Ekologové chtějí zažalovat Volkswagen, BMW a Mercedes-Benz

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
ČTK , AutoRoad.cz 5. září 2021 00:53
Sdílej:

Ekologické organizace Greenpeace a Deutsche Umwelthilfe (DUH) hodlají podat podle ČTK žalobu na velké německé koncerny kvůli dopadu jejich činnosti na změnu klimatu. Podle agentury DPA adresovali předžalobní výzvu firmám Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz a ropné a plynařské společnosti Wintershall.

Ochránci životního prostředí chtějí dosáhnout toho, aby firmy změnily svůj obchodní model a zavázaly se k omezení emisí skleníkových plynů. Ve své výzvě požadují, aby zmíněné automobilky do roku 2030 přestaly vyrábět vozidla se spalovacími motory. Těžařský koncern Wintershall by podle nich po roce 2026 už neměl otevírat žádná další těžební ložiska.

"Pokud svět bude váhat dalších deset let, nebude už možné dosáhnout cíle a omezit oteplení planety nanejvýše o 1,5 stupně a pravděpodobně ani o dva stupně," uvedla dnes právní zástupkyně ekologických organizací Roda Verheyenová s tím, že zmíněné korporace jsou za oteplování do značné míry spoluzodpovědné. Německý automobilový průmysl podle ní zanechává "obrovskou globální stopu".

Koncernům podle neoficiálních informací DPA zbývá již pouze několik týdnů, aby na výzvu ekologických organizací zareagovaly a možnou žalobu odvrátily.

Daimler, který je majitelem automobilky Mercedes-Benz, dnes podle agentury AP sdělil, že požadavky ekologů jsou neodůvodněné. "Využijeme veškerých právních prostředků na svou obranu," uvedla společnost v prohlášení. Dosáhnout klimatické neutrality svých aut chce do roku 2039. BMW hrozbu žalobou podle svého vyjádření analyzuje. Obě automobilky také uvedly, že se cítí být vázány cíli vyplývajícími z Pařížské klimatické dohody z roku 2015.

V dubnu německý ústavní soud v průlomovém rozsudku nařídil, aby zákonodárci jasněji stanovili cíle pro omezení emisí skleníkových plynů po roce 2030. Dosavadní zákon o ochraně klimatu označil za nedostatečný a znevýhodňující příští generace. Německá vláda v reakci na verdikt v květnu předložila nový zákon, v němž si stanovila přísnější cíle pro snížení emisí po roce 2030 a zavázala se dosáhnout klimatické neutrality do roku 2045.

Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.