O minulém víkendu se jela poslední rally v ČR - ve Slušovicích. Čtěte krátký komentář.
Termín i místo nezměněno, stejně tak rychlostní zkoušky. Osvědčená dostihovka a klasický úsek z Trnavy do Podkopné Lhoty známý z Rallyspritu Kopná. Realizační tým okolo Josefa Minaříka připravil ještě jeden zásadní krok. Získal povolení použít pro trať RZ pneu s hroty.¨
Už týden před startem byla trať pod sněhem a leden. Dva dny před soutěží sice došlo k oblevě, ale v den soutěže to v okolí Slušovic vypadalo na pravé „švédské podmínky“. Tedy sníh a led.
První trochu trhlinu dostala soutěž hned po tréninku, kdy pořadatelé museli kvůli nesjízdnosti zrušit část rychlostní zkoušky vedoucí chatovou kolonií v Podkopné Lhotě.
Další problémek se řešil na ředitelství, kdy nebyly zřízeny přezouvací zóny mezi jednotlivými zkouškami a to z toho důvodu, že použití pneumatik s hroty na veřejných komunikacích je v ČR zakázáno. Problém se vyřešil tak, že na hrotech se jela jen dostihovka.
Než se začalo soutěžit tak bylo jasné, že do soutěže neodstartuje Milan Pantálek ( Fabia WRC) - který hřebíky nemá a tak nepojede. Rozbít Octavii WRC nechtěl ani Petr Trnovec.
Na první rychlostní zkoušce už nasněžilo takových deset centimetrů sněhu. V místě vracáku u Březové se děly věci. Valda statečně bez hřebíku krotil Fabii, za ním Kresta s Mitsubishi na hřebech málem trefil strom a do druhého kola urazil o balík vytyčující trať levé zadní světlo.
Stalo se, že Orsák dojel před ním startujícího Tlusťáka a bylo o zábavu postaráno, místo aby vykroužil vytyčený vracák, tak se pustil rovně do svahu do trávy a na výjezdu na asfalt Tlusťáka za každou cenu poměrně nebezpečně předjel. Velmi rozvážně jel se španělskou Xsarou Odložilík, bohužel jen Rz 1, protože pak kvůli pneu odstoupil, stejně jako Béreš s Fabií S2000.
Divácké místo tak projetím koleje v trávě získalo na atraktivitě, což potvrdí mnoho diváků. Soutěž také bavila Silvestra Mikuláštíka s Octavií WRC, který jel na tři průjezdy plánovaný okruh asi osmkrát a protože nechtěl s Octavií někde praštit, tak také kvůli pneu po Rz1 odstoupil, ale diváky pobavil několikrát vykrouženými piruetami.
V polovině soutěže tedy vedl Orsák, druhé místo patřilo Březíkovi a třetí Bujáčkovi, všichni Lancer EVO IX. Čtvrtý byl Tomáš Kostka s Fabií S200. Všechny čtyři se vešli do deseti vteřin. Velké překvapení způsobil Robert Nešpor s Felicií Kit Car 1600, který byl sedmý celkově. Mezitím ubyly startovnímu poli další posádky a to konkrétně Řeháček a Kouřil, kteří byli vyloučeni za použití hřebíků na RZ 2 a Kašíkovi na Cliu nevydržela poloosa.
Servisní pauza dodala energii Kostkovi, který obvykle jezdí okruhy. Fabie S 2000 ze stáje JM Engineering dostala pravý sněhový podvozek už ráno, ale až ve druhé etapě bylo vidět, že se jede naplno. Je to vidět v rychlých zatáčkách před cílem, kde bylo možno nafotit snímky jako ve Švédsku.
Ale pojďme do cíle. Kostka vyhrál RZ3 a dostal se do vedení. Změny nastaly i dále kdy Bujáček se dostal před Březíka, Kresta před Melichárka. Poslední Rz, kdy trať už nebyla tak ledová vyhrál Valda.
Kostkovi se ale poslední zkouška vůbec nepovedla. Ztratil sedmnáct vteřin. Celkové vítězství tedy získal Orsák. Druhý byl Kostka, kterého bych zvolil hvězdou této rally. Třetí byl Martin Bujáček, čtvrtý Březík a pátý Kresta. Šesté místo patřilo manželům Tlusťákovým s Fabií s2000. Pěkné sedmé místo získal Milan Liška s desítkovým Lancerem, když na RZ1 ulomil pravé zadní kolo. Osmý byl Melichárek, tentokrát se svým Lancerem deváté Evoluce. Devátý byl Tomaštík se Subaru WRC Erika Kordy a desátý Gregorz Grzyb s Fabií S200 a jedenáctý dojel Pavel Valoušek s Fabií WRC. 12. Místo absolutně vybojoval Lumír Galia s Felicií Kit Car.
Pojdme se podívat na výsledky nižších tříd. A5 suverénně Galia, Felicia Kit Car. A6 vedl Nešpor s Felicií Kit Car, ale přestal fungovat motor. Pak vedl Tomeček s Citroenem S1600, ale odstoupil po RZ4. Vyhrál tedy Dunovský se Suzuki Ignis S1600.
A7 vedl Kašík s Cliem, ale odešla mu poloosa, třídu vyhrál Luboš Minařík. Třídu historiků HA2 vyhrál Daněk s Favoritem, když rozbil pravé přední dveře při hodinách v RZ3. HA3 vyhrál maďarský host Markovics s žigulíkem. Zajímavostí je, že i když to nebylo silné VFTS tak byl dvacátý absolutně.
Nejslabší enka vyhrál Zdeněk Zdráhala, silnější šestnáctistovky přišly hned před startem o několik jmen kvůli pneu a tak vyhrál Radim Strnad. Tříd N3 vyhrál velmi rozvážně jedoucí Jan Havel s novým Renaultem Clio Sport. Uznání také zaslouží výkon Dominika Laurenta s Peugeotem.
Ve třídě S2 zvítězil Tomaštík se Subaru WRC. SA1 vyhrál Martin Kouřil s Felicií SA2 Šopík.
Do soutěže odstartovalo 53 posádek, dokončilo 40. Realizační tým pod vedením Josefa Minaříka připravil velmi pěknou soutěž, kterou potrápilo počasí, ale o tom je právě rally.
Kompletní fotogalerii najdete ZDE
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.