ŠKODA AFRIQ na start! 25 žáků Středního odborného učiliště dává tímto jménem vozu hned dva významy. Závodní verze městského SUV ŠKODA KAMIQ, která vzniká ve spolupráci se ŠKODA Motorsport, připomíná legendární Rally Dakar v Africe. Jméno ŠKODA AFRIQ se však skvěle hodí i z jiného důvodu: Od začátku letošního roku zodpovídá ŠKODA AUTO za veškeré aktivity koncernu Volkswagen v severní Africe.
Při vývoji osmého žákovského vozu ŠKODA žáci Středního odborného učiliště tento rok poprvé v historii tradičního projektu spolupracují se ŠKODA Motorsport a těží přitom ze 120 let zkušeností v motoristickém sportu. Městské SUV ŠKODA KAMIQ, které poprvé tvoří základ závodního žákovského automobilu, svým vzhledem připomíná vozy z legendární Rally Dakar. Tato tradiční dálková rally má kořeny právě v pouštích severní a západní Afriky.
Žáci sami vytvářejí velkolepě navržené a ručně vyrobené unikáty od prvního tahu tužkou. Vůz AFRIQ je dlouhý 4, 362 milimetrů a má rozvor 2, 649 milimetrů. S podporou mistrů odborného výcviku a zkušených pracovníků z oblastí technického vývoje, designu a výroby a poprvé i ze ŠKODA Motorsport, žáci zrealizovali řadu nových neobvyklých nápadů.
„Je skvělé vidět, kolik nadšení a kreativity vložili naši žáci do tohoto projektu. Ve spolupráci s mistry odborného výcviku, kteří naše studenty provází s vysokým osobním nasazením a pečlivě s nimi pracují na všech detailech, realizují účastníci projektu každý rok nápady, které překvapí i odborníky. Žáci vždy dokáží dát svému vysněnému vozu jedinečný charakter.”
Zdeněk Stanke, vedoucí týmu ze ŠKODA Academy
ŠKODA AUTO řídí aktivity koncernu Volkswagen v severní Africe
Osmý žákovský vůz ŠKODA se váže i ke koncernové odpovědnosti ŠKODA AUTO za region severní Afriky. Stejně jako v Indii a v Rusku je český výrobce automobilů i zde zodpovědný za veškeré aktivity skupiny Volkswagen v Egyptě, Tunisku, Maroku a Alžírsku. Pod vedením Arwy Oeljeklaus zde automobilka od 1. ledna 2021 rozvíjí nové trhy s potenciálem růstu. Tento projekt představuje v rámci nové firemní strategie „NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030“ jednu za tří hlavních priorit EXPAND, ENGAGE a EXPLORE. Pod heslem „EXPLORE“ usiluje ŠKODA AUTO o to, aby se do roku 2030 stala vedoucím evropským výrobcem automobilů v Indii, Rusku a v severní Africe.
„Jménem AFRIQ a poctou nového žákovského vozu ke kořenům Rally Dakar na africkém kontinentu, žáci zvyšují povědomí o nově přidělené odpovědnosti společnosti ŠKODA AUTO za region severní Afriky. Podobně jako v Indii a v Rusku chceme i na africkém kontinentu přinést naše know-how do dynamicky se rozvíjejících regionů, abychom efektivně využili již existující synergie koncernu.“
Arwa Oeljeklaus, vedoucí Řízení regionu Severní Afrika
Zkušenosti značky ŠKODA na Rally Dakar
Ve 40. ročníku pouštní rally v roce 2018 se model KODIAQ jako vůbec první vůz značky ŠKODA zúčastnil této pravděpodobně nejnáročnější rally na světě. Velké SUV značky ŠKODA bylo v Jižní Americe využíváno jako doprovodné vozidlo českého týmu BARTH Racing a v sériovém provedení bez problémů zvládlo téměř 10 000 kilometrů přes Peru, Bolívii a Argentinu – v některých případech v nadmořské výšce přes 4 500 metrů. V roce 2021 se Rally Dakar zúčastnil v kategorii Classic automobil ŠKODA 130 LR, bývalý tovární vůz z 80. let. Do cíle dorazil po více než 7600 kilometrech přes území Saúdské Arábie a dokonce slavil etapové vítězství a několik třetích míst.
Žáci Středního odborného učiliště ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi již od roku 2014 každoročně plánují, vyvíjí a staví zajímavý koncepční vůz. Projekt žákovského vozu je v České republice ojedinělý a nabízí budoucím kvalifikovaným pracovníkům možnost prokázat svůj talent a dovednosti ve spolupráci s odborníky z výroby, designu a dalších oddělení automobilky. Žáci díky tomu získávají přehled o mnoha různých útvarech společnosti. Učí se pracovat v týmu a na projektu kombinovat plánování s praktickou realizací, včetně prezentace své práce členům představenstva. Žákovský vůz je jedním z nejdůležitějších projektů ŠKODA Academy, který působivě dokládá vysokou úroveň výuky na Středním odborném učilišti ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi, založeném již v roce 1927.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?