Z dosavadního průběhu sezony by se dalo usoudit, že „Vlčák“ je tvor učenlivý. Obě soutěže, které ho loni na jaře vyškolily, totiž zvládl na výbornou a odvezl si z nich takovou porci bodů, která jej v průběžné tabulce šampionátu katapultovala na páté místo.
O reparátu za loňskou Šumavu už byla řeč, ještě vyšší hodnocení si však Martin Vlček s Jindřiškou Žákovou zaslouží za právě odjetou Rallye Český Krumlov. Týmová fabia měla od začátku až do konce všechna kola na cestě, oba členové posádky navíc dokázali s chladnou hlavou přestát i nepříjemné momenty, jakým byl zejména prasklý kardan na poslední „erzetě“. Pojďme však popořadě.
Krumlovská rally nezklamala ani letos a díky střídavému počasí vytvořila podmínky, jejichž náročnost budou další domácí závody jen těžko překonávat. Po blátivých seznamovacích jízdách sice povrch tratě do startu částečně vyschnul, v pátek večer se však z oblohy spustily další kapky a plavecké závody mohly začít. Přestože měli Martin s Jindřiškou ze soutěže velký respekt, dosahované časy tomuto faktu neodpovídaly. Důkazem budiž, že „Vlčák“ se na některých úsecích oproti loňsku zrychlil i o dvě sekundy na kilometr. Navzdory výbornému šestému místu po první etapě však dvojice Svarmetal Motorsportu vnímala ve svém výkonu rezervy. „Panovala u mě velká nervozita – snad tím, že se jedná o mou domácí soutěž, a tak jsem se ze začátku nedokázala pořádně soustředit a chybělo mi potřebné tempo i rytmus při čtení. To se určitě odrazilo na dosahovaných časech a já se sebou nebyla vůbec spokojená. Až s příchodem tmy se konečně dostavila potřebná jistota a s ní i krásný čtvrtý čas v závěrečné páteční RZ,“ popsala průběh dne Jindřiška.
V sobotu čekal na Martina s Jindřiškou náročný úkol udržet za zády zrychlujícího Jana Dohnala s Focusem WRC. Ten se po opatrnějším začátku postupně rozjížděl k rychlým časům a před závěrečnou sekcí třech rychlostních zkoušek se přiblížil na rozdíl 3,8 sekundy. Když dokázal na druhých Malontech zajet dokonce třetí nejrychlejší čas, zdálo se, že proti jeho přeplňovanému focusu nebude mít fabia šanci. To se však teprve blížilo finále, tvořené dvěma průjezdy nenápadné, ale za mokra obzvláště zrádné RZ u přehrady Lipno. V prvním průjezdu nejprve technické problémy připravily o půldruhé minuty Dohnala, a když už se zdálo, že mají „Vlčák“ s Jindřiškou cestu k šestému místu otevřenou, začaly se dít věci. „S odhodláním nepolevit v našem tempu jsme vyrazili do závěrečné RZ, kde nám asi v polovině zkoušky praskl kardan a adrenalinový zážitek mohl teprve začít,“ naznačila Jindřiška. A jak viděl technický problém Martin? „Podobalo se to explozi pod autem, kdy cosi rychle se točícího se snaží dostat ven zpod auta. Jakmile kardan vylétl zpod auta, nastaly takové vibrace, že nebylo vidět přes přední sklo a muselo padnout rozhodnutí, jestli zpomalit, zastavit nebo pokračovat. Vibrace způsobovaly zbytky hřídele a stát se mohlo cokoliv. Naštěstí jsme dojeli do cíle zkoušky, ale čekala nás ještě jízda krokem do Jelení zahrady. Nakonec byl největší problém se vyškrábat na samotnou cílovou rampu. Vlastně jsem odjel první soutěž ve dvou kategoriích.“
Martin Vlček s Jindřiškou Žákovou i celý tým Svarmetal Motorsport měli za daných podmínek obrovskou radost, že náročnou soutěž vůbec dokončili a udrželi se v první desítce. Martina v tomto ohledu musely strašit vzpomínky na loňský závěr, kdy jej právě Lipno sesadilo o pět pozic níže. Letos na obou průjezdech tohoto úseku paradoxně vydělali. V prvním průjezdu je posunuly kupředu již zmíněné Dohnalovy potíže, ve druhém průjezdu přeskočili s technikou se trápícího Jakeše. „Naše překvapení v cíli bylo obrovské. Na poslední „erzetě“ jsme i přes výše zmíněné problémy zajeli osmý čas a absolutně jsme skončili na krásném pátém místě,“ radovala se Jindřiška, pro kterou je umístění z domácí soutěže zatím nejcennějším výsledkem kariéry. „Letošní Krumlov pro mě byl zatím největší zkušeností a já hluboce smekám před Marťou, jaký předvedl výkon, ať už s 4WD či v závěru nedobrovolně s dvoukolkou. Nemalý podíl na tom samozřejmě mají opět mechanici, kteří bravurně zvládli i naši akci balík na večerním Jánu, kde jsme v retardéru trochu pocuchali přední část vozu.“ Martin Vlček jen s úsměvem konstatoval, že když se řekne Krumlov, vybaví si bahenní a plavecké závody, letos doplněné o neplánovanou účast v kategorii 2WD.
Po dvojitém úspěchu v Čechách čeká Martina Vlčka, Jindřišku Žákovou i kompletní peloton účastníků Mistrovství ČR v rally přesun na Moravu. V termínu 19. – 20. června se v okolí Hustopečí uskuteční XI. ročník Agrotec Petronas Rally, na kterou bude posádka týmu Svarmetal Motorsport nastupovat z lichotivé páté pozice v průběžné tabulce šampionátu.
Text: Jiří Dokulil
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.