Zimní pauza byla dlouhá a všichni se těšili, až odstartuje první závod letošního roku, kterým byla Kowax Valašská rally ValMez. Své centrum měla soutěž v Kopřivnivi a díky pandemickým opatřením se jela za přísných podmínek a bez přítomnosti diváků. Na start se postavil také tým ze Slušovic. Tentokrát za jeho barvy bojovala jedna posádka – René Dohnal se spolujezdcem Romanem Švecem. Kluci se v loňském roce sžívali s novým vozem, kterým byl Peugeot 208 Rally4.
V letošním roce René s Romanem chtěli již více bojovat o první příčky mezi dvoukolkami a zužitkovat zkušenosti z uplynulé sezony. Od pořadatelů na Valašsce dostali kluci přidělené startovní číslo 23 a mohli vyrazit vstříc prvním letošním ostrým kilometrům na rychlostních zkouškách.
Na úvodní rychlostce René zajel skvělý první čas mezi dvoukolkami a dostal se do vedení. Největší konkurent, Jan Dohnal, za Reném zaostal o 1,3 vteřiny. Na druhé RZ Jan Dohnal dělal defekt a ztratil několik minut. René s Romanem se tak mohli soustředit na svoji jízdu bez chyb. „První rychlostní zkoušky byly krásné, ale dost zrádné. Jel jsem s novými pneumatikami Pirelli, které jsem loni nejel. Po dlouhé pauze jsem si zvykal na závodní tempo. Na RZ Lešná bylo hodně vytahaného bláta a několikrát jsem si myslel, že máme defekt, naštěstí se moje myšlenka nepotvrdila, V obci jsme viděli Honzu Dohnala, jak měnil defekt. Mrzí mne, že ho potkala taková smůla. Soustředili jsme se, abychom RZ v klidu dojeli,“ popsal své dojmy po prvních rychlostních zkouškách René Dohnal. Sobotní etapu kluci dokončili v poklidném tempu a po čtyřech erzetách byli stále ve vedení mezi vozy kategorie 2WD s náskokem 15,4 vteřiny před irskou posádkou Creighton – Regan. „Nechtěli jsme usnout na vavřínech, měli jsme pohodlný náskok, ale stále jsme udržovali vysoké tempo. Na druhém průjezdu RZ Lešná nám začalo pršet a měli jsme větší krizovku. Vše nakonec dobře dopadlo. Creighton jel velmi rychle a udržoval mne ve střehu, mohli jsme se s ním srovnávat. Kdybych polevil, mohl bych udělat zbytečnou chybu, což jsem rozhodně nechtěl,“ řekl po prvním závodním dnu René Dohnal.
V neděli na posádky čekalo celkem šest rychlostních zkoušek. Na programu byly dva tradiční úseky Juřinka a Bystřička, které doplnila nová erzeta Poličná. „Na první nedělní průjezd jsme zvolili bezpečnou variantu obutí pneumatik, která však nebyla ideální na RZ Bystřička a Juřinka. Myslím, že jsem jel více opatrněji, než bylo potřeba. Chtěl jsem závod dokončit a získat plný počet bodů,“ uvedl René Dohnal. Irský jezdec Craighton pomalu stahoval náskok na Reného Dohnala a do konce závodu zbývaly poslední tři rychlostní zkoušky. Vše nakonec dobře dopadlo a posádka Peugeotu 208 Rally4 dokázala udržet první místo mezi dvoukolkami o 5 vteřin před Creightonem. „Byla to velice náročná soutěž. Na začátku jsme po zimní pauze udělali několik chybiček a měli na můj vkus dost krizovek, ale udrželi jsme se na trati a vyhnuli se defektům. Na poslední nedělní sekci jsme měli vymyšlenou přezouvací strategii, ale na Poličné jsme pomáhali dostat se z auta posádce, která havarovala před námi a díky tomu jsme ztratili hodně času a nemohli přezout před Bystřičkou. Museli jsme jet na měkkých pneu a udržet Creightona za námi. Šli jsme do toho naplno, asi na hranici mých možností a schopností. Navíc mi nevyšel poslední vracák, kde jsem musel couvat. Ale podařilo se, jsem naprosto nadšený. Na Šumavě bude určitě rychlý Honza Dohnal, který měl na Valašce smůlu,“ řekl na závěr spokojený René Dohnal. Posádka Dohnal – Švec na Valašské rally posbírala první místa v hodnocení 2WD, ve třídě 5 a v kategorii ERT2. V celkové klasifikaci závodu kluci vybojovali 19. místo.
A jak hodnotí první závod sezóny samotný vedoucí týmu Lubomír Minařík? „Jsme velmi rádi, že se Valašská rally úspěšně odjela a naší posádce se podařilo ze závodu vytěžit maximální bodový příděl a připsat si cenné vítěztví ve dvoukolkách. Renda s Romanem nepodcenili přípravu, zamakali jak na sobě, tak si i na dílně nacvičili změnu nastavení auta mezi RZ v případě jízdy na jiném povrchu nebo při změně počasí. Bylo vidět, že chtějí bojovat o první místo. Pauza byla dlouhá a cely tým už se těšil až vyrazíme na závody, proto poděkování patří pořadateli, že v téhle nelehké době soutěž zorganizoval.
Myslím, že letošní sezóna bude velmi zajímavá. Já osobně jsem se velmi těšil na souboj Dohnal vs. Dohnal, tady rozhodl defekt Honzy Dohnala. Tím pádem byl mimo hru, ale taky jsem byl zvědavý na boje v celkovém pořadí, kde přibyli mladí jezdci. Zajímám se, kdo má kolik odjeto, natestováno a před závodem uzavíráme sázky jaké bude pořadí (smích). Pro mě velkým překvapením je Dominik Stříteský. Jak dosaženými časy, tak čistou jízdou. To vše navíc s minimem odjetých kilometrů s pro něj novou technikou. Předstartovní hotelový přípitek s Jardou Vančíkem se slovy: ať to našim klukům jede, zafungoval (smích). Svoji rychlost předvedl i Adam Březík, jen mu chybělo trochu víc štěstíčka.
Nyní už se soustředíme a připravujeme na Rally Šumavu. Z Valašské rally máme další důležité poznatky o autě, které na Šumavu aplikujeme a pomohou nám dále zrychlovat."
Dalším závodem, na kterém by se měl představit tým pod vedením Lubomíra Minaříka by měla být Rally Šumava Klatovy. Tento podnik je v kalendáři zapsán na dny 8. - 9. května.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.