ŠKODA AFRIQ na start! 25 žáků Středního odborného učiliště dává tímto jménem vozu hned dva významy. Závodní verze městského SUV ŠKODA KAMIQ, která vzniká ve spolupráci se ŠKODA Motorsport, připomíná legendární Rally Dakar v Africe. Jméno ŠKODA AFRIQ se však skvěle hodí i z jiného důvodu: Od začátku letošního roku zodpovídá ŠKODA AUTO za veškeré aktivity koncernu Volkswagen v severní Africe.
Při vývoji osmého žákovského vozu ŠKODA žáci Středního odborného učiliště tento rok poprvé v historii tradičního projektu spolupracují se ŠKODA Motorsport a těží přitom ze 120 let zkušeností v motoristickém sportu. Městské SUV ŠKODA KAMIQ, které poprvé tvoří základ závodního žákovského automobilu, svým vzhledem připomíná vozy z legendární Rally Dakar. Tato tradiční dálková rally má kořeny právě v pouštích severní a západní Afriky.
Žáci sami vytvářejí velkolepě navržené a ručně vyrobené unikáty od prvního tahu tužkou. Vůz AFRIQ je dlouhý 4, 362 milimetrů a má rozvor 2, 649 milimetrů. S podporou mistrů odborného výcviku a zkušených pracovníků z oblastí technického vývoje, designu a výroby a poprvé i ze ŠKODA Motorsport, žáci zrealizovali řadu nových neobvyklých nápadů.
„Je skvělé vidět, kolik nadšení a kreativity vložili naši žáci do tohoto projektu. Ve spolupráci s mistry odborného výcviku, kteří naše studenty provází s vysokým osobním nasazením a pečlivě s nimi pracují na všech detailech, realizují účastníci projektu každý rok nápady, které překvapí i odborníky. Žáci vždy dokáží dát svému vysněnému vozu jedinečný charakter.”
Zdeněk Stanke, vedoucí týmu ze ŠKODA Academy
ŠKODA AUTO řídí aktivity koncernu Volkswagen v severní Africe
Osmý žákovský vůz ŠKODA se váže i ke koncernové odpovědnosti ŠKODA AUTO za region severní Afriky. Stejně jako v Indii a v Rusku je český výrobce automobilů i zde zodpovědný za veškeré aktivity skupiny Volkswagen v Egyptě, Tunisku, Maroku a Alžírsku. Pod vedením Arwy Oeljeklaus zde automobilka od 1. ledna 2021 rozvíjí nové trhy s potenciálem růstu. Tento projekt představuje v rámci nové firemní strategie „NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030“ jednu za tří hlavních priorit EXPAND, ENGAGE a EXPLORE. Pod heslem „EXPLORE“ usiluje ŠKODA AUTO o to, aby se do roku 2030 stala vedoucím evropským výrobcem automobilů v Indii, Rusku a v severní Africe.
„Jménem AFRIQ a poctou nového žákovského vozu ke kořenům Rally Dakar na africkém kontinentu, žáci zvyšují povědomí o nově přidělené odpovědnosti společnosti ŠKODA AUTO za region severní Afriky. Podobně jako v Indii a v Rusku chceme i na africkém kontinentu přinést naše know-how do dynamicky se rozvíjejících regionů, abychom efektivně využili již existující synergie koncernu.“
Arwa Oeljeklaus, vedoucí Řízení regionu Severní Afrika
Zkušenosti značky ŠKODA na Rally Dakar
Ve 40. ročníku pouštní rally v roce 2018 se model KODIAQ jako vůbec první vůz značky ŠKODA zúčastnil této pravděpodobně nejnáročnější rally na světě. Velké SUV značky ŠKODA bylo v Jižní Americe využíváno jako doprovodné vozidlo českého týmu BARTH Racing a v sériovém provedení bez problémů zvládlo téměř 10 000 kilometrů přes Peru, Bolívii a Argentinu – v některých případech v nadmořské výšce přes 4 500 metrů. V roce 2021 se Rally Dakar zúčastnil v kategorii Classic automobil ŠKODA 130 LR, bývalý tovární vůz z 80. let. Do cíle dorazil po více než 7600 kilometrech přes území Saúdské Arábie a dokonce slavil etapové vítězství a několik třetích míst.
Žáci Středního odborného učiliště ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi již od roku 2014 každoročně plánují, vyvíjí a staví zajímavý koncepční vůz. Projekt žákovského vozu je v České republice ojedinělý a nabízí budoucím kvalifikovaným pracovníkům možnost prokázat svůj talent a dovednosti ve spolupráci s odborníky z výroby, designu a dalších oddělení automobilky. Žáci díky tomu získávají přehled o mnoha různých útvarech společnosti. Učí se pracovat v týmu a na projektu kombinovat plánování s praktickou realizací, včetně prezentace své práce členům představenstva. Žákovský vůz je jedním z nejdůležitějších projektů ŠKODA Academy, který působivě dokládá vysokou úroveň výuky na Středním odborném učilišti ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi, založeném již v roce 1927.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?