Ojetých vozů se u nás prodá několikrát více, nežli vozů nových. Je to ovšem zcela logické, ceny ojetin jsou velmi lákavé a desetileté ojetiny s nájezdem kolem 200 tisíc kilometrů mohou ještě několik let výborně sloužit. Který je ale podle nás tou nejbezpečnější volbou? Vítěze jsme vybírali z pěti různých rivalů.
Úvod
Určit nejlepší kup je v praxi v podstatě nemožné. Vždyť to znáte, sto lidí, sto chutí. Každý má jiné požadavky a představy ohledně ideálních vlastností vytouženého vozu. Věc budoucí spolehlivosti je zase závislá na tom, jak se předchozí majitel o auto staral.
Zde vám ukážeme několik adeptů, se kterými určitě nešlápnete vedle. Tedy pokud ovšem nekoupíte první „vylítanou vránu“, o které vám prodejce namluví, jaká je to „voňavka“. Sice to opakujeme velmi často, ale vždy vůz před koupí řádně prověřte – vozy bez jasné historie mohou představovat veliké riziko.
Volkswagen Golf VI variant
Koncernová klasika, která neurazí, ale ani nenadchne. Potěší slušným prostorem uvnitř a dobrým dílenským zpracováním. Nejspolehlivější možnou variantou jsou atmosférické benzinové motory 1.4 (59 Kw) a 1.6 (75 Kw), které jsou vhodné především do městského provozu pro řidiče, kterým nevadí horší dynamika vozu. Velikou výhodou je velmi častý nízký nájezd. Nevýhoda je, že mají většinou horší výbavu a na dálnici jistě nepotěší absence 6 rychlostního stupně.
Pokud jezdíte převážně delší vzdálenosti, je také možno brát v potaz dieselový motor 1.6/2.0 TDI, nicméně je nutné počítat s dražším servisem, vyšším nájezdem, horším zacházením – často šlo o služební vozy. Potěší nízkou spotřebou a příjemnou pružností.
Fajn kompromis, který bychom doporučili my, je benzínová 1.4 TSI (pouze verze 90 Kw, silnější 118 Kw je bohužel průšvih), která má díky turbodmychadlu slušnou dynamiku. Hodí se do města, díky 6 stupňové převodovce se ale neztratí ani na dálnici a je levnější na servis nežli nafťáci.
Z hlediska spolehlivosti sáhněte spíše po manuální převodovce oproti automatům DSG.
Škoda Octavia III
Zmínit musíme také náš „český sen“. Do 200 tisíc se pořídit dá, nicméně my doporučujeme koukat spíše po dražších a zachovalejších vozech, které budou mít alespoň průměrnou výbavu a slušný motor (1.4 TSI, 1.6/2.0TDI). Octavia je dobrá a praktická, nicméně najít v záplavě firemních aut nějakou pěknou bude nelehký úkol. Další nevýhodou je, že jde o poměrně horké zboží u zlodějů. O tom, že ji nenajdete na parkovišti u supermarketu nemluvě. Výhodou jsou ovšem velmi dostupné náhradní díly a fakt, že vám jí jakýkoliv mechanik opraví.
V podstatě to samé platí pro Volkswagen Passat B7, který je sice o kategorii výše, ale ceny jsou podobné a motory téměř identické.
Toyota Avensis
Toyota je svou spolehlivostí vyhlášená. Avensis je poměrně neprávem přehlížená ojetina, která rozhodně má pro mnoho lidí co nabídnout. Praktičnost i spolehlivost jsou na velmi dobré úrovni. Bohužel kvalita zpracování oproti předchůdci klesla, mezi fanoušky se již nemluví o tzv „asijském mercedesu“.
Z benzinů se dá doporučit 1.8, která má téměř stejnou spotřebu jako slabší 1.6, ale jede lépe. Problém ovšem je, že jich v nabídce není moc. Dvoulitr nedoporučujeme, dynamika není o nic moc lepší, zato spotřeba je mnohem výš.
