Za dva roky pandemie s Covid 19 přešlo 13 procent Čechů při cestách do práce z veřejné dopravy na automobilovou. Vyplývá to podle ČTK z výzkumu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně (UJEP), který v úterý její zástupci představili na českobudějovické konferenci o MHD. V MHD ubyli ve srovnání s dobou před covidem cestující. Proti jaru 2019, než začala koronakrize, schází budějovickému dopravnímu podniku 23 procent cestujících. Počet spojů za stejné období klesl pouze o dvě procenta. Ředitel podniku Slavoj Dolejš připravuje návrh, jaké spoje by se daly ještě seškrtat.
Přestože v ČR teď neplatí covidová omezení, lidé se do MHD nevrátili v počtech jako před pandemií. Vyplývá to z projektu UJEP, který sledoval dopady covidu na dopravní chování od července 2020 do letošního června. Do sběru dat se zapojilo 575 lidí, zejména z Prahy a Středočeského kraje, ale i ze všech krajských měst.
"Ukázal se velký vliv automobilové dopravy při cestách do práce, kdy se původní úroveň při pandemii ještě zvýšila. Je stále vyšší než byla před pandemií. Velmi prudký nárůst zaznamenala práce z domova, vzrostla mnohonásobně a i v současnosti se drží na vyšší úrovni než byla v roce 2019," řekla Danuše Strnadová z UJEP. Podle průzkumu přestalo kvůli pandemii 13 procent lidí jezdit do práce MHD a začalo jezdit auty.
Budějovickému dopravnímu podniku klesly první rok pandemie tržby meziročně o čtvrtinu. Teď chybí v budějovické MHD proti březnu 2019 téměř pětina cestujících, o víkendech 14 procent, zatímco spojů ubylo o dvě procenta.
"Nabízela se myšlenka seškrtat to (spoje) o dvacet procent. Nemohli jsme ale svévolně seškrtat větší množství spojů, musíme to mít projednáno s objednateli. Ale vzhledem k tomu, jak budou z veřejných rozpočtů mizet finance, je pravděpodobné, že na toto téma přijde řeč. Mám od představenstva úkol, abychom nějaký návrh připravili, spočítali a předložili," řekl Dolejš.
Podniku teď chybí 14 řidičů, má asi 200 kmenových. Firma začala vyplácet řidičům MHD každý měsíc počínaje červnem až do konce roku měsíční mimořádnou odměnu 3000 korun. Jedna z odborových organizací v podniku kvůli tomu vyhlásila stávkovou pohotovost. Vadí jí, že odměny nemají i jiní zaměstnanci. Budějovické MHD zároveň rostou náklady. Ceny elektřiny a plynu má podnik zaručené do konce roku, pak mohou podle ředitele vzrůst v součtu ročně minimálně o 40 milionů korun.
Budějovický dopravní podnik svezl loni 57,6 milionu cestujících. V porovnání s posledním předpandemickým rokem 2019 to bylo téměř o deset milionů méně, meziročně téměř o šest milionů méně. Od roku 2017 do letoška investoval podnik 969 milionů korun, z toho bylo 654 milionů Kč z dotací. Nejvíc peněz dal do nových vozů, koupil jich šedesát.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.