O minulém víkendu se jela poslední rally v ČR - ve Slušovicích. Čtěte krátký komentář.
Termín i místo nezměněno, stejně tak rychlostní zkoušky. Osvědčená dostihovka a klasický úsek z Trnavy do Podkopné Lhoty známý z Rallyspritu Kopná. Realizační tým okolo Josefa Minaříka připravil ještě jeden zásadní krok. Získal povolení použít pro trať RZ pneu s hroty.¨
Už týden před startem byla trať pod sněhem a leden. Dva dny před soutěží sice došlo k oblevě, ale v den soutěže to v okolí Slušovic vypadalo na pravé „švédské podmínky“. Tedy sníh a led.
První trochu trhlinu dostala soutěž hned po tréninku, kdy pořadatelé museli kvůli nesjízdnosti zrušit část rychlostní zkoušky vedoucí chatovou kolonií v Podkopné Lhotě.
Další problémek se řešil na ředitelství, kdy nebyly zřízeny přezouvací zóny mezi jednotlivými zkouškami a to z toho důvodu, že použití pneumatik s hroty na veřejných komunikacích je v ČR zakázáno. Problém se vyřešil tak, že na hrotech se jela jen dostihovka.
Než se začalo soutěžit tak bylo jasné, že do soutěže neodstartuje Milan Pantálek ( Fabia WRC) - který hřebíky nemá a tak nepojede. Rozbít Octavii WRC nechtěl ani Petr Trnovec.
Na první rychlostní zkoušce už nasněžilo takových deset centimetrů sněhu. V místě vracáku u Březové se děly věci. Valda statečně bez hřebíku krotil Fabii, za ním Kresta s Mitsubishi na hřebech málem trefil strom a do druhého kola urazil o balík vytyčující trať levé zadní světlo.
Stalo se, že Orsák dojel před ním startujícího Tlusťáka a bylo o zábavu postaráno, místo aby vykroužil vytyčený vracák, tak se pustil rovně do svahu do trávy a na výjezdu na asfalt Tlusťáka za každou cenu poměrně nebezpečně předjel. Velmi rozvážně jel se španělskou Xsarou Odložilík, bohužel jen Rz 1, protože pak kvůli pneu odstoupil, stejně jako Béreš s Fabií S2000.
Divácké místo tak projetím koleje v trávě získalo na atraktivitě, což potvrdí mnoho diváků. Soutěž také bavila Silvestra Mikuláštíka s Octavií WRC, který jel na tři průjezdy plánovaný okruh asi osmkrát a protože nechtěl s Octavií někde praštit, tak také kvůli pneu po Rz1 odstoupil, ale diváky pobavil několikrát vykrouženými piruetami.
V polovině soutěže tedy vedl Orsák, druhé místo patřilo Březíkovi a třetí Bujáčkovi, všichni Lancer EVO IX. Čtvrtý byl Tomáš Kostka s Fabií S200. Všechny čtyři se vešli do deseti vteřin. Velké překvapení způsobil Robert Nešpor s Felicií Kit Car 1600, který byl sedmý celkově. Mezitím ubyly startovnímu poli další posádky a to konkrétně Řeháček a Kouřil, kteří byli vyloučeni za použití hřebíků na RZ 2 a Kašíkovi na Cliu nevydržela poloosa.
Servisní pauza dodala energii Kostkovi, který obvykle jezdí okruhy. Fabie S 2000 ze stáje JM Engineering dostala pravý sněhový podvozek už ráno, ale až ve druhé etapě bylo vidět, že se jede naplno. Je to vidět v rychlých zatáčkách před cílem, kde bylo možno nafotit snímky jako ve Švédsku.
Ale pojďme do cíle. Kostka vyhrál RZ3 a dostal se do vedení. Změny nastaly i dále kdy Bujáček se dostal před Březíka, Kresta před Melichárka. Poslední Rz, kdy trať už nebyla tak ledová vyhrál Valda.
Kostkovi se ale poslední zkouška vůbec nepovedla. Ztratil sedmnáct vteřin. Celkové vítězství tedy získal Orsák. Druhý byl Kostka, kterého bych zvolil hvězdou této rally. Třetí byl Martin Bujáček, čtvrtý Březík a pátý Kresta. Šesté místo patřilo manželům Tlusťákovým s Fabií s2000. Pěkné sedmé místo získal Milan Liška s desítkovým Lancerem, když na RZ1 ulomil pravé zadní kolo. Osmý byl Melichárek, tentokrát se svým Lancerem deváté Evoluce. Devátý byl Tomaštík se Subaru WRC Erika Kordy a desátý Gregorz Grzyb s Fabií S200 a jedenáctý dojel Pavel Valoušek s Fabií WRC. 12. Místo absolutně vybojoval Lumír Galia s Felicií Kit Car.
Pojdme se podívat na výsledky nižších tříd. A5 suverénně Galia, Felicia Kit Car. A6 vedl Nešpor s Felicií Kit Car, ale přestal fungovat motor. Pak vedl Tomeček s Citroenem S1600, ale odstoupil po RZ4. Vyhrál tedy Dunovský se Suzuki Ignis S1600.
A7 vedl Kašík s Cliem, ale odešla mu poloosa, třídu vyhrál Luboš Minařík. Třídu historiků HA2 vyhrál Daněk s Favoritem, když rozbil pravé přední dveře při hodinách v RZ3. HA3 vyhrál maďarský host Markovics s žigulíkem. Zajímavostí je, že i když to nebylo silné VFTS tak byl dvacátý absolutně.
Nejslabší enka vyhrál Zdeněk Zdráhala, silnější šestnáctistovky přišly hned před startem o několik jmen kvůli pneu a tak vyhrál Radim Strnad. Tříd N3 vyhrál velmi rozvážně jedoucí Jan Havel s novým Renaultem Clio Sport. Uznání také zaslouží výkon Dominika Laurenta s Peugeotem.
Ve třídě S2 zvítězil Tomaštík se Subaru WRC. SA1 vyhrál Martin Kouřil s Felicií SA2 Šopík.
Do soutěže odstartovalo 53 posádek, dokončilo 40. Realizační tým pod vedením Josefa Minaříka připravil velmi pěknou soutěž, kterou potrápilo počasí, ale o tom je právě rally.
Kompletní fotogalerii najdete ZDE
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.