Dopravnímu podniku se ztratili cestující

Tedom
Tedom, foto: Tedom
ČTK , AutoRoad.cz 16. června 2022 00:40
Sdílej:

Za dva roky pandemie s Covid 19 přešlo 13 procent Čechů při cestách do práce z veřejné dopravy na automobilovou. Vyplývá to podle ČTK z výzkumu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně (UJEP), který v úterý její zástupci představili na českobudějovické konferenci o MHD. V MHD ubyli ve srovnání s dobou před covidem cestující. Proti jaru 2019, než začala koronakrize, schází budějovickému dopravnímu podniku 23 procent cestujících. Počet spojů za stejné období klesl pouze o dvě procenta. Ředitel podniku Slavoj Dolejš připravuje návrh, jaké spoje by se daly ještě seškrtat.

Přestože v ČR teď neplatí covidová omezení, lidé se do MHD nevrátili v počtech jako před pandemií. Vyplývá to z projektu UJEP, který sledoval dopady covidu na dopravní chování od července 2020 do letošního června. Do sběru dat se zapojilo 575 lidí, zejména z Prahy a Středočeského kraje, ale i ze všech krajských měst.

"Ukázal se velký vliv automobilové dopravy při cestách do práce, kdy se původní úroveň při pandemii ještě zvýšila. Je stále vyšší než byla před pandemií. Velmi prudký nárůst zaznamenala práce z domova, vzrostla mnohonásobně a i v současnosti se drží na vyšší úrovni než byla v roce 2019," řekla Danuše Strnadová z UJEP. Podle průzkumu přestalo kvůli pandemii 13 procent lidí jezdit do práce MHD a začalo jezdit auty.

Budějovickému dopravnímu podniku klesly první rok pandemie tržby meziročně o čtvrtinu. Teď chybí v budějovické MHD proti březnu 2019 téměř pětina cestujících, o víkendech 14 procent, zatímco spojů ubylo o dvě procenta.

"Nabízela se myšlenka seškrtat to (spoje) o dvacet procent. Nemohli jsme ale svévolně seškrtat větší množství spojů, musíme to mít projednáno s objednateli. Ale vzhledem k tomu, jak budou z veřejných rozpočtů mizet finance, je pravděpodobné, že na toto téma přijde řeč. Mám od představenstva úkol, abychom nějaký návrh připravili, spočítali a předložili," řekl Dolejš.

Podniku teď chybí 14 řidičů, má asi 200 kmenových. Firma začala vyplácet řidičům MHD každý měsíc počínaje červnem až do konce roku měsíční mimořádnou odměnu 3000 korun. Jedna z odborových organizací v podniku kvůli tomu vyhlásila stávkovou pohotovost. Vadí jí, že odměny nemají i jiní zaměstnanci. Budějovické MHD zároveň rostou náklady. Ceny elektřiny a plynu má podnik zaručené do konce roku, pak mohou podle ředitele vzrůst v součtu ročně minimálně o 40 milionů korun.

Budějovický dopravní podnik svezl loni 57,6 milionu cestujících. V porovnání s posledním předpandemickým rokem 2019 to bylo téměř o deset milionů méně, meziročně téměř o šest milionů méně. Od roku 2017 do letoška investoval podnik 969 milionů korun, z toho bylo 654 milionů Kč z dotací. Nejvíc peněz dal do nových vozů, koupil jich šedesát.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Mercedes-Benz CLA (2026)

PODROBNĚ: Nový Mercedes-Benz CLA EV s dojezdem až 800 kilometrů

Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.

Novinky ze světa EV
Mercedes-Benz CLA (2026)

Představen nejchytřejší Mercedes-Benz CLA v historii. AI mu dala hlas i úsměv

Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.

Trh s elektromobily
Zlaté logo na Xiaomi SU7 Ultra láká zloděje! Emblémy mizí hned po uvedení na trh

Xiaomi SU7 Ultra dostalo zlaté logo. Emblémy záhadně mizí

Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.

Testy aut
Toyota GR Yaris

Toyota GR Yaris facelift – kapesní raketa se závodní DNA znovu a lépe

Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?