O vládní opatření proti dalšímu růstu cen pohonných hmot žádají stát vedle silničních dopravců i městské dopravní podniky. Vysoké ceny paliv jim výrazně zvedly náklady a stát by podle dopravců měl zejména snížit spotřební daň u pohonných hmot. Uvedlo to dle ČTK Sdružení dopravních podniků ČR, podle něhož dosavadní kroky vlády firmám nepomohly.
Závěrem minulého týdne vyzvalo vládu k finanční pomoci a snížení spotřební daně sdružení silničních dopravců Česmad Bohemia. Pokud se s vládou nedohodnou, jsou dopravci připraveni protestovat.
"Dosavadní opatření vlády na dopravní podniky pozitivní vliv prozatím neměla. Avizované zrušení přimíchávání biosložky do paliva se na ceně ani projevit nemohlo, protože k úpravě legislativy dosud nedošlo, a od silniční daně jsou dopravní podniky osvobozeny, takže tato úleva na nás také nebude mít vliv,“ uvedl předseda Sdružení dopravních podniků ČR Tomáš Pelikán.
Současná situace podle dopravních podniků zásadně komplikuje návrat dopravy do standardního režimu po dvou letech covidových omezeních. Sdružení v této souvislosti upozorňuje, že během pandemie v MHD ubylo více než 34 procent cestujících a celková ztráta dopravních podniků přesáhla 1,8 miliardy Kč. Na konci loňského roku vzrostly náklady dopravců i kvůli prudkému nárůstu cen trakční energie.
Sdružení proto podpořilo návrhy Česmadu na případné zastropování cen nafty a stlačeného zemního plynu, a zejména pak snížení nebo zrušení spotřební daně pro dopravce, podotkl Pelikán. Sdružení se podle něj chce vyhnout případnému omezování provozu nebo navyšování cen jízdného.
Silniční dopravci uvedli, že současné vysoké ceny pohonných hmot zvýšily náklady na jeden kilometr o šest až sedm korun. Části zejména menších dopravců proto podle Česmadu hrozí bankrot. Dopravci požádali vládu o přímou finanční pomoc a snížení spotřební daně z nafty na minimum EU, tedy asi o 1,60 koruny na litr. Pokud se s vládou nedohodnou, jsou dopravci připraveni protestovat. O formě protestů zatím ještě nerozhodli.
Ministerstvo financí ve čtvrtek informovalo o faktickém odložení plateb daně z přidané hodnoty pro podnikatele v autodopravě do konce letošního října a zároveň prominutí pro celý rok 2022 placení čtvrtletní zálohy u silniční daně. Vláda již dříve na návrh dopravců zavedla kontroly marží v celém distribučním řetězci pohonných hmot, zrušení povinného přimíchávání biosložky a zrušení silniční daně do 12 tun. Tato opatření ale podle dopravců nezafungovala.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.