Zimní pauza byla dlouhá a všichni se těšili, až odstartuje první závod letošního roku, kterým byla Kowax Valašská rally ValMez. Své centrum měla soutěž v Kopřivnivi a díky pandemickým opatřením se jela za přísných podmínek a bez přítomnosti diváků. Na start se postavil také tým ze Slušovic. Tentokrát za jeho barvy bojovala jedna posádka – René Dohnal se spolujezdcem Romanem Švecem. Kluci se v loňském roce sžívali s novým vozem, kterým byl Peugeot 208 Rally4.
V letošním roce René s Romanem chtěli již více bojovat o první příčky mezi dvoukolkami a zužitkovat zkušenosti z uplynulé sezony. Od pořadatelů na Valašsce dostali kluci přidělené startovní číslo 23 a mohli vyrazit vstříc prvním letošním ostrým kilometrům na rychlostních zkouškách.
Na úvodní rychlostce René zajel skvělý první čas mezi dvoukolkami a dostal se do vedení. Největší konkurent, Jan Dohnal, za Reném zaostal o 1,3 vteřiny. Na druhé RZ Jan Dohnal dělal defekt a ztratil několik minut. René s Romanem se tak mohli soustředit na svoji jízdu bez chyb. „První rychlostní zkoušky byly krásné, ale dost zrádné. Jel jsem s novými pneumatikami Pirelli, které jsem loni nejel. Po dlouhé pauze jsem si zvykal na závodní tempo. Na RZ Lešná bylo hodně vytahaného bláta a několikrát jsem si myslel, že máme defekt, naštěstí se moje myšlenka nepotvrdila, V obci jsme viděli Honzu Dohnala, jak měnil defekt. Mrzí mne, že ho potkala taková smůla. Soustředili jsme se, abychom RZ v klidu dojeli,“ popsal své dojmy po prvních rychlostních zkouškách René Dohnal. Sobotní etapu kluci dokončili v poklidném tempu a po čtyřech erzetách byli stále ve vedení mezi vozy kategorie 2WD s náskokem 15,4 vteřiny před irskou posádkou Creighton – Regan. „Nechtěli jsme usnout na vavřínech, měli jsme pohodlný náskok, ale stále jsme udržovali vysoké tempo. Na druhém průjezdu RZ Lešná nám začalo pršet a měli jsme větší krizovku. Vše nakonec dobře dopadlo. Creighton jel velmi rychle a udržoval mne ve střehu, mohli jsme se s ním srovnávat. Kdybych polevil, mohl bych udělat zbytečnou chybu, což jsem rozhodně nechtěl,“ řekl po prvním závodním dnu René Dohnal.
V neděli na posádky čekalo celkem šest rychlostních zkoušek. Na programu byly dva tradiční úseky Juřinka a Bystřička, které doplnila nová erzeta Poličná. „Na první nedělní průjezd jsme zvolili bezpečnou variantu obutí pneumatik, která však nebyla ideální na RZ Bystřička a Juřinka. Myslím, že jsem jel více opatrněji, než bylo potřeba. Chtěl jsem závod dokončit a získat plný počet bodů,“ uvedl René Dohnal. Irský jezdec Craighton pomalu stahoval náskok na Reného Dohnala a do konce závodu zbývaly poslední tři rychlostní zkoušky. Vše nakonec dobře dopadlo a posádka Peugeotu 208 Rally4 dokázala udržet první místo mezi dvoukolkami o 5 vteřin před Creightonem. „Byla to velice náročná soutěž. Na začátku jsme po zimní pauze udělali několik chybiček a měli na můj vkus dost krizovek, ale udrželi jsme se na trati a vyhnuli se defektům. Na poslední nedělní sekci jsme měli vymyšlenou přezouvací strategii, ale na Poličné jsme pomáhali dostat se z auta posádce, která havarovala před námi a díky tomu jsme ztratili hodně času a nemohli přezout před Bystřičkou. Museli jsme jet na měkkých pneu a udržet Creightona za námi. Šli jsme do toho naplno, asi na hranici mých možností a schopností. Navíc mi nevyšel poslední vracák, kde jsem musel couvat. Ale podařilo se, jsem naprosto nadšený. Na Šumavě bude určitě rychlý Honza Dohnal, který měl na Valašce smůlu,“ řekl na závěr spokojený René Dohnal. Posádka Dohnal – Švec na Valašské rally posbírala první místa v hodnocení 2WD, ve třídě 5 a v kategorii ERT2. V celkové klasifikaci závodu kluci vybojovali 19. místo.
A jak hodnotí první závod sezóny samotný vedoucí týmu Lubomír Minařík? „Jsme velmi rádi, že se Valašská rally úspěšně odjela a naší posádce se podařilo ze závodu vytěžit maximální bodový příděl a připsat si cenné vítěztví ve dvoukolkách. Renda s Romanem nepodcenili přípravu, zamakali jak na sobě, tak si i na dílně nacvičili změnu nastavení auta mezi RZ v případě jízdy na jiném povrchu nebo při změně počasí. Bylo vidět, že chtějí bojovat o první místo. Pauza byla dlouhá a cely tým už se těšil až vyrazíme na závody, proto poděkování patří pořadateli, že v téhle nelehké době soutěž zorganizoval.
Myslím, že letošní sezóna bude velmi zajímavá. Já osobně jsem se velmi těšil na souboj Dohnal vs. Dohnal, tady rozhodl defekt Honzy Dohnala. Tím pádem byl mimo hru, ale taky jsem byl zvědavý na boje v celkovém pořadí, kde přibyli mladí jezdci. Zajímám se, kdo má kolik odjeto, natestováno a před závodem uzavíráme sázky jaké bude pořadí (smích). Pro mě velkým překvapením je Dominik Stříteský. Jak dosaženými časy, tak čistou jízdou. To vše navíc s minimem odjetých kilometrů s pro něj novou technikou. Předstartovní hotelový přípitek s Jardou Vančíkem se slovy: ať to našim klukům jede, zafungoval (smích). Svoji rychlost předvedl i Adam Březík, jen mu chybělo trochu víc štěstíčka.
Nyní už se soustředíme a připravujeme na Rally Šumavu. Z Valašské rally máme další důležité poznatky o autě, které na Šumavu aplikujeme a pomohou nám dále zrychlovat."
Dalším závodem, na kterém by se měl představit tým pod vedením Lubomíra Minaříka by měla být Rally Šumava Klatovy. Tento podnik je v kalendáři zapsán na dny 8. - 9. května.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.