Jak dlouho vydržíme uvězněni na dálnici, když půjde do tuhého?

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
Petr Boháč , AutoRoad.cz 21. ledna 2022 18:51
Sdílej:

České silnice už takové situace zažily – čekání motoristů v autech na neprůjezdné dálnici i více než 12 hodin. Tedy, stát se to může opět. S čím je třeba počítat? Kolik hodin vydrží nádrž s palivem nebo akumulátory elektromobilu vytápět vůz?

První a zásadní krok, který je nezbytné učinit před zimní dlouhou cestou je především načerpání paliva do palivové nádrže vozidla, jak se říká „po hrdlo“. To je ovšem jen okamžik startu. Za špatných povětrnostních podmínek je nezbytné pravidelně cestou dotankovat nádrž do plna. Zkrátka držet se pravidla – tankuji kdy můžu, nikoliv kdy už musím. Proč?

To je zjevné. Při nenadálé překážce na cestě například na dálnici, kdy není šance sjet z ní, budeme třeba i 12 hodin čekat na zvládnutí situace silničáři, policií či hasiči a po tu dobu vytápět vůz. U spalovacích aut je třeba počítat s tím, že za hodinu ubude z palivové nádrže 1 až 2 litry. Problémem je, že pokud nemá motorista zabudované přídavné samostatné topení, musí pro vytápění interiéru nechat běžet motor. Například Škoda Octavia III. generace má oficiálně palivovou nádrž na 50 litrů, verze Scout na 55 litrů. Dalo by se tedy říct, že pokud bude mít motorista v okamžiku 12hodinové kolony v nádrži polovinu benzinu nebo nafty, už mu hrozí, že s palivem při trvalém vytápění nevystačí. To je přinejmenším varující, zvláště pokud budou ve vozidle například děti, které mnohem více trpí chladem.

Jak jsou naproti tomu například Tesla Model X a Y, tedy elektromobily, o nichž se hovoří jako o nebezpečí při zimních dlouhých stáních? Rozdíl proti spalovacímu autu je v tom, že mohou vytápět interiér, bez nutnosti chodu motoru. U obou modelů je rozhodující dvojí – kapacita baterií (v tomto případě 110 a 80 kWh) a samozřejmě míra jejich nabití. Při testu, který provedli v USA, to bylo 90 %. Což je pravda při běžném provozu málo pravděpodobné, aby se řidič dostal do kolony s 90 %. Proto je opět na místě nikdy se nedostat pod konkrétní hranici. U modelu Y je to 33 % a modelu X 43 %. Právě tolik energie odčerpá vytápění kabiny za 12 hodin. Orientačně budou tyto hodnoty platit i pro další elektromobily s přibližně stejnou kapacitou baterie.

Jsou to tedy zcela jasná čísla, jak pro automobily se spalovacím motorem, tak i elektromobily. A „balíček“ poslední záchrany, který by odborníci ÚAMK pro dlouhé zimní cesty jednoznačně doporučili? Pro spalovací auta malý kanystr paliva v zavazadelníku. Konec konců pro další palivo bude třeba možné si dojít. Poslední „záchranný kruh“ pak má podobu teplého oblečení a deky, horkého čaje v termosce a něčeho k snědku.

Zdroj ÚAMK

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.