Činy, nikoliv slova, stojí za senzačním výkonem mladé posádky českých reprezentantů Filipa Mareše s Janem Hlouškem na předposledním díle FIA ERC Junior U27. Se svým Peugeotem 208 R2 v národních barvách ACCR Czech Teamu za sebou při Rally di Roma Capitale nechala v těsném souboji mimo jiné také obě tovární posádky Opelu a po zásluze zvítězila. Při své premiérové sezóně v prestižním šampionátu FIA ERC Junior U27 tak Filip s Honzou získali již své čtvrté pódiové umístění a před finálovým podnikem v Lotyšsku se s dvoubodovým náskokem propracovali do čela průběžného hodnocení.
Italský podnik byl do kalendáře evropského šampionátu zařazen vůbec poprvé, a jak sám jezdec říká, rovné podmínky pro všechny posádky, co do znalosti tratí, sehrály na jihu Evropy svou význačnou roli: „Po Rally Rzeszow se jednalo teprve o druhý podnik kalendáře, na kterém většina juniorů startovala vůbec poprvé a nikdo tak nemohl těžit ze znalosti tratí. O to více jsme se na soutěž těšili a věřili si na dobrý výsledek,“ vylíčil Filip své předstartovní úvahy a pokračoval: „Po dvou druhých místech v Polsku a na Barum rally bylo jasné, že pokud se chceme naplno zapojit do boje o juniorský titul, musíme se v okolí Říma prát o vítězství.“
Své odhodlání patřit k nejrychlejším potvrzovali Filip s Honzou už od úvodních soutěžních kilometrů. Přesvědčivě zvítězili v obou průjezdech free practice a po zrušení kvalifikace vstoupili do závodu sérií druhých nejrychlejších časů. I přes ne zcela vhodnou volbu obutí pro druhou sobotní sekci, patřilo české posádce na konci první etapy, poznamenané zrušením dvou RZ, průběžné třetí místo, s minimálním odstupem na nejrychlejší. A byla to právě volba pneumatik, která Filipovi s Honzou v neděli ráno vyšla, a na vlhké trati své soupeře deklasovali. „I když tratě po nočních deštích pomalu osychaly, věřil jsem, že dokážu výhody měkké pneu zužitkovat a současně jet tak, abych je na více než třiceti kilometrech nejdelší RZ závodu zcela nezničil. To se nám podařilo a během nedělního rána jsme se propracovali do vedení,“ popsal Filip posun do čela juniorů. Druhé, tentokrát už z většiny suché průjezdy, nebyly pro mladou posádku o nic menší výzvou. I druhý průjezd 33 kilometrů dlouhé RZ s příznačným názvem „Big Caput Mundi“ ale dokázali Filip s Honzou opanovat a dvě zkoušky před koncem závodu tak ještě navýšili své vedení. „Věřil jsem, že pokud dokážeme tovární jezdce Opelu udržet za svými zády i po druhém průjezdu nejdelší zkoušky závodu, máme na to v Římě zvítězit. Šli jsme do toho naplno a „rychlostku“ se nám podařilo vyhrát. V posledních dvou zkouškách jsme sice nemohli zrovna polevit, s náskokem jsme ale mohli přece jen trochu pracovat. Vše vyšlo skvěle a vítězství už jsme nepustili. Mám z něj pochopitelně obrovskou radost. Během celého závodu vše fungovalo téměř bezchybně a zisk ocenění Colin Mcrae FlatOut Trophy byl pro nás všechny třešničkou na dortu,“ neskrýval Filip spokojenost s výsledkem a dodal: „Znovu jsme si ověřili, že rally je kolektivní sport. Auto fungovalo skvěle a celý tým odvedl během závodu velmi dobrý a sehraný výkon. Výsledek patří všem jeho členům, kterým tímto ještě jednou děkuji!“
Dosavadní největší úspěch svých svěřenců hodnotil velmi pozitivně také manažer týmu Stanislav Kafka: „Vítězství v juniorské kategorii U27 a 12. místo absolutně je výsledek, který potvrzuje celoroční tvrdou práci celého týmu, ale hlavně naší posádky. Je velice zajímavé sledovat postup od absolutních nováčků v poli ME až na nejvyšší ze stupňů vítězů. Musím zde vzpomenout i výkon další posádky ACCR Czech Teamu – Jan Černý a Petr Černohorský. Ta dokázala zvítězit v juniorské kategorii U28 a obsadila 6. místo absolutně. Tyto výborné výsledky umožnily ACCR Czech Teamu už potřetí za sebou vyhrát týmovou trofej.“
Děkujeme všem partnerům týmu, kterými jsou Peugeot Sport ČR, Gekon Racing s.r.o., AP Freight, Pirelli, Faster magazine, Garáž.cz, MK-Racing – Performance & Motorsport a eWRC.cz.
Autor: Klára Sobotková, Autoklub ČR
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.