Zimní pauza byla velmi dlouhá, konkrétně Václav s Petrem neseděli v Peugeotu sedm a půl měsíce. Za tuto dobu došlo, jak všichni vědí, k celkem zásadním změnám v organizaci českých rallye. „Za sebe mohu říct, že z velké části jsem je považoval a považuji za cestu správným směrem a ta troška, která se mi ne úplně zamlouvá, nehraje, myslím, roli. Po pravdě, v jednu dobu jsem byl celkem znechucen hysterií části jezdecké obce,“ vyjádřil se k nové situaci Václav Dunovský.
V období zimní přestávky ani jeden člen posádky nezahálel. Vena s Peťou Glösslem samozřejmě vedli osobní přípravu a jako Rallyesport Poděbrady v AČR organizovali a jako posádka absolvovali VI. Testovací RZ Žiželice. „V Žiželicích jsme představili, po delší době na našich tratích, technický skvost – Škodu Fabia Kit Car. Po této zkušenosti můžu říct, že je to skutečně špičková dvoukolka a je obrovská škoda, že se její homologaci a provoz nepodařilo dotáhnout až na vrchol. Potýkali jsme se sice s problémy v oblasti brzd, ale i tak jsme jezdili slušné časy a hlavně si užívali první probouzecí kilometry a bavili dlouhou řadu hostů, kteří náš tým navštívili. Ohlasy z řad diváků byly také jen pozitivní. Celkově se Žiželice perfektně vydařily, až na k mému nepochopení, nízký počet přihlášených posádek,“ řekl Václav Dunovský.
Na první ostrý start se Václav s Petrem postavili na Šumavě. Startovní listina závodu slibovala kvalitní představení mezi dvoukolkami. Bohužel museli pořadatelé opustit několik tradičních úseků, ale celkově byla skladba rychlostních zkoušek důstojná velkého mistrovství. „Těšila mě délka rychlostek a fakt, že spousta kilometrů byla úplně nová. Zkoušky byly dost rychlé, ale jednotlivé pasáže na sebe pěkně navazovaly. Protože jsme neměli žádný test, první kilometry s Peugeotem proběhly až na shakedownu. Dali jsme ho třikrát a já zjistil, že probuzení s Fabií mi zase tak úplně nepomohlo, protože vůz kategorie R2 se prostě musí řídit jinak. Do soutěže jsme se ale rozhodli jít s rozumem, jet si svoje a nekoukat moc okolo sebe,“ popsal pocity po shakedownu Václav Dunovský.
Klatovský okruh v protisměru si posádka jen pochvalovala. Na klasických pátečních rychlostních zkouškách se Václavovi s Petrem dařilo. Hned od prvního měřeného úseku se dvojice dostala do vedení ve třídě 6 a na konci páteční etapy obsadila 20. místo absolutně, vedení ve své třídě a k tomu 4. místo mezi dvoukolkami. „Ze začátku jsme se drželi spíše při zemi. Hlavně v oblasti brzdění jsem měl špatný odhad a brzdil moc brzy, byť rozpis byl v této oblasti dobrý. Holt, dlouhá pauza hrála v odhadech svou roli. S moc brzkým brzděním jsem se nicméně potýkal celou soutěž,“ popsal první etapu Václav Dunovský. Jako malé minus lze k výsledku připsat 20 sekund penalizace za pozdní příjezd do časové kontroly.
„Co mi lezlo na nervy už od tréninku, byla zkouška přímo v Klatovech, která byla spíše slalomem a nebavila mě absolutně ničím. Aby toho nebylo málo, tak v jediném ostrém průjezdu tohoto testu v pátek v noci nám zde zhasl motor, museli jsme couvat a nechali tam tak dost času,“ trošku si postěžoval Dunovský.
„Na posledním nočním Korábu jsme zkusili v místě, kde šlo jít bezpečně ven, být cíleně trochu rychlejší, což se ovšem minulo účinkem a my samozřejmě ven šli. Chvíli jsme auto honili po poli a nechali tam asi 5 – 8s,“ popsal krizovou situaci spolujezdec Petr Glössl.
