Díky serveru www.czechrally.cz vám přinášíme průvodce diváka sobotou na Barum Czech Rally Zlín 2017. Po několika letech se vrací rychlá erzeta Biskupice, Semetín a Troják snad netřeba představovat a poslední ve výčtu sobotních zkoušek je Slušovická erzeta. Zde však diváci musí počítat s určitým opatřením.
RZ 2/6 BISKUPICE
Rychlostní zkouška v okolí města Luhačovice se vrací do itineráře barumky po několikaleté odmlce. Start erzety je situován na místní komunikaci na okraji obce Biskupice v blízkosti železniční tratě do Luhačovic. Zhruba dvě stě metrů po startu přichází obtížná pasáž v prudkém stoupání s táhlou levou zatáčkou (A). Trať pokračuje výjezdem až do divácky zajímavého průjezdu bývalým zemědělským letištěm se sérií obtížných zatáček (B). Následuje rychlá pasáž na úzké zemědělské komunikaci včetně dvou umělých zpomalovacích retardérů a průjezdu kolem statku v Horním Dvoru. Trať pokračuje po úzké komunikaci a po průjezdu náročným lesním úsekem s "esíčkem" přichází levé odbočení po výjezdu z úzké lesní komunikace na okresní silnici. Soutěžní vozy pokračují přímým směrem křižovatkou do obtížného technického úseku u Řetechova se sérií vracáků ve stoupání a obtížných zatáček mezi pastvinami a loukami (C). V závěrečné části po technickém průjezdu obcí Řetechov s náročným pravým odbočením přes hranu přichází prudký sjezd do cíle, který se nachází zhruba 300 metrů před obcí Pozlovice, stanoviště stop je umístěno u návěstí zmíněné obce.
RZ 3/7 SEMETÍN
Jeden z nejtechničtějších úseků celé Barum rally se letos pojede ve směru, v jakém se jel naposledy v roce 2015. Start zkoušky se nachází na úzké komunikaci nad Vsetínem. Posádky v prvních metrech prudce stoupají až do levé zatáčky na hřebeni, odkud trať pokračuje technickou pasáží s obtížným profilem a řadou záludných zatáček a horizontů. Posléze trať posádky zavede do místní části Nivy, kde se nachází rozlehlé, přehledné a atraktivní divácké místo (A – divácký supertip). Po ostrém pravém odbočení přes hranu závodní vozy sestoupí náročným technickým sjezdem do údolí, kde je čeká levé odbočení na hlavní silnici (B). Po ní posádky pojedou rychlými „protahováky" až na začátek lesní komunikace, po níž budou stoupat na hřeben. Na jeho vrcholu zahnou doleva a začnou klesat rychlým úsekem, který je zakončený pravým „vracákem" na šotolině. Za ním následuje sjezd „na srdce" až k Hošťálkové. Cíl zkoušky se nachází na začátku obce.
RZ 4/8 TROJÁK
Nejdelší a nejtěžší rychlostní zkouška v itineráři Barum Czech Rally Zlín se do harmonogramu vrací po jednoleté pauze. Její start je umístěn na zemědělské komunikaci nad obcí Hošťálková. Hned po startu mohou diváci využít přehledného úseku s několika zatáčkami mezi pastvinami. Trať dále stoupá rychlými „protahováky" mezi loukami. Na hřebeni se cesta prudce stáčí doleva a začíná klesat k chatové oblasti Na Marušce. Po průjezdu touto lokalitou následuje divácky atraktivní a přístupný rychlý sjezd končící u rekreační chaty Troják (A). Tam se trať rychlostní zkoušky napojuje na okresní silnici II/437 a klesá z kopce úsekem obsahujícím několik serpentin. Poté trať odbočuje na silnici II/489 a rychlejšími zatáčkami klesá do místní části Nivky. Před obcí Držková posádky projedou krátkou pasáž po úzkých komunikacích blízko místního koupaliště a také přírodní retardér. Přímo v Držkové pak posádky opustí hlavní silnici a odbočí doprava na úsek známý jako Podhoran. Velice náročná a technická část rychlostní zkoušky nejprve stoupá nad obec Vlčková, do které následně klesá po úzké cestě. Celý úsek je zakončený průjezdem bývalého zemědělského areálu a skokem přes hlavní silnici v divácké aréně (B – divácký supertip). Po této pasáži se trať zkoušky ve Vlčkové napojí na hlavní silnici a po průjezdu celou obcí míří k ostrému levému odbočení na lesní komunikaci. Ta nejprve stoupá rychlými zatáčkami, poté se láme a posádky čeká rychlý sjezd „na srdce" zakončený dobrzděním do levé zatáčky na úzký most. V závěru posádky absolvují rychlou pasáž, ostré levé odbočení a několik serpentin před letmým cílem, který se nachází na okraji obce Lukov (C – divácký supertip).
RZ 5/9 BŘEZOVÁ
Rychlostní zkouška Březová patří mezi klasické a divácky vděčné úseky Barum Czech Rally Zlín. Letos musel být vypuštěn úsek vedoucí přes Březovou do Hvozdné a celá zkouška se tak odehraje v okruhovém formátu v nejbližším okolí Slušovic. Po startu v Nových Dvorech posádky odbočí do kopce směrem k Březové, odkud sjedou do Slušovic. Tam na ně čeká technická pasáž s bohatě dimenzovanými diváckými prostory. První z nich se nachází u dostihového závodiště a nabídne příjezd z prudkého kopce s následným průjezdem parkovištěm a umělou šikanou o kousek dál (A). Vozy dále vjíždějí do úzkého technického úseku, tunelem podjedou hlavní silnici a přijedou k administrativní budově AB, u které následuje objezd přírodního ostrůvku. Za ním trať odbočuje ostře doleva na panely, vozy tudy vjíždějí do hlavního diváckého místa Verva Arena (B - divácký supertip). Trať zde obsahuje dvě technické pravé zatáčky, skok a nakonec náročný výjezd bránou na hlavní silnici. Po ní posádky jedou několik set metrů, aby následně odbočily doprava a po široké cestě s vloženou technickou pasáži se vrátily k prostoru startu. Celý okruh posádky pojedou dvakrát, po absolvování druhého kola nedaleko od prostoru startu odbočí doprava, opustí okruh a zamíří k cíli, který je umístěn ve stoupání nad Novými Dvory.
POZOR! Při pohybu kolem trati RZ respektujte pokyny pořadatelů a pamatujte, že přecházení tratě rychlostní zkoušky je v jejím průběhu zakázáno. Povoleno je pouze na organizovaném přechodu v diváckém místě B a to jen se svolením a na pokyn traťového komisaře.
UPOZORNĚNÍ PRO NÁVŠTĚVNÍKY RYCHLOSTNÍ ZKOUŠKY BŘEZOVÁ: Vzhledem k aktuálnímu rozšíření nákazy afrického moru divokých prasat v okrese Zlín byla Hygienickou správou Zlínského kraje v okolí Slušovic vytyčena zóna s výskytem infikované zvěře. Návštěvníci rally by se neměli pohybovat mimo doporučené divácké zóny a k rychlostní zkoušce využít výhradně příjezd od hlavní silnice I/49 Zlín-Vizovice.
Zdroj a více informací včetně map ve vyšším rozlišení: www.czechrally.cz
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?