Ať se nám to líbí nebo ne, až bezmála třetinu nákladů na dovolenou, pokud cestujeme vozem po Evropě, padne na samotnou cestu – tedy dálniční známky nebo mýtné, či pohonné hmoty. Přirozeně nás tedy před dovolenou a výběrem konkrétního cíle zajímá, kam je lacinější zamířit. Jak je to tedy? Cesty, do kterých zemí se českému motoristovi více prodraží a naopak? Odborníci ÚAMK přinášejí zajímavý přehled.
Letními bestsellery českých motorizovaných turistů jsou: Chorvatsko, Itálie a Slovensko. Začneme cenami pohonných hmot. S tím, že po cestě tam budeme pro zjednodušení kalkulovat s českými cenami, zpět pak z dané země a budeme mluvit o ceně nafty.
V Chorvatsku zamíříme do „české destinace“ Makarská, kam motoristu z Prahy čeká vzdálenost 1 151 km. Podle mezinárodního zdroje je průměrná cena 1 l nafty v ČR 1,20 eur, tedy 30,6 Kč. Při průměrné spotřebě 7 l/100 km nás vyjde cesta tam na 2 463 Kč. Zpět to při průměrné ceně 10,2 kuna za 1 l vyjde na 2 873 Kč. Celkem: 5 337 Kč.
V Itálii přitahuje Bibione s jeho vyhlášenými plážemi, vzdálené zhruba 760 km. Tam to tedy bude za 2 249 Kč, zpět za 2 812 Kč, celkem za 5 061 Kč.
Na Slovensko, například do Popradu v Tatrách, to má český turista 555 kilometrů, a tedy směrem tam ho cesta vyjde na 1 178 Kč, zpět 1 220 Kč, celkem na 2 399 Kč. Z tohoto jednoduchého výpočtu vyjde, že návštěva Slovenska bude za půlku toho, co letní dovolená v dalších dvou nejnavštěvovanějších zemích českými motoristy. Samozřejmě, že ještě musíme připočítat dálniční známky anebo platby za mýtné při cestě do zmiňovaných států.
Rakouská dálniční 10denní známka oba cestovatele vyjde stejně – asi na 250 Kč, slovinská 7denní pak cestovatele do Makarské navíc 480 Kč. Ovšem zdánlivou výhodnost cesty do Itálie zhatí ceny mýtného na tamních dálnicích, které jsou zhruba o 70 Kč za každých 100 km vyšší než pro motoristu mířícího do Makarské. Výsledek? I Při kratší vzdálenosti cesty do Bibione, budou náklady na návštěvu tohoto místa ze tří možností (Chorvatsko, Itálie, Slovensko) nejvyšší. Ne zásadně, ale rozhodně o pár tisíc korun. Následuje volba Makarské a cenovým „trhákem“ je návštěva slovenských Tater, kdy za dálniční známku u východních sousedů zaplatíte 255 Kč.
A jak jsou na tom, pokud jde o ceny dálničních známek nejdražší a nejlevnější letní destinace v celé Evropě? Nejvíce, navíc jen za 7denní známku zaplatíte ve Slovinsku (asi 480 Kč), pokud nepočítáme Švýcarsko, které má výhradně roční etiketu za 1 150 Kč. Následující Česko (310 Kč), Slovensko (255 Kč), Rakousko (250 Kč)… Pro zajímavost doplňme, že například v Bulharsku motorista zaplatí za týdenní vinětu 200 Kč a naopak v Rumunsku jen 77 Kč.
V zemích, kde se platí podle průjezdu počtu kilometrů na mýtnicích, v průměru zaplatíte za 100 km nejvíce ve Španělsku (240 Kč) a stejně, tedy 230 Kč v Itálii a Francii. V Chorvatsku naproti tomu v průměru asi 160 Kč za 100 km jízdy. Samozřejmě, že máte šanci ušetřit, a to vydat se do zemí jako je Německo nebo Lucembursko, kde se za jízdu po dálnicích neplatí.
Druhou vysokou položkou je platba za pohonné hmoty. Tak ty v Evropě vyšplhaly zřejmě nejvýše ve Švédsku, a to na průměrných 42,4 Kč za litr nafty. Na zhruba 37 Kč se dostaly i ceny v Belgii, Dánsku, Finsku, Nizozemsku a o něco málo výše i v Itálii. Naopak pod české ceny lehce nad 31 Kč se prakticky nedostanete, pokud opět pomineme například Ukrajinu, Litvu nebo Moldavsko. Jedinou výjimkou v centrální Evropě je Polsko s průměrnou cenou 30,6 Kč.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.