O minulém víkendu se jela poslední rally v ČR - ve Slušovicích. Čtěte krátký komentář.
Termín i místo nezměněno, stejně tak rychlostní zkoušky. Osvědčená dostihovka a klasický úsek z Trnavy do Podkopné Lhoty známý z Rallyspritu Kopná. Realizační tým okolo Josefa Minaříka připravil ještě jeden zásadní krok. Získal povolení použít pro trať RZ pneu s hroty.¨
Už týden před startem byla trať pod sněhem a leden. Dva dny před soutěží sice došlo k oblevě, ale v den soutěže to v okolí Slušovic vypadalo na pravé „švédské podmínky“. Tedy sníh a led.
První trochu trhlinu dostala soutěž hned po tréninku, kdy pořadatelé museli kvůli nesjízdnosti zrušit část rychlostní zkoušky vedoucí chatovou kolonií v Podkopné Lhotě.
Další problémek se řešil na ředitelství, kdy nebyly zřízeny přezouvací zóny mezi jednotlivými zkouškami a to z toho důvodu, že použití pneumatik s hroty na veřejných komunikacích je v ČR zakázáno. Problém se vyřešil tak, že na hrotech se jela jen dostihovka.
Než se začalo soutěžit tak bylo jasné, že do soutěže neodstartuje Milan Pantálek ( Fabia WRC) - který hřebíky nemá a tak nepojede. Rozbít Octavii WRC nechtěl ani Petr Trnovec.
Na první rychlostní zkoušce už nasněžilo takových deset centimetrů sněhu. V místě vracáku u Březové se děly věci. Valda statečně bez hřebíku krotil Fabii, za ním Kresta s Mitsubishi na hřebech málem trefil strom a do druhého kola urazil o balík vytyčující trať levé zadní světlo.
Stalo se, že Orsák dojel před ním startujícího Tlusťáka a bylo o zábavu postaráno, místo aby vykroužil vytyčený vracák, tak se pustil rovně do svahu do trávy a na výjezdu na asfalt Tlusťáka za každou cenu poměrně nebezpečně předjel. Velmi rozvážně jel se španělskou Xsarou Odložilík, bohužel jen Rz 1, protože pak kvůli pneu odstoupil, stejně jako Béreš s Fabií S2000.
Divácké místo tak projetím koleje v trávě získalo na atraktivitě, což potvrdí mnoho diváků. Soutěž také bavila Silvestra Mikuláštíka s Octavií WRC, který jel na tři průjezdy plánovaný okruh asi osmkrát a protože nechtěl s Octavií někde praštit, tak také kvůli pneu po Rz1 odstoupil, ale diváky pobavil několikrát vykrouženými piruetami.
V polovině soutěže tedy vedl Orsák, druhé místo patřilo Březíkovi a třetí Bujáčkovi, všichni Lancer EVO IX. Čtvrtý byl Tomáš Kostka s Fabií S200. Všechny čtyři se vešli do deseti vteřin. Velké překvapení způsobil Robert Nešpor s Felicií Kit Car 1600, který byl sedmý celkově. Mezitím ubyly startovnímu poli další posádky a to konkrétně Řeháček a Kouřil, kteří byli vyloučeni za použití hřebíků na RZ 2 a Kašíkovi na Cliu nevydržela poloosa.
Servisní pauza dodala energii Kostkovi, který obvykle jezdí okruhy. Fabie S 2000 ze stáje JM Engineering dostala pravý sněhový podvozek už ráno, ale až ve druhé etapě bylo vidět, že se jede naplno. Je to vidět v rychlých zatáčkách před cílem, kde bylo možno nafotit snímky jako ve Švédsku.
Ale pojďme do cíle. Kostka vyhrál RZ3 a dostal se do vedení. Změny nastaly i dále kdy Bujáček se dostal před Březíka, Kresta před Melichárka. Poslední Rz, kdy trať už nebyla tak ledová vyhrál Valda.
Kostkovi se ale poslední zkouška vůbec nepovedla. Ztratil sedmnáct vteřin. Celkové vítězství tedy získal Orsák. Druhý byl Kostka, kterého bych zvolil hvězdou této rally. Třetí byl Martin Bujáček, čtvrtý Březík a pátý Kresta. Šesté místo patřilo manželům Tlusťákovým s Fabií s2000. Pěkné sedmé místo získal Milan Liška s desítkovým Lancerem, když na RZ1 ulomil pravé zadní kolo. Osmý byl Melichárek, tentokrát se svým Lancerem deváté Evoluce. Devátý byl Tomaštík se Subaru WRC Erika Kordy a desátý Gregorz Grzyb s Fabií S200 a jedenáctý dojel Pavel Valoušek s Fabií WRC. 12. Místo absolutně vybojoval Lumír Galia s Felicií Kit Car.
Pojdme se podívat na výsledky nižších tříd. A5 suverénně Galia, Felicia Kit Car. A6 vedl Nešpor s Felicií Kit Car, ale přestal fungovat motor. Pak vedl Tomeček s Citroenem S1600, ale odstoupil po RZ4. Vyhrál tedy Dunovský se Suzuki Ignis S1600.
A7 vedl Kašík s Cliem, ale odešla mu poloosa, třídu vyhrál Luboš Minařík. Třídu historiků HA2 vyhrál Daněk s Favoritem, když rozbil pravé přední dveře při hodinách v RZ3. HA3 vyhrál maďarský host Markovics s žigulíkem. Zajímavostí je, že i když to nebylo silné VFTS tak byl dvacátý absolutně.
Nejslabší enka vyhrál Zdeněk Zdráhala, silnější šestnáctistovky přišly hned před startem o několik jmen kvůli pneu a tak vyhrál Radim Strnad. Tříd N3 vyhrál velmi rozvážně jedoucí Jan Havel s novým Renaultem Clio Sport. Uznání také zaslouží výkon Dominika Laurenta s Peugeotem.
Ve třídě S2 zvítězil Tomaštík se Subaru WRC. SA1 vyhrál Martin Kouřil s Felicií SA2 Šopík.
Do soutěže odstartovalo 53 posádek, dokončilo 40. Realizační tým pod vedením Josefa Minaříka připravil velmi pěknou soutěž, kterou potrápilo počasí, ale o tom je právě rally.
Kompletní fotogalerii najdete ZDE
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.