium

Lexus UX 300e

TEST: Lexus UX300e – prémiový crossover na baterky připomínající malý tank

Elon Musk během rozhovoru pro Axios

Elon Musk předpověděl, kdo asi bude největším konkurentem Tesly

Rolls-Royce Cullinan

Český dealer Rolls-Royce prozradil čísla

Ilustrační foto

Jak správně zahřát v zimě auto? Většina lidí to dělá stále špatně, nepatříte k nim?

reklama

Doporučujeme

Drako Dragon

Nové SUV Drako Dragon kombinuje výkon 1,47 MW se světlou výškou až 315 mm

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Expert Toyoty: Elektromobily svět nespasí, klíčem je lithium

  2. Ladu trápí problém, zákazníkům nepomůže ani příplatek

  3. První města začínají využívat ekonomičtější řešení posypu silnic

  4. Evropská komise počítá v tisících Kč, výrobci v desítkách tisíc, Česko Euro 7 zatím nepodpoří

  5. Renault interní duel s Nissanem podle Japonců prohrál

  6. Havarijní pojištění znevýhodňuje elektromobily. Kdo může očekávat bonusy a jaké?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud