Rychlý Březík atakoval své maximum, Jakeš nedokončil

Rally Šumava (CZE)
Rally Šumava (CZE), foto: Jan Dušek, RallyZone.cz
RallyZone.cz 1. května 2019 20:23
Sdílej:

V cíli 54. ročníku Rallye Šumava se v zázemí SAMOHÝL ŠKODA Teamu mísily pocity radosti i zklamání. Posádka Martin Březík – Martin Omelka zajela výborný závod a z druhého podniku mistrovství ČR si odváží kvalitní výsledek. A časy z druhé sobotní etapy, kterými atakovala pozice v nejlepší šestce domácího šampionátu, ukázala zlepšení v nastavení setupu pro suché podmínky. Naopak pro Mirka Jakeše a Petra Machů tentokrát nebyl déšť výhodou a po havárii museli odstoupit.

Obě posádky SAMOHÝL ŠKODA Teamu, startující s podporou společnosti MOL Česká republika a dalších partnerů, odjížděly na západ Čech řádně povzbuzeny výsledky z minulé soutěže ve Slušovicích. A už začátek soutěže ukázal, že změny v nastavení setupu pro suchý asfalt šly jednoznačně správným směrem. Na úvodní zkoušce zajeli Mirek s Petrem čtvrtý absolutní čas, jen jedinou sekundu za úřadujícími mistry světa WRC2 Kopeckým s Dreslerem na továrním voze ŠKODA. Na páteční podvečer již ale meteorologové hlásili déšť. Ten mají Mirek s Petrem obecně rádi, jen na něj ale musí mít správně obuto. „Mysleli jsme si, že déšť přijde až na druhou sekci a první ještě stihneme odjet za sucha,“ vysvětluje později Mirek volbu čtyř pneumatik střední směsi (pouze v rezervě dvě mokré). "Na startu druhé zkoušky ale začalo silně pršet právě ve chvíli, kdy před námi odstartoval Vojta Štajf, no a v tu chvíli už jsme pochopitelně neměli možnost si přezout mokrá kola alespoň na předek.“ Zatímco první vozy stačily největšímu lijáku ještě ujet, Mirek s Petrem ztratili za sílícího deště na první posádku na krátké devítikilometrové RZ více než půlminuty. A v hlavě se tak nejspíš usadil brouk, který říkal, že je potřeba zatáhnout a postupně umazávat manko, neboť po loňských výsledcích se od první týmové posádky neočekává nic míň než boj o medailové pozice. „Ta chyba na třetí erzetě jde jednoznačně za mnou. Na přední nápravě jsme už sice měli přezuté mokré gumy, tempo v rychlé levé zatáčce na kluzkých panelech ale bylo příliš velké. Výsledkem toho je velká havárie, při které šlo auto třikrát přes střechu. Všechny bezpečností prvky vozu ŠKODA sice zafungovaly na výbornou, poškození vozu nám ale nedovolilo pokračovat. Tímto se chci omluvit týmu i všem mechanikům, před dalším podnikem jsem jim přidělal hodně práce,“ říká za posádku Mirek Jakeš, který se společně se svým parťákem Petrem Machů raději podrobili kontrolnímu vyšetření v klatovské nemocnici.

Odlišný příběh si na Šumavě prožili Martin Březík s Markem Omelkou. Na páteční nejisté počasí zkusili vyzrát volbou tří pneumatik pro sucho a tří pro déšť. „Ze servisu po první RZ jsme vyjeli s třemi pneumatikami na sucho a jednou mokrou, když ale začalo před dvojkou pršet, rychle jsme stačili přezout další dvě mokré. Časovku jsme sice stíhali na poslední chvíli a možná i ten stres přispěl k tomu, že jsme si na pak startu erzety lehce ´ucukli´ a připsali desetisekundovou penalizaci. Stálo nás to bohužel nakonec jedno místo v absolutním pořadí,“ říká Martin Březík. Průjezd kolem havarovaného vozu týmových kolegů na třetí RZ Martinovi s Markem moc na náladě nepřidal a oba zkušení matadoři byli rádi, že pro tým chmurnou páteční etapu zdárně dokončili na osmém místě.

Sobotní etapu už provázelo počasí bez deště a posádka druhé týmové fabie se rozhodla vyzkoušet, jak moc se projevily změny v nastavení setupu, jenž se konzultovaly s finským technikem z týmu Toniho Gardemeistera. Z osmi rychlostních zkoušek druhého dne zajeli Martin s Markem pětkrát umístění v top 6 a nebýt menší chyby při prvním průjezdu deváté RZ, v samostatném hodnocení sobotní etapy mohli bojovat o páté místo. „V jedné těžké sedmičce bylo trochu víc vyházeného stěrku a zadkem jsme se tak svezli do příkopu. Sice jsme se odtud vyhrabali sami, nachytali jsme tam ale nějakou ztrátu. Navíc se mi poté zdálo, že auto má nějaký divný zvuk, tak jsem raději až do cíle lehce zvolnil. Nakonec se však ukázalo, že máme jen přimáčklý výfuk, kluci mechanici ale v servisu vše bleskově opravili,“ vysvětluje Martin půlminutovou ztrátu z deváté RZ a dodává: „Musím poděkovat mechanikům za perfektní přípravu vozu, auto šlapalo naprosto bezchybně. Změny v nastavení nás posunuly zase blíž k absolutní špičce. A byť jsme skončili těsně osmí, tedy o příčku za loňskou Příbramí, tohoto výsledku si cením ještě více. Každopádně se jede hrozně rychle, takže teď už musíme postupovat dopředu jen po malých krůčcích.“

Celou rally zhodnotil i Jaroslav Vančík, jehož společnost VANČÍK Motorsport zodpovídá za přípravu obou týmových fabií: „Mám po Šumavě pochopitelně smíšené pocity, ale začnu tím příjemnějším. Martin s Markem jedou rally od rally lépe. Určitě jim také pomohla spolupráce se specialistou na nastavení podvozku z TGS a především druhá etapa byla v jejich podání velmi dobrá. Mirek s Petrem zariskovali ve volbě gum a zaplatili za to velkou havárií. Taková někdy rally je, ale nevzdáváme se a nasadíme všechny síly k tomu, abychom mohli stát v Krumlově na startu s oběma vozy.“

Informace o týmu i o dalších soutěžích mistrovství České republiky můžete sledovat na:

https://www.facebook.com/samohylskodateam/ 

https://www.instagram.com/samohylskodateam/ 

Zdroj: PR, Samohýl Škoda Team

 

Stalo se
Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?

Ekonomika
Ilustrační fotografie

Porsche bude propouštět. Až 2.000 zaměstnancům hrozí ztráta zaměstnání

Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.

Testy aut
Cupra Terramar VZ e-HYBRID

CUPRA Terramar VZ e-HYBRID 200 kW – plug-in hybrid s duší chuligána – dává to smysl?

Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?