Cena severomořské ropy Brent se dnes podle zprávy ČTK propadla až o 17 procent a dostala se pod 106 dolarů za barel po zprávách médií, že Spojené arabské emiráty (SAE) a Irák podpoří zvýšení těžby Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) a jejích spojenců. Později Brent část ztrát smazal, krátce před 20:00 SEČ se prodával zhruba za 112,60 USD za barel. Vykazoval tak pokles přibližně o 12 procent. Americká lehká ropa West Texas Intermediate (WTI) ve stejnou dobu ztrácela přes 11 procent na 109,70 dolaru za barel.
Podle obchodníků stály za prudkým poklesem cen zprávy o slovech jednoho z iráckých ministrů. Ten řekl, že jeho země je připravena zvýšit těžbu, pokud to budou kartel OPEC a jeho spojenci požadovat, uvedla agentura Reuters. Velvyslanec SAE ve Washingtonu navíc podle listu Financial Times prohlásil, že jeho země zvýšení těžby podporuje.
V úterý cena Brentu vzrostla téměř o čtyři procenta. Americký prezident Joe Biden totiž oznámil, že Spojené státy kvůli ruské invazi na Ukrajinu zakazují dovoz ropy z Ruska. Dnes však obavy z důsledků tohoto kroku polevily. "Teoreticky by USA mohly výpadek dodávek z Ruska kompenzovat vlastní produkcí," upozornil analytik Carsten Fritsch ze společnosti Commerzbank.
K poklesu cen přispělo i prohlášení šéfa Mezinárodní agentury pro energii (IEA) Fatiha Birola, podle kterého by členské země této organizace mohly přikročit k dalšímu uvolnění ropy ze svých zásob.
Členské státy IEA se minulý týden dohodly, že ze svých strategických rezerv uvolní 60 milionů barelů ropy, aby tak zmírnily tlak na růst cen, který vyvolal ruský útok na Ukrajinu. Batih dnes tento krok označil za prvotní reakci. "Jsou to pouze čtyři procenta našich zásob. Pokud bude potřeba, pokud se tak vlády rozhodnou, můžeme na trh dodat více ropy," řekl. Uvedl také, že IEA připraví plán na rychlé snížení spotřeby ropy.
Dnešnímu zlevňování ropy nezabránila ani zpráva o poklesu komerčních zásob suroviny v USA. Americký vládní Úřad pro energetické informace (EIA) oznámil, že tyto zásoby se minulý týden snížily o 1,9 milionu na 411,6 milionu barelů. Analytici v anketě agentury Reuters předpovídali mírnější pokles, a to o 657.000 barelů.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?