Zimní pauza byla velmi dlouhá, konkrétně Václav s Petrem neseděli v Peugeotu sedm a půl měsíce. Za tuto dobu došlo, jak všichni vědí, k celkem zásadním změnám v organizaci českých rallye. „Za sebe mohu říct, že z velké části jsem je považoval a považuji za cestu správným směrem a ta troška, která se mi ne úplně zamlouvá, nehraje, myslím, roli. Po pravdě, v jednu dobu jsem byl celkem znechucen hysterií části jezdecké obce,“ vyjádřil se k nové situaci Václav Dunovský.
V období zimní přestávky ani jeden člen posádky nezahálel. Vena s Peťou Glösslem samozřejmě vedli osobní přípravu a jako Rallyesport Poděbrady v AČR organizovali a jako posádka absolvovali VI. Testovací RZ Žiželice. „V Žiželicích jsme představili, po delší době na našich tratích, technický skvost – Škodu Fabia Kit Car. Po této zkušenosti můžu říct, že je to skutečně špičková dvoukolka a je obrovská škoda, že se její homologaci a provoz nepodařilo dotáhnout až na vrchol. Potýkali jsme se sice s problémy v oblasti brzd, ale i tak jsme jezdili slušné časy a hlavně si užívali první probouzecí kilometry a bavili dlouhou řadu hostů, kteří náš tým navštívili. Ohlasy z řad diváků byly také jen pozitivní. Celkově se Žiželice perfektně vydařily, až na k mému nepochopení, nízký počet přihlášených posádek,“ řekl Václav Dunovský.
Na první ostrý start se Václav s Petrem postavili na Šumavě. Startovní listina závodu slibovala kvalitní představení mezi dvoukolkami. Bohužel museli pořadatelé opustit několik tradičních úseků, ale celkově byla skladba rychlostních zkoušek důstojná velkého mistrovství. „Těšila mě délka rychlostek a fakt, že spousta kilometrů byla úplně nová. Zkoušky byly dost rychlé, ale jednotlivé pasáže na sebe pěkně navazovaly. Protože jsme neměli žádný test, první kilometry s Peugeotem proběhly až na shakedownu. Dali jsme ho třikrát a já zjistil, že probuzení s Fabií mi zase tak úplně nepomohlo, protože vůz kategorie R2 se prostě musí řídit jinak. Do soutěže jsme se ale rozhodli jít s rozumem, jet si svoje a nekoukat moc okolo sebe,“ popsal pocity po shakedownu Václav Dunovský.
Klatovský okruh v protisměru si posádka jen pochvalovala. Na klasických pátečních rychlostních zkouškách se Václavovi s Petrem dařilo. Hned od prvního měřeného úseku se dvojice dostala do vedení ve třídě 6 a na konci páteční etapy obsadila 20. místo absolutně, vedení ve své třídě a k tomu 4. místo mezi dvoukolkami. „Ze začátku jsme se drželi spíše při zemi. Hlavně v oblasti brzdění jsem měl špatný odhad a brzdil moc brzy, byť rozpis byl v této oblasti dobrý. Holt, dlouhá pauza hrála v odhadech svou roli. S moc brzkým brzděním jsem se nicméně potýkal celou soutěž,“ popsal první etapu Václav Dunovský. Jako malé minus lze k výsledku připsat 20 sekund penalizace za pozdní příjezd do časové kontroly.
„Co mi lezlo na nervy už od tréninku, byla zkouška přímo v Klatovech, která byla spíše slalomem a nebavila mě absolutně ničím. Aby toho nebylo málo, tak v jediném ostrém průjezdu tohoto testu v pátek v noci nám zde zhasl motor, museli jsme couvat a nechali tam tak dost času,“ trošku si postěžoval Dunovský.
„Na posledním nočním Korábu jsme zkusili v místě, kde šlo jít bezpečně ven, být cíleně trochu rychlejší, což se ovšem minulo účinkem a my samozřejmě ven šli. Chvíli jsme auto honili po poli a nechali tam asi 5 – 8s,“ popsal krizovou situaci spolujezdec Petr Glössl.
