Díky vítězství v Šanghaji obhájilo Porsche titul v poháru konstruktérů LMP1. Také ve slabších prototypech známe letošní mistry světa.
Než vozy vyjedou do zaváděcího kola, vraťme se ale ještě o pár hodin zpět.
Tým AF Corse Ferrari si u FIA stěžoval na náhlou ztrátu výkonu svých vozů. Vozy Ferrari výrazně dominovaly pátečním volným jízdám, a proto technická komise FIA přistoupila k technickým restrikcím, které měly zajistit větší konkurenceschopnost mezi vozy jednotlivých týmů. V sobotním třetím tréninku a pak obzvlášť v kvalifikaci se tato změna výrazně podepsala na rychlosti italských vozů. Nejrychlejší vůz z pátku, Ferrari #51 (Gianmaria Bruni a James Calado), zaostal za pole position Fordu o 0,924 sec., a druhý vůz #71 (Davide Rigon, Sam Bird) ztratil ještě další půl sekundy.
Ferrari po kvalifikaci vydalo tiskovou zprávu, ve které si na tuto situaci otevřeně ztěžovalo. Ferrari doslova uvedlo, že „Fordy závodí v jiné kategorii, než my.“ James Calado to okomentoval slovy: „Dělali jsme, co jsme mohli, abychom našli proti pátku dvě až tři desetinky, ale oni (Ford) našli přes noc dvě sekundy a to je hodně. Je těžké s nimi soupeřit při takové rychlosti, jakou mají. Nedivil bych se, kdyby soupeřili s LMP2.“
FIA ve svém vyjádření odmítla přímou souvislost mezi uvedenými restrikcemi a výrazným snížením výkonu italské stáje, avšak uznala, že na výkon vozů Ferrari měly restrikce větší dopad vlivem změny povětrnostních podmínek. V důsledku snížení teploty vzduchu došlo ke snížení atmosférického tlaku z hodnoty 1018 hPa na 1010 hPa a tato změna znamenala ztrátu výkonu atmosféricky plněného motoru Ferrari o 1,5 kW. Vozy Ford GT jsou oproti Ferrari poháněny přeplňovanými motory, na kterých se ztráta atmosférického tlaku nijak výrazně neprojevila, což způsobilo, že Fordy v porovnání s Ferrari v sobotu výrazně ožily.
Tolik tedy malé Šanghajské extempore, které ukázalo, jak i sebemenší detaily promlouvají do výkonu závodních vozů. S přihlédnutím k situaci, která panuje před závodem v Číně v poháru konstruktérů kategorie LMGTE (Ferrari vede průběžné pořadí před Aston Martin o pouhé 3 body) je jakýkoliv umělý zásah do výkonnosti politicky velice citlivou záležitostí.
V neděli v 11:00 hodin místního času odstartovalo 30 vozů startovního pole WEC do předposledního závodu letošní sezóny. Výsledek závodu mohl rozluštit několik tajenek letošního ročníku WEC, ale v tuto chvíli bylo před jednotlivými posádkami 6 hodin závodění.
Hned po startu se do čela propracoval Sébastien Buemi (Toyota #5) a odsunul Brendona Hartleyho (Porsche #1) na druhou pozici. Za nimi se ale hned první zatáčce roztočil Mathias Beche (LMP2 Manor #45) a vůz se nešťastně zastaví napříč uprostřed trati. V závěsu jedoucí chumel vozů LMGTE se stačil nehybnému Manoru vyhnout, až na Richieho Stanawaye (Aston Martin #97). Náraz rozbil pravý přední roh Manoru a levou přední část Astonu. Pro Manor závod skončil hned v první zatáčce, Aston se pomalu ploužil do boxů. Tam však mechanici zjistili, že oprava vozu by byla časově velmi náročná a tým se rozhodl stáhnout vůz #97 ze závodu. Ferrari si mohlo oddychnout, protože v tuto chvíli jejich konkurence v boji o mistrovský titul výrazně oslabila.
