Hledání parkovacího místa může být někdy na dlouhé lokte – a když už se ho podaří najít, mnohdy bývá těžké do něj zajet, protože okolní auta stojí příliš blízko. Řešení? Nechat to na samotném automobilu.
V rámci projektu zastřešeného německým Sdružením automobilového průmyslu navázal Ford spolupráci s poskytovateli infrastruktury a technologickými firmami včetně společnosti Bosch. Cílem partnerství je demonstrovat komunikaci mezi parkovací infrastrukturou a automobilem vybaveným online připojením. Prostřednictvím aplikace může řidič nechat svůj vůz zaparkovat automaticky, aniž by v něm seděl.
Technologii, která se aktuálně nachází ve výzkumné fázi, by mohlo být možné využívat také k vyslání vozu do myčky nebo k nabíjecí stanici. Na autosalonu IAA, který se koná v Mnichově ve dnech 6. až 12. září, předvede Ford automatizované parkování v praxi.
Evropské normy stanovují rozměry běžného parkovacího místa 2,44 m na šířku a 4,88 m na délku. Auta se však během let postupně zvětšují, zatímco parkovací místa zůstávají pořád stejně velká. Technologie automatického parkování umožňuje zaparkovat na dané parkovací ploše o 20 procent vozidel více, protože není nutné ponechávat mezi nimi prostor k otevření dveří.
Jak to má fungovat
Na parkovišti podporujícím automatické parkování je rozmístěna soustava senzorů, které řídí pohyb vozů. Dochází tak ke komunikaci mezi vozidly a infrastrukturou.
Senzory zabudované v parkovišti sledují pohyb vozu a navádějí ho k parkovacímu místu. Pokud zaznamenají v jeho jízdní dráze jakoukoliv překážku, okamžitě vydají pokyn k zastavení. Řidič po příjezdu na parkoviště pouze odstaví vůz ve vyznačeném prostoru a prostřednictvím mobilní aplikace FordPass udělí pokyn k zahájení automatického navádění.
Po zaparkování se automobil navíc může stát osobní schránkou pro doručování zásilek. Kurýrní služba je uloží do zavazadlového prostoru zákazníkova vozu. Jeho odemknutí i opětovné uzamknutí proběhne automaticky s využitím palubního online připojení. Očekává se, že další vývoj online automobilových funkcí přinese do budoucna zákazníkům ještě více komfortu a výhod.
Prostřednictvím aplikace FordPass si řidič při odjezdu vyžádá i opětovné přistavení vozu do nástupního prostoru. Zcela tak odpadá zdlouhavý pěší přesun po rozlehlém parkovišti, nejednou spojený s hledáním zaparkovaného automobilu.
Potřebné senzory lze zabudovat i do stávajících parkovišť. Optimálního využití kapacity by se však dosáhlo při jejich začlenění už ve fázi projektové přípravy nových parkovišť.
Automatizované parkování by mohly využívat i mnohé vozy, které se již prodávají. Stačí, aby byly vybaveny samočinnou převodovkou, elektronickým stabilizačním systémem, elektrickou parkovací brzdou a elektrickým posilovačem řízení. Jediným dalším potřebným prvkem je jednotka zajišťující inteligentní komunikaci.
Již začátkem srpna Ford oznámil otevření Laboratoře inteligentního parkování v Detroitu, což je specifický areál určený ke zkouškám pokročilých logistických, parkovacích a nabíjecích technických řešení. Bude otevřen spolupráci s průkopníky v těchto oblastech při simulaci reálných scénářů.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.