ONBOARD VIDEO:Po téměř půl roční pauze se znovu posadil za volant soutěžního vozu Tomáš Blažek. A hned se jednalo o jednu z nejtěžších rallysprintových soutěží, Rallysprint Kopná.
Kopná byla již třetí soutěží kalendáře a zároveň se jel její jubilejní dvacátý ročník. Pro Tomáše to byla premiéra na této soutěži a zároveň taktéž premiéra s novým spolujezdcem. Hlavním cílem tedy bylo soutěž dokončit, sžít se se spolujezdcem a posbírat další cenné zkušenosti. A těch bylo opravdu hodně, jelikož pořadatelé z Podkopné Lhoty připravili opravdu náročnou trať, která obsahovala celkem osm rychlosntích zkoušek a také se zdálo, že závod zkomplikuje déšť. „Svůj první letošní start jsem si teda představoval úplně jinak, ale pojďme popořadě. V pátek nás čekal krásný slunečný den a trénování rychlostních zkoušek. To probíhalo bez sebe menšího problému. Odpoledne nás čekalo polepení Fábie, technické přejímky a seznámení s vozem. Michal (majitel vozu), mě v autě byl povozit a ukázal mě, co jak funguje. Pak mě pustil za volant a pomalu jsem si osahával chování vozu a snažil jsem si obnovit návyky. Byl jsem moc překvapený, jak auto krásně funguje a moc jsem se těšil na sobotní start na Kopné,“ dodává před startem Tomáš Blažek.
Na úvodní Májové začala nově složená posádka dobře a ve své třídě 7 se usadila na bronzovém postu. Bohužel, na přejezdu k druhému testu odešlo na Fabii servo, které se nakonec i přes veškeré úsilí mechaniků nepodařilo opravit a tak posádka celou soutěž absolvovala bez něj. Díky tomuto technickému problému byli kluci po první sekci ve třídě 7 na třetím místě s velkou ztrátou na prvního Radima Kryštofa. „K úvodní rychlostní zkoušce Májová jsem přistoupil s respektem a chtěl jsem se vyvarovat zbytečných chyb. Bylo mě ale jasné, že na sprintu se jede od začátku hodně rychle a že tím nám soupeři před náma hned odskočí a to se i stalo. Na přejezdu k druhé RZ jsem začal pociťovat problémy s řízením vozu a projevovalo se to čím dál víc. Po startu na Kameňáku už jsem tušil, že půjde o servo, ale nebyl jsem si jistý. V půlce RZ už jsem jel bez něj. Těsně před naším startem na RZ Kopné přišel déšť, který každý očekával. Kopnou jsem projel na blinkry ve volnějším tempu, něchtěl jsem se na RZ někam hnát, když jsem přesně nevěděl co je s vozem. Po Kopné následoval servis, kde se to kluci snažili opravit. Bohužel, klukům se i přes jejich veškeré snažení opravit servo nepodařilo,“ říká k první sekci rychlostních zkoušek pilot Tomáš „Tommy“ Blažek.
Následovala dvojice rychlostních zkoušek Raková a Kopná. Zde už zasáhlo do hry počasí. I díky nefunkčnímu servu se ztráta na prvního Kryštofa prohlubovala, avšak po odstoupení Andreje Barčáka se Tomáš s Mirkem posunuli na druhé místo ve své třídě. „V prvním servisu padla hned jasná volba, že pojedeme dál i bez serva. Tak jsem zvolil obout intermedia a vydal se vstříc dalším dvoum zkouškám. Volba gum nám dokonale vyšla, protože při příjezdu k RZ Raková začalo pršet. Zkouška nám i bez serva docela sedla a hodně nás bavila. Následující druhý průjezd Kopnou nám taky vyšel, až na probrždění u obecního úřadu a následné zhasnutí auta, které se nám podařilo natočit skoro po padesáti sekundách,“ říká Tomáš Blažek.
