Třetí místo ve skupině, takový je konečný výsledek soutěžního jezdce Tomáše Růžičky na PSG - Partr Rally Vsetín 2012, závěrečném podniku rallysprintového šampionátu
Výsledek je o to cennější, že se vedle Tomáše posadil nový spolujezdec Štěpán Chludil. Poprvé spolu usedli do auta až při sobotním tréninku. "Samozřejmě jsem se chtěl jet v týdnu před soutěží někam projet a zkusit si napsat rozpis na některé z cest kolem Zlína. Oba máme odjeto hodně soutěží, každý jezdec má ale rozpis jiný. Má některé své výrazy, vyžaduje rozpis opakovat, nebo to naopak rezolutně odmítá. Nepodařilo se nám však najít společnou volnou chvíli, tak jsme to ladili až při sobotním tréninku,“ popisoval Chludil. "Nejdříve jsme trénovali Vesník a Jabloňovou. Museli jsme párkrát zastavit a některé věci si ujasnit. Při tréninku Santova už nám to klapalo. V závodě pak bylo už vše jak má být,“ doplnil Růžička.
Že jim to spolu klape, potvrdili už před prvním servisem. Hned v prvním Santově zajeli ve třídě třetí čas, v následující rychlostní zkoušce Vesník je pozlobilo jejich Subaru a zajeli sedmý čas. "Nevím, co se stalo. Auto naráz jakoby plavalo po cestě, cestovalo z jedné strany na druhou. Tom myslel, že je to defekt, tak ubral. Ve sjezdu do Vsetína to vyzkoušel, ale autu očividně nic nebylo. Za levým odbočením u točny už jsme mohli jet zase naplno. Bohužel nás to stálo několik vteřin, RZ jsme v rámci třídy mohli i vyhrát,“ vysvětlil v servise spolujezdec propad posádky. Že jsou rychlí, ukázali na dalších rychlostních zkouškách. Druhý průjezd Santovem opanovali, druhému Březíkovi nadělili přes dvě vteřiny a vyhoupli se na třetí, respektive druhé místo. Koči totiž v českém mistráku neboduje. Druhé místo udrželi až do poslední erzety, kterou byl Santov. Růžička s Chludilem v předchozích dvou průjezdech ukázali, že zde umí být pekelně rychlí. Jejich asi největším soupeřem se před tímto testem stal Hudec, který byl jen 2,2 vteřiny za nimi. Zajel čas 6:18 minuty, což bylo právě o dvě vteřiny rychlejší než Růžičkův čas z předchozího průjezdu. Růžička se však k cíli "přiřítil" o dobrých patnáct vteřin dříve, než jeho soupeř. Do cíle zbývalo posledních zhruba dvě stě metrů. Jedna levá zatáčka, retardér a cíl. Když však vjel do "katovací" levé, jeho subaru se svezlo na nečistotě, která byla z předchozích průjedů vytahaná do vozovky, vůz dostal smyk a do retardéru vzdáleného cca sto dvacet metrů přijel pozadu. Než se jezdci podařilo opět nastartovat, uběhlo podle stopek přihlížejících diváků dlouhých dvanáct vteřin. Retardér naštěstí netrefil. Kolem prvního balíku proklouzal a před druhým se vozidlo zastavilo. Konečná ztráta však tvořila minimálně patnáct vteřin. To ve finálním součtu znamenalo posun Martina Hudce na druhé místo o necelých pět vteřin před Růžičku s Chludilem. Nebýt této chyby, mohla se nová posádka postarat o největší překvapení vsetínské rally. Na Kočiho, který sice nakonec pohár nebral, ale ve třídě 3 byl nejrychlejší, ztratili 13,1 vteřiny. Dále na Březíka, který třídu vyhrál, posádce Subaru Impreza STi chybělo 10,9 vteřin. Bohužel, taková rally dokáže být. Nejdůležitější však je, že se nikomu nic nestalo a posádka přijela ve zdraví a s nepoškozeným vozem do cíle. „Nevěděli jsme, že Koči jede mimo hodnocení českého rallysprintového šampionátu. Mysleli jsme, že jsme čtvrtí. Byli jsme samozřejmě zklamaní, naštvaní, a chtěli jet domů. Uvědomili jsme si ale, že i tak je to pěkný výsledek a vyrazili na rampu. Tam jsme byli velmi překvapeni, když jsme dostali pohár za třetí místo. Nečekali jsme to. Určitě je to životní výsledek,“ vylíčil své pocity po průjezdu rampou spolujezdec Chludil.
A co se vlastně stalo v poslední zatáčce? "Dala se jet naplno, jel jsem ji tak i v minulém průjezdu. Najetou jsem ji měl také dobře, ale nedal jsem levé kolo až do trávy, jak jsem potřeboval. Auto zůstalo na cestě, kde už bylo hodně nečistot a zadek se na tom utrhl. Pokusil jsem se přidat a auto srovnat. Když jsem však viděl blížící se retardér, došlo mi, že by se auto srovnalo až těsně před ním a my jím proletěli rovně. Zašlápl jsem to, auto se přetočilo a zastavilo se až v retardéru těsně před páskou. Viděl jsem, jak lidi utíkají a doufal, že to dobře dopadne,“ líčil situaci jezdec.
I tak se jedná o životní výsledek obou členů posádky. Když navíc uvážíme, že vedle sebe seděli teprve druhý den, je to obrovský úspěch. Závěrem se vzhledem k tak dobrému výsledku nabízí otázka dalšího společného startu. "Na příští sezonu jsem již domluvený s Jardou Novákem, tohle byla výjimka, protože Jarda jede malý mistrák s Milanem Pantálkem,“ uzavřel Tomáš Růžička.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.