Právě skončená Rally Šumava Klatovy se opět stala opravdovým svátkem motoristického sportu a festivalem sportovních emocí.
Zapříčinilo to skvělé jezdecké obsazení s několikanásobnými mistry Česka Kopeckým a Pechem či aktuálním lídrem Mistrovství Evropy Lukjaňukem. K tomu se připočtěme krásné letní počasí, krásné tratě a hlavně davy fanoušků. Jarek a Marcin Szejové byli v tomto závodě jedinou polskou dvojicí mezi soudobými vozy. Tradičně startovali s Fordem Fiestou R5 připraveným stájí Orsák Rally Sport. Ve své třídě měli bratři z Ustroně devatenáct soupeřů, v boji o absolutní desítku se utkali také se závodníky disponujícími speciály WRC.
V úvodní páteční etapě zakončili reprezentanti týmu GK Forge KoWax Racing polovinu rychlostních zkoušek v první desítce. Po prvních šesti RZ zaujímali Poláci desátou pozici absolutní klasifikace. Druhou etapu v okolí Klatov zajeli bratři Szejové rozhodně lépe. Poláci začali sobotní část pátým časem na nové Janovická „rychlostce”. Szejové využili faktu, že jejich čeští rivalové tuto RZ rovněž neznali. Do posledních momentů závodu Jarek a Marcin bojovali o vylepšení svého umístění. Během snahy naplnit tento cíl zajeli několik rychlostních zkoušek s výsledky srovnatelnými s předními závodníky – kromě již zmíněného pátého místa jim patřil také šestý, sedmý i čtvrtý čas. A celkově ukončili Jarek a Marcin Szejové své snažení na osmém místě absolutně a na sedmé pozici mezi týmy bojujícími o české body. Na závěrečné rychlostní zkoušce Poláci zaútočili, zaútočili na Jana Černého a Petra Černohorského, ale zkušení Češi se nedali. V cíli oba týmy dělily tři desetiny vteřiny. V druhém kole Mistrovství ČR vybojovali Szejové celkem 16 bodů – 9 za umístění v absolutní klasifikaci a 7 za umístění v jednotlivých etapách.
Podle očekávání na Rallye Šumava Klatovy dominovali Jan Kopecký a Pavel Dresler (Škoda Fabia R5). Tímto způsobem tým Škody prodloužil svou fantastickou sérii domácích vítězství, triumf v Klatovech se stal již devatenáctým prvenstvím Kopeckého a Dreslera v řadě. Kopeckého neohrozil ani lídr mistrovství Evropy Alexej Lukjaňuk, navigovaný Alexejem Arnautovem (Ford Fiesta R5). Ruský tým zaujal druhé místo se ztrátou necelé jedné minuty na vítěze. Třetí místo získal 21letý Juuso Nordgren, kterému četl rozpis Tapio Suominen (Škoda Fabia R5). Finové jsou reprezentanty týmu Škoda Motorsport. Celkem se do cíle Mistrovství ČR v rally dostalo 56 z 85 přihlášných týmů.
Další střetnutí závodníků v českém rally šampionátu je naplánováno na víkend 20. – 21. května, kdy se uskuteční třetí závod Rallye Český Krumlov.
Jarek Szeja: „Jsem rád, že jsme unikli ze všech dramatických situací v tomto těžkém závodě. Soupeřili jsme proti dobře připraveným a zkušeným závodníkům, kteří jezdí velice rychle. Lepší tempo, které jsme předvedli ve druhé etapě Šumavy, je impulsem do další intenzivní týmové práce. Celý tým Orsák Rally Sport řešil velmi rychle problémy, kterým jsme museli čelit a zlepšoval nastavení našeho auta tak, aby bylo ještě rychlejší. Na jednu stranu jsem spokojený, že jsme se vrátili mezi přední české závodníky, ale zároveň cítím mnoho sportovní frustrace. Ve druhé etapě jsme své soupeře zdárně doháněli a na poslední rychlostní zkoušce jsme ze sebe vydali absolutně vše, abychom Jana Černého pokořili. Bylo to velice těsně – chyběly nám tři desetiny vteřiny. Tak málo nás dělilo po více než 160 kilometrech závodů. Myslím, že po tomto rally máme několik důvodů ke spokojenosti, ale samozřejmě neusneme na vavřínech, a budeme se soustředit na přípravy na start v Krumlově.”
Marcin Szeja: „Myslím, že toto rally pro nás bylo velkou zkouškou. Samozřejmě jsme si nemysleli, že vše půjde jako po másle, ale začátek byl opravdu těžký. Zarytě jsme mířili k cíli, i když cesta to byla dlouhá a trnitá a první úspěchy jsme zaznamenali až během druhého dne. Vypadá to, že se konečně probouzíme po dlouhé zimní pauze a vracíme se jako silní soupeři schopní konkurovat českým závodníkům, kteří mají v tomto roce najeto o mnoho více závodních kilometrů než my.”
Zdroj: GK Forge Rally Team
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.