Pouze dva příslušníci absolutní špičky letos využívají všech příležitostí, jak se prostřednictvím soutěží pod hlavičkou Federace automobilového sportu AČR udržet ve formě. Jsou jimi Roman Odložilík a také Martin Vlček, který stejnou taktiku uplatňoval už loni. Po epizodním startu na Bohemii za volantem Subaru Impreza WRC čekal „Vlčáka“ a jeho dvorní spolujezdkyni Jindřišku Žákovou návrat do uzdravené fabie, jejíž technický stav měly prověřit dva letní sprinty – jihomoravský Vyškov a západočeský Pačejov.
Obě soutěže spojovala velká horka a poklidný průběh bez větších havárií. To je ale také asi vše, co měly společného. Na konci července, přesně dva týdny po Bohemii, čekal peloton účastníků jednodenních soutěží přesun do Vyškova, kde se bojovalo o druhý letošní příděl bodů do Rallysprint série a Poháru 2+. Rally Vyškov bývá klidnou, pohodovou soutěží, ale v posledních letech se jí příliš nedostává technických tratí. Může za to především „zaťatost“ místních vojáků, v jejichž areálu jsou uvězněny dříve vyhlášené lesní rychlostní zkoušky. To, co v itineráři zbylo, nelze nazvat ideálem, Martin Vlček se však na letošní podobu tratě nedíval přehnaně kriticky. „Určitě budu menší kritik než loni, protože pořadatelé se snažili přidat technické části a předpokládám, že tentokrát nestrávíme v omezovači tolik času jako loni,“ tvrdil na technické přejímce „Vlčák“ a k předstartovní taktice dodal: „Měla by to být pohodová soutěž, bez zbytečného riskování a nepřiměřených investic. Dělat si ambice na lepší pozici, než je pořadatelem přidělené startovní číslo 3, by asi nemělo význam. Bojová strategie je jasná: neudělat zbytečnou jezdeckou chybu a hlídat si soupeře za sebou.“
V tomto duchu probíhaly úvodní tři rychlostní zkoušky, ve kterých dvojice Svarmetal Motorsportu shodně obsadila třetí místa. Ve výsledcích čtvrtého testu už ale Fabia S2000 s trojkou na kapotě chyběla. „Z motoru se ozvaly zvuky, které připomínaly totální destrukci. Auto jsem setrvačností odstavil na bezpečném místě a bylo po závodění. Olej na ochranné lyžině nezvěstoval nic dobrého a nepředpokládané výdaje byly na světě,“ komentoval konec v soutěži pilot. Spolujezdkyně Jindřiška Žáková byla z odstoupení o to zklamanější, že při jejím prvním vyškovském startu měla na dosah premiérové stupně vítězů v kariéře: „Rally si pro nás přichystala téměř na každé rychlostní zkoušce nějaké překvapení. Na RZ 1 nám pořadatelé trošku zkomplikovali život, když průjezd JZD doplnili o retardér, o kterém zapomněli říct posádkám. Na RZ 3 jsme si při výjezdu z dalšího JZD skočili tak, že jsme skoro udělali kotrmelec a RZ 4 pro nás bohužel znamenala definitivní konec. Je to škoda, pěkné umístění bylo na dosah,“ konstatovala 23letá navigátorka.
Spravit chuť si Martin s Jindřiškou přijeli do Pačejova či přesněji řečeno do Horažďovic, kam bylo centrum této oblíbené soutěže před několika lety přemístěno. Na napravení chutě je pačejovský sprint ideální soutěží, ať už díky vřelému přístupu pořadatelů, zajímavým tratím či tradičně solidnímu zájmu diváků. K ideálu pak stačí pouze trocha sportovního štěstí. „Pořadatelsky to byla dokonale zvládnutá soutěž, tratě měly rytmus, měnily povrchy, což do rally patří. Na tiskovce jsem se dozvěděl, že pořadatelé jsou rallyoví nadšenci, kteří organizaci a přípravu soutěže dělají ve svém volném čase. O to více je třeba si takových lidí vážit, obzvlášť když se zpětně dotazují posádek, co ještě mohou na své práci zlepšit.“ S pochvalným hodnocením soutěže souhlasila i Jindřiška: „O Rally Pačejov se právem říká, že je to jeden z nejkrásnějších závodů. Místní tratě jsou sice rychlé, ale zato i velmi technické. V některých úsecích má spolujezdec i co dělat, aby se stíhal vůbec nadechovat (smích).“
Šest třetích časů z osmi „erzet“ zařadilo Martina s Jindřiškou na bronzový stupínek, a jelikož technika tentokrát šlapala na sto procent, mohli si oba členové posádky premiérově na rampě přiťuknout sektem. Nutno podotknout, že uznání si vzhledem k enormním vedrům zaslouží všichni, kteří pačejovskou rally úspěšně absolvovali – posádky, pořadatelé, mechanici a řada dalších. „Jízdu nám kromě horka komplikoval i tekoucí asfalt, ale ustáli jsme to. Poklona patří bez diskuse všem traťovým komisařům, pekelný den na rozpáleném letišti absolvovali i naši mechanici,“ neopomněl zmínit skryté hrdiny závodu třetí muž absolutní klasifikace a bronzový v Poháru 2+ Martin Vlček. Pilot současně neskrýval nadšení z vyladění podvozku, které jej na posledních dvou testech posunulo až těsně za nárazník obou Fiest R5.
Výsledek z Pačejova posunul Martina Vlčka a Jindřišku Žákovou na průběžné druhé místo v tabulce Poháru 2+, přičemž o další body zabojují v září v Jeseníkách. Ještě předtím se však přihlásí o slovo vrchol tuzemské rallyové sezony – Barum Czech Rally Zlín, která se uskuteční v termínu 28. - 30. srpna a posádka Svarmetal Motorsportu na její trati nebude chybět.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?