Dopravnímu podniku se ztratili cestující

ČTK / AutoRoad.cz, 16. června 2022, 00:40 Google+

Za dva roky pandemie s Covid 19 přešlo 13 procent Čechů při cestách do práce z veřejné dopravy na automobilovou. Vyplývá to podle ČTK z výzkumu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně (UJEP), který v úterý její zástupci představili na českobudějovické konferenci o MHD. V MHD ubyli ve srovnání s dobou před covidem cestující. Proti jaru 2019, než začala koronakrize, schází budějovickému dopravnímu podniku 23 procent cestujících. Počet spojů za stejné období klesl pouze o dvě procenta. Ředitel podniku Slavoj Dolejš připravuje návrh, jaké spoje by se daly ještě seškrtat.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Tedom

Tedom | foto: Tedom

Sdílejte článek

Přestože v ČR teď neplatí covidová omezení, lidé se do MHD nevrátili v počtech jako před pandemií. Vyplývá to z projektu UJEP, který sledoval dopady covidu na dopravní chování od července 2020 do letošního června. Do sběru dat se zapojilo 575 lidí, zejména z Prahy a Středočeského kraje, ale i ze všech krajských měst.

"Ukázal se velký vliv automobilové dopravy při cestách do práce, kdy se původní úroveň při pandemii ještě zvýšila. Je stále vyšší než byla před pandemií. Velmi prudký nárůst zaznamenala práce z domova, vzrostla mnohonásobně a i v současnosti se drží na vyšší úrovni než byla v roce 2019," řekla Danuše Strnadová z UJEP. Podle průzkumu přestalo kvůli pandemii 13 procent lidí jezdit do práce MHD a začalo jezdit auty.

Budějovickému dopravnímu podniku klesly první rok pandemie tržby meziročně o čtvrtinu. Teď chybí v budějovické MHD proti březnu 2019 téměř pětina cestujících, o víkendech 14 procent, zatímco spojů ubylo o dvě procenta.

"Nabízela se myšlenka seškrtat to (spoje) o dvacet procent. Nemohli jsme ale svévolně seškrtat větší množství spojů, musíme to mít projednáno s objednateli. Ale vzhledem k tomu, jak budou z veřejných rozpočtů mizet finance, je pravděpodobné, že na toto téma přijde řeč. Mám od představenstva úkol, abychom nějaký návrh připravili, spočítali a předložili," řekl Dolejš.

Podniku teď chybí 14 řidičů, má asi 200 kmenových. Firma začala vyplácet řidičům MHD každý měsíc počínaje červnem až do konce roku měsíční mimořádnou odměnu 3000 korun. Jedna z odborových organizací v podniku kvůli tomu vyhlásila stávkovou pohotovost. Vadí jí, že odměny nemají i jiní zaměstnanci. Budějovické MHD zároveň rostou náklady. Ceny elektřiny a plynu má podnik zaručené do konce roku, pak mohou podle ředitele vzrůst v součtu ročně minimálně o 40 milionů korun.

Budějovický dopravní podnik svezl loni 57,6 milionu cestujících. V porovnání s posledním předpandemickým rokem 2019 to bylo téměř o deset milionů méně, meziročně téměř o šest milionů méně. Od roku 2017 do letoška investoval podnik 969 milionů korun, z toho bylo 654 milionů Kč z dotací. Nejvíc peněz dal do nových vozů, koupil jich šedesát.

Vytisknout

Diskuze: Dopravnímu podniku se ztratili cestující

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

peugeot 408

NOVÝ PEUGEOT 408: poslední testy před odhalením

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud