S osvědčenými vozy, zato s lehce obměněnou sestavou spolujezdců vyjížděli vstříc novým tratím reprezentanti stáje LB Trans Racing – Jan Lunga a Lubomír Brtníček. Rallye Český Krumlov se už léta jezdí bez výrazných změn a většině českých soutěžáků je důvěrně známá, oba jihomoravští piloti se však na start této soutěže postavili poprvé v kariéře.
Vstříc náročným jihočeským tratím vyjížděl Honza Lunga s osvědčeným „mitfárou“ Ondřejem Koubkem, vedle Luboše Brtníčka se naopak poprvé objevila Kateřina Janovská, ještě loni členka konkurenční posádky po boku Milana Michalčíka. V rámci „velkého“ šampionátu je konkurence ve třídě 8 méně početná než v jednodenních soutěžích, zato zde však už léta působí ostřílená posádka Martin Rada – Jaroslav Jugas, kterou je vzhledem ke kvalitě jejich vozu i nasbíraným zkušenostem vždy těžké porazit. Do souboje s úřadujícími mistry „velkého“ šampionátu se Jan Lunga a Ondřej Koubek vydali se svým tradičním Renaultem Clio, který byl premiérově osazen novým typem pneumatik, předepsaných pro mezinárodní soutěže. A aby těch novinek nebylo málo, musela si posádka zvykat i na zcela nové tlumiče, které se ukázaly být slabým místem vozu v loňské sezoně. „Bohužel jsme nové tlumiče nastavovali ještě před tím, než jsme dostali k dispozici nové gumy. S evropskými pneumatikami nefungují tak dobře jako se starým typem pneumatik, takže nás po Krumlově čeká další hledání vhodného nastavení,“ zhodnotil podvozkové změny Honza Lunga. „Rozdíl je však znatelný a není pochyb o tom, že jsme se už teď díky novým tlumičům posunuli mnohem dál, než jsme byli,“ dodal pilot.
Fakt, že se tým v přípravě vozu posunuje správným směrem, potvrdily i časy z úvodních rychlostních zkoušek krumlovské rally. Jan Lunga s Ondřejem Koubkem vyhráli svoji objemovou třídu hned na prvním testu a do večerního finiše přidali ještě další tři nejrychlejší časy. Když se výsledky úvodního dne sečetly, bylo z toho jasné průběžné vedení. „Situaci nám ulehčily technické problémy Martina Rady, který ztratil v první části dne zhruba minutu po technických problémech. Druhý den je však ještě dlouhý a stát se může cokoliv,“ bránil se předčasným oslavám vedoucí muž „osmiček“.Lubomír Brtníček s Kateřinou Janovskou měli vzhledem k pilotově půlročnímu závodnímu půstu opatrnější start. Ve startovním poli si vytipovali soupeře v podobě Michala Trojka a jeho hondy, se kterým sváděli vyrovnaný souboj o třetí místo ve třídě 8. Lubošovi s Katkou nešel technický průjezd rychlostní zkouškou Rožmitál, kde pokaždé dost ztratili, na svižném a plynulém Jáně se jim však dařilo a během nočního průjezdu umazali téměř celý Trojkův náskok. Před startem druhého dne je tak od vytoužené třetí pozice dělily pouhé tři sekundy. „Krumlov je krásná soutěž s krásnými „erzetami“ a jsem ráda, že jsem konečně dostala možnost podívat se sem jako účastník. Spolupráce je z mého skvělá v autě i v týmu. Vládne správná pohodová nálada a závod si užíváme,“ prozradila ve večerním servisu Katka Janovská, která se stala již šestým „mitfárou“ po boku šéfa týmu. V té době ještě Luboš s Katkou nemohli tušit, jak krátké bude jejich sobotní účinkování. Hned na startu první ranní „erzety“ jejich clio bohužel zradila poloosa a na místo souboje o medaile se zařadili mezi diváky.
Měření sil Jana Lungy s Martinem Radou se naopak obešlo bez mimořádných událostí a probíhalo až do samotného konce soutěže. Pilot renaultu potvrdil, že se do vedení nedostal jen zásluhou problémů soupeřů a zvláště dvojicí vydařených průjezdů nejdelší rychlostní zkouškou Malonty definitivně potvrdil svoji suverenitu. Do cíle v krumlovské Jelení zahradě si přivezl skoro dvouminutový náskok a kromě vítězství ve třídě 8 mohl slavit i solidní 20. místo v absolutním pořadí (mezi 49 účastníky rally). „Mám velkou radost, že se nám podařilo vyhrát hned při našem prvním zdejším startu. Rychlostní zkoušky byly krásné a zvláště včerejšek jsme si moc užili. Moc se mi líbilo hlavně závodění v noci. Dnes jsme měli trošku obavy, jak budou fungovat pneumatiky, ale vše dobře dopadlo,“ zhodnotil svůj druhý letošní start loňský třetí muž seriálu sprintů.Jan Lunga s Ondřejem Koubkem si nyní dopřávají zhruba dvoutýdenní závodní pauzu, aby se již v pátek 16. května postavili na start další mezinárodní soutěže – Rally Šumava s centrem v Klatovech. Druhý týmový vůz, řízený Lubomírem Brtníčkem, bude naopak odpočívat a šéf týmu se s ním pravděpodobně představí až na červnových Hustopečích.Text: Jiří Dokulil
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.