Jak správně vytvořit záchranářskou uličku

Záchranářskou uličku je povinné tvořit mezi levým a přiléhajícím pruhem
Záchranářskou uličku je povinné tvořit mezi levým a přiléhajícím pruhem, foto: Toyota
Pavel Stavebník , AutoRoad.cz 7. října 2022 23:39
Sdílej:

Záchranářská ulička slouží k průjezdu sanitek, policejních či hasičských aut na víceproudých silnicích, proto je zásadní, aby prostor pro ně vznikl rychle a plynule. Uličku je povinné tvořit mezi levým a přiléhajícím pruhem, což znamená, že auta v levém pruhu popojedou co nejvíce doleva, a naopak auta v ostatních pruzích se dají co nejvíce doprava.

Prostor mezi těmito dvěma skupinami vozů by pak měl mít minimálně tři metry. Což je mimochodem pravidlo, které funguje i v ostatních státech.

Je také dobré vědět, že do integrovaného záchranného systému nepatří jen zdravotníci, hasiči a policie, ale také vozidla správce pozemní komunikace a vozy sloužící k odstranění následků dopravní nehody nebo překážky provozu na pozemních komunikacích. Ochotně uhnout bychom tedy měli i jim.

Málo se ví, že pokud auta přijíždí k nějaké nehodě, měla by začít tvořit záchranářskou uličku okamžitě, nikoli až když slyší houkání sirén. První vozidla, která k nehodě dorazí, by před sebou měla nechat dostatečný prostor pro manévrování záchranářských aut.

Podívejte se na video ze série Toyoty Etiketa na silnici

Dostatek prostoru by však před sebou měla nechávat i všechna další auta, která potom do kolony přijíždí, aby bylo možné pak podle potřeby ještě popojet, couvnout, nebo se ještě více přiblížit ke kraji.

Pokud by vás napadlo do uvolněného prostoru vjet také, abyste si ušetřili čas, nedělejte to. Do tohoto prostoru smějí podle zákona vjet pouze vozidla s právem přednostní jízdy a neoprávněné použití tohoto pruhu hrozí pokuta až 2500 Kč. Výrazně přísněji se ale trestá případ, kdy neukázněný řidič zpomalí nebo dokonce omezí probíhající záchrannou akci.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.