Diesely v Avensisu nepatří k nejlepším, nicméně pokud opravdu chcete pouze naftu, se slabším a velmi hojně rozšířeným 2.2 D-4D úplnou chybu neuděláte. Vyhnout se doporučujeme silnější variantě 2.2D-Cat se 130 Kw, která se dost kazí a také je poměrně žíznivá.
Ford Mondeo
Právem velmi oblíbená ojetina, která zaujme designem a velmi dobrými jízdními vlastnostmi. Praktičnost je pro Mondeo synonymem. V rámci kategorie patří k nejprostornějším.
Pokud jste zastánci naftových motorů, je pro vás Ford ideální volbou. Ačkoliv jsou benzinové motory 2.3 a 2.5 (pětiválec Volvo) při dobrém zacházení taky velmi dobré, šli bychom do úsporné dieselové 2.0 TDCI (pouze pofacelift – rok 2010 a novější, který měl spolehlivější filtr pevných částic DPF). 2.2 TDCI také není špatnou volbou, ale ten je spíše vhodnější v kombinaci s automatem.
Doporučujeme povedené manuální převodovky. Pokud ovšem trváte na automatu, tak berte pouze ten s klasickým měničem, který se objevuje ve verzi 2.0 TDCI před faceliftem a ve verzi 2.2 TDCI (před i po facelift).
Mazda 6
To nejlepší nakonec? Za nás ano, Mazda 6 je vynikajícím autem, které je v kombinaci s kterýmkoliv benzinovým motorem skvělým a spolehlivým parťákem pro každý den. Design je velmi líbivý a jízdní vlastnosti jsou v této kategorii skvělé. Ne nadarmo o ní mnoho novinářů tvrdilo, že jezdí jako BMW 3 s předním pohonem. Atmosférické motory nesednou každému (horší zátah v nižších otáčkách), ovšem spolehlivostí jsou na tom nejlépe a lineárním zátahem potěší nejednoho automobilového fandu. Trochu zamrzí občasné lacinější materiály v interiéru. S korozí měla problémy hlavně předchozí generace, nicméně doporučujeme být na pozoru při koupi i tak.
Nejslabší benzinová 1.8 je do města fajn, nicméně 5 stupňová převodovka v kombinaci s 88 Kw není ideální na nějaké velké dálniční cestování. Na druhou stranu ale potěší skvělou spotřebou (kombinovaná okolo 7 litrů)
Silnější 2.0 (108 Kw, 114 Kw po faceliftu) je na tom co se týče rychlosti už mnohem lépe a rozhodně jí můžeme doporučit.
Vrcholem nabídky je 2.5, který bychom rozhodně volili my. Sice si vezme o nějaký ten litr-dva paliva více, ale za tu lepší pružnost a dynamiku to prostě stojí. Navíc je většina z nich v nejvyšším stupni výbavy. Takovou pořídíte od cca 170 tisíc Kč, což je ve srovnání s konkurencí výše úplně nejlepší poměr cena/výkon.
Pokud zvažujete naftu do šestky, tak na ni rychle zapomeňte. Zkrátka se Mazdě nepovedly, trpí řadou neduhů a spotřeba, kvůli které si většinou lidé diesely kupují, je téměř stejná jako u benzinových verzí, takže jejich koupě postrádá smysl.
Náš finální verdikt
Chcete diesel? Ford Mondeo 2.0 TDCI po roce 2010, manuální převodovka
Chcete benzín? Mazda 6 2.0/2.5, manuální převodovka
Oba tyto vozy jsou praktické, kvalitní, spolehlivé a spojují je skvělé jízdní vlastnosti v rámci kategorie. Zároveň jsou komfortní a použitelné pro každodenní život.
Pokud jezdíte pouze „dálky“ a upřednostňujete nižší spotřebu před dražším servisem, sáhněte po Mondeu v naftě.
Pokud u vás převažuje jízda po městě, ale často jezdíte i dálnice a spolehlivost vozu je pro vás nejdůležitější, bude pro vás vhodnější benzinová šestka.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.