Náročný začátek sezony u Sparrow Racing

Dunovský, Václav
Dunovský, Václav, foto: Jan Dušek, RallyZone.cz
Aleš Holakovský 28. května 2015 19:00
Sdílej:

Ač se sezona v České republice rozbíhá teprve pozvolna, tým Sparrow Racing už má za sebou celou desítku závodů v pěti různých zemích, kde všude startovaly jeho vozy. Jednotlivé posádky dosáhly jak na několik vítězství, tak se jim nevyhnulo ani několik havárií, takže na nedostatek příhod i práce si ve Sparrow racing na jaře nemohli stěžovat.

„Sezonu jsme začali první březnový víkend v Rakousku na Schneerosen Rallye, kousek za českými hranicemi. Poprvé u nás v týmu startoval mladý rakouský pilot Simon Wagner. Závod jsme my i on brali spíše jako test vozu před sezonou. Všechno fungovalo, jak mělo, Simon si vyzkoušel různá nastavení našeho Peugetou 208 R2, a ještě k tomu dojel s dvoukolkou na parádním pátém místě absolutně a vyhrál hodnocení vozů s jednou poháněnou nápravou. 

Pak přišel víkend 27. - 29. března, a to jsme se museli „roztřetit“, protože současně nám startoval jeden Peugeot 208 s Tomášem Fuskem na Rally Eger v Maďarsku, druhý v Rakousku na Rebenland Rallye se Simonem Wagnerem a zároveň v Čechách se Václav Dunovský s naší Fabií KIT CAR účastnil testovací RZ Žiželice. U Vaška Dunovského šlo hlavně o vyzkoušení si tohoto unikátního vozu, rozcvičku před sezonou a svezení týmových partnerů a sponzorů. Na Egeru Tomáš Fusko s Janem Slovákem při premiéře s naším druhým novým vozem podali velmi dobrý výkon a vyhráli 2WD ve slovenském mistrovství, jehož byl Eger součástí. Podařilo se jim dokonce vyhrát oba dva dny, které se bodují ve slovenském mistráku zvlášť. Šlo o perfektní výkon ve velké konkurenci. 

Nejdramatičtější byla ovšem situace na Rebenland Rallye. Zde hrozně pršelo a všude bylo moc bláta. Simon to zvládal výborně a byl ve velké mezinárodní konkurenci osmý absolutně a druhý ve dvoukolkách.  Po takto slibně rozjetém závodě a boji o pódiové umístění ve 2WD bohužel závod nedokončil kvůli velké havárii na předposlední RZ. Při ní bylo vozidlo poškozeno tak, že se musela vyměnit karoserie. Jenom díky rychlé a obětavé práci našich mechaniků, kteří pracovali i o Velikonočním pondělí, se během pěti dní podařilo postavit kompletně nové auto, které bylo za necelé dva týdny od havárie schopné opět startovat na dalších závodech.“ Jako taková stavba probíhá v praxi, na to se můžete podívat na tomto zajímavém videu, které dokumentuje doslova celý průběh stavby vozu: 

VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=kAjOtCoxP70

„Za dvanáct dní po havárii jsme s tímto autem startovali na rakouské Lavanttal Rallye, zase se Simonem Wagnerem. Ten navzdory po předchozí havárii podal opět perfektní výkon a byl šestý absolutně a třetí ve 2WD. I o tomto víkendu jsme se museli jako tým rozdělit, protože v tom samém termínu probíhala také Valašská rally, kde nám na pořadatelsky nezvládnuté soutěži startovalo hned pět vozů – Fabia S2000, Peugeot 208 a tři Hondy Civic. Petr Trnovec s Miroslavem Staňkem a Fabií S2000 dojeli po dělání defektu jako první ke slavné havárii Poláka Szeji na skoku na RZ Špičky a hasili zde vrak jeho vozu svými hasičáky. K tomu příjemnějšímu – je třeba vyzdvihnout výkon posádky Aleš Pilčík – Zuzana Plšková s Hodnou Civic, kteří oba poprvé startoval v rámci MČR Sprinrally resp. Rallysprint série, a hned dojeli druzí ve třídě. A to pouhých několik sekund za dalším členem našeho týmu, mým bratrem Zbyňkem, kterému se zde se spolujezdcem Jaromírem Michálkem podařilo ve třídě 9 zvítězit. Bohužel, kromě vítězství se nám na „Valašce“ nevyhnula ani havárie, když na RZ 2 havarovala posádka Michal Horák - Ivan Horák a při ošklivě vyhlížející nehodě došlo ke zranění pilota Michala Horáka. V současné době ale už rehabilituje pod dohledem lékařů a dělá vše pro to, aby se mohl co nejdříve posadit do závodního vozu. V protikladu k tomu, jak špatně havárie dopadla, tak vůz vyšel z nehody pouze s relativně malými poškozeními plechů a nárazníků.  

