ONBOARD VIDEO:Po téměř půl roční pauze se znovu posadil za volant soutěžního vozu Tomáš Blažek. A hned se jednalo o jednu z nejtěžších rallysprintových soutěží, Rallysprint Kopná.
Kopná byla již třetí soutěží kalendáře a zároveň se jel její jubilejní dvacátý ročník. Pro Tomáše to byla premiéra na této soutěži a zároveň taktéž premiéra s novým spolujezdcem. Hlavním cílem tedy bylo soutěž dokončit, sžít se se spolujezdcem a posbírat další cenné zkušenosti. A těch bylo opravdu hodně, jelikož pořadatelé z Podkopné Lhoty připravili opravdu náročnou trať, která obsahovala celkem osm rychlosntích zkoušek a také se zdálo, že závod zkomplikuje déšť. „Svůj první letošní start jsem si teda představoval úplně jinak, ale pojďme popořadě. V pátek nás čekal krásný slunečný den a trénování rychlostních zkoušek. To probíhalo bez sebe menšího problému. Odpoledne nás čekalo polepení Fábie, technické přejímky a seznámení s vozem. Michal (majitel vozu), mě v autě byl povozit a ukázal mě, co jak funguje. Pak mě pustil za volant a pomalu jsem si osahával chování vozu a snažil jsem si obnovit návyky. Byl jsem moc překvapený, jak auto krásně funguje a moc jsem se těšil na sobotní start na Kopné,“ dodává před startem Tomáš Blažek.
Na úvodní Májové začala nově složená posádka dobře a ve své třídě 7 se usadila na bronzovém postu. Bohužel, na přejezdu k druhému testu odešlo na Fabii servo, které se nakonec i přes veškeré úsilí mechaniků nepodařilo opravit a tak posádka celou soutěž absolvovala bez něj. Díky tomuto technickému problému byli kluci po první sekci ve třídě 7 na třetím místě s velkou ztrátou na prvního Radima Kryštofa. „K úvodní rychlostní zkoušce Májová jsem přistoupil s respektem a chtěl jsem se vyvarovat zbytečných chyb. Bylo mě ale jasné, že na sprintu se jede od začátku hodně rychle a že tím nám soupeři před náma hned odskočí a to se i stalo. Na přejezdu k druhé RZ jsem začal pociťovat problémy s řízením vozu a projevovalo se to čím dál víc. Po startu na Kameňáku už jsem tušil, že půjde o servo, ale nebyl jsem si jistý. V půlce RZ už jsem jel bez něj. Těsně před naším startem na RZ Kopné přišel déšť, který každý očekával. Kopnou jsem projel na blinkry ve volnějším tempu, něchtěl jsem se na RZ někam hnát, když jsem přesně nevěděl co je s vozem. Po Kopné následoval servis, kde se to kluci snažili opravit. Bohužel, klukům se i přes jejich veškeré snažení opravit servo nepodařilo,“ říká k první sekci rychlostních zkoušek pilot Tomáš „Tommy“ Blažek.
Následovala dvojice rychlostních zkoušek Raková a Kopná. Zde už zasáhlo do hry počasí. I díky nefunkčnímu servu se ztráta na prvního Kryštofa prohlubovala, avšak po odstoupení Andreje Barčáka se Tomáš s Mirkem posunuli na druhé místo ve své třídě. „V prvním servisu padla hned jasná volba, že pojedeme dál i bez serva. Tak jsem zvolil obout intermedia a vydal se vstříc dalším dvoum zkouškám. Volba gum nám dokonale vyšla, protože při příjezdu k RZ Raková začalo pršet. Zkouška nám i bez serva docela sedla a hodně nás bavila. Následující druhý průjezd Kopnou nám taky vyšel, až na probrždění u obecního úřadu a následné zhasnutí auta, které se nám podařilo natočit skoro po padesáti sekundách,“ říká Tomáš Blažek.