Úklid havarovaného Manoru a trosek kolize z první zatáčky si vyžádal nasazení safety caru a závodit naplno se ve skutečnosti začalo až o pár kol později. Hned po restartu si však Brendon Hartley bere vedoucí pozici zpět a zmatku po restartu využívá i Lucas Di Grassi v Audi #8 a odsouvá doposud vedoucí Toyotu #5 až na 3. místo. Také Neel Jani (Porsche #2) si nebere servítky a Sébastien Buemi je rázem pátý. K jeho boji se soupeři na dráze se přidává i boj s přeplňováním spalovacího motoru Toyoty.
Po první hodině zdolává Neel Jani Lucase Di Grassiho, který musel zajet znovu do boxů po poruše tankovacího zařízení. Na čele závodu je dvojice Porsche (#1 a #2), sledovaná Audi #8, dále obě Toyoty (#5 a #6) a Audi #7.
Soukromé prototypy vede Rebellion Racing, ale po 90 minutách musí neplánovaně zastavit v boxech pro technickou závadu na pohonném ústrojí. V Šanghaji se mechanikům stále nedaří odstranit pravou příčinu jejich potíží.
V kategorii slabších prototypů LMP2 se do čela po hodině a půl propracuje vůz G-Drive #26. Do té doby vedoucí Nicolas Lappiere (Signatech Alpine #36) předjíždí v pasáži zatáček před dlouhou rovinkou Jamese Calada (AF Corse Ferrari #51) a dostane se až mimo trať. Díky tomu ztrácí rychlost v nájezdu na dlouhou rovinku a toho využije Alex Brundle k předjetí. Na třetím místě LMP2 jede Antonio Giovinazzi ve žlutočerveném voze „strýčka Colonela“ (Extreme Speed Motorsports #30). Čínská Alpina týmu BAXI DC Racing #35 ztrácí čas po drobné kolizi s Porsche 911 RSR Gulf Racing #86 ve vlásenkách v první části trati.
Profesionální gétéčka vedou Fordy v pořadí Andy Priaulx (#67), před Stefanem Mückem (#66). Třetí je Gianmaria Bruni (AF Corse Ferrari #51), druhé Ferrari #71 nabralo ztrátu po defektu pneumatiky, který byl způsoben najetím na trosky postartovní kolize v první zatáčce.
Amatérskou dvouhodinovku vede Mathias Lauda (Aston Martin #98), o druhou pozici bojuje Porsche týmu KCMG #78 a Ferrari #83.
Pořadí po první třetině závodu:
LMP1
1. Porsche 919 Hybrid #1 (Brendon Hartley předává vůz Timo Bernhardovi s výrazným náskokem)
2. Porsche 919 Hybrid #2 (po startu ze 6. místa Neel Jani předává Marcu Liebovi vůz na 2. pozici)
3. Audi #8 (Lucas Di Grassi nabral ztrátu díky poruše tankovacího zařízení)
4 -5. Toyota #6 vede o 2 sec. před #5, které se chvíli potýkalo s problémy s přeplňováním
6. Audi #7 (André Lotterer doplácí na vlekoucí se problémy s převodovkou, které se objevily už v průběhu minulého závodu ve Fuji)
7. ByKolles #4 (díky problémům konkurenčního Rebellion Racing je stříbrný vůz více vidět)
LMP2
1. ESM #30 (díky zastávce prvních dvou vozů v boxech se strýček Colonel ocitá na krátkou chvíli na čele kategorie slabších prototypů)
LMGTE Pro
1. Ford GT #67 (Andy Priaulx jede po startu z pole position po celý svůj stint na čele)
2. Ford #66 (Stefan Mücke nijak neútočí na svého stájového kolegu a s přehledem hlídá druhou pozici)
3. AF Corse Ferrari #51 (James Calado se sice probojuje před Aston Martin #95, ale Fordy jsou v Šanghaji nedostižné)
LMGTE Am
1. Aston Martin #98
2. KCMG Porsche #78
3. AF Corse Ferrari #83
