Hledání parkovacího místa může být někdy na dlouhé lokte – a když už se ho podaří najít, mnohdy bývá těžké do něj zajet, protože okolní auta stojí příliš blízko. Řešení? Nechat to na samotném automobilu.
V rámci projektu zastřešeného německým Sdružením automobilového průmyslu navázal Ford spolupráci s poskytovateli infrastruktury a technologickými firmami včetně společnosti Bosch. Cílem partnerství je demonstrovat komunikaci mezi parkovací infrastrukturou a automobilem vybaveným online připojením. Prostřednictvím aplikace může řidič nechat svůj vůz zaparkovat automaticky, aniž by v něm seděl.
Technologii, která se aktuálně nachází ve výzkumné fázi, by mohlo být možné využívat také k vyslání vozu do myčky nebo k nabíjecí stanici. Na autosalonu IAA, který se koná v Mnichově ve dnech 6. až 12. září, předvede Ford automatizované parkování v praxi.
Evropské normy stanovují rozměry běžného parkovacího místa 2,44 m na šířku a 4,88 m na délku. Auta se však během let postupně zvětšují, zatímco parkovací místa zůstávají pořád stejně velká. Technologie automatického parkování umožňuje zaparkovat na dané parkovací ploše o 20 procent vozidel více, protože není nutné ponechávat mezi nimi prostor k otevření dveří.
Jak to má fungovat
Na parkovišti podporujícím automatické parkování je rozmístěna soustava senzorů, které řídí pohyb vozů. Dochází tak ke komunikaci mezi vozidly a infrastrukturou.
Senzory zabudované v parkovišti sledují pohyb vozu a navádějí ho k parkovacímu místu. Pokud zaznamenají v jeho jízdní dráze jakoukoliv překážku, okamžitě vydají pokyn k zastavení. Řidič po příjezdu na parkoviště pouze odstaví vůz ve vyznačeném prostoru a prostřednictvím mobilní aplikace FordPass udělí pokyn k zahájení automatického navádění.
Po zaparkování se automobil navíc může stát osobní schránkou pro doručování zásilek. Kurýrní služba je uloží do zavazadlového prostoru zákazníkova vozu. Jeho odemknutí i opětovné uzamknutí proběhne automaticky s využitím palubního online připojení. Očekává se, že další vývoj online automobilových funkcí přinese do budoucna zákazníkům ještě více komfortu a výhod.
Prostřednictvím aplikace FordPass si řidič při odjezdu vyžádá i opětovné přistavení vozu do nástupního prostoru. Zcela tak odpadá zdlouhavý pěší přesun po rozlehlém parkovišti, nejednou spojený s hledáním zaparkovaného automobilu.
Potřebné senzory lze zabudovat i do stávajících parkovišť. Optimálního využití kapacity by se však dosáhlo při jejich začlenění už ve fázi projektové přípravy nových parkovišť.
Automatizované parkování by mohly využívat i mnohé vozy, které se již prodávají. Stačí, aby byly vybaveny samočinnou převodovkou, elektronickým stabilizačním systémem, elektrickou parkovací brzdou a elektrickým posilovačem řízení. Jediným dalším potřebným prvkem je jednotka zajišťující inteligentní komunikaci.
Již začátkem srpna Ford oznámil otevření Laboratoře inteligentního parkování v Detroitu, což je specifický areál určený ke zkouškám pokročilých logistických, parkovacích a nabíjecích technických řešení. Bude otevřen spolupráci s průkopníky v těchto oblastech při simulaci reálných scénářů.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.