V sobotu ráno posádky mohli poprvé vyzkoušet nový model mezietapového servisu, který byl zařazen místo do noci právě ráno před start etapy a dvojice Dunovský – Glössl k němu měla jen kladné hodnocení.
„Do první zkoušky jsme nastoupili velmi slušně, ovšem před její polovinu nám byla vyvěšena žlutá vlajka. Čekali jsme, kdy uvidíme důvod, případně jinou vlajku, ale až do cíle jsme žádnou událost nepotkali a další vlajka byla vyvěšena až po několika kilometrech. Nicméně, do cíle jsme pokračovali volným tempem, dostali jsme náhradní čas, a dozvěděli se, že nehodu měl vůz startující až za námi, což nás samozřejmě ze sportovního hlediska štvalo, na druhou stranu, za sebe říkám, lepší větší opatrnost, než škody na zdraví, nebo něco horšího. Nicméně citlivost vyvěšování žlutých vlajek a zpomalování posádek je jistě téma k další a další diskuzi,“ sdělil Václav Dunovský.
Poslední erzeta sobotní první sekce byla Václavova neoblíbená Sušická, kterou absolvoval už vloni. Její poslední třetina je známá svým lesklým asfaltem. „V momentě, kdy jsme na něj najeli, přímo ve stopě jsem viděl tři táhnoucí se linie něčeho, co vypadalo jako olej. Přiznávám, že jsem se toho zalekl a podvědomě ubral než jsem zjistil, že je vše v pořádku, nicméně rytmus jsem až do cíle zpátky nedostal. Opět nás to pár vteřin stálo.“
Do poslední sekce byly karty rozdané celkem zajímavě, nicméně priorita byla dovézt vůz do cíle. I tak Vena s Petrem zajeli velmi slušné časy. Poslední rychlostní zkouška byla pro dvojici ještě trochu drama, protože havaroval Dan Landa, který celou sobotu startoval před nimi. „V místě, kde šel ven, jsem musel auto také dost korigovat a úplně jsem nepostřehl, co se stalo. Pořadatelé mávali až za nehodou a my tak, i přes zpomalení, ono místo přejeli. Rozhodli jsme se pokračovat závodním tempem až do cíle a ihned událost nahlásit ve STOP a na dispečink. Naštěstí jsme dostali zpětnou vazbu, že RZ byla pozastavena a kluci jsou v pořádku,“ popsal situaci Václav Dunovský.
„Letošní Rallye Šumava hodnotíme jednoznačně kladně, jak z pořadatelského hlediska, tak hlavně z představení nás a našeho týmu. Jsem rád, že jsme opět dodrželi taktiku, nebláznili a dostali se postupně do tempa. Odvážíme si dost poznatků, které musíme do příště zpracovat, abychom, i bez rizika, nějakou tu vteřinu k dobru našli,“ zhodnotil první letošní závod Petr Glössl.
„Moc děkujeme touto cestou poděbradské části týmu, týmu Sparrow za perfektně přichystanou techniku a zázemí, všem našim partnerům za důvěru a samozřejmě našim fanouškům za obrovskou podporu. Závěrem bychom chtěli vyjádřit podporu Martinu Lichovníkovi a Radkovi Juřicovi. Ať se všechny šrámy co nejdříve zahojí, jeli jste skvěle,“ shodli se v cíli náročné soutěže Václav Dunovský s Petrem Glösslem, kteří si do cíle dojeli pro 16. místo absolutního pořadí. K tomu si připsali vítězství ve třídě 6, které nepustili po celý průběh závodu a zvítězili s velkým náskokem. Je třeba vyzdvihnout 2. místo mezi vozy poháněné jednou nápravou, které se klukům podařilo obsadit i přes ne příliš hladký průběh soutěže.
Další soutěž, na které by fanoušci mohli tuto dvojici v Peugeotu 208 R2 vidět by měl být Rallye Český Krumlov, který se pojede ve dnech od 22. do 23. května.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.