Hned od prvních metrů svého stinti ujíždí Timo Bernhard v Porsche #1 konkurenci a nenechává nikoho na pochybách o tom, že Porsche to s obhajobou titulu už v Číně myslí smrtelně vážně. Za ním se ovšem schyluje k dechberoucí bitvě o druhé místo. Vozy Audi přibrzdí vzájemná kolize v první zatáčce a naopak Toyotám jakoby narostla křídla. Kamui Kobayashi dostihne Marca Lieba a svádí spolu dlouhý souboj o druhé místo. Několikrát se mění pořadí tam a zpět, jak se jezdci proplétají mezi pomalejšími vozy. Je to nádherný souboj, který se stane reklamou na vytrvalostní závody současnosti. Tohoto souboje, který oba vozy přirozeně brzdí, využívá na čtvrtém místě jedoucí Kazuki Nakajima (Toyota #5), který se za oba vozy dotáhne. Marc Lieb si musí hlídat dotírající Toyotu #5 a Kobayashi se díky tomu definitivně usazuje na 2. místě za vedoucí Porsche #1. Souboj Porsche #2 vs. Toyota #5 končí po několika dalších kolech, kdy Marc Lieb definitivně odrazí soupeřův útok. Za Toyotou #5 se na pátém místě pohybuje Audi #8, zatímco Audi #7 musí po zmiňované vzájemné kolizi znovu k mechanikům a jeho ztráta se dále prohlubuje. Pozice v závodě soukromých týmů je jasná, Rebellion #13 se sice po opravě zapalování vrací na trať, ale jeho ztráta je příliš velká a tak ByKolles #4 krouží nikým neohrožován po trati vstříc čínskému vítězství.
Do čela LMP2 se po zastávkách v boxech vrací G-Drive Racing #26 pilotovaný Romanem Rusinovem, za ním se ztrátou 35 sec. krouží Sean Gelael (ESM #30). V první zatáčce kolidují Bruno Senna (RGR Sports #43) a Gustavo Menezes (Signatech Alpine #36). Brazilec je za tento incident potrestán průjezdem boxovou uličkou a Američan se s modrým vozem usazuje na 3. pozici.
Harry Tincknell ve Fordu GT #67 poodjíždí svému týmovému kolegovi na rozdíl více než jedné minuty. Druhý Ford GT #66 postihne defekt a Stefan Mücke se propadne až na 4. místo. Oliver Pla však bojuje jako lev a po dlouhém a těsném souboji s Jamesem Caladem se vrací zpět na druhé místo. Mathiase Laudu vystřídá za volantem Astonu Martin #98 Pedro Lamy a bez problémů drží první místo v kategorii amatérů. Za ním si po dalším těsném souboji pojistí druhé místo Porsche KCMG #78 před AF Corse Ferrari #83.
Pořadí po druhé třetině závodu:
LMP1
1. Porsche 919 Hybrid #1 (Mark Webber s přehledem kontroluje na prvním místě náskok před soupeři)
2. Toyota #6 (Kamui Kobayashi se po dlouhém a tvrdém souboji usadí na druhé pozici)
3. Porsche #2 (Marc Lieb předává Romainu Dumasovi, který se musí pokusit dotáhnout na Toyotu #6, ale přitom se musí mít hodně na pozoru před znovu dotírajícím Anthonym Davidsonem v Toyotě #5)
4. Toyota #5 (Anthony Davidson se začíná přibližovat Porsche #2)
5. Audi #8 (Oliver Jarvis se ve svém stintu potýká s tvrdohlavým palivovým čerpadlem)
6. Audi #7 (Ztráta posádky Lotterer, Fässler, Tréluyer po kolizi se sesterským vozem narostla už na 9 kol)
7. ByKolles #4 (Díky technickým potížím soupeřů jede německý vůz osamoceně vstříc svému premiérovému vítězství v letošní sezóně)
LMP2
1. G-Drive Racing #26 (Roman Rusinov předává Willu Stevensovi vůz na vedoucí pozici s pohodlným náskokem před svými soupeři)
2. ESM #30 (Tom Blomqvist má za úkol v poslední části závodu udržet druhou pozici, což není pro anglického debutanta těžká úloha vzhledem k tomu, jak dobře se tento 22 letý Brit cítí v prostředí WEC - že by BMW mělo prvního jasného kandidáta pro svou budoucí vytrvalostní posádku?)
