Pouze dva příslušníci absolutní špičky letos využívají všech příležitostí, jak se prostřednictvím soutěží pod hlavičkou Federace automobilového sportu AČR udržet ve formě. Jsou jimi Roman Odložilík a také Martin Vlček, který stejnou taktiku uplatňoval už loni. Po epizodním startu na Bohemii za volantem Subaru Impreza WRC čekal „Vlčáka“ a jeho dvorní spolujezdkyni Jindřišku Žákovou návrat do uzdravené fabie, jejíž technický stav měly prověřit dva letní sprinty – jihomoravský Vyškov a západočeský Pačejov.
Obě soutěže spojovala velká horka a poklidný průběh bez větších havárií. To je ale také asi vše, co měly společného. Na konci července, přesně dva týdny po Bohemii, čekal peloton účastníků jednodenních soutěží přesun do Vyškova, kde se bojovalo o druhý letošní příděl bodů do Rallysprint série a Poháru 2+. Rally Vyškov bývá klidnou, pohodovou soutěží, ale v posledních letech se jí příliš nedostává technických tratí. Může za to především „zaťatost“ místních vojáků, v jejichž areálu jsou uvězněny dříve vyhlášené lesní rychlostní zkoušky. To, co v itineráři zbylo, nelze nazvat ideálem, Martin Vlček se však na letošní podobu tratě nedíval přehnaně kriticky. „Určitě budu menší kritik než loni, protože pořadatelé se snažili přidat technické části a předpokládám, že tentokrát nestrávíme v omezovači tolik času jako loni,“ tvrdil na technické přejímce „Vlčák“ a k předstartovní taktice dodal: „Měla by to být pohodová soutěž, bez zbytečného riskování a nepřiměřených investic. Dělat si ambice na lepší pozici, než je pořadatelem přidělené startovní číslo 3, by asi nemělo význam. Bojová strategie je jasná: neudělat zbytečnou jezdeckou chybu a hlídat si soupeře za sebou.“
V tomto duchu probíhaly úvodní tři rychlostní zkoušky, ve kterých dvojice Svarmetal Motorsportu shodně obsadila třetí místa. Ve výsledcích čtvrtého testu už ale Fabia S2000 s trojkou na kapotě chyběla. „Z motoru se ozvaly zvuky, které připomínaly totální destrukci. Auto jsem setrvačností odstavil na bezpečném místě a bylo po závodění. Olej na ochranné lyžině nezvěstoval nic dobrého a nepředpokládané výdaje byly na světě,“ komentoval konec v soutěži pilot. Spolujezdkyně Jindřiška Žáková byla z odstoupení o to zklamanější, že při jejím prvním vyškovském startu měla na dosah premiérové stupně vítězů v kariéře: „Rally si pro nás přichystala téměř na každé rychlostní zkoušce nějaké překvapení. Na RZ 1 nám pořadatelé trošku zkomplikovali život, když průjezd JZD doplnili o retardér, o kterém zapomněli říct posádkám. Na RZ 3 jsme si při výjezdu z dalšího JZD skočili tak, že jsme skoro udělali kotrmelec a RZ 4 pro nás bohužel znamenala definitivní konec. Je to škoda, pěkné umístění bylo na dosah,“ konstatovala 23letá navigátorka.
Spravit chuť si Martin s Jindřiškou přijeli do Pačejova či přesněji řečeno do Horažďovic, kam bylo centrum této oblíbené soutěže před několika lety přemístěno. Na napravení chutě je pačejovský sprint ideální soutěží, ať už díky vřelému přístupu pořadatelů, zajímavým tratím či tradičně solidnímu zájmu diváků. K ideálu pak stačí pouze trocha sportovního štěstí. „Pořadatelsky to byla dokonale zvládnutá soutěž, tratě měly rytmus, měnily povrchy, což do rally patří. Na tiskovce jsem se dozvěděl, že pořadatelé jsou rallyoví nadšenci, kteří organizaci a přípravu soutěže dělají ve svém volném čase. O to více je třeba si takových lidí vážit, obzvlášť když se zpětně dotazují posádek, co ještě mohou na své práci zlepšit.“ S pochvalným hodnocením soutěže souhlasila i Jindřiška: „O Rally Pačejov se právem říká, že je to jeden z nejkrásnějších závodů. Místní tratě jsou sice rychlé, ale zato i velmi technické. V některých úsecích má spolujezdec i co dělat, aby se stíhal vůbec nadechovat (smích).“
Šest třetích časů z osmi „erzet“ zařadilo Martina s Jindřiškou na bronzový stupínek, a jelikož technika tentokrát šlapala na sto procent, mohli si oba členové posádky premiérově na rampě přiťuknout sektem. Nutno podotknout, že uznání si vzhledem k enormním vedrům zaslouží všichni, kteří pačejovskou rally úspěšně absolvovali – posádky, pořadatelé, mechanici a řada dalších. „Jízdu nám kromě horka komplikoval i tekoucí asfalt, ale ustáli jsme to. Poklona patří bez diskuse všem traťovým komisařům, pekelný den na rozpáleném letišti absolvovali i naši mechanici,“ neopomněl zmínit skryté hrdiny závodu třetí muž absolutní klasifikace a bronzový v Poháru 2+ Martin Vlček. Pilot současně neskrýval nadšení z vyladění podvozku, které jej na posledních dvou testech posunulo až těsně za nárazník obou Fiest R5.
Výsledek z Pačejova posunul Martina Vlčka a Jindřišku Žákovou na průběžné druhé místo v tabulce Poháru 2+, přičemž o další body zabojují v září v Jeseníkách. Ještě předtím se však přihlásí o slovo vrchol tuzemské rallyové sezony – Barum Czech Rally Zlín, která se uskuteční v termínu 28. - 30. srpna a posádka Svarmetal Motorsportu na její trati nebude chybět.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.