Chytrý nápad s Broukem pomohl VW na špičku a stále funguje

AutoRoad.cz, 27. prosince 2020, 22:55 Aktualizováno 28.12.2020, 17:50 Google+

Volkswagen si připomíná 70 let vývozu automobilů v podobě rozložených sad CKD. Od roku 1950 dodává VW do zahraničí vozidla rozložená na jednotlivé díly. Ta jsou následně v cílové zemi smontována. Prvním vozem, který byl smontován z jednotlivých dílů dodaných „v krabici“, byl legendární Brouk.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Volkswagen Beetle

Volkswagen Beetle | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Tento postup nese mezinárodní označení CKD (Completely Knocked-Down) – jedná se tedy o kompletně rozložené montážní sady. Zpočátku šlo jen o získávání nových trhů, ale CKD v současnosti zajišťuje také zásobování globální výrobní sítě Volkswagenu. Z hlediska prodeje se jedná o významnou položku. Volkswagen dodnes vyvezl do celého světa 200 milionů vozidel. Ročně k nim přibývají další tři miliony kompletních vozidel nebo automobilů rozložených na díly.

img-responsive

Od roku 1950 dodává VW do zahraničí vozidla rozložená na jednotlivé díly. Prvním byl samozřejmě legendární Brouk | foto: Volkswagen

Pro použití sad CKD existují různé důvody: Výstavba plnohodnotného výrobního závodu by se v příslušné zemi nevyplatila; počty prodávaných vozidel jsou příliš nízké; nové výrobní zařízení pro místní výrobu by bylo velmi nákladné; nebo je nutné se přizpůsobit celním a dovozním předpisům.

Wolfsburg jako hlavní centrum
Celý proces probíhá následovně. Všechny objednávky montážních sad CKD od zámořských montážních závodů směřují do centrály ve Wolfsburgu. Její nákupní oddělení zajistí potřebné automobilové díly od evropských výrobních závodů a dodavatelů. Díly jsou pak zkompletovány a zabaleny do jedné zásilky v jednom z osmi distribučních center, naloženy do kontejneru a odeslány lodí, po železnici nebo letecky do zámoří či Ruska, kde proběhne finální montáž vozidla. Jen v distribučních centrech Wolfsburg, Salzgitter a Kassel pracuje 660 zaměstnanců. Další provozy jsou v Duisburgu, Emdenu, Fallerslebenu, Wilhelmshavenu a Martorellu (Španělsko). Těchto osm distribučních center dodává ročně celkem 1,7 milionu metrů krychlových zboží, což představuje cca 25 000 námořních kontejnerů. Od přijetí objednávky do doručení vozidla do cílové země uběhne přibližně osm týdnů. Systémem CKD jsou z Evropy zásobovány projekty montáže celkem 90 různých modelů v zámořských závodech.

img-responsive

Od roku 1950 dodává VW do zahraničí vozidla rozložená na jednotlivé díly. Prvním byl samozřejmě legendární Brouk | foto: Volkswagen

Jako první se v krabicích dodával Brouk
Všechno začalo v roce 1950. Tehdy byl do Irska přepraven první Brouk rozložený na díly. Následovaly dodávky do Jižní Afriky, Argentiny, Brazílie a Mexika. Právě montáž rozložených vozidel se stala základem nynějších velkých výrobních společností v Jižní Americe, jakými jsou například Volkswagen do Brasil nebo Volkswagen de México. V současnosti probíhá montáž CKD v 27 závodech v deseti zemích. Největší z nich je v Jižní Africe, kde se mimo jiné vyrábí Polo pro všechny trhy s pravostranným řízením. Ve velkých počtech se vyváží také Tiguan, který se ze sad CKD montuje v Rusku a Mexiku. Další závody jsou v USA, Číně, Brazílii, Argentině, Indii, Malajsii a Indonésii.

