Ministerstvo dopravy chce do roku 2027 proinvestovat 5,5 miliardy korun na budování dobíjecích stanic pro elektromobily. Dalších zhruba 500 milionů půjde na vodíkové čerpací stanice. Dosud ministerstvo prostřednictvím Operačního fondu Doprava investovalo zhruba miliardu. ČTK to minulý týden řekl pověřenec ministerstva pro čistou mobilitu Jan Bezděkovský.
V současnosti je v provozu kolem 800 dobíjecích stanic pro elektromobily, což je asi 1500 dobíjecích bodů. Celkově dosud ministerstvo podpořilo výstavbu 2300 dobíjecích bodů, z nichž část je ve výstavbě. Jedním z velkých zřizovatelů dobíječek je vedle ČEZ Pražská energetika, která dnes v Praze 11 zprovoznila třístou dobíjecí stanici. Ta je s výkonem až 300 kW jedna z nejvýkonnějších v Česku a dokáže nabít elektromobil typu Audi e-tron GT na dojezd 100 km do pěti minut.
Během šesti let chce ministerstvo investovat do výstavby zhruba 17.000 dobíjecích míst o různém výkonu. Součástí záměru by mělo být i 4000 nízkovýkonných dobíječek v lampách pražského veřejného osvětlení. Do konce letošního roku plánuje PRE zprovoznit dalších 150 stanic. "Ten proces se zrychluje. To co trvalo deset let, bude nyní trvat jeden až dva roky a poté třeba jen půl roku," uvedl generální ředitel PRE Pavel Elis. Podotkl, že dobíjecí stanice jsou zatím relativně málo využívané, i když jejich využití roste.
Do roku 2027 chce stát podpořit výstavbu zhruba deseti dalších veřejných vodíkových stanic, které doplní síť devíti, které jsou nyní ve výstavbě. První by měly začít sloužit ještě v prvním pololetí, většina pak do příštího roku, dodal Bezděkovský.
Nadále platí, že Češi elektromobilitě nepropadli. V Česku v současnosti jezdí okolo 10.000 elektromobilů a desítka vodíkových aut. Celé dvě pětiny elektromobilů jsou přitom registrované v Praze.
Prodej všech nových osobních aut v ČR v minulém roce vzrostl meziročně o 1,9 procenta na 206.876 vozů. Elektromobily přitom tvořily pouze 1,3 procenta prodejů.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?