V sobotu ráno posádky mohli poprvé vyzkoušet nový model mezietapového servisu, který byl zařazen místo do noci právě ráno před start etapy a dvojice Dunovský – Glössl k němu měla jen kladné hodnocení.
„Do první zkoušky jsme nastoupili velmi slušně, ovšem před její polovinu nám byla vyvěšena žlutá vlajka. Čekali jsme, kdy uvidíme důvod, případně jinou vlajku, ale až do cíle jsme žádnou událost nepotkali a další vlajka byla vyvěšena až po několika kilometrech. Nicméně, do cíle jsme pokračovali volným tempem, dostali jsme náhradní čas, a dozvěděli se, že nehodu měl vůz startující až za námi, což nás samozřejmě ze sportovního hlediska štvalo, na druhou stranu, za sebe říkám, lepší větší opatrnost, než škody na zdraví, nebo něco horšího. Nicméně citlivost vyvěšování žlutých vlajek a zpomalování posádek je jistě téma k další a další diskuzi,“ sdělil Václav Dunovský.
Poslední erzeta sobotní první sekce byla Václavova neoblíbená Sušická, kterou absolvoval už vloni. Její poslední třetina je známá svým lesklým asfaltem. „V momentě, kdy jsme na něj najeli, přímo ve stopě jsem viděl tři táhnoucí se linie něčeho, co vypadalo jako olej. Přiznávám, že jsem se toho zalekl a podvědomě ubral než jsem zjistil, že je vše v pořádku, nicméně rytmus jsem až do cíle zpátky nedostal. Opět nás to pár vteřin stálo.“
Do poslední sekce byly karty rozdané celkem zajímavě, nicméně priorita byla dovézt vůz do cíle. I tak Vena s Petrem zajeli velmi slušné časy. Poslední rychlostní zkouška byla pro dvojici ještě trochu drama, protože havaroval Dan Landa, který celou sobotu startoval před nimi. „V místě, kde šel ven, jsem musel auto také dost korigovat a úplně jsem nepostřehl, co se stalo. Pořadatelé mávali až za nehodou a my tak, i přes zpomalení, ono místo přejeli. Rozhodli jsme se pokračovat závodním tempem až do cíle a ihned událost nahlásit ve STOP a na dispečink. Naštěstí jsme dostali zpětnou vazbu, že RZ byla pozastavena a kluci jsou v pořádku,“ popsal situaci Václav Dunovský.
„Letošní Rallye Šumava hodnotíme jednoznačně kladně, jak z pořadatelského hlediska, tak hlavně z představení nás a našeho týmu. Jsem rád, že jsme opět dodrželi taktiku, nebláznili a dostali se postupně do tempa. Odvážíme si dost poznatků, které musíme do příště zpracovat, abychom, i bez rizika, nějakou tu vteřinu k dobru našli,“ zhodnotil první letošní závod Petr Glössl.
„Moc děkujeme touto cestou poděbradské části týmu, týmu Sparrow za perfektně přichystanou techniku a zázemí, všem našim partnerům za důvěru a samozřejmě našim fanouškům za obrovskou podporu. Závěrem bychom chtěli vyjádřit podporu Martinu Lichovníkovi a Radkovi Juřicovi. Ať se všechny šrámy co nejdříve zahojí, jeli jste skvěle,“ shodli se v cíli náročné soutěže Václav Dunovský s Petrem Glösslem, kteří si do cíle dojeli pro 16. místo absolutního pořadí. K tomu si připsali vítězství ve třídě 6, které nepustili po celý průběh závodu a zvítězili s velkým náskokem. Je třeba vyzdvihnout 2. místo mezi vozy poháněné jednou nápravou, které se klukům podařilo obsadit i přes ne příliš hladký průběh soutěže.
Další soutěž, na které by fanoušci mohli tuto dvojici v Peugeotu 208 R2 vidět by měl být Rallye Český Krumlov, který se pojede ve dnech od 22. do 23. května.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.