Z dosavadního průběhu sezony by se dalo usoudit, že „Vlčák“ je tvor učenlivý. Obě soutěže, které ho loni na jaře vyškolily, totiž zvládl na výbornou a odvezl si z nich takovou porci bodů, která jej v průběžné tabulce šampionátu katapultovala na páté místo.
O reparátu za loňskou Šumavu už byla řeč, ještě vyšší hodnocení si však Martin Vlček s Jindřiškou Žákovou zaslouží za právě odjetou Rallye Český Krumlov. Týmová fabia měla od začátku až do konce všechna kola na cestě, oba členové posádky navíc dokázali s chladnou hlavou přestát i nepříjemné momenty, jakým byl zejména prasklý kardan na poslední „erzetě“. Pojďme však popořadě.
Krumlovská rally nezklamala ani letos a díky střídavému počasí vytvořila podmínky, jejichž náročnost budou další domácí závody jen těžko překonávat. Po blátivých seznamovacích jízdách sice povrch tratě do startu částečně vyschnul, v pátek večer se však z oblohy spustily další kapky a plavecké závody mohly začít. Přestože měli Martin s Jindřiškou ze soutěže velký respekt, dosahované časy tomuto faktu neodpovídaly. Důkazem budiž, že „Vlčák“ se na některých úsecích oproti loňsku zrychlil i o dvě sekundy na kilometr. Navzdory výbornému šestému místu po první etapě však dvojice Svarmetal Motorsportu vnímala ve svém výkonu rezervy. „Panovala u mě velká nervozita – snad tím, že se jedná o mou domácí soutěž, a tak jsem se ze začátku nedokázala pořádně soustředit a chybělo mi potřebné tempo i rytmus při čtení. To se určitě odrazilo na dosahovaných časech a já se sebou nebyla vůbec spokojená. Až s příchodem tmy se konečně dostavila potřebná jistota a s ní i krásný čtvrtý čas v závěrečné páteční RZ,“ popsala průběh dne Jindřiška.
V sobotu čekal na Martina s Jindřiškou náročný úkol udržet za zády zrychlujícího Jana Dohnala s Focusem WRC. Ten se po opatrnějším začátku postupně rozjížděl k rychlým časům a před závěrečnou sekcí třech rychlostních zkoušek se přiblížil na rozdíl 3,8 sekundy. Když dokázal na druhých Malontech zajet dokonce třetí nejrychlejší čas, zdálo se, že proti jeho přeplňovanému focusu nebude mít fabia šanci. To se však teprve blížilo finále, tvořené dvěma průjezdy nenápadné, ale za mokra obzvláště zrádné RZ u přehrady Lipno. V prvním průjezdu nejprve technické problémy připravily o půldruhé minuty Dohnala, a když už se zdálo, že mají „Vlčák“ s Jindřiškou cestu k šestému místu otevřenou, začaly se dít věci. „S odhodláním nepolevit v našem tempu jsme vyrazili do závěrečné RZ, kde nám asi v polovině zkoušky praskl kardan a adrenalinový zážitek mohl teprve začít,“ naznačila Jindřiška. A jak viděl technický problém Martin? „Podobalo se to explozi pod autem, kdy cosi rychle se točícího se snaží dostat ven zpod auta. Jakmile kardan vylétl zpod auta, nastaly takové vibrace, že nebylo vidět přes přední sklo a muselo padnout rozhodnutí, jestli zpomalit, zastavit nebo pokračovat. Vibrace způsobovaly zbytky hřídele a stát se mohlo cokoliv. Naštěstí jsme dojeli do cíle zkoušky, ale čekala nás ještě jízda krokem do Jelení zahrady. Nakonec byl největší problém se vyškrábat na samotnou cílovou rampu. Vlastně jsem odjel první soutěž ve dvou kategoriích.“
Martin Vlček s Jindřiškou Žákovou i celý tým Svarmetal Motorsport měli za daných podmínek obrovskou radost, že náročnou soutěž vůbec dokončili a udrželi se v první desítce. Martina v tomto ohledu musely strašit vzpomínky na loňský závěr, kdy jej právě Lipno sesadilo o pět pozic níže. Letos na obou průjezdech tohoto úseku paradoxně vydělali. V prvním průjezdu je posunuly kupředu již zmíněné Dohnalovy potíže, ve druhém průjezdu přeskočili s technikou se trápícího Jakeše. „Naše překvapení v cíli bylo obrovské. Na poslední „erzetě“ jsme i přes výše zmíněné problémy zajeli osmý čas a absolutně jsme skončili na krásném pátém místě,“ radovala se Jindřiška, pro kterou je umístění z domácí soutěže zatím nejcennějším výsledkem kariéry. „Letošní Krumlov pro mě byl zatím největší zkušeností a já hluboce smekám před Marťou, jaký předvedl výkon, ať už s 4WD či v závěru nedobrovolně s dvoukolkou. Nemalý podíl na tom samozřejmě mají opět mechanici, kteří bravurně zvládli i naši akci balík na večerním Jánu, kde jsme v retardéru trochu pocuchali přední část vozu.“ Martin Vlček jen s úsměvem konstatoval, že když se řekne Krumlov, vybaví si bahenní a plavecké závody, letos doplněné o neplánovanou účast v kategorii 2WD.
Po dvojitém úspěchu v Čechách čeká Martina Vlčka, Jindřišku Žákovou i kompletní peloton účastníků Mistrovství ČR v rally přesun na Moravu. V termínu 19. – 20. června se v okolí Hustopečí uskuteční XI. ročník Agrotec Petronas Rally, na kterou bude posádka týmu Svarmetal Motorsport nastupovat z lichotivé páté pozice v průběžné tabulce šampionátu.
Text: Jiří Dokulil
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?