O minulém víkendu se jela poslední rally v ČR - ve Slušovicích. Čtěte krátký komentář.
Termín i místo nezměněno, stejně tak rychlostní zkoušky. Osvědčená dostihovka a klasický úsek z Trnavy do Podkopné Lhoty známý z Rallyspritu Kopná. Realizační tým okolo Josefa Minaříka připravil ještě jeden zásadní krok. Získal povolení použít pro trať RZ pneu s hroty.¨
Už týden před startem byla trať pod sněhem a leden. Dva dny před soutěží sice došlo k oblevě, ale v den soutěže to v okolí Slušovic vypadalo na pravé „švédské podmínky“. Tedy sníh a led.
První trochu trhlinu dostala soutěž hned po tréninku, kdy pořadatelé museli kvůli nesjízdnosti zrušit část rychlostní zkoušky vedoucí chatovou kolonií v Podkopné Lhotě.
Další problémek se řešil na ředitelství, kdy nebyly zřízeny přezouvací zóny mezi jednotlivými zkouškami a to z toho důvodu, že použití pneumatik s hroty na veřejných komunikacích je v ČR zakázáno. Problém se vyřešil tak, že na hrotech se jela jen dostihovka.
Než se začalo soutěžit tak bylo jasné, že do soutěže neodstartuje Milan Pantálek ( Fabia WRC) - který hřebíky nemá a tak nepojede. Rozbít Octavii WRC nechtěl ani Petr Trnovec.
Na první rychlostní zkoušce už nasněžilo takových deset centimetrů sněhu. V místě vracáku u Březové se děly věci. Valda statečně bez hřebíku krotil Fabii, za ním Kresta s Mitsubishi na hřebech málem trefil strom a do druhého kola urazil o balík vytyčující trať levé zadní světlo.
Stalo se, že Orsák dojel před ním startujícího Tlusťáka a bylo o zábavu postaráno, místo aby vykroužil vytyčený vracák, tak se pustil rovně do svahu do trávy a na výjezdu na asfalt Tlusťáka za každou cenu poměrně nebezpečně předjel. Velmi rozvážně jel se španělskou Xsarou Odložilík, bohužel jen Rz 1, protože pak kvůli pneu odstoupil, stejně jako Béreš s Fabií S2000.
Divácké místo tak projetím koleje v trávě získalo na atraktivitě, což potvrdí mnoho diváků. Soutěž také bavila Silvestra Mikuláštíka s Octavií WRC, který jel na tři průjezdy plánovaný okruh asi osmkrát a protože nechtěl s Octavií někde praštit, tak také kvůli pneu po Rz1 odstoupil, ale diváky pobavil několikrát vykrouženými piruetami.
V polovině soutěže tedy vedl Orsák, druhé místo patřilo Březíkovi a třetí Bujáčkovi, všichni Lancer EVO IX. Čtvrtý byl Tomáš Kostka s Fabií S200. Všechny čtyři se vešli do deseti vteřin. Velké překvapení způsobil Robert Nešpor s Felicií Kit Car 1600, který byl sedmý celkově. Mezitím ubyly startovnímu poli další posádky a to konkrétně Řeháček a Kouřil, kteří byli vyloučeni za použití hřebíků na RZ 2 a Kašíkovi na Cliu nevydržela poloosa.
Servisní pauza dodala energii Kostkovi, který obvykle jezdí okruhy. Fabie S 2000 ze stáje JM Engineering dostala pravý sněhový podvozek už ráno, ale až ve druhé etapě bylo vidět, že se jede naplno. Je to vidět v rychlých zatáčkách před cílem, kde bylo možno nafotit snímky jako ve Švédsku.
Ale pojďme do cíle. Kostka vyhrál RZ3 a dostal se do vedení. Změny nastaly i dále kdy Bujáček se dostal před Březíka, Kresta před Melichárka. Poslední Rz, kdy trať už nebyla tak ledová vyhrál Valda.
Kostkovi se ale poslední zkouška vůbec nepovedla. Ztratil sedmnáct vteřin. Celkové vítězství tedy získal Orsák. Druhý byl Kostka, kterého bych zvolil hvězdou této rally. Třetí byl Martin Bujáček, čtvrtý Březík a pátý Kresta. Šesté místo patřilo manželům Tlusťákovým s Fabií s2000. Pěkné sedmé místo získal Milan Liška s desítkovým Lancerem, když na RZ1 ulomil pravé zadní kolo. Osmý byl Melichárek, tentokrát se svým Lancerem deváté Evoluce. Devátý byl Tomaštík se Subaru WRC Erika Kordy a desátý Gregorz Grzyb s Fabií S200 a jedenáctý dojel Pavel Valoušek s Fabií WRC. 12. Místo absolutně vybojoval Lumír Galia s Felicií Kit Car.
Pojdme se podívat na výsledky nižších tříd. A5 suverénně Galia, Felicia Kit Car. A6 vedl Nešpor s Felicií Kit Car, ale přestal fungovat motor. Pak vedl Tomeček s Citroenem S1600, ale odstoupil po RZ4. Vyhrál tedy Dunovský se Suzuki Ignis S1600.
A7 vedl Kašík s Cliem, ale odešla mu poloosa, třídu vyhrál Luboš Minařík. Třídu historiků HA2 vyhrál Daněk s Favoritem, když rozbil pravé přední dveře při hodinách v RZ3. HA3 vyhrál maďarský host Markovics s žigulíkem. Zajímavostí je, že i když to nebylo silné VFTS tak byl dvacátý absolutně.
Nejslabší enka vyhrál Zdeněk Zdráhala, silnější šestnáctistovky přišly hned před startem o několik jmen kvůli pneu a tak vyhrál Radim Strnad. Tříd N3 vyhrál velmi rozvážně jedoucí Jan Havel s novým Renaultem Clio Sport. Uznání také zaslouží výkon Dominika Laurenta s Peugeotem.
Ve třídě S2 zvítězil Tomaštík se Subaru WRC. SA1 vyhrál Martin Kouřil s Felicií SA2 Šopík.
Do soutěže odstartovalo 53 posádek, dokončilo 40. Realizační tým pod vedením Josefa Minaříka připravil velmi pěknou soutěž, kterou potrápilo počasí, ale o tom je právě rally.
Kompletní fotogalerii najdete ZDE
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?