Již před necelým půlrokem vydalo Ministerstvo financí závazné stanovisko, které potvrdilo, že při silniční kontrole není třeba listinná zelená karta. Řidič může místo papíru předložit zelenou kartu na obrazovce mobilního telefonu. Užitečné stanovisko zatím není dostatečně známé, přitom dokáže ušetřit až 3 tisíce na pokutě.
Zákonná povinnost a pokutaPodle zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla „při provozu vozidla na pozemní komunikaci je jeho řidič povinen mít u sebe zelenou kartu nebo doklad o hraničním pojištění a na požádání jej předložit příslušníku Policie České republiky.“ Pokud řidič není schopen zelenou kartu při silniční kontrole předložit, hrozí mu bloková pokuta na místě ve výši až 1 500 korun nebo až 3 000 korun ve správním řízení.
Do podobné situace se dostal i řidič, který byl v listopadu roku 2019 zastaven silniční kontrolou. Vytištěnou zelenou kartu u sebe neměl, ale hlídce předložil mobilní telefon s elektronickou zelenou kartou. Policie tento doklad nechtěla uznat a řidiči uložil příslušný městský úřad pokutu. Řidič se s tímto rozhodnutím nesmířil a po sérii odvolání skončil celý případ až na Ministerstvu financí ČR.
Klíčové rozhodnutí ministerstvaPrvního července tohoto roku vydalo ministerstvo závazné rozhodnutí. Konstatovalo, že zákon nijak nestanovuje formu, v jaké má být zelená karta předložena. Ve svém právním názoru přímo naspalo, že „povinnost předložit zelenou kartu podle § 17 odst. 1 zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla splněna i tehdy, jestliže řidič předloží zelenou kartu v elektronické podobě na displeji mobilního telefonu.“
Důležité je zdůraznit, že stanovisko se týká pouze území Česka. Na území jiných států platí odlišné zákony a při cestě do zahraničí je vždy nutné mít s sebou papírovou zelenou kartu.
Optimální řešení? Karta v mobilní aplikaciZelená karta v e-mailu je samozřejmostí, dostane ji každý klient při sjednání povinného ručení, který s pojišťovnou komunikuje elektronicky. Pozor ale na dodatek ke stanovisku MFČR: stejně jako u papírové, je řidič povinen předložit elektronickou kartu bez zbytečného prodlení.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.