Právě skončená Rally Šumava Klatovy se opět stala opravdovým svátkem motoristického sportu a festivalem sportovních emocí.
Zapříčinilo to skvělé jezdecké obsazení s několikanásobnými mistry Česka Kopeckým a Pechem či aktuálním lídrem Mistrovství Evropy Lukjaňukem. K tomu se připočtěme krásné letní počasí, krásné tratě a hlavně davy fanoušků. Jarek a Marcin Szejové byli v tomto závodě jedinou polskou dvojicí mezi soudobými vozy. Tradičně startovali s Fordem Fiestou R5 připraveným stájí Orsák Rally Sport. Ve své třídě měli bratři z Ustroně devatenáct soupeřů, v boji o absolutní desítku se utkali také se závodníky disponujícími speciály WRC.
V úvodní páteční etapě zakončili reprezentanti týmu GK Forge KoWax Racing polovinu rychlostních zkoušek v první desítce. Po prvních šesti RZ zaujímali Poláci desátou pozici absolutní klasifikace. Druhou etapu v okolí Klatov zajeli bratři Szejové rozhodně lépe. Poláci začali sobotní část pátým časem na nové Janovická „rychlostce”. Szejové využili faktu, že jejich čeští rivalové tuto RZ rovněž neznali. Do posledních momentů závodu Jarek a Marcin bojovali o vylepšení svého umístění. Během snahy naplnit tento cíl zajeli několik rychlostních zkoušek s výsledky srovnatelnými s předními závodníky – kromě již zmíněného pátého místa jim patřil také šestý, sedmý i čtvrtý čas. A celkově ukončili Jarek a Marcin Szejové své snažení na osmém místě absolutně a na sedmé pozici mezi týmy bojujícími o české body. Na závěrečné rychlostní zkoušce Poláci zaútočili, zaútočili na Jana Černého a Petra Černohorského, ale zkušení Češi se nedali. V cíli oba týmy dělily tři desetiny vteřiny. V druhém kole Mistrovství ČR vybojovali Szejové celkem 16 bodů – 9 za umístění v absolutní klasifikaci a 7 za umístění v jednotlivých etapách.
Podle očekávání na Rallye Šumava Klatovy dominovali Jan Kopecký a Pavel Dresler (Škoda Fabia R5). Tímto způsobem tým Škody prodloužil svou fantastickou sérii domácích vítězství, triumf v Klatovech se stal již devatenáctým prvenstvím Kopeckého a Dreslera v řadě. Kopeckého neohrozil ani lídr mistrovství Evropy Alexej Lukjaňuk, navigovaný Alexejem Arnautovem (Ford Fiesta R5). Ruský tým zaujal druhé místo se ztrátou necelé jedné minuty na vítěze. Třetí místo získal 21letý Juuso Nordgren, kterému četl rozpis Tapio Suominen (Škoda Fabia R5). Finové jsou reprezentanty týmu Škoda Motorsport. Celkem se do cíle Mistrovství ČR v rally dostalo 56 z 85 přihlášných týmů.
Další střetnutí závodníků v českém rally šampionátu je naplánováno na víkend 20. – 21. května, kdy se uskuteční třetí závod Rallye Český Krumlov.
Jarek Szeja: „Jsem rád, že jsme unikli ze všech dramatických situací v tomto těžkém závodě. Soupeřili jsme proti dobře připraveným a zkušeným závodníkům, kteří jezdí velice rychle. Lepší tempo, které jsme předvedli ve druhé etapě Šumavy, je impulsem do další intenzivní týmové práce. Celý tým Orsák Rally Sport řešil velmi rychle problémy, kterým jsme museli čelit a zlepšoval nastavení našeho auta tak, aby bylo ještě rychlejší. Na jednu stranu jsem spokojený, že jsme se vrátili mezi přední české závodníky, ale zároveň cítím mnoho sportovní frustrace. Ve druhé etapě jsme své soupeře zdárně doháněli a na poslední rychlostní zkoušce jsme ze sebe vydali absolutně vše, abychom Jana Černého pokořili. Bylo to velice těsně – chyběly nám tři desetiny vteřiny. Tak málo nás dělilo po více než 160 kilometrech závodů. Myslím, že po tomto rally máme několik důvodů ke spokojenosti, ale samozřejmě neusneme na vavřínech, a budeme se soustředit na přípravy na start v Krumlově.”
Marcin Szeja: „Myslím, že toto rally pro nás bylo velkou zkouškou. Samozřejmě jsme si nemysleli, že vše půjde jako po másle, ale začátek byl opravdu těžký. Zarytě jsme mířili k cíli, i když cesta to byla dlouhá a trnitá a první úspěchy jsme zaznamenali až během druhého dne. Vypadá to, že se konečně probouzíme po dlouhé zimní pauze a vracíme se jako silní soupeři schopní konkurovat českým závodníkům, kteří mají v tomto roce najeto o mnoho více závodních kilometrů než my.”
Zdroj: GK Forge Rally Team
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?