Činy, nikoliv slova, stojí za senzačním výkonem mladé posádky českých reprezentantů Filipa Mareše s Janem Hlouškem na předposledním díle FIA ERC Junior U27. Se svým Peugeotem 208 R2 v národních barvách ACCR Czech Teamu za sebou při Rally di Roma Capitale nechala v těsném souboji mimo jiné také obě tovární posádky Opelu a po zásluze zvítězila. Při své premiérové sezóně v prestižním šampionátu FIA ERC Junior U27 tak Filip s Honzou získali již své čtvrté pódiové umístění a před finálovým podnikem v Lotyšsku se s dvoubodovým náskokem propracovali do čela průběžného hodnocení.
Italský podnik byl do kalendáře evropského šampionátu zařazen vůbec poprvé, a jak sám jezdec říká, rovné podmínky pro všechny posádky, co do znalosti tratí, sehrály na jihu Evropy svou význačnou roli: „Po Rally Rzeszow se jednalo teprve o druhý podnik kalendáře, na kterém většina juniorů startovala vůbec poprvé a nikdo tak nemohl těžit ze znalosti tratí. O to více jsme se na soutěž těšili a věřili si na dobrý výsledek,“ vylíčil Filip své předstartovní úvahy a pokračoval: „Po dvou druhých místech v Polsku a na Barum rally bylo jasné, že pokud se chceme naplno zapojit do boje o juniorský titul, musíme se v okolí Říma prát o vítězství.“
Své odhodlání patřit k nejrychlejším potvrzovali Filip s Honzou už od úvodních soutěžních kilometrů. Přesvědčivě zvítězili v obou průjezdech free practice a po zrušení kvalifikace vstoupili do závodu sérií druhých nejrychlejších časů. I přes ne zcela vhodnou volbu obutí pro druhou sobotní sekci, patřilo české posádce na konci první etapy, poznamenané zrušením dvou RZ, průběžné třetí místo, s minimálním odstupem na nejrychlejší. A byla to právě volba pneumatik, která Filipovi s Honzou v neděli ráno vyšla, a na vlhké trati své soupeře deklasovali. „I když tratě po nočních deštích pomalu osychaly, věřil jsem, že dokážu výhody měkké pneu zužitkovat a současně jet tak, abych je na více než třiceti kilometrech nejdelší RZ závodu zcela nezničil. To se nám podařilo a během nedělního rána jsme se propracovali do vedení,“ popsal Filip posun do čela juniorů. Druhé, tentokrát už z většiny suché průjezdy, nebyly pro mladou posádku o nic menší výzvou. I druhý průjezd 33 kilometrů dlouhé RZ s příznačným názvem „Big Caput Mundi“ ale dokázali Filip s Honzou opanovat a dvě zkoušky před koncem závodu tak ještě navýšili své vedení. „Věřil jsem, že pokud dokážeme tovární jezdce Opelu udržet za svými zády i po druhém průjezdu nejdelší zkoušky závodu, máme na to v Římě zvítězit. Šli jsme do toho naplno a „rychlostku“ se nám podařilo vyhrát. V posledních dvou zkouškách jsme sice nemohli zrovna polevit, s náskokem jsme ale mohli přece jen trochu pracovat. Vše vyšlo skvěle a vítězství už jsme nepustili. Mám z něj pochopitelně obrovskou radost. Během celého závodu vše fungovalo téměř bezchybně a zisk ocenění Colin Mcrae FlatOut Trophy byl pro nás všechny třešničkou na dortu,“ neskrýval Filip spokojenost s výsledkem a dodal: „Znovu jsme si ověřili, že rally je kolektivní sport. Auto fungovalo skvěle a celý tým odvedl během závodu velmi dobrý a sehraný výkon. Výsledek patří všem jeho členům, kterým tímto ještě jednou děkuji!“
Dosavadní největší úspěch svých svěřenců hodnotil velmi pozitivně také manažer týmu Stanislav Kafka: „Vítězství v juniorské kategorii U27 a 12. místo absolutně je výsledek, který potvrzuje celoroční tvrdou práci celého týmu, ale hlavně naší posádky. Je velice zajímavé sledovat postup od absolutních nováčků v poli ME až na nejvyšší ze stupňů vítězů. Musím zde vzpomenout i výkon další posádky ACCR Czech Teamu – Jan Černý a Petr Černohorský. Ta dokázala zvítězit v juniorské kategorii U28 a obsadila 6. místo absolutně. Tyto výborné výsledky umožnily ACCR Czech Teamu už potřetí za sebou vyhrát týmovou trofej.“
Děkujeme všem partnerům týmu, kterými jsou Peugeot Sport ČR, Gekon Racing s.r.o., AP Freight, Pirelli, Faster magazine, Garáž.cz, MK-Racing – Performance & Motorsport a eWRC.cz.
Autor: Klára Sobotková, Autoklub ČR
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.