Ať se nám to líbí nebo ne, až bezmála třetinu nákladů na dovolenou, pokud cestujeme vozem po Evropě, padne na samotnou cestu – tedy dálniční známky nebo mýtné, či pohonné hmoty. Přirozeně nás tedy před dovolenou a výběrem konkrétního cíle zajímá, kam je lacinější zamířit. Jak je to tedy? Cesty, do kterých zemí se českému motoristovi více prodraží a naopak? Odborníci ÚAMK přinášejí zajímavý přehled.
Letními bestsellery českých motorizovaných turistů jsou: Chorvatsko, Itálie a Slovensko. Začneme cenami pohonných hmot. S tím, že po cestě tam budeme pro zjednodušení kalkulovat s českými cenami, zpět pak z dané země a budeme mluvit o ceně nafty.
V Chorvatsku zamíříme do „české destinace“ Makarská, kam motoristu z Prahy čeká vzdálenost 1 151 km. Podle mezinárodního zdroje je průměrná cena 1 l nafty v ČR 1,20 eur, tedy 30,6 Kč. Při průměrné spotřebě 7 l/100 km nás vyjde cesta tam na 2 463 Kč. Zpět to při průměrné ceně 10,2 kuna za 1 l vyjde na 2 873 Kč. Celkem: 5 337 Kč.
V Itálii přitahuje Bibione s jeho vyhlášenými plážemi, vzdálené zhruba 760 km. Tam to tedy bude za 2 249 Kč, zpět za 2 812 Kč, celkem za 5 061 Kč.
Na Slovensko, například do Popradu v Tatrách, to má český turista 555 kilometrů, a tedy směrem tam ho cesta vyjde na 1 178 Kč, zpět 1 220 Kč, celkem na 2 399 Kč. Z tohoto jednoduchého výpočtu vyjde, že návštěva Slovenska bude za půlku toho, co letní dovolená v dalších dvou nejnavštěvovanějších zemích českými motoristy. Samozřejmě, že ještě musíme připočítat dálniční známky anebo platby za mýtné při cestě do zmiňovaných států.
Rakouská dálniční 10denní známka oba cestovatele vyjde stejně – asi na 250 Kč, slovinská 7denní pak cestovatele do Makarské navíc 480 Kč. Ovšem zdánlivou výhodnost cesty do Itálie zhatí ceny mýtného na tamních dálnicích, které jsou zhruba o 70 Kč za každých 100 km vyšší než pro motoristu mířícího do Makarské. Výsledek? I Při kratší vzdálenosti cesty do Bibione, budou náklady na návštěvu tohoto místa ze tří možností (Chorvatsko, Itálie, Slovensko) nejvyšší. Ne zásadně, ale rozhodně o pár tisíc korun. Následuje volba Makarské a cenovým „trhákem“ je návštěva slovenských Tater, kdy za dálniční známku u východních sousedů zaplatíte 255 Kč.
A jak jsou na tom, pokud jde o ceny dálničních známek nejdražší a nejlevnější letní destinace v celé Evropě? Nejvíce, navíc jen za 7denní známku zaplatíte ve Slovinsku (asi 480 Kč), pokud nepočítáme Švýcarsko, které má výhradně roční etiketu za 1 150 Kč. Následující Česko (310 Kč), Slovensko (255 Kč), Rakousko (250 Kč)… Pro zajímavost doplňme, že například v Bulharsku motorista zaplatí za týdenní vinětu 200 Kč a naopak v Rumunsku jen 77 Kč.
V zemích, kde se platí podle průjezdu počtu kilometrů na mýtnicích, v průměru zaplatíte za 100 km nejvíce ve Španělsku (240 Kč) a stejně, tedy 230 Kč v Itálii a Francii. V Chorvatsku naproti tomu v průměru asi 160 Kč za 100 km jízdy. Samozřejmě, že máte šanci ušetřit, a to vydat se do zemí jako je Německo nebo Lucembursko, kde se za jízdu po dálnicích neplatí.
Druhou vysokou položkou je platba za pohonné hmoty. Tak ty v Evropě vyšplhaly zřejmě nejvýše ve Švédsku, a to na průměrných 42,4 Kč za litr nafty. Na zhruba 37 Kč se dostaly i ceny v Belgii, Dánsku, Finsku, Nizozemsku a o něco málo výše i v Itálii. Naopak pod české ceny lehce nad 31 Kč se prakticky nedostanete, pokud opět pomineme například Ukrajinu, Litvu nebo Moldavsko. Jedinou výjimkou v centrální Evropě je Polsko s průměrnou cenou 30,6 Kč.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.