Chytrý nápad s Broukem pomohl VW na špičku a stále funguje

AutoRoad.cz, 27. prosince 2020, 22:55 Aktualizováno 28.12.2020, 17:50 Google+

Volkswagen si připomíná 70 let vývozu automobilů v podobě rozložených sad CKD. Od roku 1950 dodává VW do zahraničí vozidla rozložená na jednotlivé díly. Ta jsou následně v cílové zemi smontována. Prvním vozem, který byl smontován z jednotlivých dílů dodaných „v krabici“, byl legendární Brouk.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Volkswagen Beetle

Volkswagen Beetle | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Tento postup nese mezinárodní označení CKD (Completely Knocked-Down) – jedná se tedy o kompletně rozložené montážní sady. Zpočátku šlo jen o získávání nových trhů, ale CKD v současnosti zajišťuje také zásobování globální výrobní sítě Volkswagenu. Z hlediska prodeje se jedná o významnou položku. Volkswagen dodnes vyvezl do celého světa 200 milionů vozidel. Ročně k nim přibývají další tři miliony kompletních vozidel nebo automobilů rozložených na díly.

img-responsive

Od roku 1950 dodává VW do zahraničí vozidla rozložená na jednotlivé díly. Prvním byl samozřejmě legendární Brouk | foto: Volkswagen

Pro použití sad CKD existují různé důvody: Výstavba plnohodnotného výrobního závodu by se v příslušné zemi nevyplatila; počty prodávaných vozidel jsou příliš nízké; nové výrobní zařízení pro místní výrobu by bylo velmi nákladné; nebo je nutné se přizpůsobit celním a dovozním předpisům.

Wolfsburg jako hlavní centrum
Celý proces probíhá následovně. Všechny objednávky montážních sad CKD od zámořských montážních závodů směřují do centrály ve Wolfsburgu. Její nákupní oddělení zajistí potřebné automobilové díly od evropských výrobních závodů a dodavatelů. Díly jsou pak zkompletovány a zabaleny do jedné zásilky v jednom z osmi distribučních center, naloženy do kontejneru a odeslány lodí, po železnici nebo letecky do zámoří či Ruska, kde proběhne finální montáž vozidla. Jen v distribučních centrech Wolfsburg, Salzgitter a Kassel pracuje 660 zaměstnanců. Další provozy jsou v Duisburgu, Emdenu, Fallerslebenu, Wilhelmshavenu a Martorellu (Španělsko). Těchto osm distribučních center dodává ročně celkem 1,7 milionu metrů krychlových zboží, což představuje cca 25 000 námořních kontejnerů. Od přijetí objednávky do doručení vozidla do cílové země uběhne přibližně osm týdnů. Systémem CKD jsou z Evropy zásobovány projekty montáže celkem 90 různých modelů v zámořských závodech.

img-responsive

Od roku 1950 dodává VW do zahraničí vozidla rozložená na jednotlivé díly. Prvním byl samozřejmě legendární Brouk | foto: Volkswagen

Jako první se v krabicích dodával Brouk
Všechno začalo v roce 1950. Tehdy byl do Irska přepraven první Brouk rozložený na díly. Následovaly dodávky do Jižní Afriky, Argentiny, Brazílie a Mexika. Právě montáž rozložených vozidel se stala základem nynějších velkých výrobních společností v Jižní Americe, jakými jsou například Volkswagen do Brasil nebo Volkswagen de México. V současnosti probíhá montáž CKD v 27 závodech v deseti zemích. Největší z nich je v Jižní Africe, kde se mimo jiné vyrábí Polo pro všechny trhy s pravostranným řízením. Ve velkých počtech se vyváží také Tiguan, který se ze sad CKD montuje v Rusku a Mexiku. Další závody jsou v USA, Číně, Brazílii, Argentině, Indii, Malajsii a Indonésii.

