Volkswagen si připomíná 70 let vývozu automobilů v podobě rozložených sad CKD. Od roku 1950 dodává VW do zahraničí vozidla rozložená na jednotlivé díly. Ta jsou následně v cílové zemi smontována. Prvním vozem, který byl smontován z jednotlivých dílů dodaných „v krabici“, byl legendární Brouk.
Tento postup nese mezinárodní označení CKD (Completely Knocked-Down) – jedná se tedy o kompletně rozložené montážní sady. Zpočátku šlo jen o získávání nových trhů, ale CKD v současnosti zajišťuje také zásobování globální výrobní sítě Volkswagenu. Z hlediska prodeje se jedná o významnou položku. Volkswagen dodnes vyvezl do celého světa 200 milionů vozidel. Ročně k nim přibývají další tři miliony kompletních vozidel nebo automobilů rozložených na díly.
Pro použití sad CKD existují různé důvody: Výstavba plnohodnotného výrobního závodu by se v příslušné zemi nevyplatila; počty prodávaných vozidel jsou příliš nízké; nové výrobní zařízení pro místní výrobu by bylo velmi nákladné; nebo je nutné se přizpůsobit celním a dovozním předpisům.
Wolfsburg jako hlavní centrumCelý proces probíhá následovně. Všechny objednávky montážních sad CKD od zámořských montážních závodů směřují do centrály ve Wolfsburgu. Její nákupní oddělení zajistí potřebné automobilové díly od evropských výrobních závodů a dodavatelů. Díly jsou pak zkompletovány a zabaleny do jedné zásilky v jednom z osmi distribučních center, naloženy do kontejneru a odeslány lodí, po železnici nebo letecky do zámoří či Ruska, kde proběhne finální montáž vozidla. Jen v distribučních centrech Wolfsburg, Salzgitter a Kassel pracuje 660 zaměstnanců. Další provozy jsou v Duisburgu, Emdenu, Fallerslebenu, Wilhelmshavenu a Martorellu (Španělsko). Těchto osm distribučních center dodává ročně celkem 1,7 milionu metrů krychlových zboží, což představuje cca 25 000 námořních kontejnerů. Od přijetí objednávky do doručení vozidla do cílové země uběhne přibližně osm týdnů. Systémem CKD jsou z Evropy zásobovány projekty montáže celkem 90 různých modelů v zámořských závodech.
Jako první se v krabicích dodával Brouk Všechno začalo v roce 1950. Tehdy byl do Irska přepraven první Brouk rozložený na díly. Následovaly dodávky do Jižní Afriky, Argentiny, Brazílie a Mexika. Právě montáž rozložených vozidel se stala základem nynějších velkých výrobních společností v Jižní Americe, jakými jsou například Volkswagen do Brasil nebo Volkswagen de México. V současnosti probíhá montáž CKD v 27 závodech v deseti zemích. Největší z nich je v Jižní Africe, kde se mimo jiné vyrábí Polo pro všechny trhy s pravostranným řízením. Ve velkých počtech se vyváží také Tiguan, který se ze sad CKD montuje v Rusku a Mexiku. Další závody jsou v USA, Číně, Brazílii, Argentině, Indii, Malajsii a Indonésii.
Od manuální práce k high-techZatímco dříve se díly balily do krabic manuálně, v současnosti vše probíhá v režii high-tech. Kompletaci dílů do jednotlivých zásilek podporují v distribučních centrech nejmodernější roboti. Jejich robotické ruce jsou vybaveny speciálními nástavci, které umožňují uchopení automobilových dílů nejrůznějších tvarů a rozměrů. Zaměstnancům to usnadňuje práci především při balení těžkých komponentů. Softwaroví roboti navíc usnadňují pomocí umělé inteligence e-mailovou komunikaci s dodavateli. Po přečtení elektronické zprávy automaticky reagují. Pokud například dodavatel po obdržení objednávky e-mailem sdělí, že objednané díly rozdělí do několika dílčích dodávek, pak systém zpracování běžně používaného jazyka NLP (Natural Language Processing) tuto informaci automaticky rozpozná a přímo ji zadá do systému SAP pro řízení výroby.
Burkhard Hüsken, vedoucí CKD u značky Volkswagen osobní vozy, k tomu říká: „Dříve probíhala koordinace se zámořskými montážními závody jedním nebo dvěma faxy týdně. Dnes komunikujeme s našimi výrobními závody v reálném čase. Tímto způsobem expedujeme do celého světa 9000 položek dílů. Pracovní náplň zaměstnanců přitom prošla zásadními změnami – místo ‚baličů krabic‘ máme dnes ‚datové logistiky‘.“
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.