Již před necelým půlrokem vydalo Ministerstvo financí závazné stanovisko, které potvrdilo, že při silniční kontrole není třeba listinná zelená karta. Řidič může místo papíru předložit zelenou kartu na obrazovce mobilního telefonu. Užitečné stanovisko zatím není dostatečně známé, přitom dokáže ušetřit až 3 tisíce na pokutě.
Zákonná povinnost a pokutaPodle zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla „při provozu vozidla na pozemní komunikaci je jeho řidič povinen mít u sebe zelenou kartu nebo doklad o hraničním pojištění a na požádání jej předložit příslušníku Policie České republiky.“ Pokud řidič není schopen zelenou kartu při silniční kontrole předložit, hrozí mu bloková pokuta na místě ve výši až 1 500 korun nebo až 3 000 korun ve správním řízení.
Do podobné situace se dostal i řidič, který byl v listopadu roku 2019 zastaven silniční kontrolou. Vytištěnou zelenou kartu u sebe neměl, ale hlídce předložil mobilní telefon s elektronickou zelenou kartou. Policie tento doklad nechtěla uznat a řidiči uložil příslušný městský úřad pokutu. Řidič se s tímto rozhodnutím nesmířil a po sérii odvolání skončil celý případ až na Ministerstvu financí ČR.
Klíčové rozhodnutí ministerstvaPrvního července tohoto roku vydalo ministerstvo závazné rozhodnutí. Konstatovalo, že zákon nijak nestanovuje formu, v jaké má být zelená karta předložena. Ve svém právním názoru přímo naspalo, že „povinnost předložit zelenou kartu podle § 17 odst. 1 zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla splněna i tehdy, jestliže řidič předloží zelenou kartu v elektronické podobě na displeji mobilního telefonu.“
Důležité je zdůraznit, že stanovisko se týká pouze území Česka. Na území jiných států platí odlišné zákony a při cestě do zahraničí je vždy nutné mít s sebou papírovou zelenou kartu.
Optimální řešení? Karta v mobilní aplikaciZelená karta v e-mailu je samozřejmostí, dostane ji každý klient při sjednání povinného ručení, který s pojišťovnou komunikuje elektronicky. Pozor ale na dodatek ke stanovisku MFČR: stejně jako u papírové, je řidič povinen předložit elektronickou kartu bez zbytečného prodlení.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?