„Vlčák“ ve dvou třídách

Vlček, Martin - Žáková, Jindřiška
Vlček, Martin - Žáková, Jindřiška , foto: Jan Dušek, RallyZone.cz
Jiří Dokulil 30. května 2015 11:12
Sdílej:

Z dosavadního průběhu sezony by se dalo usoudit, že „Vlčák“ je tvor učenlivý. Obě soutěže, které ho loni na jaře vyškolily, totiž zvládl na výbornou a odvezl si z nich takovou porci bodů, která jej v průběžné tabulce šampionátu katapultovala na páté místo.

O reparátu za loňskou Šumavu už byla řeč, ještě vyšší hodnocení si však Martin Vlček s Jindřiškou Žákovou zaslouží za právě odjetou Rallye Český Krumlov. Týmová fabia měla od začátku až do konce všechna kola na cestě, oba členové posádky navíc dokázali s chladnou hlavou přestát i nepříjemné momenty, jakým byl zejména prasklý kardan na poslední „erzetě“. Pojďme však popořadě.

Krumlovská rally nezklamala ani letos a díky střídavému počasí vytvořila podmínky, jejichž náročnost budou další domácí závody jen těžko překonávat. Po blátivých seznamovacích jízdách sice povrch tratě do startu částečně vyschnul, v pátek večer se však z oblohy spustily další kapky a plavecké závody mohly začít. Přestože měli Martin s Jindřiškou ze soutěže velký respekt, dosahované časy tomuto faktu neodpovídaly. Důkazem budiž, že „Vlčák“ se na některých úsecích oproti loňsku zrychlil i o dvě sekundy na kilometr. Navzdory výbornému šestému místu po první etapě však dvojice Svarmetal Motorsportu vnímala ve svém výkonu rezervy. „Panovala u mě velká nervozita – snad tím, že se jedná o mou domácí soutěž, a tak jsem se ze začátku nedokázala pořádně soustředit a chybělo mi potřebné tempo i rytmus při čtení. To se určitě odrazilo na dosahovaných časech a já se sebou nebyla vůbec spokojená. Až s příchodem tmy se konečně dostavila potřebná jistota a s ní i krásný čtvrtý čas v závěrečné páteční RZ,“ popsala průběh dne Jindřiška.

V sobotu čekal na Martina s Jindřiškou náročný úkol udržet za zády zrychlujícího Jana Dohnala s Focusem WRC. Ten se po opatrnějším začátku postupně rozjížděl k rychlým časům a před závěrečnou sekcí třech rychlostních zkoušek se přiblížil na rozdíl 3,8 sekundy. Když dokázal na druhých Malontech zajet dokonce třetí nejrychlejší čas, zdálo se, že proti jeho přeplňovanému focusu nebude mít fabia šanci. To se však teprve blížilo finále, tvořené dvěma průjezdy nenápadné, ale za mokra obzvláště zrádné RZ u přehrady Lipno. V prvním průjezdu nejprve technické problémy připravily o půldruhé minuty Dohnala, a když už se zdálo, že mají „Vlčák“ s Jindřiškou cestu k šestému místu otevřenou, začaly se dít věci. „S odhodláním nepolevit v našem tempu jsme vyrazili do závěrečné RZ, kde nám asi v polovině zkoušky praskl kardan a adrenalinový zážitek mohl teprve začít,“ naznačila Jindřiška. A jak viděl technický problém Martin? „Podobalo se to explozi pod autem, kdy cosi rychle se točícího se snaží dostat ven zpod auta. Jakmile kardan vylétl zpod auta, nastaly takové vibrace, že nebylo vidět přes přední sklo a muselo padnout rozhodnutí, jestli zpomalit, zastavit nebo pokračovat. Vibrace způsobovaly zbytky hřídele a stát se mohlo cokoliv. Naštěstí jsme dojeli do cíle zkoušky, ale čekala nás ještě jízda krokem do Jelení zahrady. Nakonec byl největší problém se vyškrábat na samotnou cílovou rampu. Vlastně jsem odjel první soutěž ve dvou kategoriích.“

Martin Vlček s Jindřiškou Žákovou i celý tým Svarmetal Motorsport měli za daných podmínek obrovskou radost, že náročnou soutěž vůbec dokončili a udrželi se v první desítce. Martina v tomto ohledu musely strašit vzpomínky na loňský závěr, kdy jej právě Lipno sesadilo o pět pozic níže. Letos na obou průjezdech tohoto úseku paradoxně vydělali. V prvním průjezdu je posunuly kupředu již zmíněné Dohnalovy potíže, ve druhém průjezdu přeskočili s technikou se trápícího Jakeše. „Naše překvapení v cíli bylo obrovské. Na poslední „erzetě“ jsme i přes výše zmíněné problémy zajeli osmý čas a absolutně jsme skončili na krásném pátém místě,“ radovala se Jindřiška, pro kterou je umístění z domácí soutěže zatím nejcennějším výsledkem kariéry. „Letošní Krumlov pro mě byl zatím největší zkušeností a já hluboce smekám před Marťou, jaký předvedl výkon, ať už s 4WD či v závěru nedobrovolně s dvoukolkou. Nemalý podíl na tom samozřejmě mají opět mechanici, kteří bravurně zvládli i naši akci balík na večerním Jánu, kde jsme v retardéru trochu pocuchali přední část vozu.“ Martin Vlček jen s úsměvem konstatoval, že když se řekne Krumlov, vybaví si bahenní a plavecké závody, letos doplněné o neplánovanou účast v kategorii 2WD.

Po dvojitém úspěchu v Čechách čeká Martina Vlčka, Jindřišku Žákovou i kompletní peloton účastníků Mistrovství ČR v rally přesun na Moravu. V termínu 19. – 20. června se v okolí Hustopečí uskuteční XI. ročník Agrotec Petronas Rally, na kterou bude posádka týmu Svarmetal Motorsport nastupovat z lichotivé páté pozice v průběžné tabulce šampionátu.

 

Text: Jiří Dokulil

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.