img-responsive

Volkswagen Beetle | foto: pixabay.com

Od manuální práce k high-tech
Zatímco dříve se díly balily do krabic manuálně, v současnosti vše probíhá v režii high-tech. Kompletaci dílů do jednotlivých zásilek podporují v distribučních centrech nejmodernější roboti. Jejich robotické ruce jsou vybaveny speciálními nástavci, které umožňují uchopení automobilových dílů nejrůznějších tvarů a rozměrů. Zaměstnancům to usnadňuje práci především při balení těžkých komponentů. Softwaroví roboti navíc usnadňují pomocí umělé inteligence e-mailovou komunikaci s dodavateli. Po přečtení elektronické zprávy automaticky reagují. Pokud například dodavatel po obdržení objednávky e-mailem sdělí, že objednané díly rozdělí do několika dílčích dodávek, pak systém zpracování běžně používaného jazyka NLP (Natural Language Processing) tuto informaci automaticky rozpozná a přímo ji zadá do systému SAP pro řízení výroby.

Burkhard Hüsken, vedoucí CKD u značky Volkswagen osobní vozy, k tomu říká: „Dříve probíhala koordinace se zámořskými montážními závody jedním nebo dvěma faxy týdně. Dnes komunikujeme s našimi výrobními závody v reálném čase. Tímto způsobem expedujeme do celého světa 9000 položek dílů. Pracovní náplň zaměstnanců přitom prošla zásadními změnami – místo ‚baličů krabic‘ máme dnes ‚datové logistiky‘.“

Vytisknout

Diskuze: Chytrý nápad s Broukem pomohl VW na špičku a stále funguje

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Škoda představila modernizovaný Kodiaq s řadou vylepšení a novým TSI

MODERNIZOVANÝ KODIAQ. Škoda představila své největší SUV s vylepšeními a novým TSI

Škoda připravila Octavii pro náročnější, dynamickou verzi Sportline

Škoda připravila Octavii pro náročnější, ale pod vrcholnou sportovní verzí RS

Toyota

Šéf Toyoty Akio Toyoda zvolen osobností automobilového světa roku 2021

Toyota Mirai

Vodík má v Česku perspektivu, shodli se odborníci i ministři Havlíček a Brabec

Ilustrační foto

Autorizované servisy Škoda fungují od pondělí v plném režimu. Co vše se mění?

Rolls Royce Ghost je aktuálně velmi žádaným modelem předevší na trzích v Asii a USA

JAK TO JEN ROLLS-ROYCE DĚLÁ? Koronaviru navzdory slaví nejvyšší tržby v historii

mitsubishi asx

Test: Mitsubishi ASX 2.0 4x4 LPG – poslední mohykán, který se zasekl v době. Je to ale špatně?

Ilustrační foto

Nadšení Čechů z online prodeje aut? Průzkum ukázal, jaká je skutečnost

Batmobile

V Dubaji byl nalezen opuštěný Batmobile

Světová premiéra zbrusu nového GR 86

Světová premiéra zbrusu nového GR 86

Škoda Octavia RS

Test: Škoda Octavia RS TSI - nejrychlejší nová Škoda, kterou si můžete koupit, ale ne vše je super

Kontrola okresů

Prověřili jsme kontroly hranic okresů a ministr Blatný mít radost nebude...

Lexus LF-Z Electrified prezentuje budoucí jízdní schopnosti, design a technologie

Koncept Lexus LF-Z Electrified, nová éra značky startuje s volantem z KITTa

Prodrive Hunter

Dakarský speciál pro veřejné komunikace, to je Prodrive Hunter

Česká holka dobrá holka

Česká holka dobrá holka. Jaká je za volantem?

reklama

Doporučujeme

Head-up-Display s rozšířenou realitou promítá na čelní okno důležité informace

Luxusní head-up-display do kompaktů? Volkswagen mění pravidla

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Nadšení Čechů z online prodeje aut? Průzkum ukázal, jaká je skutečnost

  2. JAK TO JEN ROLLS-ROYCE DĚLÁ? Koronaviru navzdory slaví nejvyšší tržby v historii

  3. Vodík má v Česku perspektivu, shodli se odborníci i ministři Havlíček a Brabec

  4. Škoda připravila Octavii pro náročnější, ale pod vrcholnou sportovní verzí RS

  5. Autorizované servisy Škoda fungují od pondělí v plném režimu. Co vše se mění?

  6. Šéf Toyoty Akio Toyoda zvolen osobností automobilového světa roku 2021

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud