Tuto neděli se v Japonsku na okruhu Fuji Speedway uskuteční v pořadí 7. závod letošního seriálu World Endurance Championship. Stáj Toyota Gazoo Racing se bude chtít před domácím publikem předvést v tom nejlepším světle.
Závodní trať Fuji Speedway se na začátku šedesátých let začala stavět jako 2,5 míle dlouhý ovál se dvěma klopenými zatáčkami. Původní projekt ale ztroskotal na nedostatku financí, přičemž v té chvíli byla stavebně dokončena zhruba polovina tratě včetně jedné klopené zatáčky. Tento úsek se stal základem později dobudované tratě, která byla otevřena v roce 1965. Za dobu své existence prošla dráha několika přestavbami, ale ani její současná podoba nepostrádá původní klopenou zatáčku a také 1475 m dlouhou rovinku, která je mimochodem po 5 km dlouhé rovince Mulsane Straight v Le Mans druhá nejdelší v kalendáři WEC. Již v roce 1967 se zde konal první vytrvalostní závod 1000 km Fuji, ve kterém zvítězili Shihomi Hosoya a Yoshio Ohtsubo s vozem Toyota 2000 GT.
Ve vzdálenosti několika málo kilometrů od závodní dráhy Fuji Speedway se nachází Higashi - Fuji Technical Centre, které stojí za vývojem a výrobou hybridního systému, který pohání závodní prototypy Toyota TS 050 Hybrid. Pro japonskou stáj se blíží velký okamžik, kdy budou moci před zraky zaměstnanců továrny, ale i ostatních japonských fanoušků předvést své závodní prototypy v ostrém tempu na závodní dráze. Toyotě se v posledním závodě v Austinu celkem dařilo, vůz #6 skončil na pódiu a posádka Stéphane Sarrazin, Mike Conway, Kamui Kobayashi bude chtít na okruhu pod posvátnou horou Fuji pojistit své průběžné druhé místo v Poháru jezdců. Posádka #5 ve složení Anthony Davidson, Kazuki Nakajima, Sebastien Buemi bude v Japonsku usilovat o protržení letošní smůly, když tato posádka v probíhající sezóně nedojela žádný závod na lepším než 5. místě.
Trať ve Fuji je pro Toyotu nejen tratí domácí, ale také zaslíbenou. Vždyť od roku 2012, kdy Toyota vstoupila do obnoveného vytrvalostního mistrovství, se na této trati 3x po sobě radovala z vítězství. V letech 2012 - 2014 prototypy Toyota pod horou Fuji nenašly přemožitele. Z tohoto pohledu se pro Toyotu jedná o jejich nejúspěšnější okruh v celém seriálu WEC. V letošním roce stála Toyota na stupních vítězů ve 4 z dosavadních 6 závodů a bude jistě chtít svou pódiovou sbírku rozšířit.
Toshio Sato, prezident týmu Toyota Gazoo Racing: „Je to náš domácí závod a zároveň jeden z vrcholů naší sezóny. Je úžasné vidět zdejší nadšené fanoušky a jsme velmi hrdí na to, že se nám podařilo pomocí aerodynamických úprav zvýšit konkurenceschopnost našich TS050 Hybrid v posledních dvou závodech a těšíme se na další těsné souboje zde na Fuji Speedway. Na dráze nás budou podporovat také naši kolegové z Higashi-Huji, kteří po celý rok tvrdě pracovali na vývoji naší účinné pohonné jednotky. Celý tým Toyota Gazoo Racing má o to větší motivaci, než kdy jindy, bojovat zde o nejcennější trofej.“
Anthony Davidson (TS050 Hybrid #5): „Velmi se sem těším. Trať se mi moc líbí a bude to zvláštní závod, protože Toyota je zde doma. Jsem si jistý, že si mnoho japonských fanoušků nenechá tento závod ujít a že nás budou podporovat, ostatně jako obvykle tady. Cítíme se zde velmi dobře, vnímáme jejich přízeň a podporu a to nás motivuje, abychom zde předvedli co možná nejlepší výkon. Doufám, že budeme mít konečně i více štěstí s naším vozem #5. Opravdu bych si přál vrátit se konečně na pódium a to hlavně zde, ve Fuji, před naším domácím publikem.“
Sébastien Buemi (TS050 Hybrid #5): „Je skvělé být zase ve Fuji. Je to náš domácí závod a je to trať, kde jsme 3x z posledních 4 závodů vyhráli. Doufám, že budeme mít znovu příležitost bojovat znovu o vítězství. Myslím si, že předvedeme dobrý výkon a doufám konečně i v trochu toho pomyslného štěstí. Těším se na zdejší skvělou atmosféru se všemi zaměstnanci a fanoušky značky Toyota.“
Kazuki Nakajima (TS050 Hybrid #5): „Je vždy příjemné vrátit se na domácí okruh. Bude zde mnoho fanoušků a fantastická atmosféra, ostatně jako vždy. Pojedeme naplno, dáme do toho vše, čeho jsme schopní, s ohledem na vývoj letošního šampionátu nemáme co ztratit. Uděláme maximum pro to, abychom se zde na naší domácí trati konečně vrátili na stupně vítězů.“
Stéphane Sarazin (TS050 Hybrid #6): „Naší posádce se povedly dva poslední závody, zejména v Austinu jsme měli vítězství na dosah. Takže cíl pro Fuji je jasný, chceme zde bojovat o vítězství. Vždy si sem do Fuji jedeme pro vítězství, protože to je náš domácí závod a máme zde velkou podporu fanoušků. Navíc zdejší trať by našemu autu měla vyhovovat více, než okruh v Austinu, takže jsem optimista.“
Mike Conway (TS050 Hybrid #6): „Fuji patří k jedněm z mých nejoblíbenějších okruhů, protože fanoušci zde jsou velmi specifičtí. Závodit v Japonsku jako jezdec Toyoty je velký zážitek. Cítím se zde dobře, protože jsme od Nürburgringu dosáhli velkého pokroku a myslím, že Fuji by mohl být další milník. V posledních dvou závodech jsem byl na pódiu a mým cílem je tam být i tuto neděli.“
Kamui Kobayashi (TS050 Hybrid #6): „Bude to můj první závod v Japonsku za Toyotu, tak bych si to měl pořádně užít. Okruh znám ze svého dřívějšího působení v Super Formuli, takže to bude zajímavá změna vrátit se sem v LMP1. Jedeme sem s velkou motivací, protože jsme velmi blízko našich soupeřů. Samozřejmě v tomto našem domácím závodě chceme dosáhnout na nejlepší výsledek.“
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).