Úžasná atmosféra, úžasní diváci, úžasný závod - co říkají někteří jezdci před závodem v Mexiku?
Lucas Di Grassi (Audi Sport Team Joest)
„Zdejší trať obsahuje mnoho pomalých úzkých zatáček, které projíždíme na první, maximálně druhý stupeň. Pro naše vozy, které jsou konstruované na rychlé tratě, jako je např. Le Mans, je toto určitá nevýhoda. Trať je umístěná ve vysoké nadmořské výšce, což snižuje přilnavost a díky tomu se vozy zde obtížně řídí. Okruh je náročný a poměrně krátký, což výkonové rozdíly násobí. To slibuje zajímavý závod. Vzduch je zde řidčí, což znamená o téměř 20% méně přítlaku, ale zároveň to znamená i nižší odpor vzduchu. Z výkonu hybridní části nemůžete nic ztratit, protože tu nižší množství vzduchu nijak neovlivňuje. Turbodmychadlo naopak eliminuje nižší atmosférický tlak, takže spalovací motor neztrácí výkon. Proti vozům s atmosférickým motorem není ztráta výkonu tak velká, ale pořád je zde díky řidčímu vzduchu nižší přítlak, takže musíte být ve výjezdech ze zatáček velmi opatrní, abyste nezničili pneumatiky. Vůz je zde velmi lehký a je snadné udělat chybu. Kombinace nízké přilnavosti a ostrých zatáček zvyšuje náročnost a ztěžuje předjíždění.“
Luis Diaz (Graves Motorsport)
„Rád jsem se sem vrátil. Toto je nejlepší závodní série na světě a je skvělé, že je zde v Mexiku. V týmu jsem velmi krátkou dobu a navíc poslední moje zkušenost se zdejším okruhem je z roku 2006. Od té doby se ale trať velmi změnila. Musím si rychle zvyknout na auto i na tým. Pro Graves Motorsport je velmi těžké měřit se s nejlepšími týmy i nejlepšími jezdci v rámci jediného závodu. Všichni tvrdě pracují celý rok, kdežto my na to máme jen pár dnů, takže musíme pracovat ještě tvrději, abychom je dohnali. Doufám, že se vyvarujeme chyb, máme dobrý tým, skvělý vůz, takže snad se s tím popasujeme dobře a ostatní proženeme. Rádi bychom bojovali o bednu - to by bylo úžasné.“
Pipo Derani (Extreme Speed Motorsport)
„Učíme se novou trať, k tomu jsme také před minulým závodem změnili dodavatele pneumatik. Taková změna uprostřed sezóny není vůbec jednoduchá. Každý výrobce pneumatik konstruuje své produkty jinak a proto musíte nejprve nalézt odpovídající nastavení vozu tak, aby bylo možné z pneumatik dostat co nejlepší výkonnost. Jsme zde pod velkým tlakem, protože je to pro Tequila Patron domácí závod. Máme zde přes 700 hostů, takže je pro nás velmi důležité dostat oba vozy do cíle.“
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.