V pondělí 20. března o půlnoci se uzavřela možnost přihlášení na KOWAX Valašskou rally ValMez 2023. Úvodní podnik European Rally Trophy a českého šampionátu proběhne ve dnech 31. března – 2. dubna 2023.
Stalo se tradicí, že před úvodním závodem sezóny si řada posádek dává s přihláškou na čas. I když se zřejmě dá očekávat celkový pokles počtu účastníků vzhledem k odřeknutí zařazení našeho závodu do slovenského šampionátu, stále věříme, že se v počtu domácích přihlášek přiblížíme loňským statistikám: 52 soudobých + 13 historiků.
Už nyní víme, že se soutěže s centrem ve Valašském Meziříčí, která probíhá na silnicích Zlínského a Moravskoslezského kraje, účastní tři nejrychlejší posádky loňského ročníku. Právě díky této trojici přinesla loňská Valaška po sportovní stránce jednu z největších bitev sezóny 2022. Vedoucí trojici dělilo v cíli jen necelých 10 sekund, o všem rozhodovala až závěrečná zkouška v okolí Bystřičky. Absolutně vyhráli Václav Pech s Petrem Uhlem (nadále pokračují s Fordem Focus WRC), druzí, ale vítězně v rámci MČR, závod dokončili Filip Mareš s Radovanem Buchou. Těmi třetími nakonec byli, pro mnohé překvapivě, Jan Kopecký s Janem Hlouškem. Právě tato dvojice letos na Valašsku a Lašsku představí v české premiéře vůz Škoda Fabia RS Rally2.
Mezi přihlášenými nechybí ani druhý vicemistr ČR 2022 Dominik Stříteský či další rychlí jezdci s vozy specifikace Rally2 (Jan Černý překvapivě s hyundaiem, Aleš Jirásek, Martin Vlček, Ondřej Šimek, Karel Trněný). Organizátoři obdrželi i přihlášky od nejrychlejších dvou jezdců Poháru 55+ Petra Zedníka a Marka Vlčka, stejně jako od juniorského šampióna Kryštofa Zpěváka. Právě kategorie dvoukolek zatím na očekávaná jména čeká, snad se jich dočkáme. Černým koněm by mohl být bývalý slovenský šampión dvoukolek Ján Kundlák (Renault Clio Rally4).
Dva jezdci jsou přihlášeni se speciály R-GT (Jakub Jirovec / Alpine a Martin Rada / Abarth), po dvouleté pauze se opět představí domácím fanouškům Jaroslav Pešl (Ford Fiesta Proto).
Zápočet do FIA European Rally Trophy (ERT) a šampionátu CEZ, stejně jako možnost rozjet se před startem polského šampionátu v druhé polovině dubna, přilákal na start polské jezdce Lukasze Kotarbu a Michala Tochowicze. Oba na našich tratích představí minimálně nasazovaný Citroën C3 Rally2. Hyundaie za Škodu Fabia Rally2 evo vyměnil v zimní pauze Slovák Vladimír Hanuš.
Konkurenci dvoukolek bude jistě chtít potrápit Polák Marek Nowak (Opel Corsa Rally4), další zahraniční účastnicí bude Rumunka Catherine Radulescu (Renault Clio Rally5).
Jak jsme uvedli už v úvodu, uzávěrka přihlášek v rámci licenčního systému Autoklubu ČR končí v pondělí 20. března o půlnoci. Na webových stránkách a v aplikaci Sportity jsou zveřejněna Zvláštní ustanovení 41. KOWAX Valašské rally ValMez.
Informačním kanálem 41. KOWAX Valašské rally ValMez 2023 bude postupně aktualizovaná internetová stránka www.valasskarally.cz. Informace k soutěži lze získat rovněž na facebookovém profilu soutěže Valašská Rally ValMez, pro posádky bude k dispozici aplikace Sportity.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.