Kdo jednou usedl do rallyového speciálu, dá mi za pravdu, že po delší pauze se dostaví pocit svrbění rukou.
A tak mi takhle v dubnu přišla sms od Vladimíra Barvíka „co kdybychom se jen tak pro oživení vzpomínek sklouzli třeba na Hustopečích?“. No a už to začlo. Sportovní prohlídka, školení, licence, přihláška, jednání s partnery a výsledkem byly dvě stejné Hondy ve třídě 9 s posádkami Vladimír Barvík – Josef Blond a Michael Honda – Jiří Nedbal na startu Agrotec Petronas Syntium Rally Hustopeče.
Po dlouhé pauze jsme před startem dohodli týmovou strategii opatrného začátku, abychom se v klidu seznámili s technikou, se kterou jsme kdysi před 16 ti lety začínali. Už v cíli první RZ jsem pochopil, že Láďa dohodnutou strategii pojal poněkud odlišně od mých představ, nicméně výsledkem byla první vyhraná zkouška ve třídě. Pravda mám podezření, že řidič poněkud pozapomněl na fakt, že nejedeme s „micákem“, ale s dvoukolkou s polovičním výkonem. Druhá týmová posádka naopak splnila dohodnutý postup a v klidu zajela třetí čas ve třídě. Velkým přínosem pro nás bylo využití moderních aplikací předpovědí počasí a dešťových srážek. Je úžasné si vyzkoušet, jak funguje slick na mokru a pak mokré gumy na suchu (omlouváme se Sparrow racing teamu za to plátno místo pneumatik :-)). Každopádně jsme se přes tyto drobnosti v klidu přenesli a výsledkem bylo první a třetí místo ve skupině 9 po dlouhé noční páteční etapě.
Páteční Láďova svižná jízda nám sice ubrala hodinu spánku, neboť jsme se posunuli v pořadí o padesát míst, avšak spánkový deficit jsme překonali bravurně a pokračovali ve vítězném tažení v rámci třídy 9. Trochu delší spánek pomohl naopak posádce Honda – Nedbal, která na úvodních dvou zkouškách etapy zajela druhé časy ve třídě. Bohužel na v pořadí osmé rychlostní zkoušce vystavila technická závada stopku téměř jistému pódiovému umístění a možnosti zabojovat o druhou pozici ve třídě.
Tíha zodpovědnosti za týmový výsledek tak dopadla pouze na nás s Láďou. I tento silný psychický tlak se nám podařilo úspěšně zvládnout. Vladimír Barvík profesorským výkonem uzavřel počet vyhraných RZ na celkovém počtu 12 z 12ti a výsledkem bylo jasné vítězství ve třídě 9 a skvělé umístění na 46. místě v absolutním pořadí.
Co říci závěrem. Po dlouhé době jsme se díky podpoře našich partnerů mohli zase sklouznout po tratích českých rychlostních zkoušek. Nutno říct, že na krásných tratích ve vinicích pod Pálavou, pro mě v podstatě domácích. Proto bychom rádi poděkovali pořadatelům Agrotec Petronas Syntium Rally Hustopeče za precizně odvedenou práci a krásný zážitek pro nás závodníky. Velký dík patří též našim partnerům, zejména společnostem IREL s.r.o. a AUTOTÝM s.r.o. bez jejichž podpory bychom se na startovní rampě v Hustopečích neobjevili.
Autor: Josef Blond
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.