Při druhé zastávce v servisním areálu se objevil další problém a to prasklé svody. I díky velkému úsilí nakonec posádka mohla absolvovat poslední tři rychlostní zkoušky soutěže. Jenže problémy pokračovaly i nadále. Při druhém průjezdu Rakové se roztrhl řemen a posádka musela tuto závadu odstranit přímo na vložce, což znamenalo obrovskou ztrátu. I přes tuto nepříjemnost a časovou penelizaci kluci soutěž dokončili na třetím místě ve třídě 7. „Ještě před dojezdem do seskupení, aby toho nebylo málo, tak nám auto v nízkých otáčkách začalo „chcípat“. Měl jsem za to, že bude stačit „poštelovat“ volnoběh a bude všechno v pořádku. Když Michal s Vaškem otevřeli kapotu v servise, tak se zjistilo, že to nebude tak jednoduché. Byla potřeba sehnat svářečku na CO. To se nám díky zapůjčení od pana Hrabce ze Sparrow Racing,, za což mu děkuji, podařilo. Jenomže to by bylo moc jednoduché. Svářečku neutáhla centrála nikoho v okolí. Nastal plán B, sehnat co nejvíce „prodlužek“ a dotáhnout proud z pizzerie, co byla v servisu. Po chvilkovém dohadovánís majitelem pizzerie nám bylo umožněno se připojit a konečně zavařit co bylo třeba. Po odjezdu ze servisního areálu jsem se s Mirkem vydal vstříc třem posledním rychlostním zkouškám s cílem bez zbytečného riskování v klidu soutěž už dokončit a vzít body za druhé místo ve třídě. Ale opět nám nebylo přáno a zhruba v půlce Rakové jsem musel zastavit, když se nám roztrhl řemen. Výměna trvala hrozně dlouho a Mirek se u toho hodně zapotil, ale nebýt jeho šikovných rukou, tak pro nás závod skončil. Čekala nás obrovská časová ztráta a penalizace, ale i přesto jsem hrozně rád, že se nám závod podařilo dokončit. Byla to pro nás veliká zkušenost a budeme doufat, že pro zbytek sezóny máme trable vybrány. Rád bych tady ještě poděkoval za snahu v servise lidem co nám pomáhali, ať můžeme závod dokončit, Michal Ciller s Vaškem Vávrou, Luboš Picek, Vlastik Dědic, Luky Vyoral, kluci moc děkujem, bez Vás by se nám to dokončit nepodařilo. Je fajn, že si lidi od konkurečních týmů umějí ještě pomoci. Dále děkuji všem kamarádům, fanouškům, známým u trati za velkou podporu, moc nás to potěšilo a hnalo vpřed,“ dodává Tomáš Blažek.
Svůj debut v rally na sedadle spolujezdce si připsal Mira Prachař a tak nás zajímaly i jeho dojmy z takto náročné soutěže. „Přesně to co jsme chtěli, jsme také dělali - zázrak. První RZ klídek, opatrně - jedeme první ostrý závod - Tommy po půl roce, navíc s autem které nezná a já poprvé v životě v ostrém závodě. Dojezd první RZ - super. Otestování auta a spolupráce - výborné. Další RZ můžeme jet svižněji. Ale co to, první problém - odchází posilovač řízení a my zpomalujeme na rychlost závodního lenochoda - navíc jsem si otočil o jednu stránku rozpisu dále a nevšiml si toho..."ježišmarjááá".... ještě že jedeme krokem... V další RZ následuje další porucha - motor zhasíná na volnoběh. Naštěstí následuje servis: posilovač řízení opravit nejde a navíc mechanik zjišťuje prasklý držák sání a vstřikování - končíme. "To ne" zakřičí mechanici a za neskutečného úsilí a rychlosti se, na poslední chvíli, podaří závadu odstranit a my vyrážíme vstříc další RZ-etě. Krásně se nám jede, i přes neskutečnou námahu Tommyho uřídit auto bez posilovače. Jsme nadšení jak nám to jde a cítíme, že to dotáhneme s dobrým výsledkem - věříme si... Ale co čertík bertík nechtěl najednou přestal motor dobíjet. Za mírného „smrádku“ a dýmu jsme se, po vyskočení z auta, jali hasičáku a chtěli hasit motor - naštěstí šlo "pouze" o přetržený řemen, který se nám po neskutečném úsilí a ztrátě cca 22 minut, podařilo, ani nevíme jak, nahradit novým a s velkým zpožděním a penalizací pokračovat dále.
Moje dojmy: neskutečný zážitek, radost z dojetí do cíle a radost z výsledků na jednotlivých RZ. Tímto zároveň vyslovuji poděkování našim mechanikům, kteří se zasloužili o to, že jsme nemuseli odstoupit ze závodu a moc děkuji pánu Bohu, že nám dovolil nasadit nový řemen a závod tak dojet.“
Na dalším sprintu, kterým budou Rally Krkonoše bude posádka Tomáš Blažek – Miroslav Prachař absentovat, jelikož jejich závodní náčiní je na tuto soutěž již obsazené. V každém případě další soutěží pro tuto posádku bude Rally Kostelec nad Orlicí, jenž se pojede poslední červencový víkend.
Tady budeme opravovat na RZ 6 Raková
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.