Pro letošní sezonu si loňský absolutní vítěz třídy 10 v rallysprintovém mistrovství Michal Vaňhara postavil zcela nový vůz.
Pro letošní sezonu si loňský absolutní vítěz třídy 10 v rallysprintovém mistrovství Michal Vaňhara postavil zcela nový vůz. Jeho premiéra se odehrála na rychlostních zkouškách Agrotec Petronas Syntium Rally Hustopeče. První start byl úspěšný a dvojice Vaňhara – Jugasová rozšířila svou pohárovou sbírku.
Na den přesně osm měsíců. To je přesně období, kdy na závodní kombinézu u Michala Vaňhary ve skříni usedal prach. Psal se datum 21. říjen 2012 a v cíli vsetínského rallysprintu slavil zlínský jezdec absolutní vítězství ve třídě 10. O životním výsledku rozhodla závěrečná zkouška sprintu a technická závada u vozu Reného Dohnala. Zatímco René smutně stál u nepojízdného vozu, Michal si vychutnával doušky šampaňského na cílové rampě vedle vsetínského zámku. Uběhlo dlouhých osm měsíců a v pátek 21. června 2013 se Vaňhara opět nasoukal do nehořlavé kombinézy. „Během pauzy mezi sezonami jsme se pustili do stavby Renaultu Clio Sport. Původně jsme s ním chtěli vyrazit již na domácí Kopné, ale v autě ještě nebyly všechny správné díly a jak něco uspěchat, raději jsme s prvním startem ještě chvilku posečkali. Jelikož měl „Barva“ startovat v Hustopečích, tak jsme se domluvili, že clio otestujeme přímo při Rally Hustopeče. Rozhodnutí o našem startu padlo týden před soutěží, což přináší několik problémů. Bylo potřeba se poohlédnout po volném spolujezdci s patřičnou licencí a také zajistit ubytování „last minute“ jsou trošku nervy. Nakonec jsem se domluvil s Kájou Jugasovou, která ještě ovšem musela podstoupit kontrolu u lékaře a zde dostat požehnání ke startu s naštíplou klíční kosti. Kája svolení dostala a hned se ukázala jako profík, když sehnala ubytování po jedné z omluvených posádek,“ popsal sled událostí před hustopečskou rally Michal Vaňhara. Přestože byl Michal v Hustopečích na závodech v minulosti několikrát, ostrý závod zde jel poprvé. Hned úvodní zkouška soutěže jej překvapila svou členitostí, změnou povrchu i délkou zkoušky. Uskákaný asfalt tady střídal šotolinu a vzápětí se najíždělo na kvalitní asfaltové silnice. Náročné seznamovací jízdy umocňovaly tropické vedra. „Náš start ještě ohrozilo jedno kulaté razítko, které chybělo ve sportovním průkazu vozu. Bez něj nás nechtěli sportovní komisaři pustit do závodu. Proto jsme museli vyslat rychlého posla do Prahy. Byly to nervičky a Kája uronila i slzičku, ale kluci vše stihli,“ popsal kritický moment krátce před startem závodu Michal. V pátek, krátce po 19. hodině již Michal s Karolínou najížděli na startovní rampu. „Bylo nám od začátku jasné, že závod bude hodně rychlý. Moc jsem se na rally těšil a přitom jsem měl obavy, zda auto vydrží bez technických problémů. Obavy jsem měl i u sebe, neboť téměř tři čtvrtě roku jsem v závodním autě neseděl. Před první erzetou jsme si s Kájou řekli, že jedeme testovat auto a podle toho jsme závod i pojali. Vůbec jsem nevěděl, jak bude renault reagovat na šotolině. Hned v první šotolinové zatáčce jsem si uvědomil, že do toho musím jít agresivněji, jinak se dlouho nesvezeme,“ vrátil se k prvním kilometrům soutěže Vaňhara. První etapa obsahovala čtyři rychlostní zkoušky, ale po havárii Plška byla jedna RZ zrušena. Tři časy na rychlostních testech umístily posádku na 25. místě absolutního pořadí a ve třídě 8 drželi Michal s Karolínou 3. místo.
Během večerního servisu mechanici jen auto kontrolovali a dotahovali povolené šroubečky. Clio fungovalo bez problémů a tak si posádka mohla vyzkoušet i různá nastavení závodního vozu. „Druhý den jsme se hráli s nastavením tlumičů. Zdálo se, že si auto ostrou jízdou sedlo a já si na něj taky rychle přivykal. Jak jsem autu začal důvěřovat, odrážely se i na jízdě naše časy. Přesto je před námi ještě hodně práce než začneme vyhrávat erzety ve třídě J,“ posílá vzkaz svým soupeřům Michal. V průběhu sobotních rychlostních zkoušek se Michal s Karolínou posunuli výš ve startovní listině. I díky defektu Brtníčka získali zlíňáci ve třídě 8 stříbrnou příčku. V absolutní klasifikaci nakoukli do druhé desítky pořadí 19. místem. A do výčtu úspěchů patří i umístění v kategorii smíšených posádek, kde Michal s Kájou obsadili 3. místo. „Z výsledku máme pochopitelně všichni velkou radost. Auto i celý tým fungoval skvěle a pochvalu zaslouží i Kája. Chtěl bych tímto zároveň poděkovat sponzorům a obchodním partnerům, bez nichž bychom start v Hustopečích nemohli absolvovat,“ poděkoval Michal Vaňhara.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.