Volkswagen slibuje, že nový ID.4 je všestranným automobilem, který se snadno řídí díky mimořádné obratnosti ve městě, pohotovým reakcím na okresních silnicích a komfortní jízdě na dálnici.
„Výhradně elektricky poháněné SUV ID.4 poskytuje řidiči velké potěšení z jízdy, podobně jako kompaktní ID.3,“ říká Karsten Schebsdat, vedoucí oddělení jízdní dynamiky, řízení a řídicích systémů ve společnosti Volkswagen. „V konstrukci podvozku jsme využili mnoho inovativních nápadů a nové řídicí systémy, které posouvají bezpečnost a potěšení z jízdy na ještě vyšší úroveň.“
Sportovní ovladatelnost díky nízkému těžištiID.4 má již svou koncepcí nejlepší předpoklady k tomu, aby jízdními vlastnostmi dopřával řidiči skutečnou radost z jízdy. Pohon zadních kol zajišťuje vynikající trakci, což řidič pocítí například při rozjezdu na mokrém povrchu. Vysokonapěťová sada akumulátorů je umístěna mezi nápravami, v nejnižší úrovni vozidla. To je výhodné pro těžiště i rozložení hmotnosti mezi nápravy, které se u všech variant pohonu odchyluje od ideální hodnoty 50:50 % maximálně o jeden procentní bod.
Přední náprava modelu ID.4 používá vzpěry McPherson. Řízení má převod 15,9:1. Poprvé u vozu značky Volkswagen je převodka řízení umístěna před středy kol, což zaručuje vysokou stabilitu při rychlém průjezdu zatáčkou. Zadní náprava s náročnou konstrukcí byla zcela nově vyvinuta. Kompaktní pětiprvkové zavěšení je uloženo v pomocném rámu, který je elasticky spojen s karoserií. Díly zavěšení z lehkého hliníku snižují hmotnost.
Velká kola a výkonné brzdyNabídka kol pro model ID.4 začíná 18palcovým rozměrem. Tato kola jsou buď ocelová, nebo z lehké slitiny. Od modelu ID.4 Life se dodávají sériově 19“ kola. Pro ještě vyšší stupně výbavy jsou k dispozici výhradně kola z lehké slitiny s průměrem ráfku 20 nebo 21 palců. Přestože velká kola potřebují dostatečně prostorné podběhy kol, může se ID.4 pochlubit průměrem otáčení pouhých 10,2 metru – to je extrémně nízká hodnota u vozu této třídy.
Kola mají aerodynamicky optimalizovaný plochý design, pneumatiky kladou při odvalování jen nepatrný odpor. U základních modelů ID.4 Pure a ID.4 City mají pneumatiky vpředu i vzadu šířku 235 milimetrů, jejich profilové číslo závisí na průměru ráfku. Všechny ostatní modely ID.4 sjíždějí z montážní linky na pneumatikách různé šířky vpředu a vzadu – na přední nápravě jsou pneumatiky široké 235 milimetrů, na zadní nápravě 255 milimetrů.
Robustní elektricky poháněné SUV disponuje výkonnými brzdami. Kotouče na přední nápravě mají u modelů ID.4 se 77kWh sadou akumulátorů průměr 358 milimetrů, na zadních kolech použity brzdy bubnové. Jejich brzdové obložení je koncipováno pro celou životnost automobilu. Koroze je vyloučena, přestože třecí brzdy budou v každodenním provozu využívány jen vzácně. Většinu zpomalení má na starosti elektromotor, který přitom získává zpět kinetickou energii.
Progresivní řízení, regulace podvozku DCC a volič jízdních režimůPodvozek modelu ID.4 se prezentuje v ještě lepší formě ve spojení se sportovním paketem „Plus“ (ve vrcholné verzi ID.4 Max). Jednou ze dvou součástí tohoto paketu je progresivní řízení, jehož převod je strmější se vzrůstajícím úhlem otočení volantu. Od středové polohy ke krajnímu rejdu se převod řízení mění od 15,9:1 do 14,5:1. Druhým prvkem je adaptivní regulace podvozku DCC, která pracuje v závislosti na stavu vozovky a jízdní situaci. DCC individuálně optimalizuje charakteristiku tlumičů na každém kole 200krát za sekundu, a tím zajišťuje vysokou úroveň jízdního komfortu, nebo pevný kontakt kol s povrchem vozovky.
DCC a progresivní řízení jsou začleněny do systému řízení jízdní dynamiky. Volič jízdních režimů přitom dává řidiči na výběr čtyři režimy. Eco, Comfort a Sport mají pevná nastavení. V režimu Individual může řidič měnit na centrálním displeji jednotlivá nastavení podle svých představ. Může se rozhodnout pro nastavení mezi režimy Comfort a Sport nebo dodat oběma režimům ještě extrémnější charakteristiku – pro ještě komfortnější či dynamičtější jízdu.
Manažer jízdní dynamikyPokud si to řidič přeje, projíždí ID.4 zatáčky velmi rychle, s mimořádnou stabilitou a téměř neutrálním chováním. Na tom má svůj podíl také elektronicky řízený manažer jízdní dynamiky, který úzce spolupracuje se stabilizačním systémem ESC. Volkswagen tento systém poprvé představil v novém modelu Golf. Manažer jízdní dynamiky řídí selektivní brzdné zásahy na jednotlivých kolech, realizované elektronicky řízenou uzávěrkou diferenciálu XDS, a činnost adaptivních tlumičů DCC. Na základě digitálního modelu zajišťuje pro každou jízdní situaci optimální jízdní vlastnosti a reakce vozu na řízení. Již na vjezdu do zatáčky se ID.4 díky tomu chová spontánněji, lineárněji a precizněji.
ESC úzce spolupracuje s řídicími jednotkami elektromotoru a výkonové elektroniky. Přestože má vůz s pohonem zadních kol obvykle sklon k přetáčivosti, uvedené síťové propojení zajišťuje, že zadní kola modelu ID.4 mají v každé situaci stabilní adhezi – při maximálním zrychlení, rychlém průjezdu zatáčkou i zpomalování rekuperací. Tato regulace trakce probíhá v závislosti na otáčkách, což je další novinka ve voze značky Volkswagen. Nastavení se mění každou milisekundu, takže vše probíhá tak rychle a plynule, že si toho řidič prakticky nevšimne.
Start s osmi modelyID.4, první zcela elektricky poháněné SUV značky Volkswagen a současně její první globální elektromobil, přichází na trh v osmi předem nakonfigurovaných modelech, které následují po verzi 1ST Edition. Sada vysokonapěťových akumulátorů se dodává s využitelnou kapacitou 52 kWh nebo 77 kWh. Dojezd je až 520 kilometrů (WLTP). Elektromotor je k dispozici ve třech výkonových stupních od 109 kW (148 k) do 150 kW (204 k).
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?