O vládní opatření proti dalšímu růstu cen pohonných hmot žádají stát vedle silničních dopravců i městské dopravní podniky. Vysoké ceny paliv jim výrazně zvedly náklady a stát by podle dopravců měl zejména snížit spotřební daň u pohonných hmot. Uvedlo to dle ČTK Sdružení dopravních podniků ČR, podle něhož dosavadní kroky vlády firmám nepomohly.
Závěrem minulého týdne vyzvalo vládu k finanční pomoci a snížení spotřební daně sdružení silničních dopravců Česmad Bohemia. Pokud se s vládou nedohodnou, jsou dopravci připraveni protestovat.
"Dosavadní opatření vlády na dopravní podniky pozitivní vliv prozatím neměla. Avizované zrušení přimíchávání biosložky do paliva se na ceně ani projevit nemohlo, protože k úpravě legislativy dosud nedošlo, a od silniční daně jsou dopravní podniky osvobozeny, takže tato úleva na nás také nebude mít vliv,“ uvedl předseda Sdružení dopravních podniků ČR Tomáš Pelikán.
Současná situace podle dopravních podniků zásadně komplikuje návrat dopravy do standardního režimu po dvou letech covidových omezeních. Sdružení v této souvislosti upozorňuje, že během pandemie v MHD ubylo více než 34 procent cestujících a celková ztráta dopravních podniků přesáhla 1,8 miliardy Kč. Na konci loňského roku vzrostly náklady dopravců i kvůli prudkému nárůstu cen trakční energie.
Sdružení proto podpořilo návrhy Česmadu na případné zastropování cen nafty a stlačeného zemního plynu, a zejména pak snížení nebo zrušení spotřební daně pro dopravce, podotkl Pelikán. Sdružení se podle něj chce vyhnout případnému omezování provozu nebo navyšování cen jízdného.
Silniční dopravci uvedli, že současné vysoké ceny pohonných hmot zvýšily náklady na jeden kilometr o šest až sedm korun. Části zejména menších dopravců proto podle Česmadu hrozí bankrot. Dopravci požádali vládu o přímou finanční pomoc a snížení spotřební daně z nafty na minimum EU, tedy asi o 1,60 koruny na litr. Pokud se s vládou nedohodnou, jsou dopravci připraveni protestovat. O formě protestů zatím ještě nerozhodli.
Ministerstvo financí ve čtvrtek informovalo o faktickém odložení plateb daně z přidané hodnoty pro podnikatele v autodopravě do konce letošního října a zároveň prominutí pro celý rok 2022 placení čtvrtletní zálohy u silniční daně. Vláda již dříve na návrh dopravců zavedla kontroly marží v celém distribučním řetězci pohonných hmot, zrušení povinného přimíchávání biosložky a zrušení silniční daně do 12 tun. Tato opatření ale podle dopravců nezafungovala.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?