Týden poté se jela ve Slovinsku Maribor Rallye 2015, na kterou měl jeden z našich Peugeotů pronajatý Matijaž Mihevc , slovinský jezdec bez zkušeností s vozem kategorie R2. Zajímavostí bylo, že erzety zde vedly podél sjezdovek, po kterých se jezdí Mistrovství Světa v alpském lyžování.  Přesto, čerstvě napadnutý sníh překvapil celé startovní pole, všichni měli samozřejmě pouze pneu na sucho a na mokro. Takže se závodilo stylem „Monte Carlo“, kdy se zasněžená polovina rychlostních zkoušek nějak pomalu „probruslila“ na asfaltových pneu a pak se to dohánělo v druhé polovině zkoušky. Matijaž Mihevc si s těmito extrémními podmínkami poradil a závod úspěšně dokončil na osmém místě absolutně. Poprvé jsme zde díky němu vyzkoušeli pneu značky DMACK.

V neděli v noci jsme se vrátili ze Slovinska a už ve čtvrtek jsme zase vyjeli, a to na Rallye Šumava, kde nám startovali Jan Jelínek – Petr Machů s Fabií S2000 a Václav Dunovský – Petr Glössl s Peugeotem. Radost našemu týmu udělal zejména Vašek Dunovský, který po celou dobu proháněl silnější vozy až do poslední  RZ bojoval o vítězství ve 2WD, kde nakonec skončil druhý. Ve třídě 6 s přehledem zvítězil a neměl zde vážnější konkurenci. Jan Jelínek s Petrem Machů bohužel museli po RZ6 odstoupit kvůli dvojitému defektu na obou zadních kolech, což je velká kuriozita. Je poměrně běžné, že se stane dvojitý defekt na jedné straně, ale na obou kolech a ještě vzadu, to asi nikdo nepamatujeme. Sami doufáme, že už se této posádce přestane lepit smůla na paty a Honza Jelínek přestane kandidovat na titul mistra v odstoupení z netradičních důvodů. 

Abychom takříkajíc nevypadli z tempa, tak hned týden na to jsme startovali jednak v Prešově s Fabií S2000 Petra Trnovce a Peugeotem R2 Tomáše Fuska, tak zároveň na Wechselland Rally v Rakousku s druhou 208 R2 v rukou Simona Wagnera. Obě soutěže začaly pro naše posádky dobře, ale záhy se zkomplikovaly. Tomáš Fusko spadl na RZ3 do příkopu, sice bez jakéhokoliv poškození vozu, ale na místě, kde nebyli diváci, takže tam nechal osm minut a bylo po závodech. Sice následně vyhrál v rámci 2WD i třídy 6 několik rychlostních zkoušek, ale se vzniklou ztrátou už se nedalo nic dělat. Na té samé, extrémně rozbité, rychlostní zkoušce Petr Trnovec poškodil zavěšení kola a musel odstoupit.  V Rakousku Simon Wagner na RZ 4 havaroval z pátého místa absolutně, tedy opět po velmi slibně rozjeté soutěži.

Teď máme konečně dva víkendy bez závodů a pak už nás čeká Rallye Český Krumlov, kde s našimi vozy pojedou Jan Jelínek, Václav Dunovský, letos poprvé Jiří Vantuch s Hondou, a co bude pro fanoušky určitě nejzajímavější, po delší době se k nám do týmu vrací Emil Triner, který bude v Českém Krumlově zaskakovat za rehabilitujícího Michala Horáka. Poprvé si tak v praxi vyzkouší vůz Peugeot 208 R2. Doufáme, že všechny naše vozy budou k vidění na předních příčkách svých kategorií a chtěli bychom pozvat všechny fanoušky do Českého Krumlova na jednu z nejkrásnějších rally u nás!“ láká na nastávající oblíbenou a tradiční soutěž Tomáš Hrabec.   

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.