LMGTE Pro
1. Ford GT #67 (Harry Tincknell pokračuje ve svém stintu stylem start-cíl)
2. Ford #66 (Stefan Mücke se po defektu pneumatiky propadl a svému spolujezdci předával vůz na 4. pozici, Olivier Pla však předvedl stíhací jízdu zakončenou tvrdým soubojem, po kterém si vzal 2. místo zpět)
3. AF Corse Ferrari #51 (James Calado neudržel 2. místo a Gianmaria Bruni musí hájit 3. pozici před dotírajícím Astonem Martin #95)
LMGTE Am
1. Aston Martin #98 (Pedro Lamy s přehledem udržuje náskok před svými pronásledovateli)
2. KCMG Porsche #78
3. AF Corse Ferrari #83
Poslední třetina závodu se nese ve znamení velké jízdy japonských prototypů. Nejprve však musí Toyota #6 zajet ze druhého místa podruhé neplánovaně do boxů kvůli pomalému defektu a propadá se znovu na 4. pozici. Po několika kolech je ale zpět v těsném sledu za Porsche #2. Znovu se rozpoutá bitva mezi japonským a německým vozem, která zvedá diváky ze sedadel. Toyota tento souboj vyhraje a vrací se zpátky na pódium. S ohledem na vývoj v průběžném pořadí mistrovství světa jezdců je jen otázkou času, kdy si #6 prohodí pořadí s #5. To se stane zhruba půl hodiny před koncem závodu. V tu chvíli je asi nejzajímavější bitva o 3. místo v kategorii slabších prototypů mezi vozem RGR Sports #43 a Signatech Alpine #36. Červený Ligier se nedokáže odpoutat od modré Alpiny, ale ani Nicolas Lappiere se nedokáže dostat před Filipeho Albuquerqueho.
Když po 6 hodinách projíždí cílem vítězně Brendon Hartley ve voze Porsche #1, propuká v garáži německého týmu velká radost a z reproduktorů se rozezní vítězná hymna skupiny Queen. Na pódiu končí také obě Toyoty v pořadí #6 a #5 a čtvrté místo patří Porsche #2. Díky tomuto konečnému pořadí zůstává nevyřešena tajenka mistrovství jezdců, protože posádce Toyota #2 se podařilo snížit ztrátu na 18 bodů. Z úst mnoha představitelů japonského týmu i jejich příznivců zní bývalý reklamní slogan Toyoty „Nic není nemožné“. Vždyť nebýt nešťastného defektu, mohl vůz #6 bojovat o vítězství v závodě.
Také v táboře „Les Blues“ propuká nespoutané veselí. Vůz Signatech Alpine #36 dojel na konečném 4. místě a tím si pojistil mistrovský titul. Vítězná jízda modrých začala jejich triumfem v Le Mans a bylo zajímavé sledovat, jak se tento tým každým závodem posouval v průběžném pořadí šampionátu.
Druhý letošní double patří Fordu, který v Šanghaji ovládl kvalifikaci i závod. Posádka Paul Dalla Lana,Pedro Lamy, Mathias Lauda je díky pátému letošnímu vítězství ještě stále ve hře o mistrovský titul mezi amatéry.
Závod v Šanghaji vyluštil několik tajenek letošního seriálu vytrvalostního mistrovství světa, ale na definitivní sadu odpovědí si musíme počkat až do posledního závodu sezóny.
Konečné pořadí závodu v Šanghaji naleznete ZDE.
Průběžné pořadí šampionátu je ZDE.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.