Těžké a vysoké SUV ID.4 a skvělé jízdní vlastnosti? Volkswagen prozradil, jak to zařídil

AutoRoad.cz, 23. listopadu 2020, 23:43 Google+

Volkswagen slibuje, že nový ID.4 je všestranným automobilem, který se snadno řídí díky mimořádné obratnosti ve městě, pohotovým reakcím na okresních silnicích a komfortní jízdě na dálnici.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Volkswagen slibuje, že ID.4 se snadno řídí ve městě, na okresních silnicích i na dálnici

Volkswagen slibuje, že ID.4 se snadno řídí ve městě, na okresních silnicích i na dálnici | foto: Volkswagen

Sdílejte článek

„Výhradně elektricky poháněné SUV ID.4 poskytuje řidiči velké potěšení z jízdy, podobně jako kompaktní ID.3,“ říká Karsten Schebsdat, vedoucí oddělení jízdní dynamiky, řízení a řídicích systémů ve společnosti Volkswagen. „V konstrukci podvozku jsme využili mnoho inovativních nápadů a nové řídicí systémy, které posouvají bezpečnost a potěšení z jízdy na ještě vyšší úroveň.“

Sportovní ovladatelnost díky nízkému těžišti
ID.4 má již svou koncepcí nejlepší předpoklady k tomu, aby jízdními vlastnostmi dopřával řidiči skutečnou radost z jízdy. Pohon zadních kol zajišťuje vynikající trakci, což řidič pocítí například při rozjezdu na mokrém povrchu. Vysokonapěťová sada akumulátorů je umístěna mezi nápravami, v nejnižší úrovni vozidla. To je výhodné pro těžiště i rozložení hmotnosti mezi nápravy, které se u všech variant pohonu odchyluje od ideální hodnoty 50:50 % maximálně o jeden procentní bod.

Přední náprava modelu ID.4 používá vzpěry McPherson. Řízení má převod 15,9:1. Poprvé u vozu značky Volkswagen je převodka řízení umístěna před středy kol, což zaručuje vysokou stabilitu při rychlém průjezdu zatáčkou. Zadní náprava s náročnou konstrukcí byla zcela nově vyvinuta. Kompaktní pětiprvkové zavěšení je uloženo v pomocném rámu, který je elasticky spojen s karoserií. Díly zavěšení z lehkého hliníku snižují hmotnost.

img-responsive

Volkswagen oficiálně představil svoje nové plně elektrické SUV ID.4 | foto: Volkswagen

Velká kola a výkonné brzdy
Nabídka kol pro model ID.4 začíná 18palcovým rozměrem. Tato kola jsou buď ocelová, nebo z lehké slitiny. Od modelu ID.4 Life se dodávají sériově 19“ kola. Pro ještě vyšší stupně výbavy jsou k dispozici výhradně kola z lehké slitiny s průměrem ráfku 20 nebo 21 palců. Přestože velká kola potřebují dostatečně prostorné podběhy kol, může se ID.4 pochlubit průměrem otáčení pouhých 10,2 metru – to je extrémně nízká hodnota u vozu této třídy.

Kola mají aerodynamicky optimalizovaný plochý design, pneumatiky kladou při odvalování jen nepatrný odpor. U základních modelů ID.4 Pure a ID.4 City mají pneumatiky vpředu i vzadu šířku 235 milimetrů, jejich profilové číslo závisí na průměru ráfku. Všechny ostatní modely ID.4 sjíždějí z montážní linky na pneumatikách různé šířky vpředu a vzadu – na přední nápravě jsou pneumatiky široké 235 milimetrů, na zadní nápravě 255 milimetrů.

Robustní elektricky poháněné SUV disponuje výkonnými brzdami. Kotouče na přední nápravě mají u modelů ID.4 se 77kWh sadou akumulátorů průměr 358 milimetrů, na zadních kolech použity brzdy bubnové. Jejich brzdové obložení je koncipováno pro celou životnost automobilu. Koroze je vyloučena, přestože třecí brzdy budou v každodenním provozu využívány jen vzácně. Většinu zpomalení má na starosti elektromotor, který přitom získává zpět kinetickou energii.

img-responsive

Volkswagen oficiálně představil svoje nové plně elektrické SUV ID.4 | foto: Volkswagen

Progresivní řízení, regulace podvozku DCC a volič jízdních režimů
Podvozek modelu ID.4 se prezentuje v ještě lepší formě ve spojení se sportovním paketem „Plus“ (ve vrcholné verzi ID.4 Max). Jednou ze dvou součástí tohoto paketu je progresivní řízení, jehož převod je strmější se vzrůstajícím úhlem otočení volantu. Od středové polohy ke krajnímu rejdu se převod řízení mění od 15,9:1 do 14,5:1. Druhým prvkem je adaptivní regulace podvozku DCC, která pracuje v závislosti na stavu vozovky a jízdní situaci. DCC individuálně optimalizuje charakteristiku tlumičů na každém kole 200krát za sekundu, a tím zajišťuje vysokou úroveň jízdního komfortu, nebo pevný kontakt kol s povrchem vozovky.

