V sobotu 1. června začalo většině českých soutěžáků dvoutýdenní „jihomoravské turné“, v průběhu kterého se dění v obou rallyových seriálech přesunulo do těsné blízkosti Brna. Adaptace na „placatý“ profil krajiny, přehledné úseky mezi poli a šotolinové polní cesty byla hlavním předpokladem úspěchu na XXVII. Rally Vyškov, která se uskutečnila jako druhý díl Rallysprint série a Poháru 2+. Příležitost otestovat techniku před charakterově obdobnou rally v Hustopečích navíc dovedla na start i některé účastníky „velkého“ seriálu.
Termínové křížení soutěží v Česku a Polsku není nikterak řídkým jevem, a tak vedení týmu Hyundai Kowax Racing opět muselo řešit dilema, zda na vyškovské rally vůbec odstartovat. Chuť zazávodit si v místech, kde Martin Vlček před dvěma lety absolutně vyhrál, však převážila nad všemi obavami, zvláště když zájem o start na Rally Vyškov projevil i týmový klient Petr Trnovec. Vyškov tedy na startu viděl dvojici exotických vozů Hyundai i20 R5, zatímco na Rajd Nadwiślański tou dobou startoval s třetím týmovým exemplářem nadějný Polák Kacper Wróblewski. „Musím celému týmu poděkovat, jak vše perfektně zvládli. S ohledem na komfort servisu a mechaniků není dobré zázemí rozdělovat na dvě odloučená pracoviště, ale navzdory tomu vše fungovalo tak, jak má, a do cíle obou závodů jsme dojeli v plné sestavě,“ liboval si šéf týmu a zároveň nejpilnější reprezentant týmových barev Martin Vlček.
Ve Vyškově se závodí ve vysokých rychlostech, převážně na přehledných úsecích bez výrazného převýšení a při minimálních rozdílech rozhoduje jakékoliv zaspání či drobná chybička. To byl bohužel i případ Martina Vlčka s Ondřejem Krajčou. „Po Krumlově, kde jsme byli na konci závodu spokojení s nastavením vozu, jsme se do Vyškova hodně těšili. První sekci jsme si bohužel pokazili špatnou volbou pneumatik a hodinami,“ prozradil příčiny ranní ztráty Ondra. „Poté, až do konce, jsme se přetahovali o desetiny a na dvou „erzetách“ se do jedné sekundy vešla dokonce čtyři auta. Všichni jsme se shodli, že nás to hodně bavilo,“ dodal Ondra s nezbytnou jiskrou v oku.
Právě úvodní sekce soutěže se pro vývoj výsledků ukázala být rozhodující. Martin s Ondrou zde posbírali šestnáctisekundové manko na čelo soutěže, a přestože v dalším průběhu jeden test vyhráli a na zbývajících „erzetách“ ztratili na vítěze maximálně devět desetin, břemene v podobě ranní ztráty se už nezbavili. V cíli jim patřila třetí pozice s odstupem 22 sekund za vítězným Jaromírem Tarabusem a pouhých sedmi sekund za druhým Romanem Odložilíkem. O hodnotě tohoto výsledku při teprve pátém startu s hyundaiem nelze pochybovat, oba členové posádky se však neubránili drobnému rozčarování z udělené pětisekundové penalizace za údajný kontakt s retardérem. Nebýt tohoto trestu, druhé místo by v závěru ještě bylo „hratelné“. „Hodně retardérů bylo dost utažených a my osobně vůbec nevíme, kde jsme naši penalizaci dostali. Ani na autě není kontakt s balíkem nijak patrný. Třetí místo ale určitě bereme. Moc děkuji týmu, Martinovi za krásné svezení a také bych chtěl poděkovat rodině a všem za parádní podporu,“ hodnotil závod Ondra.
Spokojenost vyzařovala i z Martina, který před cílovou rampou připomněl: „Korejsky jsem se nikdy neučil, a zatímco jiné automobilky učí svoje auta závodit na českých tratích několik let, náš vývoj probíhá pouhé tři měsíce. Myslím si, že naše časy potvrzují konkurenceschopnost vozu. Velice si ceníme, že se správným nastavením a na správných pneumatikách dokážeme jet s nejužší špičkou sprintů naprosto vyrovnané časy. Samotná soutěž byla perfektní a moc jsme si ji užili, vyjímaje podoby retardérů a jejich penalizování, ať už odpovídaly novým standardům, nebo nikoli. V době, kdy se závodí o každou desetinku, bohužel takový systém udělování pětisekundových penalizací výrazně snižuje sportovní hodnotu,“ vyjádřil svůj názor druhý muž průběžné tabulky Poháru 2+.
Doplňme, že do cíle Rally Vyškov dojel i druhý týmový vůz řízený Petrem Trnovcem. Po časové ztrátě způsobené výletem mimo trať na třetím testu však skončil daleko za absolutní špičkou a radost si udělal jen několika pěknými dílčími časy. Mnohem úspěšnější byl Polák Kacper Wróblewski, který při prvním startu s hyundaiem (a teprve druhém se čtyřkolkou) obsadil na Rajdu Nadwiślański devátou pozici. Další plánovaný start týmu Hyundai Kowax Racing připadá na termín 14. – 15. června, kdy se uskuteční druhá část „jihomoravského turné“ – Agrotec Petronas Rally Hustopeče.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).