V cíli 54. ročníku Rallye Šumava se v zázemí SAMOHÝL ŠKODA Teamu mísily pocity radosti i zklamání. Posádka Martin Březík – Martin Omelka zajela výborný závod a z druhého podniku mistrovství ČR si odváží kvalitní výsledek. A časy z druhé sobotní etapy, kterými atakovala pozice v nejlepší šestce domácího šampionátu, ukázala zlepšení v nastavení setupu pro suché podmínky. Naopak pro Mirka Jakeše a Petra Machů tentokrát nebyl déšť výhodou a po havárii museli odstoupit.
Obě posádky SAMOHÝL ŠKODA Teamu, startující s podporou společnosti MOL Česká republika a dalších partnerů, odjížděly na západ Čech řádně povzbuzeny výsledky z minulé soutěže ve Slušovicích. A už začátek soutěže ukázal, že změny v nastavení setupu pro suchý asfalt šly jednoznačně správným směrem. Na úvodní zkoušce zajeli Mirek s Petrem čtvrtý absolutní čas, jen jedinou sekundu za úřadujícími mistry světa WRC2 Kopeckým s Dreslerem na továrním voze ŠKODA. Na páteční podvečer již ale meteorologové hlásili déšť. Ten mají Mirek s Petrem obecně rádi, jen na něj ale musí mít správně obuto. „Mysleli jsme si, že déšť přijde až na druhou sekci a první ještě stihneme odjet za sucha,“ vysvětluje později Mirek volbu čtyř pneumatik střední směsi (pouze v rezervě dvě mokré). "Na startu druhé zkoušky ale začalo silně pršet právě ve chvíli, kdy před námi odstartoval Vojta Štajf, no a v tu chvíli už jsme pochopitelně neměli možnost si přezout mokrá kola alespoň na předek.“ Zatímco první vozy stačily největšímu lijáku ještě ujet, Mirek s Petrem ztratili za sílícího deště na první posádku na krátké devítikilometrové RZ více než půlminuty. A v hlavě se tak nejspíš usadil brouk, který říkal, že je potřeba zatáhnout a postupně umazávat manko, neboť po loňských výsledcích se od první týmové posádky neočekává nic míň než boj o medailové pozice. „Ta chyba na třetí erzetě jde jednoznačně za mnou. Na přední nápravě jsme už sice měli přezuté mokré gumy, tempo v rychlé levé zatáčce na kluzkých panelech ale bylo příliš velké. Výsledkem toho je velká havárie, při které šlo auto třikrát přes střechu. Všechny bezpečností prvky vozu ŠKODA sice zafungovaly na výbornou, poškození vozu nám ale nedovolilo pokračovat. Tímto se chci omluvit týmu i všem mechanikům, před dalším podnikem jsem jim přidělal hodně práce,“ říká za posádku Mirek Jakeš, který se společně se svým parťákem Petrem Machů raději podrobili kontrolnímu vyšetření v klatovské nemocnici.
Odlišný příběh si na Šumavě prožili Martin Březík s Markem Omelkou. Na páteční nejisté počasí zkusili vyzrát volbou tří pneumatik pro sucho a tří pro déšť. „Ze servisu po první RZ jsme vyjeli s třemi pneumatikami na sucho a jednou mokrou, když ale začalo před dvojkou pršet, rychle jsme stačili přezout další dvě mokré. Časovku jsme sice stíhali na poslední chvíli a možná i ten stres přispěl k tomu, že jsme si na pak startu erzety lehce ´ucukli´ a připsali desetisekundovou penalizaci. Stálo nás to bohužel nakonec jedno místo v absolutním pořadí,“ říká Martin Březík. Průjezd kolem havarovaného vozu týmových kolegů na třetí RZ Martinovi s Markem moc na náladě nepřidal a oba zkušení matadoři byli rádi, že pro tým chmurnou páteční etapu zdárně dokončili na osmém místě.
Sobotní etapu už provázelo počasí bez deště a posádka druhé týmové fabie se rozhodla vyzkoušet, jak moc se projevily změny v nastavení setupu, jenž se konzultovaly s finským technikem z týmu Toniho Gardemeistera. Z osmi rychlostních zkoušek druhého dne zajeli Martin s Markem pětkrát umístění v top 6 a nebýt menší chyby při prvním průjezdu deváté RZ, v samostatném hodnocení sobotní etapy mohli bojovat o páté místo. „V jedné těžké sedmičce bylo trochu víc vyházeného stěrku a zadkem jsme se tak svezli do příkopu. Sice jsme se odtud vyhrabali sami, nachytali jsme tam ale nějakou ztrátu. Navíc se mi poté zdálo, že auto má nějaký divný zvuk, tak jsem raději až do cíle lehce zvolnil. Nakonec se však ukázalo, že máme jen přimáčklý výfuk, kluci mechanici ale v servisu vše bleskově opravili,“ vysvětluje Martin půlminutovou ztrátu z deváté RZ a dodává: „Musím poděkovat mechanikům za perfektní přípravu vozu, auto šlapalo naprosto bezchybně. Změny v nastavení nás posunuly zase blíž k absolutní špičce. A byť jsme skončili těsně osmí, tedy o příčku za loňskou Příbramí, tohoto výsledku si cením ještě více. Každopádně se jede hrozně rychle, takže teď už musíme postupovat dopředu jen po malých krůčcích.“
Celou rally zhodnotil i Jaroslav Vančík, jehož společnost VANČÍK Motorsport zodpovídá za přípravu obou týmových fabií: „Mám po Šumavě pochopitelně smíšené pocity, ale začnu tím příjemnějším. Martin s Markem jedou rally od rally lépe. Určitě jim také pomohla spolupráce se specialistou na nastavení podvozku z TGS a především druhá etapa byla v jejich podání velmi dobrá. Mirek s Petrem zariskovali ve volbě gum a zaplatili za to velkou havárií. Taková někdy rally je, ale nevzdáváme se a nasadíme všechny síly k tomu, abychom mohli stát v Krumlově na startu s oběma vozy.“
Informace o týmu i o dalších soutěžích mistrovství České republiky můžete sledovat na:
https://www.facebook.com/samohylskodateam/
https://www.instagram.com/samohylskodateam/
Zdroj: PR, Samohýl Škoda Team
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.