ŠKODA AFRIQ na start! 25 žáků Středního odborného učiliště dává tímto jménem vozu hned dva významy. Závodní verze městského SUV ŠKODA KAMIQ, která vzniká ve spolupráci se ŠKODA Motorsport, připomíná legendární Rally Dakar v Africe. Jméno ŠKODA AFRIQ se však skvěle hodí i z jiného důvodu: Od začátku letošního roku zodpovídá ŠKODA AUTO za veškeré aktivity koncernu Volkswagen v severní Africe.
Při vývoji osmého žákovského vozu ŠKODA žáci Středního odborného učiliště tento rok poprvé v historii tradičního projektu spolupracují se ŠKODA Motorsport a těží přitom ze 120 let zkušeností v motoristickém sportu. Městské SUV ŠKODA KAMIQ, které poprvé tvoří základ závodního žákovského automobilu, svým vzhledem připomíná vozy z legendární Rally Dakar. Tato tradiční dálková rally má kořeny právě v pouštích severní a západní Afriky.
Žáci sami vytvářejí velkolepě navržené a ručně vyrobené unikáty od prvního tahu tužkou. Vůz AFRIQ je dlouhý 4, 362 milimetrů a má rozvor 2, 649 milimetrů. S podporou mistrů odborného výcviku a zkušených pracovníků z oblastí technického vývoje, designu a výroby a poprvé i ze ŠKODA Motorsport, žáci zrealizovali řadu nových neobvyklých nápadů.
„Je skvělé vidět, kolik nadšení a kreativity vložili naši žáci do tohoto projektu. Ve spolupráci s mistry odborného výcviku, kteří naše studenty provází s vysokým osobním nasazením a pečlivě s nimi pracují na všech detailech, realizují účastníci projektu každý rok nápady, které překvapí i odborníky. Žáci vždy dokáží dát svému vysněnému vozu jedinečný charakter.”
Zdeněk Stanke, vedoucí týmu ze ŠKODA Academy
ŠKODA AUTO řídí aktivity koncernu Volkswagen v severní Africe
Osmý žákovský vůz ŠKODA se váže i ke koncernové odpovědnosti ŠKODA AUTO za region severní Afriky. Stejně jako v Indii a v Rusku je český výrobce automobilů i zde zodpovědný za veškeré aktivity skupiny Volkswagen v Egyptě, Tunisku, Maroku a Alžírsku. Pod vedením Arwy Oeljeklaus zde automobilka od 1. ledna 2021 rozvíjí nové trhy s potenciálem růstu. Tento projekt představuje v rámci nové firemní strategie „NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030“ jednu za tří hlavních priorit EXPAND, ENGAGE a EXPLORE. Pod heslem „EXPLORE“ usiluje ŠKODA AUTO o to, aby se do roku 2030 stala vedoucím evropským výrobcem automobilů v Indii, Rusku a v severní Africe.
„Jménem AFRIQ a poctou nového žákovského vozu ke kořenům Rally Dakar na africkém kontinentu, žáci zvyšují povědomí o nově přidělené odpovědnosti společnosti ŠKODA AUTO za region severní Afriky. Podobně jako v Indii a v Rusku chceme i na africkém kontinentu přinést naše know-how do dynamicky se rozvíjejících regionů, abychom efektivně využili již existující synergie koncernu.“
Arwa Oeljeklaus, vedoucí Řízení regionu Severní Afrika
Zkušenosti značky ŠKODA na Rally Dakar
Ve 40. ročníku pouštní rally v roce 2018 se model KODIAQ jako vůbec první vůz značky ŠKODA zúčastnil této pravděpodobně nejnáročnější rally na světě. Velké SUV značky ŠKODA bylo v Jižní Americe využíváno jako doprovodné vozidlo českého týmu BARTH Racing a v sériovém provedení bez problémů zvládlo téměř 10 000 kilometrů přes Peru, Bolívii a Argentinu – v některých případech v nadmořské výšce přes 4 500 metrů. V roce 2021 se Rally Dakar zúčastnil v kategorii Classic automobil ŠKODA 130 LR, bývalý tovární vůz z 80. let. Do cíle dorazil po více než 7600 kilometrech přes území Saúdské Arábie a dokonce slavil etapové vítězství a několik třetích míst.
Žáci Středního odborného učiliště ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi již od roku 2014 každoročně plánují, vyvíjí a staví zajímavý koncepční vůz. Projekt žákovského vozu je v České republice ojedinělý a nabízí budoucím kvalifikovaným pracovníkům možnost prokázat svůj talent a dovednosti ve spolupráci s odborníky z výroby, designu a dalších oddělení automobilky. Žáci díky tomu získávají přehled o mnoha různých útvarech společnosti. Učí se pracovat v týmu a na projektu kombinovat plánování s praktickou realizací, včetně prezentace své práce členům představenstva. Žákovský vůz je jedním z nejdůležitějších projektů ŠKODA Academy, který působivě dokládá vysokou úroveň výuky na Středním odborném učilišti ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi, založeném již v roce 1927.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?