Již před necelým půlrokem vydalo Ministerstvo financí závazné stanovisko, které potvrdilo, že při silniční kontrole není třeba listinná zelená karta. Řidič může místo papíru předložit zelenou kartu na obrazovce mobilního telefonu. Užitečné stanovisko zatím není dostatečně známé, přitom dokáže ušetřit až 3 tisíce na pokutě.
Zákonná povinnost a pokutaPodle zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla „při provozu vozidla na pozemní komunikaci je jeho řidič povinen mít u sebe zelenou kartu nebo doklad o hraničním pojištění a na požádání jej předložit příslušníku Policie České republiky.“ Pokud řidič není schopen zelenou kartu při silniční kontrole předložit, hrozí mu bloková pokuta na místě ve výši až 1 500 korun nebo až 3 000 korun ve správním řízení.
Do podobné situace se dostal i řidič, který byl v listopadu roku 2019 zastaven silniční kontrolou. Vytištěnou zelenou kartu u sebe neměl, ale hlídce předložil mobilní telefon s elektronickou zelenou kartou. Policie tento doklad nechtěla uznat a řidiči uložil příslušný městský úřad pokutu. Řidič se s tímto rozhodnutím nesmířil a po sérii odvolání skončil celý případ až na Ministerstvu financí ČR.
Klíčové rozhodnutí ministerstvaPrvního července tohoto roku vydalo ministerstvo závazné rozhodnutí. Konstatovalo, že zákon nijak nestanovuje formu, v jaké má být zelená karta předložena. Ve svém právním názoru přímo naspalo, že „povinnost předložit zelenou kartu podle § 17 odst. 1 zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla splněna i tehdy, jestliže řidič předloží zelenou kartu v elektronické podobě na displeji mobilního telefonu.“
Důležité je zdůraznit, že stanovisko se týká pouze území Česka. Na území jiných států platí odlišné zákony a při cestě do zahraničí je vždy nutné mít s sebou papírovou zelenou kartu.
Optimální řešení? Karta v mobilní aplikaciZelená karta v e-mailu je samozřejmostí, dostane ji každý klient při sjednání povinného ručení, který s pojišťovnou komunikuje elektronicky. Pozor ale na dodatek ke stanovisku MFČR: stejně jako u papírové, je řidič povinen předložit elektronickou kartu bez zbytečného prodlení.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.