Vlčák na plakátu, Vlčák na titulní straně programu, Vlčák na první straně zvláštních ustanovení.
Takhle nějak má vypadat odměna za dobré vysvědčení! Martin Vlček s Richardem Lasevičem budou na Valašské rally obhajovat zlatý věnec z předcházejícího ročníku, pravdou však je, že se od jejich loňského účinkování hodně věcí změnilo. Už nedisponují nejsilnějším vozem ve startovním poli, budou se muset bránit mnohonásobně silnější konkurenci a pilot se na start opravdové rally postaví po více než sedmi měsících pauzy. Zajímalo nás proto, jak se oba členové posádky připravují a s jakými pocity ke startu nové sezony vzhlížejí.Martine, zimní pauza sice byla dlouhá, ale facebook na Vás prozradil, že jste s Richardem nezaháleli. Podle fotek, co pronikly na sociální sítě, dokonce pilujete nový jezdecký styl. Je to pravda?„Ano, ano, je to pravda, čtyřkolovým smykem umí jezdit kde kdo, proto jsme to s Richardem zkusili na bruslích a můžu říct, že udržet osm kol v táhlém smyku není tak jednoduché. Po zimě bylo třeba protáhnout naše staré kulové čepy a do prvních pádů se nám to zdálo jako dobrý nápad.“
Další zajímavost na Vás prozradily zvláštní ustanovení nadcházející Valašské rally. Vaše jméno je napsané v organizačním štábu – dokonce u funkce zástupce ředitele pro trať rally. Co bylo impulsem vstoupit mezi organizátory? Většina soutěžáků se tomu spíše brání…„Bylo to tak, že jsem řediteli soutěže, panu Hošákovi, udělal návrh na změnu tratí a pak už nezbylo nic, než se spolupodílet na prosazování žádostí na místních zastupitelstvech a osadních výborech. Rozhodně to nebyla snadná cesta, obzvlášť v době, kdy se mediálně znovu propíralo neštěstí z Lopeníku. Ale musím říct, že se většina zastupitelů dotčených obcí zachovala naprosto profesionálně a rozhodovala dle získaných informací, nikoliv pod tlakem bulvárních médií. Za takovou profesionalitu jim patří velké díky.“ Na Valašce Vás čeká první „ostrý“ závod s novou Fabií S2000. Kolik jste toho zatím stihl najezdit a jaký máte z auta dojem? Zákulisní informace mluví o tom, že po podzimním Bonver Championshipu už jste s fabií na půl cesty k tykání…„Ano, měli jsme možnost se s fabií vzájemně osahat, nicméně si holka musí uvědomit, že je příliš mladá na to, aby mohla tykat starému pánovi, takže začneme pěkně pomalu - předehrou na Valašské rally - a budeme společně zrychlovat. Tento start pro mne bude docela náročný. Valaška je první soutěž po nehodě na Barumce a startuji vzdušnou čarou kilometr od domova, takže představa, že bych nedojel k místní Hájovské hospodě, je zdrcující (smích).“
Co říkáte na konkurenci, která se na letošní Valašku přihlásila? Dáváte si nějaké cíle nebo půjde především o další díl seznamovacího tanečku s vozem?“Konkurence je parádní - WRC, R5, S2000 a spousta „enkových“ aut - co více si přát. Oko diváka bude rozhodně uspokojené a obhajoba loňského absolutního vítězství v této konkurenci nepřichází v úvahu. Loni jsme Valašku odjeli sice taky s fabií, ale ve specifikaci WRC a při slabé konkurenci byla povinnost jet na čele…“ Hned po Martinovi jsme si vzali na paškál i druhou tvář posádky – vždy usměvavého Richarda Laseviče. Ten si na začátku března odskočil do Rakouska, kde po boku Petra Pospíšila zahájil sezónu při prosluněné Schneerosen Rallye - na tratích bývalé Semperitky. A jelikož si s Pospou domů odvezli pěkný příděl rakouských bodů, mohl Richard při našem rozhovoru rozdávat ještě více úsměvů než obvykle.
Ríšo, na rozdíl od řady Tvých kolegů spolujezdců máš už úvodní logopedické cvičení nové sezony za sebou. Jak bylo v Rakousku?„V Rakousku bylo skvěle, úžasně, nádherně. Ostatně jako vždy. Pohodová atmosféra umocněná krásnými rychlostkami je důvodem, proč se tam rád vracím. Navíc se nám podařilo zajet i docela pěkný výsledek. Pospa se opravdu snažil a dojeli jsme čtrnáctí absolutně, jen mě mrzí, že vzhledem ke kolizi s domácím šampionátem se do Rakouska asi letos příliš nepodívám.“ Letos plánujete s Martinem oba šampionáty, takže budeš mít mnohem méně prostoru na občasné přesedání k jiným pilotům. Navíc s Martinem společně ladíte i fyzickou formu. Nehrozí Vám ponorková nemoc? „Co se týče startů v domácím mistrovství, je přede mnou výzva v podobě nové techniky a účasti v obou šampionátech. Jo, letošek bude nabitý, ale těším se. Pokud jde o naši ponorkovou nemoc, my jsme taková dvojka s kormidelníkem, a jelikož u kormidla je Martin, tak já musím dělat kapitána. Takže mi říkej stará mořská kryso (smích). Zatím se nehádáme, většinou prostě jedeme tam, kam řeknu já...“ Na závěr už jen dodejme, že Martin Vlček s Richardem Lasevičem do své domácí Valašské rally odstartují v sobotu krátce po deváté hodině ranní, kdy se vydají na trať dlouhou 289 km a protkanou šesti rychlostními zkouškami na třech úsecích. Dveře jejich Fabie S2000 bude zdobit šťastná sedmička. Na samý závěr našeho povídání ještě požádal o slovo Martin Vlček: „Velice rád bych využil této možnosti a vzkázal všem spoluorganizátorům, jezdcům a hlavně divákům, aby k nadcházející akci přistupovali zodpovědně, za použití zdravého selského rozumu, protože jakékoliv zaváhání je v tak těžké době pro rally nepřípustné. Rovněž cítím osobní zodpovědnost za důvěru, kterou ve mne vložili zastupitelé, místní občané, kteří respektovali omezení vyplývající z této akce a proto je nesmíme zklamat.“
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.