DCC a progresivní řízení jsou začleněny do systému řízení jízdní dynamiky. Volič jízdních režimů přitom dává řidiči na výběr čtyři režimy. Eco, Comfort a Sport mají pevná nastavení. V režimu Individual může řidič měnit na centrálním displeji jednotlivá nastavení podle svých představ. Může se rozhodnout pro nastavení mezi režimy Comfort a Sport nebo dodat oběma režimům ještě extrémnější charakteristiku – pro ještě komfortnější či dynamičtější jízdu.

img-responsive

Volkswagen oficiálně představil svoje nové plně elektrické SUV ID.4 | foto: Volkswagen

Manažer jízdní dynamiky
Pokud si to řidič přeje, projíždí ID.4 zatáčky velmi rychle, s mimořádnou stabilitou a téměř neutrálním chováním. Na tom má svůj podíl také elektronicky řízený manažer jízdní dynamiky, který úzce spolupracuje se stabilizačním systémem ESC. Volkswagen tento systém poprvé představil v novém modelu Golf. Manažer jízdní dynamiky řídí selektivní brzdné zásahy na jednotlivých kolech, realizované elektronicky řízenou uzávěrkou diferenciálu XDS, a činnost adaptivních tlumičů DCC. Na základě digitálního modelu zajišťuje pro každou jízdní situaci optimální jízdní vlastnosti a reakce vozu na řízení. Již na vjezdu do zatáčky se ID.4 díky tomu chová spontánněji, lineárněji a precizněji.

ESC úzce spolupracuje s řídicími jednotkami elektromotoru a výkonové elektroniky. Přestože má vůz s pohonem zadních kol obvykle sklon k přetáčivosti, uvedené síťové propojení zajišťuje, že zadní kola modelu ID.4 mají v každé situaci stabilní adhezi – při maximálním zrychlení, rychlém průjezdu zatáčkou i zpomalování rekuperací. Tato regulace trakce probíhá v závislosti na otáčkách, což je další novinka ve voze značky Volkswagen. Nastavení se mění každou milisekundu, takže vše probíhá tak rychle a plynule, že si toho řidič prakticky nevšimne.

Start s osmi modely
ID.4, první zcela elektricky poháněné SUV značky Volkswagen a současně její první globální elektromobil, přichází na trh v osmi předem nakonfigurovaných modelech, které následují po verzi 1ST Edition. Sada vysokonapěťových akumulátorů se dodává s využitelnou kapacitou 52 kWh nebo 77 kWh. Dojezd je až 520 kilometrů (WLTP). Elektromotor je k dispozici ve třech výkonových stupních od 109 kW (148 k) do 150 kW (204 k).

Vytisknout

Diskuze: Těžké a vysoké SUV ID.4 a skvělé jízdní vlastnosti? Volkswagen prozradil, jak to zařídil

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Heku Car Camp

Znáte divnější "obytňák", než Heku Car Camp?

Elon Musk během rozhovoru pro Axios

Musk dal tweet o síti nabíječek Tesly. Ještě letos zásadní změna

Peugeot 308 SW

Peugeot elektrifikoval již 70 % modelů, v roce 2025 má být tento podíl 100%

Novomanželé David a jeho krásná Anička

Svatební etiketa aneb kdo s kým jede a jak je to s tím troubením?

Ilustrační foto

Babiš se vyjádřil k návrhu zákazu benzínových a naftových motorů

Volkswagen oficiálně představil svoje nové plně elektrické SUV ID.4

Reuters: Česká vláda jedná o továrně na baterie. Jeden investor je tajný, druhým je VW

Škoda Enyaq iV 80

Do Rakouska s elektrickou Škodou Enyaq iV 80 – radost či starost?

Hyundai IONIQ 5

Česká premiéra Hyundai IONIQ 5, změní novinka pravidla hry?

Panel klimatizace, ilustrační foto

Auta, lidé, klimatizace, nejde jen o komfort, ale i o zdraví

Ilustrační foto

Jak postupovat při nehodě v zahraničí a zkušenost se švýcarským lumpem

Peugeot e-208 GT

Test Peugeot e-208, lvíček na baterky

Harley Davidson

Nová generace Harley-Davidson Sportster

Red Bull

VIDEO: Reklama na Česko a Slovensko v podání formule Red Bull aneb "From castle to castle"

Jeep Willys

US Army se s konstruktéry džípu nemazala. Pro jméno legendy jsou tři hypotézy

Tatra buggyra racing

Soutěž o jízdu v terénních speciálech Tatra

reklama

Doporučujeme

Peugeot 2008 GT Line

Test Peugeot 2008 GT-line 1,5 BlueHDi 130 EAT8, naftový lvíček boduje vzhledem…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Musk dal tweet o síti nabíječek Tesly. Ještě letos zásadní změna

  2. Peugeot elektrifikoval již 70 % modelů, v roce 2025 má být tento podíl 100%

  3. Svatební etiketa aneb kdo s kým jede a jak je to s tím troubením?

  4. Babiš se vyjádřil k návrhu zákazu benzínových a naftových motorů

  5. Reuters: Česká vláda jedná o továrně na baterie. Jeden investor je tajný, druhým je VW

  6. Do Rakouska s elektrickou Škodou Enyaq iV 80 – radost či starost?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud