Pouze dva příslušníci absolutní špičky letos využívají všech příležitostí, jak se prostřednictvím soutěží pod hlavičkou Federace automobilového sportu AČR udržet ve formě. Jsou jimi Roman Odložilík a také Martin Vlček, který stejnou taktiku uplatňoval už loni. Po epizodním startu na Bohemii za volantem Subaru Impreza WRC čekal „Vlčáka“ a jeho dvorní spolujezdkyni Jindřišku Žákovou návrat do uzdravené fabie, jejíž technický stav měly prověřit dva letní sprinty – jihomoravský Vyškov a západočeský Pačejov.
Obě soutěže spojovala velká horka a poklidný průběh bez větších havárií. To je ale také asi vše, co měly společného. Na konci července, přesně dva týdny po Bohemii, čekal peloton účastníků jednodenních soutěží přesun do Vyškova, kde se bojovalo o druhý letošní příděl bodů do Rallysprint série a Poháru 2+. Rally Vyškov bývá klidnou, pohodovou soutěží, ale v posledních letech se jí příliš nedostává technických tratí. Může za to především „zaťatost“ místních vojáků, v jejichž areálu jsou uvězněny dříve vyhlášené lesní rychlostní zkoušky. To, co v itineráři zbylo, nelze nazvat ideálem, Martin Vlček se však na letošní podobu tratě nedíval přehnaně kriticky. „Určitě budu menší kritik než loni, protože pořadatelé se snažili přidat technické části a předpokládám, že tentokrát nestrávíme v omezovači tolik času jako loni,“ tvrdil na technické přejímce „Vlčák“ a k předstartovní taktice dodal: „Měla by to být pohodová soutěž, bez zbytečného riskování a nepřiměřených investic. Dělat si ambice na lepší pozici, než je pořadatelem přidělené startovní číslo 3, by asi nemělo význam. Bojová strategie je jasná: neudělat zbytečnou jezdeckou chybu a hlídat si soupeře za sebou.“
V tomto duchu probíhaly úvodní tři rychlostní zkoušky, ve kterých dvojice Svarmetal Motorsportu shodně obsadila třetí místa. Ve výsledcích čtvrtého testu už ale Fabia S2000 s trojkou na kapotě chyběla. „Z motoru se ozvaly zvuky, které připomínaly totální destrukci. Auto jsem setrvačností odstavil na bezpečném místě a bylo po závodění. Olej na ochranné lyžině nezvěstoval nic dobrého a nepředpokládané výdaje byly na světě,“ komentoval konec v soutěži pilot. Spolujezdkyně Jindřiška Žáková byla z odstoupení o to zklamanější, že při jejím prvním vyškovském startu měla na dosah premiérové stupně vítězů v kariéře: „Rally si pro nás přichystala téměř na každé rychlostní zkoušce nějaké překvapení. Na RZ 1 nám pořadatelé trošku zkomplikovali život, když průjezd JZD doplnili o retardér, o kterém zapomněli říct posádkám. Na RZ 3 jsme si při výjezdu z dalšího JZD skočili tak, že jsme skoro udělali kotrmelec a RZ 4 pro nás bohužel znamenala definitivní konec. Je to škoda, pěkné umístění bylo na dosah,“ konstatovala 23letá navigátorka.
Spravit chuť si Martin s Jindřiškou přijeli do Pačejova či přesněji řečeno do Horažďovic, kam bylo centrum této oblíbené soutěže před několika lety přemístěno. Na napravení chutě je pačejovský sprint ideální soutěží, ať už díky vřelému přístupu pořadatelů, zajímavým tratím či tradičně solidnímu zájmu diváků. K ideálu pak stačí pouze trocha sportovního štěstí. „Pořadatelsky to byla dokonale zvládnutá soutěž, tratě měly rytmus, měnily povrchy, což do rally patří. Na tiskovce jsem se dozvěděl, že pořadatelé jsou rallyoví nadšenci, kteří organizaci a přípravu soutěže dělají ve svém volném čase. O to více je třeba si takových lidí vážit, obzvlášť když se zpětně dotazují posádek, co ještě mohou na své práci zlepšit.“ S pochvalným hodnocením soutěže souhlasila i Jindřiška: „O Rally Pačejov se právem říká, že je to jeden z nejkrásnějších závodů. Místní tratě jsou sice rychlé, ale zato i velmi technické. V některých úsecích má spolujezdec i co dělat, aby se stíhal vůbec nadechovat (smích).“
Šest třetích časů z osmi „erzet“ zařadilo Martina s Jindřiškou na bronzový stupínek, a jelikož technika tentokrát šlapala na sto procent, mohli si oba členové posádky premiérově na rampě přiťuknout sektem. Nutno podotknout, že uznání si vzhledem k enormním vedrům zaslouží všichni, kteří pačejovskou rally úspěšně absolvovali – posádky, pořadatelé, mechanici a řada dalších. „Jízdu nám kromě horka komplikoval i tekoucí asfalt, ale ustáli jsme to. Poklona patří bez diskuse všem traťovým komisařům, pekelný den na rozpáleném letišti absolvovali i naši mechanici,“ neopomněl zmínit skryté hrdiny závodu třetí muž absolutní klasifikace a bronzový v Poháru 2+ Martin Vlček. Pilot současně neskrýval nadšení z vyladění podvozku, které jej na posledních dvou testech posunulo až těsně za nárazník obou Fiest R5.
Výsledek z Pačejova posunul Martina Vlčka a Jindřišku Žákovou na průběžné druhé místo v tabulce Poháru 2+, přičemž o další body zabojují v září v Jeseníkách. Ještě předtím se však přihlásí o slovo vrchol tuzemské rallyové sezony – Barum Czech Rally Zlín, která se uskuteční v termínu 28. - 30. srpna a posádka Svarmetal Motorsportu na její trati nebude chybět.
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.