Z dosavadního průběhu sezony by se dalo usoudit, že „Vlčák“ je tvor učenlivý. Obě soutěže, které ho loni na jaře vyškolily, totiž zvládl na výbornou a odvezl si z nich takovou porci bodů, která jej v průběžné tabulce šampionátu katapultovala na páté místo.
O reparátu za loňskou Šumavu už byla řeč, ještě vyšší hodnocení si však Martin Vlček s Jindřiškou Žákovou zaslouží za právě odjetou Rallye Český Krumlov. Týmová fabia měla od začátku až do konce všechna kola na cestě, oba členové posádky navíc dokázali s chladnou hlavou přestát i nepříjemné momenty, jakým byl zejména prasklý kardan na poslední „erzetě“. Pojďme však popořadě.
Krumlovská rally nezklamala ani letos a díky střídavému počasí vytvořila podmínky, jejichž náročnost budou další domácí závody jen těžko překonávat. Po blátivých seznamovacích jízdách sice povrch tratě do startu částečně vyschnul, v pátek večer se však z oblohy spustily další kapky a plavecké závody mohly začít. Přestože měli Martin s Jindřiškou ze soutěže velký respekt, dosahované časy tomuto faktu neodpovídaly. Důkazem budiž, že „Vlčák“ se na některých úsecích oproti loňsku zrychlil i o dvě sekundy na kilometr. Navzdory výbornému šestému místu po první etapě však dvojice Svarmetal Motorsportu vnímala ve svém výkonu rezervy. „Panovala u mě velká nervozita – snad tím, že se jedná o mou domácí soutěž, a tak jsem se ze začátku nedokázala pořádně soustředit a chybělo mi potřebné tempo i rytmus při čtení. To se určitě odrazilo na dosahovaných časech a já se sebou nebyla vůbec spokojená. Až s příchodem tmy se konečně dostavila potřebná jistota a s ní i krásný čtvrtý čas v závěrečné páteční RZ,“ popsala průběh dne Jindřiška.
V sobotu čekal na Martina s Jindřiškou náročný úkol udržet za zády zrychlujícího Jana Dohnala s Focusem WRC. Ten se po opatrnějším začátku postupně rozjížděl k rychlým časům a před závěrečnou sekcí třech rychlostních zkoušek se přiblížil na rozdíl 3,8 sekundy. Když dokázal na druhých Malontech zajet dokonce třetí nejrychlejší čas, zdálo se, že proti jeho přeplňovanému focusu nebude mít fabia šanci. To se však teprve blížilo finále, tvořené dvěma průjezdy nenápadné, ale za mokra obzvláště zrádné RZ u přehrady Lipno. V prvním průjezdu nejprve technické problémy připravily o půldruhé minuty Dohnala, a když už se zdálo, že mají „Vlčák“ s Jindřiškou cestu k šestému místu otevřenou, začaly se dít věci. „S odhodláním nepolevit v našem tempu jsme vyrazili do závěrečné RZ, kde nám asi v polovině zkoušky praskl kardan a adrenalinový zážitek mohl teprve začít,“ naznačila Jindřiška. A jak viděl technický problém Martin? „Podobalo se to explozi pod autem, kdy cosi rychle se točícího se snaží dostat ven zpod auta. Jakmile kardan vylétl zpod auta, nastaly takové vibrace, že nebylo vidět přes přední sklo a muselo padnout rozhodnutí, jestli zpomalit, zastavit nebo pokračovat. Vibrace způsobovaly zbytky hřídele a stát se mohlo cokoliv. Naštěstí jsme dojeli do cíle zkoušky, ale čekala nás ještě jízda krokem do Jelení zahrady. Nakonec byl největší problém se vyškrábat na samotnou cílovou rampu. Vlastně jsem odjel první soutěž ve dvou kategoriích.“
Martin Vlček s Jindřiškou Žákovou i celý tým Svarmetal Motorsport měli za daných podmínek obrovskou radost, že náročnou soutěž vůbec dokončili a udrželi se v první desítce. Martina v tomto ohledu musely strašit vzpomínky na loňský závěr, kdy jej právě Lipno sesadilo o pět pozic níže. Letos na obou průjezdech tohoto úseku paradoxně vydělali. V prvním průjezdu je posunuly kupředu již zmíněné Dohnalovy potíže, ve druhém průjezdu přeskočili s technikou se trápícího Jakeše. „Naše překvapení v cíli bylo obrovské. Na poslední „erzetě“ jsme i přes výše zmíněné problémy zajeli osmý čas a absolutně jsme skončili na krásném pátém místě,“ radovala se Jindřiška, pro kterou je umístění z domácí soutěže zatím nejcennějším výsledkem kariéry. „Letošní Krumlov pro mě byl zatím největší zkušeností a já hluboce smekám před Marťou, jaký předvedl výkon, ať už s 4WD či v závěru nedobrovolně s dvoukolkou. Nemalý podíl na tom samozřejmě mají opět mechanici, kteří bravurně zvládli i naši akci balík na večerním Jánu, kde jsme v retardéru trochu pocuchali přední část vozu.“ Martin Vlček jen s úsměvem konstatoval, že když se řekne Krumlov, vybaví si bahenní a plavecké závody, letos doplněné o neplánovanou účast v kategorii 2WD.
Po dvojitém úspěchu v Čechách čeká Martina Vlčka, Jindřišku Žákovou i kompletní peloton účastníků Mistrovství ČR v rally přesun na Moravu. V termínu 19. – 20. června se v okolí Hustopečí uskuteční XI. ročník Agrotec Petronas Rally, na kterou bude posádka týmu Svarmetal Motorsport nastupovat z lichotivé páté pozice v průběžné tabulce šampionátu.
Text: Jiří Dokulil
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.