Jak správně vytvořit záchranářskou uličku

Záchranářskou uličku je povinné tvořit mezi levým a přiléhajícím pruhem
Záchranářskou uličku je povinné tvořit mezi levým a přiléhajícím pruhem, foto: Toyota
Pavel Stavebník , AutoRoad.cz 7. října 2022 23:39
Sdílej:

Záchranářská ulička slouží k průjezdu sanitek, policejních či hasičských aut na víceproudých silnicích, proto je zásadní, aby prostor pro ně vznikl rychle a plynule. Uličku je povinné tvořit mezi levým a přiléhajícím pruhem, což znamená, že auta v levém pruhu popojedou co nejvíce doleva, a naopak auta v ostatních pruzích se dají co nejvíce doprava.

Prostor mezi těmito dvěma skupinami vozů by pak měl mít minimálně tři metry. Což je mimochodem pravidlo, které funguje i v ostatních státech.

Je také dobré vědět, že do integrovaného záchranného systému nepatří jen zdravotníci, hasiči a policie, ale také vozidla správce pozemní komunikace a vozy sloužící k odstranění následků dopravní nehody nebo překážky provozu na pozemních komunikacích. Ochotně uhnout bychom tedy měli i jim.

Málo se ví, že pokud auta přijíždí k nějaké nehodě, měla by začít tvořit záchranářskou uličku okamžitě, nikoli až když slyší houkání sirén. První vozidla, která k nehodě dorazí, by před sebou měla nechat dostatečný prostor pro manévrování záchranářských aut.

Podívejte se na video ze série Toyoty Etiketa na silnici

Dostatek prostoru by však před sebou měla nechávat i všechna další auta, která potom do kolony přijíždí, aby bylo možné pak podle potřeby ještě popojet, couvnout, nebo se ještě více přiblížit ke kraji.

Pokud by vás napadlo do uvolněného prostoru vjet také, abyste si ušetřili čas, nedělejte to. Do tohoto prostoru smějí podle zákona vjet pouze vozidla s právem přednostní jízdy a neoprávněné použití tohoto pruhu hrozí pokuta až 2500 Kč. Výrazně přísněji se ale trestá případ, kdy neukázněný řidič zpomalí nebo dokonce omezí probíhající záchrannou akci.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.