Již před necelým půlrokem vydalo Ministerstvo financí závazné stanovisko, které potvrdilo, že při silniční kontrole není třeba listinná zelená karta. Řidič může místo papíru předložit zelenou kartu na obrazovce mobilního telefonu. Užitečné stanovisko zatím není dostatečně známé, přitom dokáže ušetřit až 3 tisíce na pokutě.
Zákonná povinnost a pokutaPodle zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla „při provozu vozidla na pozemní komunikaci je jeho řidič povinen mít u sebe zelenou kartu nebo doklad o hraničním pojištění a na požádání jej předložit příslušníku Policie České republiky.“ Pokud řidič není schopen zelenou kartu při silniční kontrole předložit, hrozí mu bloková pokuta na místě ve výši až 1 500 korun nebo až 3 000 korun ve správním řízení.
Do podobné situace se dostal i řidič, který byl v listopadu roku 2019 zastaven silniční kontrolou. Vytištěnou zelenou kartu u sebe neměl, ale hlídce předložil mobilní telefon s elektronickou zelenou kartou. Policie tento doklad nechtěla uznat a řidiči uložil příslušný městský úřad pokutu. Řidič se s tímto rozhodnutím nesmířil a po sérii odvolání skončil celý případ až na Ministerstvu financí ČR.
Klíčové rozhodnutí ministerstvaPrvního července tohoto roku vydalo ministerstvo závazné rozhodnutí. Konstatovalo, že zákon nijak nestanovuje formu, v jaké má být zelená karta předložena. Ve svém právním názoru přímo naspalo, že „povinnost předložit zelenou kartu podle § 17 odst. 1 zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla splněna i tehdy, jestliže řidič předloží zelenou kartu v elektronické podobě na displeji mobilního telefonu.“
Důležité je zdůraznit, že stanovisko se týká pouze území Česka. Na území jiných států platí odlišné zákony a při cestě do zahraničí je vždy nutné mít s sebou papírovou zelenou kartu.
Optimální řešení? Karta v mobilní aplikaciZelená karta v e-mailu je samozřejmostí, dostane ji každý klient při sjednání povinného ručení, který s pojišťovnou komunikuje elektronicky. Pozor ale na dodatek ke stanovisku MFČR: stejně jako u papírové, je řidič povinen předložit elektronickou kartu bez zbytečného prodlení.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?