Pro letošní sezonu si loňský absolutní vítěz třídy 10 v rallysprintovém mistrovství Michal Vaňhara postavil zcela nový vůz.
Pro letošní sezonu si loňský absolutní vítěz třídy 10 v rallysprintovém mistrovství Michal Vaňhara postavil zcela nový vůz. Jeho premiéra se odehrála na rychlostních zkouškách Agrotec Petronas Syntium Rally Hustopeče. První start byl úspěšný a dvojice Vaňhara – Jugasová rozšířila svou pohárovou sbírku.
Na den přesně osm měsíců. To je přesně období, kdy na závodní kombinézu u Michala Vaňhary ve skříni usedal prach. Psal se datum 21. říjen 2012 a v cíli vsetínského rallysprintu slavil zlínský jezdec absolutní vítězství ve třídě 10. O životním výsledku rozhodla závěrečná zkouška sprintu a technická závada u vozu Reného Dohnala. Zatímco René smutně stál u nepojízdného vozu, Michal si vychutnával doušky šampaňského na cílové rampě vedle vsetínského zámku. Uběhlo dlouhých osm měsíců a v pátek 21. června 2013 se Vaňhara opět nasoukal do nehořlavé kombinézy. „Během pauzy mezi sezonami jsme se pustili do stavby Renaultu Clio Sport. Původně jsme s ním chtěli vyrazit již na domácí Kopné, ale v autě ještě nebyly všechny správné díly a jak něco uspěchat, raději jsme s prvním startem ještě chvilku posečkali. Jelikož měl „Barva“ startovat v Hustopečích, tak jsme se domluvili, že clio otestujeme přímo při Rally Hustopeče. Rozhodnutí o našem startu padlo týden před soutěží, což přináší několik problémů. Bylo potřeba se poohlédnout po volném spolujezdci s patřičnou licencí a také zajistit ubytování „last minute“ jsou trošku nervy. Nakonec jsem se domluvil s Kájou Jugasovou, která ještě ovšem musela podstoupit kontrolu u lékaře a zde dostat požehnání ke startu s naštíplou klíční kosti. Kája svolení dostala a hned se ukázala jako profík, když sehnala ubytování po jedné z omluvených posádek,“ popsal sled událostí před hustopečskou rally Michal Vaňhara. Přestože byl Michal v Hustopečích na závodech v minulosti několikrát, ostrý závod zde jel poprvé. Hned úvodní zkouška soutěže jej překvapila svou členitostí, změnou povrchu i délkou zkoušky. Uskákaný asfalt tady střídal šotolinu a vzápětí se najíždělo na kvalitní asfaltové silnice. Náročné seznamovací jízdy umocňovaly tropické vedra. „Náš start ještě ohrozilo jedno kulaté razítko, které chybělo ve sportovním průkazu vozu. Bez něj nás nechtěli sportovní komisaři pustit do závodu. Proto jsme museli vyslat rychlého posla do Prahy. Byly to nervičky a Kája uronila i slzičku, ale kluci vše stihli,“ popsal kritický moment krátce před startem závodu Michal. V pátek, krátce po 19. hodině již Michal s Karolínou najížděli na startovní rampu. „Bylo nám od začátku jasné, že závod bude hodně rychlý. Moc jsem se na rally těšil a přitom jsem měl obavy, zda auto vydrží bez technických problémů. Obavy jsem měl i u sebe, neboť téměř tři čtvrtě roku jsem v závodním autě neseděl. Před první erzetou jsme si s Kájou řekli, že jedeme testovat auto a podle toho jsme závod i pojali. Vůbec jsem nevěděl, jak bude renault reagovat na šotolině. Hned v první šotolinové zatáčce jsem si uvědomil, že do toho musím jít agresivněji, jinak se dlouho nesvezeme,“ vrátil se k prvním kilometrům soutěže Vaňhara. První etapa obsahovala čtyři rychlostní zkoušky, ale po havárii Plška byla jedna RZ zrušena. Tři časy na rychlostních testech umístily posádku na 25. místě absolutního pořadí a ve třídě 8 drželi Michal s Karolínou 3. místo.
Během večerního servisu mechanici jen auto kontrolovali a dotahovali povolené šroubečky. Clio fungovalo bez problémů a tak si posádka mohla vyzkoušet i různá nastavení závodního vozu. „Druhý den jsme se hráli s nastavením tlumičů. Zdálo se, že si auto ostrou jízdou sedlo a já si na něj taky rychle přivykal. Jak jsem autu začal důvěřovat, odrážely se i na jízdě naše časy. Přesto je před námi ještě hodně práce než začneme vyhrávat erzety ve třídě J,“ posílá vzkaz svým soupeřům Michal. V průběhu sobotních rychlostních zkoušek se Michal s Karolínou posunuli výš ve startovní listině. I díky defektu Brtníčka získali zlíňáci ve třídě 8 stříbrnou příčku. V absolutní klasifikaci nakoukli do druhé desítky pořadí 19. místem. A do výčtu úspěchů patří i umístění v kategorii smíšených posádek, kde Michal s Kájou obsadili 3. místo. „Z výsledku máme pochopitelně všichni velkou radost. Auto i celý tým fungoval skvěle a pochvalu zaslouží i Kája. Chtěl bych tímto zároveň poděkovat sponzorům a obchodním partnerům, bez nichž bychom start v Hustopečích nemohli absolvovat,“ poděkoval Michal Vaňhara.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.