V cíli 54. ročníku Rallye Šumava se v zázemí SAMOHÝL ŠKODA Teamu mísily pocity radosti i zklamání. Posádka Martin Březík – Martin Omelka zajela výborný závod a z druhého podniku mistrovství ČR si odváží kvalitní výsledek. A časy z druhé sobotní etapy, kterými atakovala pozice v nejlepší šestce domácího šampionátu, ukázala zlepšení v nastavení setupu pro suché podmínky. Naopak pro Mirka Jakeše a Petra Machů tentokrát nebyl déšť výhodou a po havárii museli odstoupit.
Obě posádky SAMOHÝL ŠKODA Teamu, startující s podporou společnosti MOL Česká republika a dalších partnerů, odjížděly na západ Čech řádně povzbuzeny výsledky z minulé soutěže ve Slušovicích. A už začátek soutěže ukázal, že změny v nastavení setupu pro suchý asfalt šly jednoznačně správným směrem. Na úvodní zkoušce zajeli Mirek s Petrem čtvrtý absolutní čas, jen jedinou sekundu za úřadujícími mistry světa WRC2 Kopeckým s Dreslerem na továrním voze ŠKODA. Na páteční podvečer již ale meteorologové hlásili déšť. Ten mají Mirek s Petrem obecně rádi, jen na něj ale musí mít správně obuto. „Mysleli jsme si, že déšť přijde až na druhou sekci a první ještě stihneme odjet za sucha,“ vysvětluje později Mirek volbu čtyř pneumatik střední směsi (pouze v rezervě dvě mokré). "Na startu druhé zkoušky ale začalo silně pršet právě ve chvíli, kdy před námi odstartoval Vojta Štajf, no a v tu chvíli už jsme pochopitelně neměli možnost si přezout mokrá kola alespoň na předek.“ Zatímco první vozy stačily největšímu lijáku ještě ujet, Mirek s Petrem ztratili za sílícího deště na první posádku na krátké devítikilometrové RZ více než půlminuty. A v hlavě se tak nejspíš usadil brouk, který říkal, že je potřeba zatáhnout a postupně umazávat manko, neboť po loňských výsledcích se od první týmové posádky neočekává nic míň než boj o medailové pozice. „Ta chyba na třetí erzetě jde jednoznačně za mnou. Na přední nápravě jsme už sice měli přezuté mokré gumy, tempo v rychlé levé zatáčce na kluzkých panelech ale bylo příliš velké. Výsledkem toho je velká havárie, při které šlo auto třikrát přes střechu. Všechny bezpečností prvky vozu ŠKODA sice zafungovaly na výbornou, poškození vozu nám ale nedovolilo pokračovat. Tímto se chci omluvit týmu i všem mechanikům, před dalším podnikem jsem jim přidělal hodně práce,“ říká za posádku Mirek Jakeš, který se společně se svým parťákem Petrem Machů raději podrobili kontrolnímu vyšetření v klatovské nemocnici.
Odlišný příběh si na Šumavě prožili Martin Březík s Markem Omelkou. Na páteční nejisté počasí zkusili vyzrát volbou tří pneumatik pro sucho a tří pro déšť. „Ze servisu po první RZ jsme vyjeli s třemi pneumatikami na sucho a jednou mokrou, když ale začalo před dvojkou pršet, rychle jsme stačili přezout další dvě mokré. Časovku jsme sice stíhali na poslední chvíli a možná i ten stres přispěl k tomu, že jsme si na pak startu erzety lehce ´ucukli´ a připsali desetisekundovou penalizaci. Stálo nás to bohužel nakonec jedno místo v absolutním pořadí,“ říká Martin Březík. Průjezd kolem havarovaného vozu týmových kolegů na třetí RZ Martinovi s Markem moc na náladě nepřidal a oba zkušení matadoři byli rádi, že pro tým chmurnou páteční etapu zdárně dokončili na osmém místě.
Sobotní etapu už provázelo počasí bez deště a posádka druhé týmové fabie se rozhodla vyzkoušet, jak moc se projevily změny v nastavení setupu, jenž se konzultovaly s finským technikem z týmu Toniho Gardemeistera. Z osmi rychlostních zkoušek druhého dne zajeli Martin s Markem pětkrát umístění v top 6 a nebýt menší chyby při prvním průjezdu deváté RZ, v samostatném hodnocení sobotní etapy mohli bojovat o páté místo. „V jedné těžké sedmičce bylo trochu víc vyházeného stěrku a zadkem jsme se tak svezli do příkopu. Sice jsme se odtud vyhrabali sami, nachytali jsme tam ale nějakou ztrátu. Navíc se mi poté zdálo, že auto má nějaký divný zvuk, tak jsem raději až do cíle lehce zvolnil. Nakonec se však ukázalo, že máme jen přimáčklý výfuk, kluci mechanici ale v servisu vše bleskově opravili,“ vysvětluje Martin půlminutovou ztrátu z deváté RZ a dodává: „Musím poděkovat mechanikům za perfektní přípravu vozu, auto šlapalo naprosto bezchybně. Změny v nastavení nás posunuly zase blíž k absolutní špičce. A byť jsme skončili těsně osmí, tedy o příčku za loňskou Příbramí, tohoto výsledku si cením ještě více. Každopádně se jede hrozně rychle, takže teď už musíme postupovat dopředu jen po malých krůčcích.“
Celou rally zhodnotil i Jaroslav Vančík, jehož společnost VANČÍK Motorsport zodpovídá za přípravu obou týmových fabií: „Mám po Šumavě pochopitelně smíšené pocity, ale začnu tím příjemnějším. Martin s Markem jedou rally od rally lépe. Určitě jim také pomohla spolupráce se specialistou na nastavení podvozku z TGS a především druhá etapa byla v jejich podání velmi dobrá. Mirek s Petrem zariskovali ve volbě gum a zaplatili za to velkou havárií. Taková někdy rally je, ale nevzdáváme se a nasadíme všechny síly k tomu, abychom mohli stát v Krumlově na startu s oběma vozy.“
Informace o týmu i o dalších soutěžích mistrovství České republiky můžete sledovat na:
https://www.facebook.com/samohylskodateam/
https://www.instagram.com/samohylskodateam/
Zdroj: PR, Samohýl Škoda Team
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).