Při druhé zastávce v servisním areálu se objevil další problém a to prasklé svody. I díky velkému úsilí nakonec posádka mohla absolvovat poslední tři rychlostní zkoušky soutěže. Jenže problémy pokračovaly i nadále. Při druhém průjezdu Rakové se roztrhl řemen a posádka musela tuto závadu odstranit přímo na vložce, což znamenalo obrovskou ztrátu. I přes tuto nepříjemnost a časovou penelizaci kluci soutěž dokončili na třetím místě ve třídě 7. „Ještě před dojezdem do seskupení, aby toho nebylo málo, tak nám auto v nízkých otáčkách začalo „chcípat“. Měl jsem za to, že bude stačit „poštelovat“ volnoběh a bude všechno v pořádku. Když Michal s Vaškem otevřeli kapotu v servise, tak se zjistilo, že to nebude tak jednoduché. Byla potřeba sehnat svářečku na CO. To se nám díky zapůjčení od pana Hrabce ze Sparrow Racing,, za což mu děkuji, podařilo. Jenomže to by bylo moc jednoduché. Svářečku neutáhla centrála nikoho v okolí. Nastal plán B, sehnat co nejvíce „prodlužek“ a dotáhnout proud z pizzerie, co byla v servisu. Po chvilkovém dohadovánís majitelem pizzerie nám bylo umožněno se připojit a konečně zavařit co bylo třeba. Po odjezdu ze servisního areálu jsem se s Mirkem vydal vstříc třem posledním rychlostním zkouškám s cílem bez zbytečného riskování v klidu soutěž už dokončit a vzít body za druhé místo ve třídě. Ale opět nám nebylo přáno a zhruba v půlce Rakové jsem musel zastavit, když se nám roztrhl řemen. Výměna trvala hrozně dlouho a Mirek se u toho hodně zapotil, ale nebýt jeho šikovných rukou, tak pro nás závod skončil. Čekala nás obrovská časová ztráta a penalizace, ale i přesto jsem hrozně rád, že se nám závod podařilo dokončit. Byla to pro nás veliká zkušenost a budeme doufat, že pro zbytek sezóny máme trable vybrány. Rád bych tady ještě poděkoval za snahu v servise lidem co nám pomáhali, ať můžeme závod dokončit, Michal Ciller s Vaškem Vávrou, Luboš Picek, Vlastik Dědic, Luky Vyoral, kluci moc děkujem, bez Vás by se nám to dokončit nepodařilo. Je fajn, že si lidi od konkurečních týmů umějí ještě pomoci. Dále děkuji všem kamarádům, fanouškům, známým u trati za velkou podporu, moc nás to potěšilo a hnalo vpřed,“ dodává Tomáš Blažek.
Svůj debut v rally na sedadle spolujezdce si připsal Mira Prachař a tak nás zajímaly i jeho dojmy z takto náročné soutěže. „Přesně to co jsme chtěli, jsme také dělali - zázrak. První RZ klídek, opatrně - jedeme první ostrý závod - Tommy po půl roce, navíc s autem které nezná a já poprvé v životě v ostrém závodě. Dojezd první RZ - super. Otestování auta a spolupráce - výborné. Další RZ můžeme jet svižněji. Ale co to, první problém - odchází posilovač řízení a my zpomalujeme na rychlost závodního lenochoda - navíc jsem si otočil o jednu stránku rozpisu dále a nevšiml si toho..."ježišmarjááá".... ještě že jedeme krokem... V další RZ následuje další porucha - motor zhasíná na volnoběh. Naštěstí následuje servis: posilovač řízení opravit nejde a navíc mechanik zjišťuje prasklý držák sání a vstřikování - končíme. "To ne" zakřičí mechanici a za neskutečného úsilí a rychlosti se, na poslední chvíli, podaří závadu odstranit a my vyrážíme vstříc další RZ-etě. Krásně se nám jede, i přes neskutečnou námahu Tommyho uřídit auto bez posilovače. Jsme nadšení jak nám to jde a cítíme, že to dotáhneme s dobrým výsledkem - věříme si... Ale co čertík bertík nechtěl najednou přestal motor dobíjet. Za mírného „smrádku“ a dýmu jsme se, po vyskočení z auta, jali hasičáku a chtěli hasit motor - naštěstí šlo "pouze" o přetržený řemen, který se nám po neskutečném úsilí a ztrátě cca 22 minut, podařilo, ani nevíme jak, nahradit novým a s velkým zpožděním a penalizací pokračovat dále.
Moje dojmy: neskutečný zážitek, radost z dojetí do cíle a radost z výsledků na jednotlivých RZ. Tímto zároveň vyslovuji poděkování našim mechanikům, kteří se zasloužili o to, že jsme nemuseli odstoupit ze závodu a moc děkuji pánu Bohu, že nám dovolil nasadit nový řemen a závod tak dojet.“
Na dalším sprintu, kterým budou Rally Krkonoše bude posádka Tomáš Blažek – Miroslav Prachař absentovat, jelikož jejich závodní náčiní je na tuto soutěž již obsazené. V každém případě další soutěží pro tuto posádku bude Rally Kostelec nad Orlicí, jenž se pojede poslední červencový víkend.
Tady budeme opravovat na RZ 6 Raková
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.