ŠKODA AFRIQ na start! 25 žáků Středního odborného učiliště dává tímto jménem vozu hned dva významy. Závodní verze městského SUV ŠKODA KAMIQ, která vzniká ve spolupráci se ŠKODA Motorsport, připomíná legendární Rally Dakar v Africe. Jméno ŠKODA AFRIQ se však skvěle hodí i z jiného důvodu: Od začátku letošního roku zodpovídá ŠKODA AUTO za veškeré aktivity koncernu Volkswagen v severní Africe.
Při vývoji osmého žákovského vozu ŠKODA žáci Středního odborného učiliště tento rok poprvé v historii tradičního projektu spolupracují se ŠKODA Motorsport a těží přitom ze 120 let zkušeností v motoristickém sportu. Městské SUV ŠKODA KAMIQ, které poprvé tvoří základ závodního žákovského automobilu, svým vzhledem připomíná vozy z legendární Rally Dakar. Tato tradiční dálková rally má kořeny právě v pouštích severní a západní Afriky.
Žáci sami vytvářejí velkolepě navržené a ručně vyrobené unikáty od prvního tahu tužkou. Vůz AFRIQ je dlouhý 4, 362 milimetrů a má rozvor 2, 649 milimetrů. S podporou mistrů odborného výcviku a zkušených pracovníků z oblastí technického vývoje, designu a výroby a poprvé i ze ŠKODA Motorsport, žáci zrealizovali řadu nových neobvyklých nápadů.
„Je skvělé vidět, kolik nadšení a kreativity vložili naši žáci do tohoto projektu. Ve spolupráci s mistry odborného výcviku, kteří naše studenty provází s vysokým osobním nasazením a pečlivě s nimi pracují na všech detailech, realizují účastníci projektu každý rok nápady, které překvapí i odborníky. Žáci vždy dokáží dát svému vysněnému vozu jedinečný charakter.”
Zdeněk Stanke, vedoucí týmu ze ŠKODA Academy
ŠKODA AUTO řídí aktivity koncernu Volkswagen v severní Africe
Osmý žákovský vůz ŠKODA se váže i ke koncernové odpovědnosti ŠKODA AUTO za region severní Afriky. Stejně jako v Indii a v Rusku je český výrobce automobilů i zde zodpovědný za veškeré aktivity skupiny Volkswagen v Egyptě, Tunisku, Maroku a Alžírsku. Pod vedením Arwy Oeljeklaus zde automobilka od 1. ledna 2021 rozvíjí nové trhy s potenciálem růstu. Tento projekt představuje v rámci nové firemní strategie „NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030“ jednu za tří hlavních priorit EXPAND, ENGAGE a EXPLORE. Pod heslem „EXPLORE“ usiluje ŠKODA AUTO o to, aby se do roku 2030 stala vedoucím evropským výrobcem automobilů v Indii, Rusku a v severní Africe.
„Jménem AFRIQ a poctou nového žákovského vozu ke kořenům Rally Dakar na africkém kontinentu, žáci zvyšují povědomí o nově přidělené odpovědnosti společnosti ŠKODA AUTO za region severní Afriky. Podobně jako v Indii a v Rusku chceme i na africkém kontinentu přinést naše know-how do dynamicky se rozvíjejících regionů, abychom efektivně využili již existující synergie koncernu.“
Arwa Oeljeklaus, vedoucí Řízení regionu Severní Afrika
Zkušenosti značky ŠKODA na Rally Dakar
Ve 40. ročníku pouštní rally v roce 2018 se model KODIAQ jako vůbec první vůz značky ŠKODA zúčastnil této pravděpodobně nejnáročnější rally na světě. Velké SUV značky ŠKODA bylo v Jižní Americe využíváno jako doprovodné vozidlo českého týmu BARTH Racing a v sériovém provedení bez problémů zvládlo téměř 10 000 kilometrů přes Peru, Bolívii a Argentinu – v některých případech v nadmořské výšce přes 4 500 metrů. V roce 2021 se Rally Dakar zúčastnil v kategorii Classic automobil ŠKODA 130 LR, bývalý tovární vůz z 80. let. Do cíle dorazil po více než 7600 kilometrech přes území Saúdské Arábie a dokonce slavil etapové vítězství a několik třetích míst.
Žáci Středního odborného učiliště ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi již od roku 2014 každoročně plánují, vyvíjí a staví zajímavý koncepční vůz. Projekt žákovského vozu je v České republice ojedinělý a nabízí budoucím kvalifikovaným pracovníkům možnost prokázat svůj talent a dovednosti ve spolupráci s odborníky z výroby, designu a dalších oddělení automobilky. Žáci díky tomu získávají přehled o mnoha různých útvarech společnosti. Učí se pracovat v týmu a na projektu kombinovat plánování s praktickou realizací, včetně prezentace své práce členům představenstva. Žákovský vůz je jedním z nejdůležitějších projektů ŠKODA Academy, který působivě dokládá vysokou úroveň výuky na Středním odborném učilišti ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi, založeném již v roce 1927.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.