img-responsive

Volkswagen Beetle | foto: pixabay.com

Od manuální práce k high-tech
Zatímco dříve se díly balily do krabic manuálně, v současnosti vše probíhá v režii high-tech. Kompletaci dílů do jednotlivých zásilek podporují v distribučních centrech nejmodernější roboti. Jejich robotické ruce jsou vybaveny speciálními nástavci, které umožňují uchopení automobilových dílů nejrůznějších tvarů a rozměrů. Zaměstnancům to usnadňuje práci především při balení těžkých komponentů. Softwaroví roboti navíc usnadňují pomocí umělé inteligence e-mailovou komunikaci s dodavateli. Po přečtení elektronické zprávy automaticky reagují. Pokud například dodavatel po obdržení objednávky e-mailem sdělí, že objednané díly rozdělí do několika dílčích dodávek, pak systém zpracování běžně používaného jazyka NLP (Natural Language Processing) tuto informaci automaticky rozpozná a přímo ji zadá do systému SAP pro řízení výroby.

Burkhard Hüsken, vedoucí CKD u značky Volkswagen osobní vozy, k tomu říká: „Dříve probíhala koordinace se zámořskými montážními závody jedním nebo dvěma faxy týdně. Dnes komunikujeme s našimi výrobními závody v reálném čase. Tímto způsobem expedujeme do celého světa 9000 položek dílů. Pracovní náplň zaměstnanců přitom prošla zásadními změnami – místo ‚baličů krabic‘ máme dnes ‚datové logistiky‘.“

Vytisknout

Diskuze: Chytrý nápad s Broukem pomohl VW na špičku a stále funguje

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační fotografie

V Česku vzniká kladivo na auta odmítaná lidmi a protlačovaná EU

Tatra Tactic 4x4 II. generace

Na polygonu v Kopřivnici probíhá představení vojenské, hasičské i stavební techniky

Ford Transit Trail

Test: Ford Transit Trail – outdoor dodávka, která je skvělým základem pro „malého“ bydlíka

Škoda Fabia Combi Scoutline

Škoda Fabia Combi končí. Jak to s ní vypadá v bazarech?

on-line prodej

Jako plech po tornádu. Automobilový trh je pokřivený, covid, elektromobilita, čipy...

Jeep Willys

Test: Jeep Willys, legenda U.S. Army

Toyota přepracovala Mirai, nová generace má mít dojezd 650 km, atraktivní vzhled a produkuje jen čistou vodu

Na vodíkovou Toyotu Mirai stříleli z pistole

Mercedes-Benz G-Boss

Mercedes-Benz třídy G od G&B Design vypadá jako rozzlobený school bus

Ilustrační foto

Nemáte kabriolet? I tak můžete dýchat čerstvý vzduch

Nákup aut se přesouvá do online prostředí

Nákup aut se přesouvá do online prostředí

Ilustrační foto

Škoda v Česku zastaví výrobu. Promluvily odbory

mercedes-benz citan

Nový Mercedes-Benz Citan jako obytný vůz

Hyundai Kona Electric

Test Hyundai Kona electric. Má stále co nabídnout?

Ford Fiesta ST

Test: Ford Fiesta ST – hothatch ze staré školy, který nestojí majlant a bude vás neskutečně bavit!

22 let od premiéry má Škoda Fabia dynamičtější a emotivnější vzhled než kdy předtím

ŠKODA FABIA dnes oficiálně vstupuje na český trh

reklama

Doporučujeme

Head-up-Display s rozšířenou realitou promítá na čelní okno důležité informace

Luxusní head-up-display do kompaktů? Volkswagen mění pravidla

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Na polygonu v Kopřivnici probíhá představení vojenské, hasičské i stavební techniky

  2. Test: Ford Transit Trail – outdoor dodávka, která je skvělým základem pro „malého“ bydlíka

  3. Škoda Fabia Combi končí. Jak to s ní vypadá v bazarech?

  4. Jako plech po tornádu. Automobilový trh je pokřivený, covid, elektromobilita, čipy...

  5. Test: Jeep Willys, legenda U.S. Army

  6. Na vodíkovou Toyotu Mirai stříleli z pistole

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud