Právě skončená Rally Šumava Klatovy se opět stala opravdovým svátkem motoristického sportu a festivalem sportovních emocí.
Zapříčinilo to skvělé jezdecké obsazení s několikanásobnými mistry Česka Kopeckým a Pechem či aktuálním lídrem Mistrovství Evropy Lukjaňukem. K tomu se připočtěme krásné letní počasí, krásné tratě a hlavně davy fanoušků. Jarek a Marcin Szejové byli v tomto závodě jedinou polskou dvojicí mezi soudobými vozy. Tradičně startovali s Fordem Fiestou R5 připraveným stájí Orsák Rally Sport. Ve své třídě měli bratři z Ustroně devatenáct soupeřů, v boji o absolutní desítku se utkali také se závodníky disponujícími speciály WRC.
V úvodní páteční etapě zakončili reprezentanti týmu GK Forge KoWax Racing polovinu rychlostních zkoušek v první desítce. Po prvních šesti RZ zaujímali Poláci desátou pozici absolutní klasifikace. Druhou etapu v okolí Klatov zajeli bratři Szejové rozhodně lépe. Poláci začali sobotní část pátým časem na nové Janovická „rychlostce”. Szejové využili faktu, že jejich čeští rivalové tuto RZ rovněž neznali. Do posledních momentů závodu Jarek a Marcin bojovali o vylepšení svého umístění. Během snahy naplnit tento cíl zajeli několik rychlostních zkoušek s výsledky srovnatelnými s předními závodníky – kromě již zmíněného pátého místa jim patřil také šestý, sedmý i čtvrtý čas. A celkově ukončili Jarek a Marcin Szejové své snažení na osmém místě absolutně a na sedmé pozici mezi týmy bojujícími o české body. Na závěrečné rychlostní zkoušce Poláci zaútočili, zaútočili na Jana Černého a Petra Černohorského, ale zkušení Češi se nedali. V cíli oba týmy dělily tři desetiny vteřiny. V druhém kole Mistrovství ČR vybojovali Szejové celkem 16 bodů – 9 za umístění v absolutní klasifikaci a 7 za umístění v jednotlivých etapách.
Podle očekávání na Rallye Šumava Klatovy dominovali Jan Kopecký a Pavel Dresler (Škoda Fabia R5). Tímto způsobem tým Škody prodloužil svou fantastickou sérii domácích vítězství, triumf v Klatovech se stal již devatenáctým prvenstvím Kopeckého a Dreslera v řadě. Kopeckého neohrozil ani lídr mistrovství Evropy Alexej Lukjaňuk, navigovaný Alexejem Arnautovem (Ford Fiesta R5). Ruský tým zaujal druhé místo se ztrátou necelé jedné minuty na vítěze. Třetí místo získal 21letý Juuso Nordgren, kterému četl rozpis Tapio Suominen (Škoda Fabia R5). Finové jsou reprezentanty týmu Škoda Motorsport. Celkem se do cíle Mistrovství ČR v rally dostalo 56 z 85 přihlášných týmů.
Další střetnutí závodníků v českém rally šampionátu je naplánováno na víkend 20. – 21. května, kdy se uskuteční třetí závod Rallye Český Krumlov.
Jarek Szeja: „Jsem rád, že jsme unikli ze všech dramatických situací v tomto těžkém závodě. Soupeřili jsme proti dobře připraveným a zkušeným závodníkům, kteří jezdí velice rychle. Lepší tempo, které jsme předvedli ve druhé etapě Šumavy, je impulsem do další intenzivní týmové práce. Celý tým Orsák Rally Sport řešil velmi rychle problémy, kterým jsme museli čelit a zlepšoval nastavení našeho auta tak, aby bylo ještě rychlejší. Na jednu stranu jsem spokojený, že jsme se vrátili mezi přední české závodníky, ale zároveň cítím mnoho sportovní frustrace. Ve druhé etapě jsme své soupeře zdárně doháněli a na poslední rychlostní zkoušce jsme ze sebe vydali absolutně vše, abychom Jana Černého pokořili. Bylo to velice těsně – chyběly nám tři desetiny vteřiny. Tak málo nás dělilo po více než 160 kilometrech závodů. Myslím, že po tomto rally máme několik důvodů ke spokojenosti, ale samozřejmě neusneme na vavřínech, a budeme se soustředit na přípravy na start v Krumlově.”
Marcin Szeja: „Myslím, že toto rally pro nás bylo velkou zkouškou. Samozřejmě jsme si nemysleli, že vše půjde jako po másle, ale začátek byl opravdu těžký. Zarytě jsme mířili k cíli, i když cesta to byla dlouhá a trnitá a první úspěchy jsme zaznamenali až během druhého dne. Vypadá to, že se konečně probouzíme po dlouhé zimní pauze a vracíme se jako silní soupeři schopní konkurovat českým závodníkům, kteří mají v tomto roce najeto o mnoho více závodních kilometrů než my.”
Zdroj: GK Forge Rally Team
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?