V sobotu 1. června začalo většině českých soutěžáků dvoutýdenní „jihomoravské turné“, v průběhu kterého se dění v obou rallyových seriálech přesunulo do těsné blízkosti Brna. Adaptace na „placatý“ profil krajiny, přehledné úseky mezi poli a šotolinové polní cesty byla hlavním předpokladem úspěchu na XXVII. Rally Vyškov, která se uskutečnila jako druhý díl Rallysprint série a Poháru 2+. Příležitost otestovat techniku před charakterově obdobnou rally v Hustopečích navíc dovedla na start i některé účastníky „velkého“ seriálu.
Termínové křížení soutěží v Česku a Polsku není nikterak řídkým jevem, a tak vedení týmu Hyundai Kowax Racing opět muselo řešit dilema, zda na vyškovské rally vůbec odstartovat. Chuť zazávodit si v místech, kde Martin Vlček před dvěma lety absolutně vyhrál, však převážila nad všemi obavami, zvláště když zájem o start na Rally Vyškov projevil i týmový klient Petr Trnovec. Vyškov tedy na startu viděl dvojici exotických vozů Hyundai i20 R5, zatímco na Rajd Nadwiślański tou dobou startoval s třetím týmovým exemplářem nadějný Polák Kacper Wróblewski. „Musím celému týmu poděkovat, jak vše perfektně zvládli. S ohledem na komfort servisu a mechaniků není dobré zázemí rozdělovat na dvě odloučená pracoviště, ale navzdory tomu vše fungovalo tak, jak má, a do cíle obou závodů jsme dojeli v plné sestavě,“ liboval si šéf týmu a zároveň nejpilnější reprezentant týmových barev Martin Vlček.
Ve Vyškově se závodí ve vysokých rychlostech, převážně na přehledných úsecích bez výrazného převýšení a při minimálních rozdílech rozhoduje jakékoliv zaspání či drobná chybička. To byl bohužel i případ Martina Vlčka s Ondřejem Krajčou. „Po Krumlově, kde jsme byli na konci závodu spokojení s nastavením vozu, jsme se do Vyškova hodně těšili. První sekci jsme si bohužel pokazili špatnou volbou pneumatik a hodinami,“ prozradil příčiny ranní ztráty Ondra. „Poté, až do konce, jsme se přetahovali o desetiny a na dvou „erzetách“ se do jedné sekundy vešla dokonce čtyři auta. Všichni jsme se shodli, že nás to hodně bavilo,“ dodal Ondra s nezbytnou jiskrou v oku.
Právě úvodní sekce soutěže se pro vývoj výsledků ukázala být rozhodující. Martin s Ondrou zde posbírali šestnáctisekundové manko na čelo soutěže, a přestože v dalším průběhu jeden test vyhráli a na zbývajících „erzetách“ ztratili na vítěze maximálně devět desetin, břemene v podobě ranní ztráty se už nezbavili. V cíli jim patřila třetí pozice s odstupem 22 sekund za vítězným Jaromírem Tarabusem a pouhých sedmi sekund za druhým Romanem Odložilíkem. O hodnotě tohoto výsledku při teprve pátém startu s hyundaiem nelze pochybovat, oba členové posádky se však neubránili drobnému rozčarování z udělené pětisekundové penalizace za údajný kontakt s retardérem. Nebýt tohoto trestu, druhé místo by v závěru ještě bylo „hratelné“. „Hodně retardérů bylo dost utažených a my osobně vůbec nevíme, kde jsme naši penalizaci dostali. Ani na autě není kontakt s balíkem nijak patrný. Třetí místo ale určitě bereme. Moc děkuji týmu, Martinovi za krásné svezení a také bych chtěl poděkovat rodině a všem za parádní podporu,“ hodnotil závod Ondra.
Spokojenost vyzařovala i z Martina, který před cílovou rampou připomněl: „Korejsky jsem se nikdy neučil, a zatímco jiné automobilky učí svoje auta závodit na českých tratích několik let, náš vývoj probíhá pouhé tři měsíce. Myslím si, že naše časy potvrzují konkurenceschopnost vozu. Velice si ceníme, že se správným nastavením a na správných pneumatikách dokážeme jet s nejužší špičkou sprintů naprosto vyrovnané časy. Samotná soutěž byla perfektní a moc jsme si ji užili, vyjímaje podoby retardérů a jejich penalizování, ať už odpovídaly novým standardům, nebo nikoli. V době, kdy se závodí o každou desetinku, bohužel takový systém udělování pětisekundových penalizací výrazně snižuje sportovní hodnotu,“ vyjádřil svůj názor druhý muž průběžné tabulky Poháru 2+.
Doplňme, že do cíle Rally Vyškov dojel i druhý týmový vůz řízený Petrem Trnovcem. Po časové ztrátě způsobené výletem mimo trať na třetím testu však skončil daleko za absolutní špičkou a radost si udělal jen několika pěknými dílčími časy. Mnohem úspěšnější byl Polák Kacper Wróblewski, který při prvním startu s hyundaiem (a teprve druhém se čtyřkolkou) obsadil na Rajdu Nadwiślański devátou pozici. Další plánovaný start týmu Hyundai Kowax Racing připadá na termín 14. – 15. června, kdy se uskuteční druhá část „jihomoravského turné“ – Agrotec Petronas Rally Hustopeče.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?