V sobotu 1. června začalo většině českých soutěžáků dvoutýdenní „jihomoravské turné“, v průběhu kterého se dění v obou rallyových seriálech přesunulo do těsné blízkosti Brna. Adaptace na „placatý“ profil krajiny, přehledné úseky mezi poli a šotolinové polní cesty byla hlavním předpokladem úspěchu na XXVII. Rally Vyškov, která se uskutečnila jako druhý díl Rallysprint série a Poháru 2+. Příležitost otestovat techniku před charakterově obdobnou rally v Hustopečích navíc dovedla na start i některé účastníky „velkého“ seriálu.
Termínové křížení soutěží v Česku a Polsku není nikterak řídkým jevem, a tak vedení týmu Hyundai Kowax Racing opět muselo řešit dilema, zda na vyškovské rally vůbec odstartovat. Chuť zazávodit si v místech, kde Martin Vlček před dvěma lety absolutně vyhrál, však převážila nad všemi obavami, zvláště když zájem o start na Rally Vyškov projevil i týmový klient Petr Trnovec. Vyškov tedy na startu viděl dvojici exotických vozů Hyundai i20 R5, zatímco na Rajd Nadwiślański tou dobou startoval s třetím týmovým exemplářem nadějný Polák Kacper Wróblewski. „Musím celému týmu poděkovat, jak vše perfektně zvládli. S ohledem na komfort servisu a mechaniků není dobré zázemí rozdělovat na dvě odloučená pracoviště, ale navzdory tomu vše fungovalo tak, jak má, a do cíle obou závodů jsme dojeli v plné sestavě,“ liboval si šéf týmu a zároveň nejpilnější reprezentant týmových barev Martin Vlček.
Ve Vyškově se závodí ve vysokých rychlostech, převážně na přehledných úsecích bez výrazného převýšení a při minimálních rozdílech rozhoduje jakékoliv zaspání či drobná chybička. To byl bohužel i případ Martina Vlčka s Ondřejem Krajčou. „Po Krumlově, kde jsme byli na konci závodu spokojení s nastavením vozu, jsme se do Vyškova hodně těšili. První sekci jsme si bohužel pokazili špatnou volbou pneumatik a hodinami,“ prozradil příčiny ranní ztráty Ondra. „Poté, až do konce, jsme se přetahovali o desetiny a na dvou „erzetách“ se do jedné sekundy vešla dokonce čtyři auta. Všichni jsme se shodli, že nás to hodně bavilo,“ dodal Ondra s nezbytnou jiskrou v oku.
Právě úvodní sekce soutěže se pro vývoj výsledků ukázala být rozhodující. Martin s Ondrou zde posbírali šestnáctisekundové manko na čelo soutěže, a přestože v dalším průběhu jeden test vyhráli a na zbývajících „erzetách“ ztratili na vítěze maximálně devět desetin, břemene v podobě ranní ztráty se už nezbavili. V cíli jim patřila třetí pozice s odstupem 22 sekund za vítězným Jaromírem Tarabusem a pouhých sedmi sekund za druhým Romanem Odložilíkem. O hodnotě tohoto výsledku při teprve pátém startu s hyundaiem nelze pochybovat, oba členové posádky se však neubránili drobnému rozčarování z udělené pětisekundové penalizace za údajný kontakt s retardérem. Nebýt tohoto trestu, druhé místo by v závěru ještě bylo „hratelné“. „Hodně retardérů bylo dost utažených a my osobně vůbec nevíme, kde jsme naši penalizaci dostali. Ani na autě není kontakt s balíkem nijak patrný. Třetí místo ale určitě bereme. Moc děkuji týmu, Martinovi za krásné svezení a také bych chtěl poděkovat rodině a všem za parádní podporu,“ hodnotil závod Ondra.
Spokojenost vyzařovala i z Martina, který před cílovou rampou připomněl: „Korejsky jsem se nikdy neučil, a zatímco jiné automobilky učí svoje auta závodit na českých tratích několik let, náš vývoj probíhá pouhé tři měsíce. Myslím si, že naše časy potvrzují konkurenceschopnost vozu. Velice si ceníme, že se správným nastavením a na správných pneumatikách dokážeme jet s nejužší špičkou sprintů naprosto vyrovnané časy. Samotná soutěž byla perfektní a moc jsme si ji užili, vyjímaje podoby retardérů a jejich penalizování, ať už odpovídaly novým standardům, nebo nikoli. V době, kdy se závodí o každou desetinku, bohužel takový systém udělování pětisekundových penalizací výrazně snižuje sportovní hodnotu,“ vyjádřil svůj názor druhý muž průběžné tabulky Poháru 2+.
Doplňme, že do cíle Rally Vyškov dojel i druhý týmový vůz řízený Petrem Trnovcem. Po časové ztrátě způsobené výletem mimo trať na třetím testu však skončil daleko za absolutní špičkou a radost si udělal jen několika pěknými dílčími časy. Mnohem úspěšnější byl Polák Kacper Wróblewski, který při prvním startu s hyundaiem (a teprve druhém se čtyřkolkou) obsadil na Rajdu Nadwiślański devátou pozici. Další plánovaný start týmu Hyundai Kowax Racing připadá na termín 14. – 15. června, kdy se uskuteční druhá část „jihomoravského turné“ – Agrotec Petronas Rally Hustopeče.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.