České silnice už takové situace zažily – čekání motoristů v autech na neprůjezdné dálnici i více než 12 hodin. Tedy, stát se to může opět. S čím je třeba počítat? Kolik hodin vydrží nádrž s palivem nebo akumulátory elektromobilu vytápět vůz?
První a zásadní krok, který je nezbytné učinit před zimní dlouhou cestou je především načerpání paliva do palivové nádrže vozidla, jak se říká „po hrdlo“. To je ovšem jen okamžik startu. Za špatných povětrnostních podmínek je nezbytné pravidelně cestou dotankovat nádrž do plna. Zkrátka držet se pravidla – tankuji kdy můžu, nikoliv kdy už musím. Proč?
To je zjevné. Při nenadálé překážce na cestě například na dálnici, kdy není šance sjet z ní, budeme třeba i 12 hodin čekat na zvládnutí situace silničáři, policií či hasiči a po tu dobu vytápět vůz. U spalovacích aut je třeba počítat s tím, že za hodinu ubude z palivové nádrže 1 až 2 litry. Problémem je, že pokud nemá motorista zabudované přídavné samostatné topení, musí pro vytápění interiéru nechat běžet motor. Například Škoda Octavia III. generace má oficiálně palivovou nádrž na 50 litrů, verze Scout na 55 litrů. Dalo by se tedy říct, že pokud bude mít motorista v okamžiku 12hodinové kolony v nádrži polovinu benzinu nebo nafty, už mu hrozí, že s palivem při trvalém vytápění nevystačí. To je přinejmenším varující, zvláště pokud budou ve vozidle například děti, které mnohem více trpí chladem.
Jak jsou naproti tomu například Tesla Model X a Y, tedy elektromobily, o nichž se hovoří jako o nebezpečí při zimních dlouhých stáních? Rozdíl proti spalovacímu autu je v tom, že mohou vytápět interiér, bez nutnosti chodu motoru. U obou modelů je rozhodující dvojí – kapacita baterií (v tomto případě 110 a 80 kWh) a samozřejmě míra jejich nabití. Při testu, který provedli v USA, to bylo 90 %. Což je pravda při běžném provozu málo pravděpodobné, aby se řidič dostal do kolony s 90 %. Proto je opět na místě nikdy se nedostat pod konkrétní hranici. U modelu Y je to 33 % a modelu X 43 %. Právě tolik energie odčerpá vytápění kabiny za 12 hodin. Orientačně budou tyto hodnoty platit i pro další elektromobily s přibližně stejnou kapacitou baterie.
Jsou to tedy zcela jasná čísla, jak pro automobily se spalovacím motorem, tak i elektromobily. A „balíček“ poslední záchrany, který by odborníci ÚAMK pro dlouhé zimní cesty jednoznačně doporučili? Pro spalovací auta malý kanystr paliva v zavazadelníku. Konec konců pro další palivo bude třeba možné si dojít. Poslední „záchranný kruh“ pak má podobu teplého oblečení a deky, horkého čaje v termosce a něčeho k snědku.
Zdroj ÚAMK
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.